آقای محمدزاده! به لات و لوت بازی شما عادت کرده بودیم
این مطلب درباره سوپراستاری است که این روزها کمتر از سابق او را تحسین میکنیم: نوید محمدزاده یا همان پاشای سریال جنگل آسفالت.
برترینها - آیدا فلاحیان: این مطلب درباره سوپراستاری است که این روزها کمتر از سابق او را تحسین میکنیم: نوید محمدزاده یا همان پاشای سریال جنگل آسفالت.
یک بازیگر، میتواند خوب نقش بازی کند اما یک بازیگر واقعی، هر نقشی را خوب بازی میکند. در دههای که ما در آن زندگی میکنیم، کم فروغ شدن ستارههای سینما یک امر طبیعی است. ستارگانی که متولد میشوند، میدرخشند و به مرور زمان با وجود شهرت بسیار زیاد، کم سو و کم سوتر میشوند. شاه نقشهای برخی از بازیگران همان تولد ستارههاست که با وجود ماندگار بودن، استانداردهای بینندگان را بالاتر میبرد و با یک پسرفت غیر منتظره، محبوبیت سابق را از بین میبرد. برای این پسرفت نمیتوان به کسی خرده گرفت اما چه بخواهیم و چه نخواهیم، سینمای ایران پر شده از ستارگانی که خارج از تیپ همیشگی خود، توان درخشیدن ندارند. این مطلب درباره سوپراستاری است که این روزها کمتر از سابق او را تحسین میکنیم: نوید محمدزاده یا همان پاشای سریال جنگل آسفالت.
ظهور دوباره سید گوزن ها
اوایل دهه نود است. اولین فیلم بلند سعید روستایی یعنی ابد و یک روز، در سینماهای کشور اکران شده و در میان علاقهمندان سینما زمزمههایی از بازگشت سید گوزنها به گوش میرسد. عامل این زمزمهها حضور مردیست که توانسته خود را در قامت بهروز وثوقی به مخاطبان نشان دهد و بار دیگر چهره اعتیاد را در ذهن مخاطبان ماندگار کند. اجرایی با همان ظرافت اما طبیعتا به روزتر. بازیگری با قامت خمیده، استخوانهای بیرون زده و دندانهای کرم خورده، آنچنان در نقش خود فرو رفته که باورنکردنش دشوار است . این مرد ناشناخته در انتظار یک شهرت بی مثل و مانند، کسی نبود جز نوید محمدزاده که این روزها کمتر کسی او را نمیشناسد. اکران ابد و یک روز و درخشش کاراکتر محسن با بازی محمدزاده مخاطبان را با بازیگری آشنا کرد که آینده درخشانی در انتطارش است.
یاغیِ محبوبِ جنوب شهر
مسیر پیشرفت نوید در هموارترین شکل ممکن طی میشود. او حالا تبدیل به یاغی محبوب سینمای ایران شده است که هر چه بیشتر در نقشهایش خلاف کند، هرچه بیشتر فریاد بزند و به تیپ غالب جنوب شهر نزدیکتر باشد، محبوبتر است. بعد از بازی در آثار هومن سیدی مانند سیزده و مغزهای کوچک زنگ زده و همچنین همکاری مجدد او با سعید روستایی در فیلم متری شیش و نیم، محمددزاده فرم برندهی خود را پیدا کرد و به مرور در همان فرم جا خوش کرد.
همه از او راضی بودند. جشنوارههای ایرانی، جشنوارههای بین المملی، منتقدان و از همه مهمتر مردم، او را دوست داشتند تا جایی که محمدزاده تبدیل به یکی از چهرههای تاثیرگذار در گیشه شد. محبوبیتی که شاید کسی فکر نمیکرد روزی از بین برود.
