۱۴۵۶۳۱۰
۱۶ نظر
۱۴۳۹۴
۱۶ نظر
۱۴۳۹۴
پ

آقای عرفان طهماسبی! اسکی رفتن نسبتی با هنر ندارد

عرفان طهماسبی، یکی از خوانندگانی‌ست که اخیراً توانسته با چند موزیک وایرال به شهرتی قابل توجه دست یابد.

برترین‌ها: عرفان طهماسبی در یکی دو سال اخیر توانسته با چند موزیک وایرال شده به شهرتی قابل توجه دست یابد. اما آیا این موفقیت‌ها بر پایه استعداد واقعی هنری او استوار است یا پشتوانه‌ای از تبلیغات، رپورتاژها و هزینه‌های بالاست؟ نگاهی دقیق‌تر به فعالیت‌های طهماسبی و واکنش‌های مخاطبان می‌تواند به ما کمک کند تا تصویر واقعی‌تری از این هنرمند به دست آوریم. با ما همراه باشید.

آقای عرفان طهماسبی! اسکی رفتن نسبتی با هنر ندارد

موسیقی‌های وایرال شده: بیشتر از تبلیغات یا هنر؟

طهماسبی در طول دوره هنری‌اش توانسته چند ترک پرطرفدار را منتشر کند. این قطعات که احتمالاً شامل سه یا چهار اثر شناخته‌شده هستند، توانسته‌اند در برخی فضاهای مجازی مانند اینستاگرام و توییتر سروصدای زیادی به پا کنند. با این حال، شواهد نشان می‌دهد که این موفقیت‌ها کمتر به دلیل کیفیت و نوآوری موسیقیایی او بوده و بیشتر به واسطه استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغاتی به دست آمده‌اند.

آقای عرفان طهماسبی! اسکی رفتن نسبتی با هنر ندارد

طهماسبی با خواندن ترانه "تردید" در عصر جدید مشهور شد. در یکی دو سال اخیر هم با "کجایی" و "خداحافظ"  بیشتر شنیده شد اما شاید ترکی که به قول موزیسین‌ها در کارنامه هنری‌اش گُل کرد، "گلوبند" بود.  اما خب شاید همین ترانه هم در مقابل ترانه‌های شاد گذشته چیزی برای عرضه کردن نداشته باشد. موسیقی ما همچنان مشکل ترانه و ملودی خسته‌کننده را دارد. عرفان طهماسبی شاید صدای خوبی داشته باشد اما همان راهی را می‌رود که هم‌اکنون سایر همکارانش در پاپ فارسی طی می‌کنند.

نقدها و بازخوردها در شبکه‌های اجتماعی

در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی، نظرات کاربران در مورد طهماسبی به شدت متفاوت است. برخی از کاربران که به نظر می‌رسد طرفداران جدی او هستند، از اجرای زنده او تمجید کرده‌اند و به این نکته اشاره دارند که او در اجراهای زنده کمتر فالش می‌خواند و توانسته عملکردی نسبتاً مطلوب از خود نشان دهد. عده‌ای هم می‌گویند که او روی نت‌ها تسلط خوبی دارد و در اجراهای زنده خود دقیقاً طبق نت‌های تعیین‌شده اجرا می‌کند.

آقای عرفان طهماسبی! اسکی رفتن نسبتی با هنر ندارد

با این حال، بخش بزرگی از نقدها به جنبه‌های منفی کار او اشاره دارند. بسیاری از کاربران معتقدند که طهماسبی بیش از حد بر ظاهر و استایل تمرکز کرده و این موضوع باعث شده تا هنر واقعی‌اش تحت تأثیر قرار گیرد. منتقدانش معتقدند که او با استایل و نوع پوشش خود سعی در جلب توجه مخاطبان دارد، در حالی که توانایی‌های خوانندگی‌اش چندان برجسته و قابل توجه نیست. به طور کلی نقدهای منفی حول این محور می‌چرخند که طهماسبی به جای هنر خوانندگی، از ظاهر و استایلش برای خودنمایی استفاده می‌کند.

موفقیتی فیک یا واقعی؟

مثلا یکی از رسانه‌های مشهور حوزه موسیقی درباره ترانه گلوبند به تمجید اغراق شده دست زده بود. اما شاید واقعیت این است که بیشتر این تمجیدها به دلیل تبلیغات گسترده و همکاری‌های است و نه به دلیل استعداد فوق‌العاده او.

به عنوان نمونه در یکی از این رپورتاژها نوشته شده بود: "«گلوبند» اگر چه با غافلگیری مخاطب و کارشناسان، کمی با گذشت زمان پذیرفته شد اما یک کلاس آموزشی برای ستاره های این نسل موسیقی پاپ ایران بود. اینکه فاصله گرفتن از یک کاراکتر همیشگی، تجریه فضاهای جدید و فراری بودن از یک ساختار تکراری، چقدر می‌تواند در ساخته شدن یک شخصیت محبوب و همگانی تاثیرگذار باشد. این ریسک پذیری تا چه حدی به موفقیت منجر، و این موفقیت چقدر به بقا و ماندگاری هنریِ یک آرتیست ختم می‌شود. این شما و این «عرفان طهماسبی. یک استعداد ناب و یک آرتیست کامل... که حضورش بی شک توانایی تغییر در استانداردهای روز موسیقی ایران را شامل می‌شود."

