مایکل شوماخر چگونه افسانه فرمولوان شد؟
مسابقات فرمولوان سرشار از رقابت و هیجان است، اما این ورزش در میان ما ایرانیها به اندازه ورزشهایی مانند فوتبال یا کشتی طرفدار ندارد، با این حال به شما قول میدهیم حتی کسی که تاکنون پیگیر خبرهای فرمولوان نیز نباشد باز هم نام مایکل شوماخر به گوشش خورده است.
برترین ها - ترجمه از محمد کاملان: مسابقات فرمولوان سرشار از رقابت و هیجان است، اما این ورزش در میان ما ایرانیها به اندازه ورزشهایی مانند فوتبال یا کشتی طرفدار ندارد، با این حال به شما قول میدهیم حتی کسی که تاکنون پیگیر خبرهای فرمولوان نیز نباشد باز هم نام مایکل شوماخر به گوشش خورده است.
جالبتر اینکه از میان دهها تن راننده برجسته مسابقات فرمولوان، این تنها مایکل شوماخر است که حتی افرادی که به این ورزش علاقه ندارند نیز آوازهاش را شنیدهاند. چنین شهرت و افتخاری را نمیتوان دست کم گرفت. این اسطوره تکرار نشدنی دنیای فرمولوان تاکنون ۷ بار در این مسابقات مقام اول را کسب کرده است.
اگر به مسابقات فرمولوان علاقه داشته باشید و اخبار این ورزش را دنبال کنید حتماً بهخوبی میدانید که مایکل شوماخر حدود ۵ سال پیش در حین اسکیکردن دچار حادثه شد و از ناحیه مغز آسیب جدی دید. این حادثه از یک طرف و از طرف دیگر پا به سن گذاشتن مایکل شوماخر از طرف دیگر باعث شد تا نام وی را کمتر در مسابقات فرمولوان بشنویم اما مایکل شوماخر توانست آوازهای درخشانی از خود به جای بگذارد و نام خود را در فرمولوان جاودانه کند.
شوماخر در سال ۲۰۱۳ به همراه پسرش در دامنههای کوه آلپ مشغول اسکی بود که سرش به یک تکهسنگ برخورد کرد و دچار آسیب مغزی شد، پزشکان مدتی بعد گفتند اگر شوماخر در حین اسکی، کلاه ایمنی بر سرنداشت در همان لحظه اول تصادف، در دم جان داده بود. پس از این حادثه شوماخر چندین بار به کما رفت و برای دقایقی از کما خارج شد و فرآیند درمان او در بهترین بیمارستانهای آلمان پیگری شد تا اینکه دستآخر خواندهاش تصمیم گرفتند شوماخر را از دید رسانهها دور کنند و مراحل بهبود او پنهانی انجام میشود.
مایکل شوماخر چند روز پیش ۵۰ ساله شد و خانوادهاش جشنی برای تولد این اسطوره در منزلش واقع در سوئیس برگزار کردند. خانواده مایکل شوماخر در پیام بسیار کوتاهی بهمناسب سالگرد پنجاهمین سال تولد وی مدعی شدند که هواداران خاطرشان جمع باشد که افراد بسیار حرفهای و مهربان از شوماخر پرستاری میکنند. خانواده شوماخر از هوادارنش خواستند دور نگه داشتن شوماخر از دید رسانهها را درک کنند چرا که درمان او در شرایط بدون حاشیه، راحتتر انجام میشود.
شوماخر در سال ۲۰۱۲ دنیای مسابقات فرمولوان را رسما کنار گذاشت، در آن زمان شوماخر ۹۱ پیروزی در مسابقات مختلف را در کارنامهاش داشت و توانست لقب بهترین راننده تمام دوران فرمولوان را از آن خود کند.
از آنجایی که از هر دیدی که به مسابقات فرمولوان نگاه کنیم، باز هم آوازه مایکل شوماخر را خواهیم شنید، به همین منظور قصد داریم در ادامه ببینیم مایکل شوماخر چگونه توانست افسانه فرمولوان شود و این مسابقات را برای همیشه تغییر دهد.
