اصغر فرهادی چگونه به اینجا رسید؟
اصغر فرهادی در سن ۱۴ سالگی در انجمن سینمای جوان شهر محل تولدش، خمینی شهر اصفهان ثبت نام کرد. اولین حضورش در پشت صحنه یک کار حرفه ای در همان روزها اتفاق افتاد....
در سن ۱۴ سالگی در انجمن سینمای جوان شهر محل تولدش، خمینی شهر اصفهان ثبت نام کرد. اولین حضورش در پشت صحنه یک کار حرفه ای در همان روزها اتفاق افتاد.
اصغر فرهادی نوجوان خودش را به گروه فنی فیلم سینمایی «تفنگ شکسته» به کارگردانی و نویسندگی مهدی معدنیان رساند و به عنوان دستیار گروه فنی مشغول نخستین تجربه هایش در سینما شد.
1370
در رشته تئاتر با گرایش ادبیات نمایشی دانشگاه تهران قبول شد. در طول چهار سال تحصیلش چند نمایشنامه نوشت. علیرضا نادری نمایشنامه نویس و هم دانشکده ای فرهادی درباره فعالیت تئاتری او می گوید: «بهترین ویژگی نمایش های فرهادی نوجویی و نوگرایی اش بود و آنچه در فعالیت تئاتری او برایم بسیار جالب توجه بود، پیگیری اش برای اجرا کردن و به ثمر نشستن یک کار بود.»
۱۳۷۳
اولین نمایش به کارگردانی خودش را روی صحنه برد. نمایش «ماشین نشین ها» با کارگردانی خودش و بازی خودش و همسرش «پریسا بخت آور» که همکلاسی فرهادی بود. یک سال و همزمان با فارغ التحصیلی اش از دوره کارشناسی، نمایش «مار و پله» نوشته ناصح کامگاری را روی صحنه برد.
1375
برای ادامه تحصیل در رشته کارگردانی وارد دانشگاه تربیت مدرس شد. در دو سال کارشناسی ارشدش هنوز مشغول تئاتر بود و سال 76 نمایش «آخرین قهرمانان زمین» را با بازی ستاره اسکندری روی صحنه برد. در این سال ها او برای رادیو هم نویسندگی می کرد.
۱۳۷۶
پایش به تلویزیون باز شد. ۲۲ قسمت فیلمنامه سریال «روزگار جوانی» را به تهیه کنندگی اصغر توسلی کارگردانی شاپور قریب نوشت. سریالی که توجه اهالی دنیای فیلمنامه نویسی و کارگردانی را متوجه یک استعداد تازه و خلاق کرد. آنقدر که از قسمت سیزدهم به بعدی سری اول، شاپور قریب از کارگردانی انصراف داد و اصغر توسلی ادامه سریال را کارگردانی کرد ولی متن ها همچنان آنقدر قوی بودند که تغییری در کیفیت سریال ایجاد نشد.
1377
همزمان با پخش روزگار جوانی، سریال «ماه مهربان» را نوشت و اولین تجربه کارگردانی تلویزیونی اش را هم جلوی دوربین برد. مجموعه «چشم به راه» با بازی جمشید جهانزاده که در یک پلاتو ساده اتاق انتظار زایمان اتفاق می افتاد، جنسی از کمدی و ساختار داشت که سال ها بعد «محمد رحمانیان» در مجموعه هایی مثل «تو گوش سالمم زمزمه کن» تکرارش کرد.
۱۳۷۷
بعد از «چشم به راه» کارگردانی تلویزیونی را دامه داد. مجموعه «مجتمع مسکونی فرخ و فرج» را برای شبکه دو کارگردانی کرد. سریالی که نوروز ۱۳۷۸ روی آنتن رفت. ژاله صامتی، سعید آقاخانی، مرحوم اسماعیل داورفر، محمدرضا داودنژاد و هایده حائری که آن روزها بازیگران مطرح سریال های تلویزیونی بودند، برای فرهادی جوان بازی کردند.