سخن آخر

شاید گذر زمان تکلیف عرفان طهماسبی را بهتر مشخص کند، این که او پکیجی از المان‌های موردپسند امروزی‌ها را با خودش دارد، اصلا چیز بدی نیست، اما توانایی خلق کار ماندگار، کاری که سال‌ها بعد هم توسط مردم زمزمه شود، اولویت ماندگاری هر موزیسین است، اگر چهار سال بعد عرفان طهماسبی محو و گم شود، یعنی یک جای کار می‌لنگیده، حالا هی «چشم و دلُم روشن، این چه یاریه» را هم که بخواند، روی لام دل، ضمه بگذارد، کیفیت کارش از جنس یک کار اصیل فولک نمی‌شود، مثلا چون ضمه گذاشته ما حس نمی‌کنیم بندری خوانده که اگر به ضمه بود، سال‌ها پیش سندی کلی کار ریتمیک این مدلی خوانده که اتفاقا چون اولین بود، ماندگار هم شده، خب هنر البته الهام پذیرفتن و تاثیر گرفتن هم هست، اما اسکی رفتن نسبتی با هنر ندارد، کاش مثلا سال 1410 هم اسم شما در خاطر جمعی مانده باشد. کاش! که البته زرشک.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بختیاری ایذه

      چرا قضاوت میکنی عرفان بهترین است محلی بختیاری هم میخونه

    • رضوان

      چه متن عجیبی بود.
      حس کردم نویسنده متن خودش هم نتونسته درست متوجه بشه میخواد چه چیزی رو منتقل کنه ، انتقاد ، تمجید یا کوبوندن خواننده!!
      به نظر من انتقاد از تمرکز روی استایل انتقاد به جایی نیست چون امروز هنر فقط به صدا ختم نمیشه ( که البته عرفان صدای خوبی هم داره) و روی سایر ابعاد تصویر و ... هم باید مانور داد.
      من یه جنوبی هستم و نمیدونم این موزیک چه چیزی از جنوبی بودن کم‌داشت که شما در خط های آخر با دلم و ضمه بهش تاختید؟!!!!!
      امیدوارم متنتون واقعا با نیت منتقدانه باشه نه از روی حسادت یا چسز دیگه....

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دمت گرممممممم

    • ۰۰۰

      چه بیخود ! واقعا یکی از بهترین‌ های دوره خودشه بدون حاشیه !

    • ناشناس

      واقعا انتقاد بی جایی از این پسر خونگرم کردین
      اگر به استایلش ایراد میگیرین پس رضا یزدانی که همه میدونیم دومی نداره باید پر از انتقاد باشه
      معلومه حسادت چقد تو این متن جا داره

    • ناشناس

      ی هنرمند معمولی که چند سال دیگه کسی یادش نمیاد.کلا موسیقی پاپی که امروز داره تولید میشه به خصوص تو چندسال اخیر ی بارمصرفه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        شما نمیخواد نگران این موضوع باشید فقط حسادت نکنید

    • ®

      اتفاقا شهرتش بخاطر صدای زیباش هست نه چیز دیگه ای و یکی از بهترین های موسیقیه

    • ۱۲۳

      خصومت شخصی دارین با جناب طهماسبی؟

    • میر

      لطفا درمورد آقا عرفان قضاوت نکن ایشون از همه نظر قابل تحسینه هم شهر میگه هم ساز میزنه هم میخونه از همه نظر هنرمنده

    • ناشناس

      جایی خوندم که آهنگ گلوبند بازخوانی یه قطعه جنوبی قدیمی بوده اگه واقعا همینطوره عرفان طهماسبی باید از خالق نسخه اصلی هم اجازه می گرفت یا حداقل بهش اشاره میکرد

    • ناشناس

      تیتراژ سریال نجلا هم عالی بود

    • مریم

      حالا بنده خدا گناه کرده رفته اسکی چه ربطی داره.خودش شعر مینویسه ملودی میسازه اهنگ میسازه اهنگ میزنه صداشم خوبه دنبال چی هستی واقعا؟

    • ناشناس

      نویسنده عزیز واقعا مشخص نیست منظورش چیه سعی داره به صورت آکادمی و شیک باکلاس خواننده رو تخریب کنه...

    • سامان

      هیچ ایرادی به عرفان خوش صدا وبا استعداد وارد نیست یه بختیاری جنوبیه اصیل ونجیب وپرتلاش،آهنگ های بختیاری وجنوبیش هم عالی والبته که در لهجه ی بختیاری وجنوبی هردو کلمات تقریبا به یک شکل تلفظ میشن مثل دلُم ،طِلا و...

    • Z

      عرفان ازهمه نظرعالی وبی نظیره مخصوصا صدای دلنشینش تیپشم ازبقیه خواننده ها ساده تروشیک تره الکی دک وپز چندصدملیونی هم نداره خواهشا تایه خواننده ای مشهورمیشه زودسعی نکنین تخریبش کنین بذارین موفقیتاش بیشتر بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج