همیشه تیـرم به سنگ خورد
گفتوگوی با رضایا، ستاره زیرزمینی
رضایا كه روزگاری یكی از ستارههای موسیقی زیرزمینی بود و ترانهها و كلیپهای شاد و شنگول او ورد زبان جوانترها، حالا یك جوان پخته است كه بهزودی با مجوز و سبكی قابل دفاع وارد دنیای مجاز موزیك خواهد شد.

مجله زندگی ایده آل - شقایق جعفری: زمانی كه وارد دفتر مجله شد، اصلا آن پسر شلوغ و پرانرژی كه انتظارش را داشتیم نبود. آرام بود و سر به زیر؛ آنقدر كه اوایل مصاحبه به سختی از او حرف میكشیدیم اما یخش كه باز شد درد دلهایش هم شروع شد. رضایا كه روزگاری یكی از ستارههای موسیقی زیرزمینی بود و ترانهها و كلیپهای شاد و شنگول او ورد زبان جوانترها، حالا یك جوان پخته است كه بهزودی با مجوز و سبكی قابل دفاع وارد دنیای مجاز موزیك خواهد شد. اولین مصاحبه رسمی او را بخوانید.
اسم كامل رضایا چیست؟ كمی معرفیاش كنید؟
اسم كامل و غیر مستعار من امیررضا طاری است. متولد ۱۶ تیر سال ۱۳۶۶؛ یك تیر ماهی سرسخت اما احساساتی. ساز تخصصی من گیتار است. دیپلم گرافیك دارم اما ادامه تحصیل من در رشته موسیقی بوده؛ همین.
خـُب، از چه زمانی موسیقی برایت جدی شد و تصمیم گرفتی بخوانی؟
كودكی من به ساز زدن و یاد گرفتن سازهای سنتی گذشت اما از ۱۱ سالگی به موسیقی پاپ علاقهمند شدم و كمكم شعر گفتن را هم از همان اوایل نوجوانی شروع كردم تا ۱۸- ۱۷سالگی كار موسیقی من به شكل صوتی و تصویری وارد بازار شد.
بازار یعنی همان شبكههای ماهوارهای؟
آره، خب ما ۹-۸ سال پیش چاره دیگهای برای معرفی خودمان نداشتیم هر چند راه بدی هم نبود چون گستردگی استفاده از اینترنت و سایتها مثل امروز نبود. سال ۸۶ بود كه آهنگ نازگل خیلی سر زبانها افتاد.
پس رضایا از كجا آمد؟
همیشه عاشق كارها و اتفاقهای سوالبرانگیز بودم به همین خاطر اسم رضایا را انتخاب كردم چون هم به اسم من نزدیك بود و هم دقیقا مثل ماجراجوییهایی كه همیشه جزء علاقههام بوده است مبهم بود و ذهن را درگیر میكرد.
حدودا سال ۸۶ یا ۸۷ بود كه آهنگ نازگل به یكباره گل كرد؛ آهنگی كه ما به صورت گروهی آن را با دیگر دوستانم كه همه با هم همزمان وارد موسیقی شده بودیم آماده كردیم.
چرا رسمی كار موسیقی را شروع نكردی و چرا زیرزمینی؟
۱۶ ساله بودم كه اولینبار برای گرفتن مجوز اقدام كردم اما موفق نشدم و تیرهای من حتی برای بار دوم و سوم هم برای دریافت مجوز به سنگ خورد. به نظرم اگر همان موقع كارهای مجوز من با موفقیت انجام میشد، کم سن و سالترین خواننده پاپ مجوزدار میشدم اما خب نشد و من ناخواسته و كاملا اتفاقی وارد موسیقی زیرزمینی شدم؛ جاییكه استعدادهای زیادی از همانجا رشد كرد.
یعنی الان با خودت نمیگویی كه كاش همان موقع برای مجوزدار شدن بیشتر صبر میكردی؟
من هیچوقت در زندگی ایكاش نگفتم و نخواهم گفت. حسرت چیزی را هم نمیخورم به نظرم هر چیزی كه شده حتما باید اتفاق میافتاده است. من برای گرفتن مجوز همان طور كه گفتم حتی با وجود سنی كه داشتم تلاش خودم را كردم اما خب نشد.
خب، داشتی از زیرزمینی شدنت میگفتی.
بله، وارد شدن ما به زیرزمین موسیقی برمیگردد به همان سالهایی كه اشاره كردم. ما در استودیوهای مختلف مشغول كار میشدیم و با دوستان زیاد دیگری هم در همین زمینه آشنا شدیم. تجربه بسیار جالب و مفیدی بود اگرچه ما خارج از چارچوب موسیقی و قوانین آن زمان حركت میكردیم اما آنقدر تجربههای متفاوت و بهدردبخور در این چند سال به دست آوردیم كه شاید یک جورهایی آن سالها را برای امثال من مهم و خاطرهانگیز كرد. چه بسا نوآوریهای ما در سبك خوانندگی و موزیك آن دوره از همان زمان استارت خورد.
