معماران عصر دیجیتال
جک ولش، اسطوره مدیریت در جنرال الکتریک
جک ولش"Jack" Welch,، نابغه هشتاد ساله کسب و کار، مدیریت و فناوری، از برترین مدیران قرن بیستم میلادی به شمار میآید که توانست، جنرال الکتریک آمریکا را ظرف چند دهه، یکی از پیشتازان کسب و کار دانش بنیان در جهان کند.
برترین ها: سرویس چهرههای پرتال برترینها، امروز نیز در سلسله گفتارهای معماران عصر دیجیتال، نگاهی خواهد داشت به زندگی یکی از موفقترین چهرههای علم و فناوری در عرصه دیجیتال با بررسی پرونده آقای جک ولش، مدیرعامل سابق و موفق شرکت جنرال الکتریک امریکا.
داستان جنرال الکتریک General Electric، داستان ادیسون تا جک ولش هست. مخترع نامآور، توماس ادیسون در سال ۱۸۷۸ میلادی شرکت لامپهای الکتریکی ادیسون را بنا نهاد. هدف او تولید تجاری یکی از اختراعات تاثیرگذار او، یعنی لامپ الکتریکی بود، گرچه تولید و عرضه سایر اختراعات نیز در دستور کار او قرار داشت. اولین کارخانه تولید لامپ در سال ۱۸۹۰ توسط وی تأسیس شد.
شروع فعالیتهای این شرکت و شکلگیری آن، در واقع به سال ۱۸۹۲ باز میگردد، که ادغام شرکت ادیسون با مشارکت توماس هاستون، شرکت جنرال الکتریک را پدید آورد و چارلز کافین به عنوان مدیرعامل شرکت تازه تأسیس یافته تا سال ۱۹۱۲ رهبری آن را برعهده گرفت. پس از آن، تحولات جنرال الکتریک در قرن بیستم توسعه یافت تا شرکت در اختیار جک بزرگ قرار گرفت.
اکنون این شرکت، سالانه بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار درامد دارد و قریب به ۳۵۰ هزار نفر به طور مستقیم برای این شرکت در سراسر جهان مشغول به کار هستند. زمینه کاری این شرکت، از ابزار پزشکی تا نیروگاه را شامل میشود که طیف وسیعی از فعالیتهای صنعتی و خدماتی دانش بنیان را به دنبال دارد. داراییهای این شرکت، بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار میباشد که یکی از بزرگترین شرکتهای تاریخ کسب و کار قلمداد میگردد.
اگر درباره موفقیتهای جنرال الکتریک و فرصت آفرینان بزرگش میخواهید اطلاعاتی کسب کنید، مستقیم به نشانی اینترنتی http://www.geglobalresearch.com و پرتال رسمی شرکت به نشانی GE.com مراجعه کنید. البته آخرین خبرها و اطلاعات درباره جنرال الکتریک و مدیرانش همواره در نشانی توییتر https://twitter.com/generalelectric ارائه میشود. قریب به ۱ میلیارد صفحه وب درباره این شرکت در اینترنت ایندکس شده است. یک رقمی تقریباً کم نظیر!
یکی از ماندگارترین نامها در عرصه مدیریت و فناوری در قرن بیستم میلادی، به زعم بسیاری از تحلیل گران و علمای مدیریت و فناوری جهان، آقای جک ولش هست که بسیاری، او را برترین مدیرعامل قرن بیستم و یا برترین مدیر آخرین سده هزاره دوم میلادی میدانند و مینامند. جک ولش در جنرال الکتریک، در واقع پایه گذار انقلابی عظیم بود که توانست، در یک شرکت دانش بنیان و کارآفرین فعال، مرزهای مختلف علوم میان رشته ای را درنوردیده و کسب و کار موفقی را ایجاد کند.
جک ولش معمار بزرگ عصر دیجیتال، یک فرصت آفرین موفق بود که کوشش او سبب شد تا امزوه میلیونها نفر در سراسر جهان، بر اساس مأموریتهای کسب و کار جنرال الکتریک، به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار باشند. تحولی که جک ولش در جنرال الکتریک ایجاد کرد، مشابه همان روشی بود که اندی گرو در شرکت اینتل و دنیای نیمه هادیها به وجود آورد.
نگاهی به شیوه رهبری جک ولش را در ویدئو زیر در 8 دقیقه دنبال کنید:
تحولی که جک ولش در جنرال الکتریک خلق کرد، همانند سبک رفتار سازمانی آقای هوندا در غول خودروسازی ژاپنی بود که توانست دنیای اتومبیل های شخصی را به سیطره خود درآورد و یکی از اسطورهای صنعت اتومبیل سازی ژاپن و جهان شود. آن چه مسلم هست، بزرگان صنعت به خصوص معماران عصر دیجیتال، در زندگی پر فراز و نشیب خود، با مشکلات و چالشهای رو به رو بودهاند که بازخوانی تاریخچه فعالیت آنها، میتواند به اندازه یک دوره دکترا، برای خواننده ارزش آفرین باشد.
