مانی مشعوف، مؤسس ایرانی فروشگاههای Bebe
باز هم داستان یکی ایرانی موفق در عرصه کسب و کار جهان. مانی مشعوف، نام شناخته شده ای برای جامعه ایرانیان مقیم آمریکاست که مؤسس فروشگاههای زنجیره ای لوکس Bebe، میباشد که صدها شعبه در آمریکای شمالی دارد. داستان مشعوف را دراین گفتار بخوانید.
بزرگان کارآفرینی دنیا، همه در 2 اصل، مشترک بودند: یکی خود ساختگی و دیگری تلاش وصف ناپذیر مشتاقانه. یعنی چی؟ در کلام ساده تر، باید اظهار داشت که یک کارآفرین موفق، فردی هست که ابتدا، اعتماد به نفس داشته و برای رسیدن به اهداف از قبل تعیین شده، به قابلیتها و استعدادهای خود و توان مشارکتی دیگران، ایمان داشته باشد. کارآفرینان، معمولاً افراد خود ساخته ای هستند که میکوشند، فرصت آفرینی کرده و این فرصتها را تبدیل به ظرفیتهای مادی و معنوی کنند. همه اینها، توسط افراد خود ساخته که تلاش گر هستند، به دست میآید. دوم، کارآفرینان و افراد موفق در عرصههای مختلف، افراد تلاش گر هستند. تلاش گری از نوع خستگی ناپذیری، نه از نوع دیدن نیمه خالی لیوان! نه از نوع نقد زمان و مکان و پاک کردن صورت مساله! نه! از نوع تلاش مشتاقانه برای رسیدن به هدف عالی. تلاش مشتاقانه توسط افرادی که مشتاقانه فکر میکنند و حرکت میکنند، امکان پذیر هست.
تلاش مشتاقانه را معمولاً افراد انرژی مثبت به قول روان شناس ها، در دستور کار دارند. افراد انرژی مثبت، معمولاً افراد موفقی هستند. چرا که سیگنالهای کیهانی را به سمت خود جذب میکنند تا همه سلولهای بدنشان به سمت و سوی هدف و کسب موفقیت متمرکز شوند. این همان قانون جذب هست که در مستند مشهور راز به آن اشاره شد. آری! افراد موفق، افراد انرژی مثبت و مشتاق هستند که دنبال موفقیت نبودند، بلکه تشنه موفقیت و فرصت آفرینی بودند! باید پذیرفت که آنان که سنگ را بر روی سنگ گذاشتند و از هیچ، همه چیز را خلق کردند، انسانهای خود ساخته مشتاق و فعالی هستند که خود را باور کردند. همین!
صحبت خوبی شد. باور کردن خود. یعنی " اونی که باید باشی باش!". شاید شما، استعداد نویسندگی داشته باشید، اما این استعداد را باور ندارید و بر روی آن ممارستی نمیکنید یا میتوانید آشپز خوب بشوید و رستورانی را با حداقل امکانات راه اندازی و مدیریت کنید یا نقاش یا موزیسین خلاقی میتوانید باشید. فهم این استعدادها و توان افزاکردن استعدادها و کارکردن بر روی آنها، شاید در طول زمان به شما اثبات کند که یک نویسنده مشهور، نقاش حرفه ای یا یک آشپز و رستوران دار موفق شدن، برای شما خیلی بهتر از یک حسابدار معمولی در شرکتی خصوصی با حقوق پاره وقت بود! ارزش نقاشی کشیدن یا تمرین موزیک و حتی دریافت مهارتهای آشپزی ملی و بین المللی، شاید در زمان حاضر، ارزش نداشته باشد، اما میتواند در آینده یک دارایی و ثروت برای خیلیها بشود.
سرمایه گذاری در زمان حال به فکر سود آینده، موضوعی هست که هم در زندگی آدمهای موفق دیده میشود و هم یک شیوه محاسبه ارزش سود آتی در علم حسابداری تحت عنوان future value of an annuity هست. محاسبه ارزش آینده یک دارایی. میخواهد سهم باشد، میخواهد صرف زمان برای آموزش یک ابزار موسیقی یا خط و نقاشی و آشپزی و مکانیکی باشد، میخواهد هر چیز دیگری باشد. شما باید یاد بگیرید که هر چیز را با تمرین، صرف وقت و برنامه ریزی میتوان هدایت کرد و از آن ثروت آفرینی کرد. یعنی همان ارزش افزوده!
