آدری هپبورن؛ آخرین معصوم سینما
سادگی و بیریایی و مهربانی و اصالت و وقار، همراه همیشگی زندگی هپبرن بود و بیدلیل نبود که پیتر باگدانویچ او را با لقب «آخرین معصوم سینما» توصیف میکرد.
ظاهر نمادین هپبرن از نگاه پسرش اینگونه است: «مادرم مثل همۀ خانمها حدود سی-چهل تا روسری داشت. عینک آفتابی بزرگ و روسری شیوۀ خوبی برای تغییر چهرهاش بود و او گاهی اوقات میتوانست به تنهایی و بدون همراهی دیگران به خرید برود.» دوتی در ادامه میگوید: «مادرم ترکیب زیبایی از عیب و نقص بود. او فکر میکرد که بینی بزرگی دارد و بیش از حد لاغر و استخوانی است. در آینه به خودش نگاه میکرد و میگفت: «نمیفهمم چرا همه من را اینقدر زیبا میبینند.»
پسر هپبرن و دوتی دربارۀ مشکلات والدینش میگوید: «البته این حدس و گمان من است؛ اما فکر میکنم حقیقت دارد. مادرم زمان ازدواج با پدرم چهل ساله بود؛ اما همان زمان به خاطر همۀ موفقیتها و اتفاقاتی که پشت سر گذاشته بود خیلی پیرتر به نظر میرسید. و پدرم ده سال از مادرم جوانتر بود؛ یک پزشک جوان که میبایست ستارۀ زنی را که سالهای زیادی یک شمایل بود همراهی میکرد. بین آن دو تفاوتهای بسیاری وجود داشت. اگر این معادله معکوس میشد، مثلا اگر پدرم ده سال مسنتر از مادرم بود و یک ذره شخصیت محکمتر و مطمئنتری داشت، احتمالا رابطۀ آنها خیلی بهتر پیش میرفت.»
آدری هپبورن در ۴ می ۱۹۲۹ در شهربروسلس بلژیک متولد شد. پدرآدری بانکدار بود و به همین خاطر مجبور بود بین انگلیس، بلژیک و هلند در سفر باشد.
آدری در ۵ سالگی به یک مدرسه شبانه روزی در انگلیس فرستاده شد. سال بعد پدرش برای همیشه خانواده را ترک کرد و از این پس آدری با مادرو دو برادرخواندهاش به هلند رفتند. اما بدترین دوران زندگی آدری در همین ایام کودکی و در کشور هلند رقم خورد. در سال ۱۹۳۹ هلند تحت تصرف آلمان نازی قرار گرفت و دوران بسیاری بدی برای مردم به وجود آمد. سوتغذیه بسیار شدید و لاغری غیر عادی اندام آدری ماحصل همین دوران بود که بعدها به یکی از مشخصههای بارز بازیگری او و یکی از دلایل معصومیت عجیب او تبدیل شد.
بعدها که اوضاع کمی بهتر شد خانواده به آمستردام نقل مکان کرد و آدری فرصت پیدا کرد در کنسرواتوآر آرنهم ثبت نام کند و بعد از سه سال در ۱۹۴۸ به لندن رفت و آموزشهای خود را ادامه داد. در سال ۱۹۴۸ برای بازی در فیلم سینمایی «هلندی در هفت جلسه» تست داد و پذیرفته شد و برای نقشی کوتاه جلوی دوربین رفت. همین حضور کوتاه کافی بود تا دنیای تازه ای به روی او گشوده شود.
در همان سال در دو نمایش موزیکال «کفشهای پاشنه بلند» و «سس تارتار» به روی صحنه رفت و این روند با نمایش های دیگر ادامه یافت .
فیلم «تعطیلات رمی» در سال ۱۹۵۳ به کارگردانی ویلیام وایلرنوید ورود ستاره ای جدید را به هالیوود داد. پرنسس اروپایی فیلم «تعطیلات رمی» با شیطنت ها و ملاحت رویایی آدری هپبورن قلب میلیون ها تماشاگر سینما را تسخیر کرد و باعث شد آدری راه صد ساله را یک شبه طی کند.
کمپانی پارامونت که به هیچ وجه انتظار نداشت در حضور اسطوره هایی همچون گریگوری پک و ادی آلبرت، آدری جوان و نسبتا گمنام در مرکز توجه قرار بگیرداز فروش بسیار مناسب فیلم خوشحال بود و انتخاب ویلیام وایلر را مورد تحسین قرار داد. شاید به همین دلیل بود که جلوه بی نظیر آدری هپبورن از نظر اعضای آکادمی دور نماند و او اولین جایزه معتبر زندگی هنری خود را دریافت کرد.
در سال ۱۹۵۴ آدری که دیگر بازیگر معروفی بود در کنار همفری بوگارت و ویلیام هولدن قرار گرفت.«سابرینا»، کمدی رمانتیک دل انگیز بیلی وایلدر فیلم تحسین شده بعدی او بود. اما فیلم بعدی او «جنگ و صلح» در سال ۱۹۵۶ بود .
وی در این فیلم با مِل فرر هم بازی بود. بازی در این فیلم سه ساعت و نیمه باعث ازدواج این دو با هم شد . ازدواجی که پانزده سال هم دوام داشت. این زوج هنری در چند فیلم دیگر از جمله " با نمک " (۱۹۵۷) و" داستان راهبه" با هم همبازی بودند. وی سپس در دو فیلم تقریبا فراموش شده "خانه های سبز"و"نابخشوده" حاضر شد. آدری در سال ۱۹۶۱ و با فیلم «صبحانه در تیفانی» به کارگردانی بلیک ادواردز مجددا به صحنه اول سینما بازگشت. وی با این فیلم برای بار چهارمین بار نامزد اسکار شد. این فیلم یکی از متفاوت ترین فیلم های پرونده کاری آدری محسوب می شود.
