محمد امینی یکتا؛ انقلاب ایرانی در مرسدس بنز
درباره محمد امینی یکتا یکی از طراحان برجسته برند بزرگ آلمانی که سابقا از طراحان سمند بوده است.
امینی که هم اکنون جزو استودیو طراحی دایملر آجی (Daimler AG) جزو حلقه اولیه طراحان شرکت ایران خودرو است، در دوره ای به فیس لیفت سمند، مینی بوس بنز، کامیونت بادسان و کامیون بنز نارنجی پرداخته و نتایج به نسبت خوبی نیز از تلاش آنها حاصل شد. او که در یکی از معدود اتفاقات خوب و خاطره انگیز صنعت خودروی ایران یعنی طراحی سمند نقش داشته کارنامه قابل تاملی دارد که در اینجا به اختصار به برخی از مهم ترین آنها می پردازیم.
آن گونه که جستجوی ما نشان می دهد، محمد حسین امینی یکتا متولد سال ۱۳۶۴ (۱۹۷۵ میلادی) بوده و فوق لیسانس طراحی صنعتی است. در تهران و میلان روی طراحی خودرو کار کرده و هم اینک مقیم آلمان است. او که به دو زبان آلمانی و انگلیسی تسلط دارد، مشهورترین کارش را لامبورگینی گانادور می داند که به شکلی گسترده نامش را در صنعت خودرو مطرح کرد. گانادور که طراحی مدرن از یک مدل قدیمی برند لامبورگینی به نام کانتاش است، همچون سایر ساخته های این شرکت ظاهری خشن و مهیب دارد. این طرح تنها به صورت مفهومی یا کانسپت ساخته شد و هرگز رنگ خط تولید به خود ندید.
امینی در دومین قدم جدی، به استودیوی طراحی مرسدس بنز گام نهاد و به لطف دید عمیق و البته وسیع خود از طراحی خودرو، کانسپت ویژن ون را که نگاهی نو به ون های کاری شهری دارد، در قالب یک مرسدس بنز طراحی کرد و از قضا با استقبال بسیار زیادی روبرو شد. این ون که به شکلی انقلابی از آخرین تکنولوژی های ارتباطی مثل رادارهای سیار در قالب دو پهپاد استفاده می کند، به شکلی جالب و عجیب جادار است و می تواند ضمن بارگیری حجم عظیمی از وسایل، زمینه راحتی و رفاه سرنشینان خود را مهیا کند.
دومین حرکت امینی در مرسدس بنز، خلق کامیون جدید این شرکت بود که به شکلی انقلابی، محصولات سنگین و تجاری این شرکت را از گذشته جدا کرده و ضمن استفاده از خطوط اصیل این برند آلمانی، روحی جدید به کشنده های مرسدس بنز تزریق کرد.
سومین و آخرین ابداع او در حوزه طراحی خودرو یک انقلاب در زمینه مینی خودروهای شهری است که ظاهری جسورانه دارد. درها به شکل پروانه رو به عقب باز شده و هواکش سپر جلو به شکل یک صفحه هشدار دهنده پیام هایی را برای رانندگان جلویی منتشر می کند.
باور کردنی نیست اما پس از این که طراحان ایرانی در برندهای معتبری از قبیل رنو، کیا هیوندای، جنرال موتورز و ب.ام.و دعوت به کار شدند و خودروهایی جذاب و عامه پسند خلق کردند، حالا مرسدس بنز نیز با نیروی جادویی یک جوان ایرانی به نام حسین امینی یکتا دست به تحولی ساختاری در سه رده از محصولاتش زده و موفقیت بسیاری به دست آورده است. داستان از این قرار است که سال گذشته به شکلی محدود خبرهایی از طراحی نسل جدید ون های کاری شرکت مرسدس بنز توسط حسین امینی طراح جوان ایرانی منتشر شد و سپس عکس هایی از وی دیده شد که او را در کنار نسل جدیدی از کامیون های مرسدس بنز نشان می داد، تصاویری که تایید می کرد امینی مستقیما طراحی هر یک از آن محصولات را بر عهده گرفته است.
حال اما شب گذشته امینی در خلال یک رویداد خبری در کنار نسل جدید خودروی اسمارت دیده شده و وی تایید کرده نسل نوین خودروی شهری کوچک مرسدس بنز را طراحی کرده است. با این اتفاق او به یکی از ارکان اساسی استودیوی طراحی مرسدس بنز تبدیل شده که با مدیریت گوردون واگنر تلاش دارند هویتی نوین برای قدیمی ترین خودروساز جهان دست و پا کنند.
امینی که در سابقه کاری خود تاسیس شرکت طراحی ساوین و همکاری در طرح نهایی سمند را دارد، در دوره کاری خود در ایران علاوه بر کار روی خودروی ملی، در زمینه طراحی یک آمبولانس، یک مینی بوس و چند کامیون و کامیونت فعالیت مستمر داشته است. امینی همچنین عضو تیم همکار ساخت خودروی الکتریکی در دو گروه تخصصی بوده و سابقه همکاری با دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران را دارد. متاسفانه نبود زمینه فعالیت جدی در ایران برای حسین امینی باعث شده تا او در میلان ایتالیا ادامه تحصیل داده و وارد یکی از بهترین دانشکده های طراحی صنعتی در جهان شود.