موضوعی که در زندگی موفق آقای دکتر مشعوف میتوان مشاهده کرد.
پس، باور کردن قابلیتهای خود و حرکت به سمت نقطههای هدفی که از قبل برنامه ریزی شده است و به قول زعمای مدیریت، نگاه پروژه ای داشتن به همه چیز، سبب میشود تا روز به روز و هفته به هفته، شما به هدف خود نزدیک شوید. این موضوعی هست که جستاری در زندگی خصوصی آقای مانی مشعوف، به ما یادآوری میکند. نمیتوان زندگی مانی مشعوف را بررسی کرد اما به ظرفیتهایی که سبب شد تا ایشان یک فرد خود ساخته و تشنه موفقیت و کسب هدف باشد، اشاره نکرد. خود ساختگی و انسان دوستی ایشان که زمینه موفقیتهای گسترده کسب و کار وی در قاره آمریکا را سبب شد، موضوعی بود که در مراسم اعطای درجه دکترای افتخاری دانشگاه دولتی کالیفرنیا به وی، مورد اشاره قرار گرفت.
مانی در سال ۱۹۳۸ در تهران متولد شد و در سنین نوجوانی به آمریکا آمد و تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو در سال ۱۹۶۶ میلادی به پایان رساند. او تا قبل از افتتاح اولین بوتیک bebe در سال ۱۹۷۶، صاحب یک استیک فروشی بود. اولین فروشگاه bebe در سان فرانسیسکو و در دوره ای افتتاح شد که سایز بندی لباسهای زنانه منحصر به سه دسته کلی کوچک، متوسط و بزرگ میشد. مشعوف با بررسی اینکه برخی از گروههای سنی، نه در سایز کوچک و نه متوسط قرار دارند اقدام به نوآوری در نظام سنتی سایز بندی نمود تا بتواند در قالب سایزهای جدید، حساسیتها و سلیقههای گروههای سنی بینابینی را همراه با روند تغییرات مد، پوشش دهد. این نوآوری سریعاً" مورد استقبال قرار گرفت و راه را برای موفقیت او هموار کرد.
فروشگاهی که مشعوف راه اندازی کرده است و شعبات بسیاری در آمریکا دارد، طیف وسیعی از پوشاک و زیورآلات مورد نیاز خانمها را طراحی و تولید مینماید و محصولات خود را تحت نامهای تجاری the bebe، bebeSPORT و 2 b bebe بفروش میرساند. مجموعه فروشگاههای bebe شامل 312 فروشگاه میباشد که 215 عدد از آنها تحت عنوان بی بی،32 عدد تحت نام 2 بی بی بی، 64 عدد تحت نام بی بی اسپرت (bebeSPORT)، و آخری نیز بنام زیورآلات بی بی (bebe accessories) مشغول بکار میباشند.
جالب است بدانید که نام تجاری bebe، برخلاف تصور عموم، ارتباطی با کلمه "بی بی" در فارسی ندارد، بلکه اشاره به بحث فلسفی "بودن یا نبودن" در نمایشنامه هملت دارد. مانی مشعوف معتقد است که باید سرمایه بدست آمده را صرف امور متعالی تر نمود. با آنکه فعالیتهای سخاوتمندانه وی طیف وسیعی از امور را در بر میگیرد، اما از نظر وی توجه به آموزش مهمترین امور است او تاکنون کمکهای فراوانی به نهادهای خیریه نموده است و اخیراً" نیز بواسطه مشارکت چشمگیرش، از طرف بنیاد Make-a-Wish در لس آنجلس مورد تقدیر قرار گرفته است. کمک افراد موفق و کارآفرین در آمریکا به دانشگاهها و کالجهای این کشور، تاریخی بیش از 200 سال دارد. دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا، یکی از مراکز آموزشی موفق این کشور هست که اثر آن با کمک خیرین راه اندازی شد و امروز، در زمره 5 دانشگاه برتر امریکا و جزو 100 دانشگاه برتر جهان هست.
