به مناسبت عکسی که از فرامرز صدیقی منتشر شد
«فرامرز صدیقی»؛ بازیگر مستعدی که این روزها در تنهایی روزگار میگذراند.
برترینها: انتشار تصویری از این روزهای هنرمند بزرگ «فرامرز صدیقی» که توسط «پرویز پرستویی» صورت گرفت، موجی از ناراحتی توام با شگفتی را در میان علاقمندان به دنیای سینما ایجاد کرد.
امید جوانبخت در روزنامه شرق نوشت: «فرامرز صدیقی» را میتوان کشف «مسعود کیمیایی» دانست. او تحصیلکرده تئاتر دانشگاه تهران است و در کنار چند تجربه تئاتری در دهه ۵۰، فعالیت سینمایی خود را با نقشی کوتاه در ساخته متفاوت «آربی آوانسیان»، «چشمه- ۱۳۵۱» شروع کرد و در ادامه نیز سعی کرد بهتدریج و در همکاری با فیلمسازانی متفاوت راه خود را در عالم بازیگری پی بگیرد.
«ذکریا هاشمی» و «خسرو هریتاش» هرچند فیلمسازانی متفاوت و تحصیلکرده بودند، اما از بدشانسی صدیقی، «زن باکره- ۱۳۵۲» و «برهنه تا ظهر با سرعت- ۱۳۵۳» فیلمهایی تجاری شدند که با سینمای متفاوت دهه ۵۰ و نیز ساختههای قبلی این فیلمسازان سنخیتی نداشتند و اولین نقش اصلی او در فیلم دوم با اکران محدود و سپس توقف نمایش آن و نیز حضورش در دو فیلم تجاری و به نمایش درنیامده «امشب اشکی میریزد/ منوچهر مصیری- ۱۳۵۷» و «گفت هرسه نفرشان/ غلامعلی عرفان-۱۳۵۹»، در تندباد تحولات سالهایی میانی و پایانی دهه ۵۰ که منجر به انقلاب شد، هیچیک به چشم نیامدند.
با تثبیت شرایط فیلمسازی برای فیلمسازان قدیمی در میانه دهه ۶۰، «مسعود کیمیایی» یکی از سکانداران سینمای متفاوت ایران که تیم بازیگری آثار قبلیاش متفرق شده بودند، برای «تیغ و ابریشم- ۱۳۶۵» دومین ساخته پس از انقلابش به یاد «صدیقی» افتاد و از دل چند فیلم تجاری او به تواناییهایش پی برد و نقش بازپرس زندان را به او سپرد. برای او این فیلم شروعی مجدد با فیلمی خوب در شرایط جدید بود که میتوانست زمینهساز فعالیتهای بعدیاش باشد. هرچند «تیغ و ابریشم» نیز دچار تیغ ممیزی شد، اما ابریشمهایش ماند و به چشم آمد که یکی از آنها «صدیقی» بود. بازپرسی که پس از بهقتلرسیدن بازپرس اول راهی زندان میشود و در یکی از اولین سکانسهایش پی به خلوت و تنهایاش میبریم و با سکوت و نگاهش تبدیل به قهرمان «کیمیایی» میشود. مواجهه بعدیاش با زن و شوهری زندانی به جرم مواد مخدر (فرجامی و صالحاعلا) و دیالوگهای پرمعنا و خوب نوشتهشده کیمیایی و صدای ماندگار «منوچهر اسماعیلی»، شمایل این بازپرس و بازی «صدیقی» را تکمیل میکند.
هرچند «کیمیایی» برای فیلم بعدیاش «سرب» به دلایلی برای تجسم قهرمانش از زندهیاد «هادی اسلامی» بهره میگیرد، اما رضایتش از بازی «صدیقی» یکی از ماندگارترین رضاهای فیلمهایش را در «دندان مار» قسمت او میکند. نقش رضا نویسندهای که فراق مادر را تاب نمیآورد و در مسافرخانهای ساکن میشود، چنان به قامت «صدیقی» مینشیند که به «شاهنقش» آثارش تبدیل میشود. «کیمیایی» در یکی از بهترین فیلمهایش لحظاتی را خلق میکند که شخصیت خسته، منزوی و البته کنشگر رضا تمام ظرفیتهای بازیگری «صدیقی» را بازمیتاباند. سکانسهای اولین آشنایی او با احمد (احمد نجفی) در اتاق مسافرخانه، برخوردش با خواهر (گلچهره سجادیه) کنار جاده، پناهبردنش به دوست قدیمیاش آقاجلال (جلال مقدم) و متعاقب آن ضجهزدنهایش بر جنازه او فراتر از یک نقشآفرینی صرف در تاریخ سینمای ایران، همواره زنده و خاطرهانگیزند.
در همان سالهای نیمه دوم دهه ۶۰ صدیقی در چند فیلم دیگر نظیر «سایههای غم/ شاپور قریب- ۱۳۶۶»، «روزنه/ جمال شورجه- ۱۳۶۷»، «زمان ازدسترفته/ پوران درخشنده- ۱۳۶۸» و «آخرین پرواز/ احمدرضا درویش- ۱۳۶۸» نیز حضور مییابد که به غیر از اولین فیلم «درویش» مابقی در غبار زمان گم شدند. اما شاهین اقبال در ابتدای دهه ۷۰ دوباره بر دوش «صدیقی» نشست و با منتفیشدن حضور «جمشید مشایخی» او استاد دلنواز «دلشدگان» حاتمی شد.