میراث مایکل شوماخر
مایکل شوماخری که اکنون اینقدر با احترام از او صحبت میکنیم اولین بار در مسابقات در تیم جوردون در سال ۱۹۹۱ حاضر شد و در آن زمان نامش به گوش هیچ کسی نخورده بود. راننده افسانهای آن زمان، جوانی فرانسوی با نام برتراند گاشو (Bertrand Gachot) بود، گاشو در پیستهای اتومبیلرانی جسارت و گستاخی زیادی داشت و همین رویکرد را در زندگی شخصی نیز در پیش گرفته بود، در نتیجه با یک راننده تاکسی درگیر شد و کارش به زندان افتاد. این امر باعث شد تا مایکل شوماخر آلمانی جایگزین او شد اما این راننده بیش از حد خجالتی بود و نتوانست در ابتدا آنگونه که باید و شاید جای خودش را در دل هواداران باز کند، رانندهای که از او صحبت میکنیم مایکل شوماخر بود که سال گذشته در مسابقات فرمول۳ آلمان مقام اول را کسب کرده بود. این راننده عضو تیم جوانان خودروهای اسپرت مرسدسبنز بود و در آلمان طرفداران مسابقات اتوموبیلرانی تقریباً شناخت خوبی از او داشتند اما خارج از خاک این کشور مایکل شوماخر را کسی نمیشناخت. حتی مرسدسبنز نیز معتقد بود، هينز فرنتزن (Heinz-Harald Frentzen)، راننده چابکتری نسبت به شوماخر است.
در این بین شوماخر بدون توجه به رسانهها و نظر اهالی ورزش به کار خود ادامه داد و یکی پس از دیگری در مسابقات به موفقیت رسید. شوماخر در مسابقات گراند پری در سال ۱۹۹۱ جاده را در اختیار خود گرفت و بهرغم اینکه تاکنون در پیست اسپا-فرانکورشان (Spa-Francorchamps)، مسابقه نداده بود، توانست یکی از سختترین پیچهای این پیست را بیعیب و نقص و با سرعت تمام پشتسر بگذارد. هنرنمایی مایکل شوماخر در این مسابقه باعث شد تا روزنامهنگاران ورزشی که پیش از آن حتی نام شوماخر را نشنیده بودند، متوجه شوند که با رانندهای طرف هستند که آیندهای روشن را پیش رویش دارد. شوماخر در این مسابقه مقام هفتم را کسب کرد.
این موفقیت باعث شد شوماخر راه صد ساله را در یک شب طی کند و به تیم بنتون (Benetton) دعوت شود، مایکل شوماخر در مسابقه بعدی که در ایتالیا ترتیب داده شده بود توانست مقام پنجم را از آن خود کند و در عرض کمتر از دو هفته در تمامی جوامع اتومبیلرانی آوازه شوماخر بر سر زبانها افتاد. شوماخر ۱۸ ساله تنها در دو مسابقه فرمولوان شرکت کرده بود و به یکی از ستارههای فرمولوان تبدیل شد.
بزرگان فرمولوان نیز توجه ویژهای به مایکل شوماخر نشان دادند و این امر باعث افزایش اعتماد بهنفس شوماخر شد. یک سال بعد شوماخر در گرندپری برزیل در سال ۱۹۹۲ شرکت کرد و مدعی شد، آیرتون سنا (Ayrton Senna)، یکی دیگر از رانندههای برتر فرمولوان، در حین مسابقه رانندگی ناجوانمردانهای داشته است. مدتی بعد نیز در یک مسابقه آزمایشی دوباره این دو راننده با هم درگیر شدند و اینبار سنا یقه شوماخر را گرفت و درگیری خفیفی را بین این دو شاهد بودیم.
البته شوماخر کسی نبود که از این تهدیدها بترسد و کنار بکشد، شوماخر چندین سال اول حضور خود در مسابقات فرمولیک را با تیم بنتون ادامه داد و توانست تجربههای زیادی کسب کند. وی در این مدت از تجربههای همتیمیهای خود نیز درسهای زیادی گرفت و در مقابل تاثیرهای زیادی نیز روی سایر اعضای تیم گذاشت.
سایر رانندههایی که در مسابقات حریف شوماخر نمیشدند او را رانندهای مکار و حیلهگر خطاب میکردند، بعضی دیگر نیز به هوش بالای او اعتراف میکردند، اما در این بین کاملاً مشخص بود که شوماخر در کنار هوش بسیار بالا، از آمادگی جسمانی خوبی نیز بهره میبرد. زمانی که شوماخر برای اولین بار در مسابقات فرمولوان حضور پیدا کرد، ضربان قلب او چیزی حدود ۴۰ بار در دقیقه بود، (این میزان برای افراد عادی بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه است.)، او به لحاظ جسمی نیز در آمادگی کامل بهسر میبرد و نسبت به سایر رانندهها از آمادگی جسمانی بهتری برخوردار بود.