گفتار کوتاهی از مانی درباره بی بی را در ویدئو زیر ببینید
http://www.youtube.com/watch?v=zZBt2B3tBYo
افتتاح فروشگاههای زنجیره ای bebe در آمریکا، معمولاً با حضور سلبریتی ها همراه میشود که بارها، کیم کارداشیان، ملکه سلفی بازهای جهان را به خود دیده است. فروشگاه آقای مانی، در نشانی http://www.bebe.com قرار دارد. این سایت از سال 1998 میلادی طراحی و راه اندازی شده است و یکی از قدیمیترین سایتهای خرده فروشی مربوط به عرضه لوازم مخصوص بانوان در آمریکای شمالی محسوب میشود. البته نه به وسعت و قدرت وال مارت و آمازون! پرتال این فروشگاه، هزاران قلم، پوشاک زنانه را در کنار زیورآلات و هم چنین، لوازم آرایشی و بهداشتی مخصوص خانمها ارائه کرده و قابلیت ارسال رایگان را نیز برای خریدهای بیش از 100 دلار در نظر گرفته است.
خانواده کارداشیان، با آقای مشعوف همکاری خوبی را در توسعه کسب و کار ایشان با تولید زیورآلات مخصوص از سال 2010 میلادی آغاز کردهاند و به همین خاطر، کارداشیان ها را باید سفیران تبلیغاتی آقای مشعوف و فروشگاههایش دانست.
تصاویر زیادی آقای مشعوف با سلبریتی ها از جمله کارداشیان دارد.
البته اخیراً نیز، آقای مشعوف به دنیای کارآفرینی دیجیتالی وارد شده و توانسته از طریق اپلیکیشن موبایل فروشگاه خود، از طریق گوشی هوشمند و تبلیغات در شبکههای اجتماعی نیز، فروش قابل توجهی را تجربه کند.
بیبی استورس، (bebe Stores) شرکت خردهفروشی آمریکایی است، که در زمینه تولید و توزیع انواع پوشاک، با تمرکز بر لباسهای زنانه و اسپورت، فعالیت مینماید. شرکت بیبی استورس در سال ۱۹۷۶ توسط یک خیاط مهاجر ایرانی بنام مانی مشعوف در سان فرانسیسکو تأسیس شد و در حال حاضر مالک شبکهای از ۳۱۲ فروشگاه زنجیرهای پوشاک در ایالات متحده، کانادا، لبنان، کویت، مصر، اسرائیل، سنگاپور، اندونزی، مالزی، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، تایلند، ترکیه و امارات متحده عربی میباشد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر بریسبین، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نزدک معامله میشود. برای کسب اطلاعات بیش تر درباره کسب و کار آقای مشعوف به نشانی اینستاگرام https://instagram.com/bebe_stores و حتی توییتر ایشان به آدرس: https://mobile.twitter.com/bebe_Stores مراجعه کنید که دهها هزار فالورر در اختیار دارد.
مانی مشعوف اخیراً اعلام کرده بود که قصد دارد تا 59 درصد سهام خود را در این فروشگاههای زنجیره ای واگذار کند. به هر حال، همانند مایکروسافت که با بیل گیتس شناخته میشود، بی بی استور بدون مشعوف، شناخته شده نیست. مسیری که مشعوف رفته هست، شباهات زیادی به مسیر بیژن پاکزاد، طراح مد فقید ایرانی مقیم آمریکا دارد.
بررسی موفقیت مانی مشعوف در آمریکا، محفل بزرگان برندهای معروف پوشاک و زیورآلات جهان، در این گفتار نمیگنجد. اما آن چه مسلم هست، استراتژیهای کسب و کار خلاقانه و موفق آقای مشعوف در توسعه فروشگاههای خود به بیش از 300 شعبه در سراسر آمریکاست. الگوهای کسب و کار موفق و اثربخش آقای مشعوف، توانسته است نه تنها بستر کارآفرینی خلاق را فراهم کند و دهها هزار نفر را در این کشور مشغول کند، بلکه در برابر برندها و فروشگاههای غولی چون وال مارت و میسیز آمریکا، یک برند و فروشگاه معتبر را ارائه کند. آن هم با فکر ایرانی و تلاش خستگی ناپذیری که سبب شد تا وی را در فهرست میلیاردرهای جهان قرار دهد. همان روشی که بیژن پاکزاد، تا همین اواخر دنبال کرد و سبب شد تا نام ایرانیان در قاره آمریکا، هم چنان به عنوان ملیتی مهاجر موفق، خلاق و تاریخ ساز شهره و فعال باشد.
نظر کاربران
البته این لباسها که میبینید اصلا مال bebeنیست طراحی فتوشاپکار مجله است!!!!!!!!