1378
با الهام از برنامه گزارشی «در شهر» سری اول سریال «داستان یک شهر» را برای شبکه تهران ساخت. علی قربان زاده، آتنه فقیه نصیری، امیرحسین صدیق، فرامرز صدیقی، رامبد شکرایی و علی سلیمانی در سری اول «داستان یک شهر» که سوژه هایی تلخ و واقعی داشت بازی کردند. علیرضا بذر افشان در نوشتن سری اول داستان یک شهر با فرهادی همکاری کرد.
۱۳۸۰
سری دوم«داستان یک شهر» را که از سری اول آن قوی تر بود با لحنی به مراتب تلخ تر ساخت. شخصیت پردازی قوی کاراکترهایی که با قصه های تلخ سریال درگیر بودند و عمق روابط و شخصیت ها، قدرت فرهادی را در خلق آدم هایی واقعی و بارور کردنی به رخ کشید. سروش صحت، بهاره رهنما، رضا ایرانمنش و نیما رئیسی چهار شخصیت اصلی سری دوم سریال بودندکه هر کدام خرده داستان های خودشان را داشتند. همان سال برای همسرش «پریسا بخت آور» فیلمنامه سریال «یادداشت های کودکی» را نوشت. این سریال آخرین اثری بود که اسم اصغر فرهادی در تیتراژ به عنوان یکی از عوامل روی آنتن رفت.
۱۳۸۰
وارد سینما شد و فعالیت سینمایی اش را با نوشتن فیلمنامه «ارتفاع پست» برای ابراهیم حاتمی کیا رسما شروع کرد. او برای این فیلمنامه در ششمین دوره جشن خانه سینما نامزد تندیس بهترین فیلمنامه نویس سال شد.
1381
«رقص در غبار»، اولین فیلم سینمایی خودش را به تهیه کنندگی ایرج تقی پور و با بازی فرامرز قریبیان ساخت. فیلمی که جایزه ویژه بهترین فیلم بخش بین الملل از هیأت داوران جشنواره 21 فیلم فجر را به نام اصغر فرهادی ثبت کرد. «رقص در غبار» سال های بعد از ساخته شدن، 10 جایزه دیگر از جمله جایزه بهترین بازیگر مرد را برای فرامرز قریبیان از بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو گرفت.
۱۳۸۲
«شهر زیبا» یک فیلم اجتماعی با درون مایه عاشقانه. باز هم با حضور فرامرز قریبیان و بازی خوب ترانه علیدوستی و بابک انصاری. فیلمی که هم مخاطب عام دوستش داشت و هم نظر منتقدان را جلب کرد. فرهادی برای این فیلم از جشنواره فیلم هند، جشنواره فیلم ورشو و جشنواره فیلم اسپیلت جایزه گرفت.
۱۳۸۴
فرهادی یک گام بلند برمی دارد تا دنیای فیلمسازی اش را ارتقا دهد. «چهارشنبه سوری» این گام بلند است. با بازی درخشان هدیه تهرانی، ترانه علیدوستی، حمید فرخ نژاد و پانته آ بهرام. سومین فیلم فرهادی با همکاری مانی حقیقی نوشته شده. همه چیز برای دیده شدن «چهارشنبه سوری» مهیاست. فرهادی سیمرغ بهترین کارگردانی جشنواره ۲۴ فیلم فجر را از آن خود می کند. هدیه تهرانی برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره ۲۴ و هایده صفی باری سیمرغ بهترین تدوین جشنواره فیلم فجر را می گیرد. همچنین سیمرغ بلورین فیلم محبوب تماشاگران جشنواره ۲۴ هم نصیب «چهارشنبه سوری» می شود.
۱۳۸۶
این سال، سال فیلمنامه نویسی فرهادی است. فیلمنتامه «کنعان» را برای مانی حقیقی می نویسد تا همکاری حقیقی و فرهادی ادامه پیدا کند. فیلم مورد توجه منتقدان قرار می گیرد. برای همسرش فیلمنامه «دایره زنگی» را می نویسد. فیلمنامه ای که «دایره زنگی» را به پرفروش ترین فیلم فروردین سال ۸۷ تبدیل می کند. فیلمی که منتقدان و سینماگران حضور فرهادی را در پشت صحنه کار و همراه بخت آور در موفقیت فیلم نوثر می دانند. طرح اولیه فیلمنامه «شب» و «هر شب تنهایی» را می نویسد که رسول صدر عاملی هر دو طرح را کارگردانی می کند.