آدری هپبورن سال های آخر عمر خود را به عنوان سفیر ویژه یونیسف به فعالیت های بشردوستانه می پرداخت و از اولین موسسین بنیاد کودک بود. آخرین نقش سینمایی آدری در فیلم «همیشه» ( ۱۹۸۹ ) تصویری حقیقی از او را برای هوادارانش بود، آرام و بشاش با سرزندگی و نشاطی که قدرت و وقار ذاتی اش را جلوه گر می سازد.
یادش گرامی باد.
نظر کاربران
شبیه هانیه توسلیه
پاسخ ها
دماغ دهنش شاید اما چشم بروی آدری زیباتره
زيباييش واقعا طبيعيه. چقدر جاي اين زيبايي هاي طبيعي تو دنياي امروز ما خاليه. در ضمن آقاي فرزاد من شباهت زيادي بين اين زن و هانيه توسلي نمي بينم ضمن اينكه هانيه توسلي جراحي زيبايي هم داشته.
پاسخ ها
یا حسودی یا طرفدار پاشایی
نه حسودم نه طفدار پاشايي. دارم ميگم زيبايي طبيعي اين خانم اصلا با چهره هانيه توسلي قابل مقايسه نيست. هانيه توسلي هم بسيار زيباست ولي شبيه آدري نيست. معصوميت و شيريني آدري رو نداره. مثل اينه كه بگيم تمام اين دختراي لب پروتزي لنز گذاشته تو خيابون شبيه آنجلينا جولين.
سارا جان کاش میشد ادبٍ آدمهایی عین تو رو ، مثل دماغ هانیه توسلی عمل کرد، بلکه بهتر بشه!
قیافش دوست داشتنیه :)
تمام فیلمهاش را دیدم .عاشق فیلم تعطیلات رمی و سابرینا هستم.
به نظر من بیشتر شبیه ترلان پروانه س
مجله " من وتو " دیگه ؟
من که عاشقش شدم تنها کسیه که حاضرم مرده بودم ولی الان پیشش بودم.
پاسخ ها
واااا
خخخیلی جیگره
به نظر من اگه کسی قرار باشه به عنوان زیباترن زن قرن شناخته بشه ایشون هستن.
در ضمن ، هانیه توسلی اصلا قابل قیاس با ایشون نیست.
پس شمامنوندیدید!عین ادریم.اصلا مونمیزنم ایکاش میشدعکسمومیدیدید.شوهرم که میگه عین خودشم
به نظر من ترانه علیدوستی در چهره معصوم و زیبا ,هم ردیف با این بازیگر باشه!!
پاسخ ها
میخواسم بگم
نازنین بیاتی از ترانه علیدوستی هم معصوم تره
هانيه توسلي؟!!!! اون كه چشم هاش كوچيكه و دماغش جراحي شده!
چهرش معصومیت داره واقعا :) آدم دلش میگیره ک این چهره هم پیر و شکسته میشه و در نهایت از دنیا میره :(
چه سطحی نگر! هانیه توسلی یک دهم جذابیت آدری رو نداره.
شباهت زیادی با خانوم توسلی دارن چشاشو دوس دارم
واااای عاشقشم، ی معصومیت خاصی تو چشماشه، بی عیب ونقص، ی خورده هم شبیه هانیه توسلیه
حالا شبیه هرکی هست. موافقم,اخرش پیر و چروکیه.
باز خوبه خودش رو زیبا نمیدونسته میگفته من دماغم بزرگه, کاش هالیوودیای الانم یکم ازش یاد میگرفتن, همشون فکر میکنم مرکز ثقل زمین اند.
منم شبیه یانگومم جدی میگم اینو همه میگن حالا بگین یانگوم هم زشته
هانیه توسلی چهره گوشتی و زمختی داره چجوری با همچین ظرافت و زیبایی مقایسش میکنید؟!تازه ایشون بازی های خیلی خوبی هم دارن ولی هانیه توسلی همه بازیاش دقیقا شبیه همه . خداوکیلی این هم زیبا بود هم طبیعی هم معصوم هم با استعداد چرا مرلین مونرو باید بشه زیباترین زن تاریخ هالیوود فقط چون شهوت انگیزه اونم به زور عمل غضروف بینی و تغییر رنگ مو و عکسای خیلی لخت و لیزر پیشونی؟!
ازش خيلي خوشم مياد ولي اونقدرا هم معصوم نبود
چه اصراری دارید آدمهارو باهم قیاس کنید, هر گلی بوی خودش رو داره, هرچه رنگ و لعاب الکی و جراحی های افراطی کمتر باشن, زیبایی هم معصومانه تر و اصیل تره, واقعا جذابه
دوستان درست میگن ، به هانیه توسلی شباهت داره ، البته کم..
نمیدونم چرا مریلین مونرو زیبا ترین زن هالیوود بشه این خانم به این زیبایی تازه خیلی طبیعی تر و سرزنده تر از مریلینه
بهترین بازیگر مرد سینما استیو مک کویین است و بهترین بازیگر زن سینما آدری هپبورن است.