طلسم عینک دودی
موفقیت زیاد به اندازه شکستهای پی در پی میتواند هرکسی را زمین بزند. نوید نیز از این قاعده مستثنی نیست. موفیتهای پی در پی در نقشهای درخشان این جسارت را به محمدزاده داد که طلسم عینک دودی را به جان بخرد و خود را با بازی در نقشهایی متفاوت به چالش بکشد. این طلسم برای اولین بار در سریال قورباغه گریبانگیر او شد. این بار نوید محمدزاده را در قامت مردی ثروتمند اما ساکت و آرام میبینیم. دیگر خبری از فریاد و یاغیگری نیست. بازیگری که با یک عینک دودی روی چشم سعی میکند با آرامش کامل احساسات را به مخاطب منتقل کند اما به شدت در این کار شکست میخورد چرا که این نوید، همان نوید محبوب برای مردم نیست.
امروز اما بار دیگر در سریال جنگل آسفالت شاهد تکرار اشتباه نوید محمدزاده هستیم. تکرار بازی در نقش یک انسان ثروتمند و به اصطلاح لاکچری که باورهای ما را به شکل قابل توجهی خراب میکند. پاشای جنگل آسفالت همان چیزی است که نمیخواهیم از محمدزاده ببینیم. تصویر یک مرد موجه با دیالوگهای سنگین که با بدترین اکت ممکن ادا میشوند.
البته باید گفت نوید محمدزاده تنها قربانی این طلسم نیست. این روزها صنعت سریال سازی در پلتفرمهای مختلف دچار یک کمالگرایی بی مثل مانند شده است. یک فرم لاکچری پسند که شاید درصد کمی از مردم به درستی آن را لمس کرده باشند. همین تغییر فرم باعث نابودی بازیگرانی مثل نوید محمدزاده میشود. نیاز نیست راه دور برویم. بازیگر نقش مقابل محمدزاده، یعنی امیر جعفری در سریال جنگل آسفالت نیز به همین درد دچار است. درد بازی کردن نقشی که نه آن را میشناسد و نه توان اجرای آن را دارد. البته امیر جعفری بعد از تجربه سریال مرداب کمی با این فرم آشنا شد اما این آشنایی در نتیجه تاثیر چندانی نداشت. دیدن بازیگران اتوکشیدهای که به یاغیگری آن عادت داریم، به هیچ عنوان باورپذیر نیست.
در دههی گذشته شاهد ایفای نقشهای زیادی امثال نوید محمدزاده بودهایم. نقشهایی که او را در ذهن ما ماندگار کردهاند و نقشهایی که محبوبیت او را برای ما از بین بردهاند. این فراز نشیبها برای بازیگران یک فرایند طبیعی است اما ما به عنوان یک مخاطب منتظر روزهای اوج هنرمندانمان هستیم. منتظر بازگشت نقشهایی که با تمام وجود اجرا میشدند و در معنای واقعی کلمه باور پذیر بودهاند. نقشهایی بدون کلیشه، بدون نقاب و بدون سوددهی وسوسه کننده!
