معماران عصر دیجیتال
استاپلمن، کارآفرین بنیانگذار Yelp
جرمی استاپلمن، کارآفرین جوان و مدیر پرتال موفق یلپ Yelp.com میباشد که کسب و کارهای محلی را در قاره آمریکا به میلیونها خریدار معرفی میکند تا آنها با ارائه نظرات و تحلیل رفتار فعالان تجاری، به دیگران در پیدا کردن نیازهای روزانه کمک کنند.
جرمی استاپلمن سی و هفت ساله، متولد ویرجینیای آمریکا میباشد و در سال ۲۰۰۴، پرتال یلپ را راه اندازی کرد که امروزه، یکی از پرتالهای پر بیننده دنیای اینترنت میباشد. وی قبلاً برای سایت ایکس دات کام به عنوان برنامه نویس فعالیت داشت و در شرکت پی پال نیز، قائم مقام مدیرعامل بود. وی پی پال را به قصد دریافت مدرک از دانشگاه هاروارد ترک کرد و در طی یک کارآموزی تابستانی در این دانشگاه، ایده راه اندازی یلپ به ذهنش رسید. ایده هایی که سبب شد ظرف یک دهه، استاپلمن به صدها میلیون دلار درآمد نائل شود.
ایده یلپ به قدری هوس انگیز بود که گوگل، غول جست وجوی اینترنت را بر آن داشت تا شرکت استاپلمن را نیز در فهرست شکارهای گوناگون خود همچون یوتیوب قرار دهد که در سال ۲۰۱۲، با مخالفت استاپلمن مواجه شد و سهامش در بورس آمریکا عرضه شد. گفته میشود، استیو جابز فقید، رهبر سابق اپل، از استاپلمن خواسته بود تا از فروش سایت خود به گوگل منصرف شود. انجام کارآموزی در شرکت MRL ventures سبب شد تا استاپلمن جوان، یکی از خلاقترین ایدهها را در دنیای کارآفرینی غولهای سیلیکون ولی راه اندازی کند. اکنون ۱۱ درصد سهام این شرکت در اختیار استاپلمن هست و حقوق ماهانه وی ۱ دلار تعیین شده است. یکی از شیوههای کاری موفق و ارزشمند استاپلمن، قرار دادن میز کاری خود در کنار دیگر کارمندان شرکت هست که به روش مدیریتی hands-on management style شهرت دارد.
ایده خلاقی که استاپلمن راه اندازی کرد سبب میشود تا کاربران بتوانند کسب و کارهای محلی را پیدا کنند و درباره کسب و کار آنها نظر خود را بنویسند و دیگران بر اساس این نظرها (همانند شیوه نظر دهی در پرتال کتیافروشی آمازون)، نسبت به تصمیم خرید اقدام کنند. ماهانه 83 میلیون کاربر واحد از این پرتال دیدن میکنند و میلیونها نظر و ایده درباره کسب و کارهای محلی در قاره آمریکا ارائه میکنند که بسیار در ترغیب خریداران به استفاده یا عدم استفاده از محصولات و خدمات فعالان تجاری محلی تأثیر میگذارد. جامعه کاربران یلپ، شبکه اجتماعی قوی از مصرف کننده گان تخصصی در آمریکا میباشند که بهترین نظرها را درباره طیف گسترده ای از خدمات ارائه میکنند.
استاپلمن با این ایده، نقش زیادی در معرفی کسب و کارهای محلی ریز و درشت به جامعه چند صد میلیونی قاره آمریکا ایفا کرد. کسب و کار استاپلمن، نقش زیادی در معرفی کسب و کارها، پشتیبانی تبلیغاتی و گسترش بسترهای بازاریابی برای آنان فراهم میکند که در مجموع، میلیونها نفر را در ماه به این پرتال معتاد کرد.
استاپلمن، بستر نقد دیجیتالی و به اشتراک گذاری نظرات را درباره محصولات و خدمات مختلف در آمریکا فراهم کرد و این بستر سازی، زمینههای فرصت آفرینی برای معرفی کسب و کارهای خلاق و موفق و اثربخش را فراهم نمود. فرصت آفرینی دیجیتالی استاپلمن، کارآفرینی دیجیتالی موفقی را سبب گردید که امروزه، او و کسب و کارش را، در فهرست برترینها وب قرار داد.
توصیه دیجیتالی: بستر سازی برای ارائه نقطه نظرات و دیدگاههای کاربران بر روی مسائل مختلف، ایده دیجیتالی جالبی برای استارت آپ ها است.
نظر کاربران
خیلی زشته