۱۳۸۷
طرح اولیه فیلمنامه «محاکمه در خیابان» را برای مسعود کیمیایی می نویسد و چهارمین فیلمش «درباره الی» را بعد از سه سال می سازد. تهیه کننده «درباره الی» خودش است و گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مریلا زارعی، مانی حقیقی، پیمان معادی، رعنا آزادی ور، احمد مهرانفر و صابر ابر جلوی دوربینش می روند تا یکی از بهترین آثار تاریخ سینمای ایران ساخته شود. فیلم برای نمایش در جشنواره ۲۷ فیلم فجر به دلیل ممنوع التصویری گلشیفته فراهانی حاشیه های زیادی را می گذراند و بالاخره به جشنواره می رسد.
فرهادی سیمرغ بهترین کارگردانی را از جشنواره فیلم فجر می گیرد، برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره برلین می شود و اسم فرهادی به لیست کارگردانان برنده خرس طلا اضافه می شود. تندیس بهترین کارگردانی در چهاردهمین جشن خانه سینما به فرهادی می رسد و جایزه بهترین فیلمنامه نویسی سومین دوره جوایز آسیا پاسیفیک استرالیا هم نصیب فرهادی می شود.
۱۳۸۹
بعد از دو سال «جدایی نادر از سیمین» را با تهیه کنندگی و نویسندگی خودش می سازد. لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی، ساره بیات، مریلا زارعی و سارینا فرهادی با بازی های درخشانشان دیده می شوند. سیمرغ بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین صدابرداری، بهترین فیلمبرداری، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن نصیب فیلم می شود. فرهادی با پنجمین فیلمش جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را در هشتاد و چهارمین دوره جایزه اسکار برای اولین بار به نام ایران ثبت می کند.
پیش تر در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۲، جایزه «بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان» هم از شصت و نهمین مراسم گلدن گلوب نصیب فرهادی شده است تا «جدایی ...» اولین فیلم ایرانی باشد که این دو جایزه سطح اول سینمای جهان را دریافت می کند.
۱۳۹۱
«گذشته را در فرانسه و با بازیگران فرانسوی و ایرانی می سازد و جایزه جهانی کلیساها را از کن می گیرد. همه منتظر نخل طلایی کن برای فرهادی هستند اما جایزه به برنیس بژو می رسد تا عضو فرانسوی گروه فرهادی بهترین بازیگر شصت و ششمین جشنواره کن شود.
نظر کاربران
زحمت کشید و به اینجا رسید امیدوارم هرجا هستی موفق باشی
اصغر فرهادی چه طوری به اینجا رسید؟ در نبود گوشت چغندر سالار است. وقتی اجازه ی ساخت فیلم به کارگردان ها ی خوب کشورمون نمیدن خب اصغر فرهادی هم به اینجا میرسه
پاسخ ها
برات متاسفم که کسی رو که واسه کشورمون اینهمه افتخار کسب کرده رو اینچنین خطاب میکنی.برات متاسفم
کدوم کارگردان خوب؟میشه بگی لطفا؟اونا اگه کارگردان خوب بودن فیلمایی که خارج از کشور ساختن تو اسکار و جشنواره های بین المللی جایزه میبرد.
از نظر من به جایی نرسیده .اصغر فرهادی فقط عقب گرد داشته.
مايه افتخار ايران و ايراني ،،سربلند باشي هميشه فرهادي عزيز
آقای اصغر فرهادی بسیار محترم و مایه افتخار ماست .بهترین فیلمهای ایرانی را ایشان ساخته اند. دوستش داریم هم خودش وهم فیلمهای قشنگ و خاطره انگیزش را.موفق باش فرهادی عزیز و بیصبرانه منتظر فیلمهای جدیدت هستیم.
جناب آقای فرهادی پاینده باشی ...
اقای اصغر فرهادی بسیار محترم و مایه افتخار مااست.بهترین فیلمهای ایرانی را ایشان ساخته اند. بی صبرانه منتظر فیلمهای جدید ایشان هستیم.
سلام من خمینی شهرام اقایی فرهادی هم محله مان است.
بهترین کارگردان ایران که در جهان هم همیشه درخشیده