شوماخر در خصوص آمادگی جسمانی خودش گفته بود که برای مسابقات خودش را ۲۰۰ درصد آماده میکند، او میخواهد با این قدرت بدنی در طول مسابقه کاملاً خستگیناپذیر ظاهر شود.
کاملاً مشخص است که سایر رانندههای فرمولوان نیز آمادگی بدنی خوبی داشتند اما هیچکدام از آنها به اندازه شوماخر به وضعیت جسمانی خودشان دقت نمیکردند. شوماخر برای رسیدن به بهترین شرایط بدنی، دوچرخهسواری میکرد و هر روز کیلومترها میدوید، او شنا را در برنامه هفتگی خود داشت و وزنهبرداری میکرد. در کنار این موارد، همیشه مواظب رژیمغذایی خودش نیز بود و صبحها اولین کسی که به باشگاه ورزشی میرفت، مایکل شوماخر بود.
مایکل شوماخر ثروت هنگفتی از برندهشدن در مسابقات بدست میآورد اما مانند بیشتر ورزشکاران، اهل ولخرجی و برگزاری مهمانیهای گرانقیمت و پرخرج نبود و فکر و ذکرش را به برندهشدن در مسابقات فرمولوان اختصاص میداد.
گرهارد برگر، (Gerhard Berger)، یکی دیگر از رانندههای فرمولوان که اهل اتریش است در خصوص تمرینهای مایکل شوماخر گفته بود تمام رانندهها باید برای آمادگی بیشتر در مسابقات تمرینهای سختبدنی انجام دهند. دلیل این امر نیز کاملاً روشن بود چرا که خودروهای فرمولوان آن زمان، به سیستم فرمان پرقدرت برقی (Power Steering)، مجهز نبود، این خودوروها جعبهدنده دستی داشتند و تعامل با این تجهیزات نیازمند رانندهای بود که به لحاظ جسمی در آمادگی کامل بهسر ببرد. اما به گفته گرهارد برگر، هیچکدام از همتیمیهای مایکل شوماخر به اندازه او ورزش نمیکردند و پس از مدتی متوجه شدند که شوماخر آمادگی بدنی بسیار بالاتری نسبت به آنها دارد، در نتیجه با نگاهی به موفقیتهای شوماخر، سایر رانندههای فرمولوان نیز به فکر تمرین بیشتر و آمادگی جسمی بهتر افتادند.
از این لحاظ میتوان گفت این مایکل شوماخر بود که تمرینهای ورزشی و آمادگی جسمانی را به سایر رانندههای فرمولوان آموزش داد، تا قبل از دوران مایکل شوماخر، این هوش و استعداد بود که ملاک اصلی در برندهشدن بهحساب میآمد اما پس از مایکل شوماخر، گردانندگان مسابقات فرمولیک و تیمهای بزرگ، بهدنبال رانندههایی بودند که در کنار هوش بسیار بالا، آمادگی جسمانی عالی نیز داشته باشند.
البته کاملاً مشخص است که آمادگی جسمانی، تنها تغییری محسوسی نبود که مایکل شوماخر در مسابقات فرمولوان انجام داد، مایکل شوماخر متوجه شد برخلاف اینکه تصور میشود مسابقات فرمولوان، یک مسابقه تکنفره است، درواقع یک مسابقه گروهی است و باید در اطرافش رانندههای خوبی باشند تا او هم بتواند پیشرفت کند، به همین دلیل هم بود که افراد موفقی مانند راس براون (Ross Brawn) و روری بیرنه (Rory Byrne) را که ابتدا در تیم بنتون با آنها آشنا شده بود را همیشه در کنار خودش نگه داشت و با این افراد در سال ۱۹۹۶ به تیم فراری پیوست. سالها بعد در سال ۲۰۱۰ و زمانی که مایکل شوماخر میخواست بازنشستگی خودش را در مسابقات فرمولوان اعلام کند، این راس براون بود که نظر شوماخر را عوض کرد و دو سال دیگر هم شاهد حضور شوماخر در پیستهای فرمولوان بودیم.