وی که هم اکنون ۳۲ سال سن دارد، برای تز پایان نامه خود در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده طراحی خودرو میلان اقدام به طراحی یک نمونه مفهومی و جدید از لامبورگینی با نام گاتادور کرد که در جشنواره های طراحی خودرو در اقصی نقاط جهان جوایز بسیاری را برای او به ارمغان آورد. در واقع حسین امینی به لطف همین طرح به شهرتی فراگیر رسید و بسیاری از وب سایت های خودرویی جهان گزارش هایی از سابقه کاری او و فعالیت هایش منتشر کردند. وی فرم مدل گاتادور را با الهام از لانچیا استراتوس و آلفا رومئو کارابو طراحی کرد و به دلیل خطوط استوار و وفاداری عمیق به ارزش های اصیل هنر طراحی خودرو در محصولات ایتالیایی، از سوی شرکت مرسدس بنز دعوت به کار شد.
نسل جدید خودروی اسمارت با داشتن طرحی انقلابی توانسته در مدتی کوتاه به سر خط خبری بسیاری از رسانه های خودرویی جهان تبدیل شود و امیدها برای بازگشت دوباره اسمارت به روزهای اوج را زنده کرده است. امینی در طراحی خودرو با استفاده از درهای شفاف کناری، فرم سیال بدنه و نیز به کارگیری خطوط نرم، محصولی شهری و جذاب را در رده مینی هاچ بک های شهری پدید آورده است.
امینی یکتا پس از بیژن، کوروش منصوری، آرش فرید، هرمیداس اتابکی، نادر فقیه زاده و سید جواد غفاریان نیز یکی دیگر از استعدادهای برجسته صنعت خودرو است که به دلایل متعدد از جمله سطح بسیار پایین دانش طراحی خودرو در ایران، عازم کشورهای اروپایی شده و همه هنر و نبوغ خود را به خدمت برجسته ترین برندهای صنعت خودروسازی در آورده است.
نظر کاربران
ای بابا اگه تو ایران بود فوقش یه کارگر ایران خودرو یا سایپا بود
این حرفا برای ما چه فایده ای داره
یه همچین جواهری جایی در ایرانخودروی کوچک نداره ، همه ی مغزهامون دارن برای کشورهایی تلاش میکنن که قدرشون
میدونن نه کشوری که تمام اقتصاد و صنعت و ... تحت لابی چکمه س و کوچکترین ارزشی برای این جوانان قائل نیست
ماشالله داره ، انشالله موفق باشن
آقای امینی یکتا واقعا کارشون خوبه و در اون هیچ شکی نیست ضمن اینکه ایشون لامبورگینی گانادور رو هم طراحی کرده اند ، میتونید بایه جستجوی ساده ببینید چه اتوموبیل زیبایی طراحی کردند. من الان خیلی هوشحالم بابت داشتن چنین استعداد هایی ولی افسوس که از اون در ایران استفاده ای نمیکنن
آقا همه تعریف و تمجیدا جای خود ولی ایشون تو لباس ست کردن خیلی بی سلیقه تشریف دارن خخخخخخخخخ
کاربر۹/۳۰فایده ش اینه که مابدونیم مغزبرتر درایران زیاده اگه امکانات وخدمات دراختیارشون بود این افتخار الان نصیب ایران شده بود نه ایتالیا وآلمان بادستان خود مغزهاروتقدیم دیگر کشورها میکنیم همین الان چند جوان موفق روشمرده کمی بخودمون بیاییم ونتیجه هزینه های بیت المال روببینیم که چجوری درکشورهای دیگرثمر میده اینها همه ژن خوب داشتن کسی متوجه ژنشون نشد اگه نمی رفت چکار می کرد یه ماشین دیگه مثل سمند طراحی می کرد انشاالله بیشتر از پیش بدرخشد تا نام ایران درجهان پرآوازه شود برای تمام ایرانیان عزیز آرزوی سربلندی وافتخاردارم از درگاه خداوند مهربان حیفه جوانان رودریابید
باریک الله
واقعاً اگه در ايران مانده بود به عنوان يه مهندس معمولي نهايت ماهي دو ميليون حقوق ميگرفت و مديرانش هم تعدادي ادم بيسواد و ..... بودند
لطفاً مصاحبه هاي مديران و معاونان و كارمندان رده بالاي ايرانخودرو و سايپا را از اينترنت پيدا كنيد و ببينيد تا به عمق فاجعه پي ببريد و دليل كشته شدن سالانه ٢٦ هزار ايراني در جاده ها و توسط ماشينهاي اين دو شركت بي كيغيت پي ببريد، پرايد، وانت پيكان،وانت نيسان،پژو ٤٠٥ و.....
سلام چه فایده !؟قدر جوانان ما رو خارجیها بهتر میدوند,خوبش برای اونا,بدش برای ما
فردا اگه بمیره ما هم یه خیابون به نامش می کنیم