چند سالی هست كه خیلی كمرنگ شدیدهای چرا؛ چه اتفاقی افتاد؟
این اتفاق اگرچه عمدی نبود اما برای تلاشهایی كه در این مدت برای گرفتن مجوز كردم امتیاز بزرگی محسوب میشد. چون این مدت تمركز بیشتر من روی تغییر سبك كار كردنم و گرفتن مجوز بود. از سویی دیگر یكسری فعالیتهای تجاری را شروع كرده بودم كه نیاز به وقت و تمركز زیادی داشت.
از موزیك درآمدی نداشتی كه بیزینس را هم شروع كردی؟
نه، اتفاقا بیشترین درآمد من از موسیقی به ویژه آهنگسازی برای دوستانم بوده است اما خب، كاری غیر از موزیك را هم همیشه دوست داشتم تجربه كنم.
چی شد بعد از این سالها تصمیم به مجاز شدن گرفتی؟
مدتی بود كه دوستانم پیشنهادش را به من میدادند و میگفتند الان كه فضا برای كار بازتر و بهتر از گذشته شده تلاشم را برای گرفتن مجوز انجام دهم به همین خاطر به این فكر افتادم چون به نظرم دوستانم درست میگفتند. الان هم پروندهام بهطور كامل زیر دست حراست دفتر موسیقی است و امیدوارم به زودی اتفاقهای خوبی بیفتد.
حالا مخاطبانت رضایای مجوزدار را بیشتر دوست خواهند داشت یا همان رضایای زیرزمینی سابقرا؟
معمولا بعد از هر تغییر اساسی در سبك و نوع موسیقی مخاطبها كمی عقب میكشند تا ببینند از این سبك هم خوششان میآید یا نه ولی بعد از مدتی احتمالا همه آن را دوست دارند مثل الان كه میگویند آیفون ۶ خوب نیست و بعد از مدتی آن را دست همه میبینید. تا امروز هم كه گهگاه به كنسرت دوستان خوانندهام رفتهام مردم لطف زیادی داشتهاند.
تو هم مثل بقیه زیرزمینیها با آرمین ۲AFM و بقیه دوستانت شمال آشنا شدی؟
آشنایی ما هم به همان ۱۷-۱۶ سالگیمان بازمیگردد كه دقیقا ابتدا در شمال و بعد آشنایی بیشتر ما در استودیو شكل گرفت و بعد از اون كمكم تصمیم گرفتیم همكاریمان را بیشتر كنیم درست از همان زمان بود كه كار گروهی ما هم شروع شد و یه جورایی به هم مربوط شدیم.
فکرش را میکردی یک روز کارت اینهمه بگیرد؟
نه اصلا! اما فكر میكنم چون برای گوش مردم آشنا نبود و سبك تازهای داشت برایشان بامزه و دلنشین شد. چون تلفیق رپ و پاپ كه یه عده نوجوان آن را با ایدههای خلاقانهای اجرا میكردند تا آن زمان نداشتیم.
غیر از موزیك، رضایا چه دلمشغولی دیگری دارد؟
به خاطر رشته تحصیلیام كه گرافیك بوده هرازگاهی طرحی میكشم؛ طرحهایی كه همان لحظه بسته به شرایط روحی به ذهنم خطور میكند. غیر از نقاشی عاشق فلسفه هستم به همین خاطر كتابهای زیادی در این زمینه میخوانم. علاقه دیگری هم كه فعلا در حد آرزوست دریانوردی یا ملوانی است كه خیلی دوست دارم.
دوست نداشتی یه طور فاخرتر و بهتری وارد موسیقی میشدی؟
چرا، خیلی اما خب شرایطی كه به یكباره در مسیرش قرار گرفتیم ما را به این سمت برد حتی بسیار دنبال این بودیم كه متفاوتتر شروع كنیم، مثلا دوست نداشتم پاپ و رپ یا آراندبی(R&B) با آن اجرا تلفیق شود بلكه پاپ و راك با تجهیزات و عملكردی حرفهایتر ترجیح من بود اما تركیب ما با هم خروجی این شكلی داشت كه خدارو شكر بازتابهای بدی هم نداشت. از طرفی هم در سنی كه ما موزیك را شروع كردیم پر از انرژی و شور بودیم كه غیرقابل كنترل بود.
سالهایی كه چه در داخل و چه خارج ایران كار موزیك میكردی به ذهنیتی كه از موزیك داشتی رسیدی؟
چند سال كمكاری من در موزیك بیشتر به این خاطر بود كه بتوانم همزمان با بهتر شدن سبك خودم را پیدا كنم و در این سالها راهم را پیدا كردهام اما با چیزی كه در ذهنم هست فاصله دارم. بهطور معمول هیچكس به ایدهآلهایش نمیرسد اما من هنوز به چیزی که میخواستم حتی تا حدودی هم نرسیدهام.
رضایا خوانندگی را بیشتر دوست دارد یا آهنگسازی را؟
تا امروز هر دو این كارها حتی شعر گفتن را هم توامان دوست داشتم یعنی تا جایی كه بتوانم دوست دارم در تمام آنها موفق باشم.