نظر کاربران
پراید هم ماشین است ، بنز هم ماشین
اما؛ این کجاءو ، آن کجا
نوید محمد زاده(پراید) ، اسطوره بهروز وثوقی (بنز)
پاسخ ها
شما خیلی بیجا کردی بهروز وثوقی تو زمان خودش عالی بود نوید خان هم الان عالیه
یه مشت آدم بیکار جمع شدن که فقط کارشون سرکوب آدمای هنرمنده
بازی تو فیلم برادران لیلی، اکتور گواه بر اشتباه کامل هر کسی هست که فکر میکنه آقای نوید محمدزاده بازیگری یک بعدی هست، اهل فن نظر بدین لطفا؟
بهروز وثوقی هنر پیشه ای دست چندم که هنوز عده ای برای بهره برداری از القای شخصیتی او بزرگش میکنند
دقیقا نویسنده به دنبال تکرار لات و لوت بازی بهروز وثوقی و زنده کردن آن در بین جوانان است ،،نویسنده هنوز نفهمیده که جهان تغییر کرده دهه چهل و پنجاه گذشت
پاسخ ها
فرمایش شما درست ولی دنیا تغییر کرده چه ربطی به ما داره البته ما هم تغییر کردیم منتها برگشتیم صد سال قبل
دارم،،میمیرم
پاسخ ها
بیشترین لایکها برای تو باید میبود دادا ،،،چقدر قشنگ گفتی
سریال خوبیه بازیگراش هم خوب بازی میکنن یکم تعریف کنیم چرا عدات کردید بزنید همورو زمین بیخیال بابا لذت ببرید با تماشا کردنش
نوید محمدزاده بهترین بازیگر تاریخ سینمای ایرانه
اتفاقا بازیش توی قورباغه به شدت جذاب و عالی بود
چرا از نقش های درخشانش در سریال آکتور نمیگی؟
چرا از بازی های خوبش در ابد و یک روز، سرخپوست، مغزهای کوچک زنگزده، متری شیش و نیم، برادران لیلا، خشم و هیاهو، لانتوری، بدون تاریخ بدون امضا نمیگی؟
مسعود فراستی جاش خالیه الان 😁
تو یه فیلمی هم می گفت جواد عزتی بازیگر طنزه بهش نمیاد نقش جدی فیلم هم خراب کرده کسی گوش نکرد
والا این یه مدل بازی بیشتر بلد نیست آدم عصبی پولدار و بی پول یه شخصیتی که جامعه قبولش ندارن ولی توفیلم جوری نشونش میده ماقبولش داشته باشیم
حمید جان چند کلاس سواد داری؟؟؟
خداوکیلی آخرین نمره فارسی چند گرفتی؟؟؟
اول باید مطلب رو بفهمی بعد جواب بدی!!!تو که کلا از مرحله پرتی بهتره سکوت کنی!!!حرف نزدن رو زیاد تمرین کن حمید.
در اینکه بازی نوید توی نقشهای چالهمیدونی عالی بوده که حرفی نیست و جناب نویسنده رو تحت ناثیر قرار داده و تغییر فرم نقش نوید به مذاق ایشون خوش نیومده ولی توی همین نقشها هم در سینمای فعلی ایران اگر نگیم بهترین باید قبول کرد که از بهترینهاست
اقای محمدزاده بسیار بازیگر خوبی هستن و اتفاقا نقش مافیایی دارن تو این سریال بسیار زیبا کنار دیگر بازیگران درجه یک این سریال
شما برو بازی سپند امیر سلیمانی و سیاوش چراغی پور و تماشا کن که اذیت نشی
مقایسه کردن نوید محمد زاده با بهروز وثوقی توهین به هنر هفتمه ، شاهدشم همون نکته ای که خودتون اشاره کردین که نوید به غیر از نقش لات و لوت بازی کردن نقش دیگه ای نمیتونه بازی کنه در صورتی که وثوقی حداقل ۳۰ نقش متفاوت را در حد اعلا بازی کرده ....
دقیقا،
اونهم 50 سال پیش
نقد به جا و درستی بود . به نظرم تو فیلم های سینمایی بهتر بازی میکنه تا سریالها
اتفاقا در سریال قورباغه هم خوش درخشید با وجود اینکه متفاوت از نقشهای دیگرشون بوده اما در سریال فعلی جنگل آسفالت یکم مصنوعی هست ولی اقای جعفری با نقش بسیار مچ هستند و خیلی عالی
میشه گفت بدترین فیلم تاریخ سینماییو سریال ایران همین جنگل آسفالت با دیالوگهای فوق مسخره و نچسب از بازیگران به اصطلاح خوب باعث شد همون فیلم و سریالهای خارجی رو ببینم و وقتمو صرف این سریالهای بیمزه نکنم به امید بهتر شدن صنعت سینما تا قرن اینده
من ک خیلی دوس داشتم بازیگر توانمند وعالیه انقدر چرت پرت نگید