درباره جک ولش صدها کتاب به فارسی و انگلیسی و حتی زبانهای زنده دنیا تألیف و منتشر شده است که بعضاً به عنوان مطالعه موردی در دانشگاههای سراسر جهان نیز مورد استفاده قرار میگیرد و خواندن آن به عموم علاقهمندان به عرصه مدیریت و فناوری و حتی موفقیت، توصیه میشود. بیش از 4 هزار منبع در پرتال آمازون برای موضوع جک ولش در عرصههای مختلف فناوری و مدیریت، کتاب در اختیار خوانندگان هست که اهمیت زندگی موفق این صنعت گر عصر دیجیتال را نمایان میکند.
جنرال الکتریک، (General Electric) شرکت خوشهای آمریکایی و چندملیتی است، که ساختمان عملیاتی آن، در سکنکتدی، نیویورک قرار داشته و دفتر مرکزی آن در فیرفیلد، کنتیکت مستقر میباشد. شرکت جنرال الکتریک بهصورت عمده، از چهار بخش مستقل تشکیل شده است، که هر بخش توسط یک شرکت تابعه، اداره میشود.
این شرکتها، عبارتاند از: جیای انرژی، جیای تکنولوژی، جیای کپیتال و جیای هلتکر
کمپانی جنرال الکتریک، در سال ۲۰۱۱ در فهرست فورچون ۵۰۰، رتبه ششم از بزرگترین شرکتهای ایالات متحده آمریکا را به خود اختصاص داد. در حال حاضر، این شرکت، در فهرست فوربز جهانی ۲۰۰۰، در رتبه سوم از بزرگترین شرکتهای جهان قرار دارد. رتبهبندیهای دیگر، در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ عبارتاند از: یکی از هفت شرکت بزرگ صنعتی جهان (فورچون) رتبه پنجم از بهترین نامهای تجاری جهان (اینتربند)، رتبه ۶۳ از شرکتهای استفادهکننده از انرژی سبز (نیوزویک)، رتبه ۱۵ از شگفتانگیزترین شرکتها (فورچون) و درنهایت، رتبه ۱۵ از تحسین بر انگیزترین شرکتهای جهان.
این شرکت هماکنون به عنوان یکی از اصلیترین تولیدکنندههای موتور جت در آمریکا محسوب میشود. همچنین یکی از فعالین در بخش تولید تجهیزات نیروگاهی و ساخت انواع توربین میباشد. فناوری اطلاعات، یکی از مهمترین بخشها در جنرال الکتریک میباشد که جک ولش توانست، به عنوان یک مهندس و مدیر موفق، از آن به عنوان برگ برنده جنرال الکتریک در پیش برد مأموریتهای سازمانی استفاده کند.
جک ولش روش نوینی در نحوه اداره شرکتها و کمپانیهای بزرگ ابداع کرد که امروزه بسیاری از مدیران بزرگ فارغ از اصول فرسوده و سنتی پیشین، به راحتی کنترل امور مرزهای تجاری خود را در دست گرفته و با سرعتی باورنکردنی به سوی پیشرفت و توسعه پیش میروند. تکنیکهای افسانهای مدیریت ولش به گونهای است که هر مدیری را در هر قلمرویی به اوج میرساند.
او خود نمونه بارز و موفق تکنیکهای ولش است که در سن 44 سالگی کنترل تمامی امور کمپانی بزرگ و نامداری چون جنرال الکتریک آمریکا را در اختیار گرفت و عنوان جوانترین مدیر یکی از بزرگترین شرکتهای ایالات متحده را از آن خود کرد.
جان فرانس ولش جی.آر در سال ۱۹۳۵ در ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمد. در سال ۱۹۵۷ مدرک مهندسی شیمی خود را از دانشگاه همان ایالت دریافت کرد و پس از آن به سرعت به ادامه تحصیل مشغول شد و توانست در کوتاهترین زمان ممکن دکترای این رشته را از دانشگاه آیلینیوس دریافت نماید.
بلافاصله پس از فراغت از تحصیل یعنی در سال ۱۹۶۰، ولش به کمپانی جنرال الکتریک پیوست و مشغول بهکار شد؛ اما یک سال بعد تصمیم به ترک این کمپانی گرفت. او که از بدو ورود به این مکان با نحوه ارتقا شغلی کارکنان و برخی روشهای مدیریتی مشکل داشت، پس از یک سال فعالیت با دریافت پیشنهاد کار در یک شرکت شیمی معدن با جدیت تمام تصمیم به ترک جنرال الکتریک گرفت.