در این شلوغی موسیقی به نظرت میتوانی جای خودت را پیدا كنی؟
خوانندگی و آهنگسازی با این امكانات امروز كار چندان سختی نیست اما اینكه بخواهی سری در سرها در بیاوری و حداقل برای مدتها موسیقیات در ذهنها ثبت شود كار سختی است.
یعنی با مجوز گرفتن سبكی دیگر از رضایا رو میشنویم؟
قطعا، چون با روند مجوزی كه قرار است كارهای من بگیرد سبك و سیاق كارهایم باید شكل متفاوتی به خود بگیرند. از بچگی عاشق سبك پاپ راك بودم و دلم میخواست این سبك را به بهترین شكل ادامه دهم.
اوضاع را الان چطور میبینی، فكر میكنی امیدی به موفقیت هست؟
الان وضعیت موسیقی به شكلی هست كه مثل سابق دیگر ویدئوكلیپ و كارهای تصویری در دیده شدن تاثیری آنچنانی ندارند؛ بهویژه با بازتر شدن فضای موسیقی امروز كه تكآهنگها به سرعت در فضاهای مجازی پخش میشوند، در كل موفقیتها واقعا بیشتره.
بهترین تجربهای كه تو این سالها در موسیقی به دست آوردی چی بوده؟
آشنایی با دوستانم كه موزیسینهای بزرگی هستند و در این سالها همكاری زیادی با هم داشتهایم باعث شد تا به دیدگاه تازهای از دنیای موزیك برسم. درواقع با این آشنایی مسیرم در موزیك تغییر كرد؛ حال اینكه این تغییر چقدر خوب یا بد بوده چیزی است كه این سالها انتخابش كردهام.
در تصمیمهایی که تا به حال گرفتی به حرف كسی هم گوش میدهی؟مثلا آرمین؟
من آدم مغروری هستم پس هر كاری كه خودم فكر میكنم درست است همان را انجام میدهم. درنهایت خودم تصمیمگیرنده هستم.
مجوز الان در چه مرحلهای است؟
شعرها برای تایید در دفتر ارشاد هستند تا مراحل بعدی كه انشاءالله به سرعت طی شود. این پروسه كمی وقتگیر است اما به صبرش میارزد.
سبك رضایا در این آلبوم مجوزدار عوض شده یعنی از سبك نازگل و كراوات درآمده؟
من سبك را به این معنی كه همه میگویند درك نمیكنم، خب همه ما داریم پاپ كار میكنیم و سبکم درواقع تمام فاكتورهای پاپ را دارد فقط كمی در تنظیم و ریتمها با هم متفاوت هستیم. از طرفی مدتهاست با رپرها كار نمیكنم و دیگه از آن سبك و سیاق قبل فاصله گرفتهام بنابراین تكآهنگهایی كه این مدت از من منتشر شده سبكی متفاوت از قبل داشته است.
خودت چه سبكی را میپسندی؟
توهین به هیچ كس نباشد اما موزیك ما حرفی برای گفتن ندارد. متاسفانه سبك موسیقی حتی سبك زندگی ما را متمایل به سبكهای عرب و بهویژه ترك كرده مثلا موزیكها و حتی ظاهر (سبیلی كه مد شد) خوانندهها. این شاید برای عدهای جالب و جذاب باشد ولی برای من اصلا شنیدنی نیست و ترجیح میدهم موزیكهای خارجی گوش كنم. استانداردی در موسیقی ما جز در موارد خاصی مثل سیروان یا گروه كامنت وجود ندارد. شنوندهها كمتر كارهایی كه به گوششان آشنا نیست را میپذیرند.
یعنی برای یك تكآهنگ زحمت زیادی میكشی؟
بله، برای كارهایی كه برایم خاص است مدتها روی شعر آن كار میكنم و بعد مرحله ساخت آهنگ با دوستانی كه در كار موزیك قبولشان دارند، آن را ضبط میکنیم و مرحله نهایی تنظیم آهنگ كه با توجه به فضای كار آن را انجام میدهیم.
درنهایت چقدر كار خودترا قبول داری؟
من خودم را خواننده نمیدانم. به نظرم تا وقتی در كاری عالی نباشی و حرفی برای گفتن نداشته باشی، نمیتوانی این اسم را روی خودت بگذاری. من كارهای زیادی خواندهام كه از خواندنشان پشیمان شدم اما چون بهشدت احساساتی هستم آن لحظه تصمیم گرفتهام آن را بخوانم.
حرفی مانده كه بخواهی در پایان بگویی؟
خیلی زود با كارهای خوب و البته با مجوز به موسیقی برمیگردم كه امیدوارم طرفدارانم مرا بپذیرند. با مجوز قابلیتهای دیگری از خودم نشان خواهم داد كه حتما رضایا جدیدی را خواهید شنید.
نظر کاربران
ماهم پدرمون وضعش خوب بود اول زیر زمینی میخوندیم بعد میر فتیم برای مجوز
اتفاقا شما اولی نیستی که از سن کم شروع کردی
من از سیزده سالگی شروع کردم