تمامی افرادی که با مایکل شوماخر همکاری داشتهاند، مدعی هستند وی فرد بسیار مردمداری بود، در نتیجه مایکل شوماخر اسامی تمامی افراد تیمی که در آن همکاری میکرد را با نام کوچک میشناخت و تاریخ تولد خودشان و حتی تولد همسر این افراد را همیشه بهخاطر داشت تا به هر بهانهای که شده به همکارانش در این تیم نزدیک شود و دل آنها را بدست آورد. جیمز الیسون (James Allision)، رئیس واحد فنی فراری در خصوص مایکل شوماخر گفته است که او تنها یک راننده خوب و تأثیرگذار نبود، بلکه اهمیت زیادی به تیماش میداد و رفتاری که با تیم داشت را از جانب هیچ رانندهای تاکنون مشاهده نکرده است.
مایکل شوماخر توانسته بود بهنوعی یک رابطه وفادارانه و مطمئن را بین راننده و تیم فنی ایجاد کند و این مورد نیز پس از شوماخر از جانب سایر رانندههای فرمولوان تکرار شد تا یکی دیگر از تغییراتی که مایکل شوماخر در دنیای فرمولوان ایجاد کرده بود را شاهد باشیم.
این رابطه متقابل دقیقاً همان چیزی بود که یک راننده فرمولوان به آن نیاز دارد، مثال بارز چنین رابطهای را میتوان در زمان انتقال شوماخر به تیم فراری ذکر کرد، در آن زمان مایکل شوماخر به اندازهای قدرت و نفوذ داشت که توانست در کنار خودش، براون و بیرنه را نیز به این تیم منتقل کند. فراری قبل از حضور شوماخر، سالهای سال بود که مقام چشمگیری بدست نیاورده بود اما شوماخر در این تیم تغییرات اساسی ایجاد کرد و چیزی حدود ۶۰ میلیون پوند در هر سال از فراری دستمزد گرفت.
شوماخر هوش بسیار بالایی دارد و به لطف هوش و آمادگی جسمانیاش توانست به یکی از سریعترین رانندههای فرمولوان تبدیل شود، اما شوماخر در خارج از پیست مسابقه نیز پدر و همسری فداکار و مهربان است و برخلاف بسیاری دیگر از چهرههای سرشناس که زندگی خانوادگی سالمی ندارند سالهاست که زندگی خوبی را با همسر و دو فرزندش دارد.
شوماخر در کمک به دیگران نیز ید طولایی دارد و پیش از این چندین مسابقه دوستانه فوتبال با کمک فوتبالیستهای مطرح و سایر رانندههای فرمولوان را ترتیب داد تا درآمد این مسابقات خرج امور خیریه شود.
شوماخر که از کلاههای ایمنی رایجی که در مسابقههای فرمولوان استفاده میشد خسته شده بود در سال ۲۰۰۴ با کمک شرکت آلمانی شوبرت (Schuberth)، یک کلاه ایمنی بسیار سبکوزن را طراحی کردند. این کلاه پس از طراحی زیر تانک انداخته شد و بدون اینکه خم به ابرو بیاورد توانست وزن تانک را تحمل کند. در این کلاه کانالهای مخصوصی برای عبور هوا تعبیه شده بود تا راننده در شرایط گرم و سرد، احساس راحتی کاملی داشته باشد. به این ترتیب این کلاه ایمنی را نیز میتوان یکی دیگر از دستاوردهای شوماخر دانست.
فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی به دلیل تلاشهای شوماخر برای حفظ امنیت بیشتر رانندههای فرمولوان، در سال ۲۰۰۶ به او مدال طلای مخصوص موتور اسپرت را اهدا کرد و نام دو پیچ اصلی در پیست نوربورگرینگ (Nürburgring)، به نام شوماخر تغییر اسم پیدا کرد.
دستاوردهای شوماخر بیشتر از چیزی است که بتوان بهآنها در یک مقاله اشاره کرد، با این حساب پیشنهاد میکنیم اگر شما هم از علاقهمندان مسابقات فرمولوان هستید و اطلاعات جالب دیگری درخصوص مایکل شوماخر دارید، در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را در جریان این اطلاعات مفید قرار دهید.
نظر کاربران
آفرین به این میگن ورزشکار
ساقولسین
ساقول