دریافت حقوق 10500 دلار برای یک مهندس جوان و تازهکار اگرچه ایدهآل به نظر میرسید، اما او سوای مسائل مادی به روحیات حاکم بر محیط کارش بیشتر اهمیت میداد. به هر ترتیبی که بود تا یک سال توانست این شرایط را تحمل نماید اما به محض دریافت پیشنهاد جدید از شرکتی دیگر، تصمیمش جدیتر شد.
در طول فعالیت ۲۰ ساله او در این سمت، جنرال الکتریک پیشرفتی بیسابقه در خود مشاهده کرد به طوری که فروش محصولات آن از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۹۸۱ به ۲۸۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۱ افزایش یافت. تعداد بسیاری از کارشناسان موفقیت ولش را مدیون توانایی او در مدیریت و بهکارگیری تکنیکهای فوقالعاده مؤثر میدانند.
او به سادگی میدانست که چطور افکار و اهدافش را به تک تک افراد از بالاترین رده تا پایینترین رده شرکت انتقال دهد. سبک مدیریت خارق العاده جک ولش در جنرال الکتریک، امروزه به عنوان متدی در دورههای ارشد و دکتری تجارت و مدیریت تدریس میشود.
«میخواستم که شرکت جنرال الکتریک رقابت انگیزترین شرکت روی زمین باشد. هدف من وارد ساختن روحیه یک شرکت کوچک در بدن شرکتی بزرگ بود. من میخواستم از یک شرکت صنعتی کهنه سازمانی بر پا دارم که دارای روحیه ای بزرگ بود. من میخواستم از یک شرکت صنعتی کهنه سازمانی بر پا دارم که دارای روحیه ای توانمندتر، سازگارتر، و چالاک تر از شرکتهایی باشد که در اندازه یک پنجم شرکت ما هستند.
درآن زمان من گفتم میخواهم شرکتی بیافرینم که دران کارکنان شهامت آزمودن چیزهای تازه را داشته باشند. جایی که کارکنان با اطمینان بدانند که مرزهای آفرینندگی و تلاش آنان، معیارهای آنان برای برتری جویی فردی، تنها سقفی است که پیشی گرفتن و سرعت حرکت آنان را معین میکند.
من به شماری از اندیشههای زیبا و بنیادی دست یافتم که برای من سودمند بودند، که درستی بزرگترین آنها بود. من همیشه به رویکرد ساده و سرراست باور داشتم. من پی بردم که شکست میتواند اغلب همانند کامیابی معلمی آموزنده باشد و هیچ خط راستی بهسوی آرزوی بلند یا رویای کسی کشیده نشده است.»
جک ولش را بمب نوترونی جنرال الکتریک میدانند که جهان فناوری را در صنایع سبک و سنگین با تحولاتی شگرف در حوزه دیجیتال همراه کرد و از او به عنوان برترین مدیر ثروت آفرین قرن بیستم یاد میشود.
درسهایی از جک ولش
ارزش شرکت شما و ارزش خود شما با همدیگر در ارتباط مستقیم و نزدیکی هستند.
اختلافات باعث به وجود آمدن نخبه سالاری میشود و تفاهمات باعث بوجود آمدن یک گروه با حد متوسط میشود.
ایجادِ یک فرهنگ جدید در سازمان، باید همواره نتیجه ای در بر داشته باشد - مثبت یا منفی
ایجادِ یک محیط شفاف و قابل اعتماد جزو بایدها است.
جذب، پرورش و استفاده از نوابغ در سطح جهانی، جزو کارهای ناتمام در طول زندگیتان است.
باید سیستم حمایت و پاداش بین کارمندانتان ایجاد کنید و اشتباهات آنها را به دلیلی برای پیشرفتشان تبدیل کنید.
ارتباطات ساده، پیوسته و متمرکز نتایج سریع تر و قابل مفهوم تری در سازمان دارند.
هیچ چیز به اندازه مصیبتها باعث پرورش مهارتها و اشراق بیشتر نمیشود.
پس از مدتی باید تغییراتی در ژنتیکتان پدید بیاید: شما باید عاشق دیدن پیشرفت افرادی باشید که در تیم شما کار میکنند، ترفیع و رشد شخصی دارند.
یادگیری مستمر برای موفقیت حیاتی است - آن را در اولویتهایتان قرار دهید.
گفتنی است توییتر آقای جک ولش در نشانی: https://twitter.com/jack_welch قرار دارد.
همواره در سرویس چهرههای پرتال برترینها همراه ما باشید با سلسله گفتارهای معماران عصر دیجیتال.
ارسال نظر