پروژه بلندپروازانه زندهیاد «حاتمی» درباره موسیقی ایرانی هرچند به دلایل مختلفی نشد آنچه باید میشد، اما استاد دلنواز، نوازنده و سرپرست گروه اعزامی جهت ضبط صفحه به پاریس با آن گریم و لباسهای خاص قاجاری و دیالوگهای گوشنواز «حاتمی»، نقشی ویژه در کارنامه «صدیقی» شد که اجر آن را البته بهواسطه حضور در «دادستان/ بزرگمهر رفیعا- ۱۳۷۰» با دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره دهم فجر دریافت کرد.
سال بعد «صدیقی» تنها فیلم خود را با عنوان «طعمه- ۱۳۷۱» نوشته و کارگردانی کرد که هرچند فیلمی حادثهای-پلیسی با حضور توأم دو ستاره این نوع فیلمها یعنی «فرامرز قریبیان» و «جمشید هاشمپور» به حساب میآمد، اما با فیلمنامهای خوب و پرداختن به تم رفاقت مأمور پلیس با معلم سابقش (هادی اسلامی) که در دام اعتیاد گرفتار آمده (و البته رگههای تأثیرپذیری از سینمای «کیمیایی» در آن مشهود است)، موفق میشود فیلم خوشساختی ارائه کند.
متأسفانه پس از آن فعالیتهای سینمایی او کمتر شد و درخشش چندانی نداشت و از میان آنها فیلمهای «اسکادران عشق/ سعید حاجیمیری- ۱۳۷۵» و «مارال/ مهدی صباغزاده- ۱۳۷۹» کمی قابل اعتناترند. البته در دهههای ۷۰ و ۸۰ «صدیقی» حدود ۱۵ سریال بازی میکند که در میان آنها فقط سریال «پاییز بلند/ منوچهر عسگرینسب- ۱۳۷۲» و تا حدودی «دایره تردید/ امیر قویدل- ۱۳۸۳» به یاد ماندهاند. «صدیقی» که بیش از یک دهه است از بازیگری کناره گرفته، متأسفانه در آستانه ۷۰سالگی در انزوا و تنهایی روزگار میگذراند.
بخشی از این افول به دلایلی ناگزیر مانند عوضشدن فضای فیلمها و نبود نقش مناسب و نیز بالارفتن سنوسال مربوط است و بخش دیگری از آن شاید این باشد که بازیگر باید از خود مراقبت کند، هم در کیفیت نقشها و فیلمهایی که بازی میکند و هم از ابزارهایی مانند بدن، صدا، آمادگی جسمی و ذهنی و... که برای این کار لازم دارد. فرامرز صدیقی، بازیگری است که به اعتبار کارهای درخشان کارنامهاش در حافظه سینمای ایران خواهد ماند.
نظر کاربران
مقصر نماینده های فرهنگی مجلس وزیر ارشاد و مدیران منفعل خانه سینما هستند
پاسخ ها
اینها دورانی داشتند و حالشونو کردند ما از اول تا آخر در بدبختی بودیم هیچکس هم برامون غصه نخورد چون مطرب و بازیگر نبودیم
نه که خیلی سینمای جذابی هم بوده و خیلی به کشور اضافه کرده(!) اینه که جماعت بازیگر از همه طلبکارترند در این کشور .این همه آدم فقیر و بیمار چند تاش هم بازیگر .چه فرقی دارند؟
چرت نگو.مقصر کارگردانان و سلبریتی های جوان و خودشیفته اند.
فرامرز صدیقی همینکه با اون وضع یکی از فیلمهای قبل از انقلابش بعد از انقلاب ممنوع للکار نشد عجیب بود پارتنرش ممنوع الکار شد
واقعا ناراحت شدم
وقتی سینما و ن فقط سینما کل ایران با پارتی میچرخه اخرش همینه ی مشت بازیگر مغرور اوردن اسمشونو گذاشتن سلبریتی
اینکه شرایط مردم عادی این است ، تقصیرش بر گردن بازیگر و فوتبالیست و این و آن نیست و ما باید از این بی اخلاقی دست برداریم و یاد بگیریم در تصمیمهای مهم زندگی خصوصی و جمعی خود درست عمل کنیم و مطالبه گر حقوق خود باشیم و فقط به دق دلی درآوردن از هم در فضای مجازی بسنده نکنیم و مهمتر از همه از نگاه یک بعدی و جزمی به مسائل دوری کنیم و نگذاریم مقصران در هوچی گری رسانه ای گم شوند. التماس تفکر
باعثش همین امثال نماینده اصولگرا نوباوه هست
پاسخ ها
آفرین به شما همينه
خوبه دارید پیری و مرگو می بینید و باز این دنیا رو جدی گرفتید
چه ربط به نماینده ها داره وقتی کارگردان تهیه کننده دنبال کیسه کاری خودشونن
این عکس صدیقی آینه تمام نمای مردم ایران هست
پاسخ ها
دقیقا
بهترین کامنتی که خوندم دقیقا
آره مسئله صدیقی نیست،تمام ملت ایران حال و روزشون شده اینجوری.چهل ساله که دزد به خونشون دستبرد زده.بدبختی اینه که آقایان دزد سیری هم ندارن.
واقعاآقای صدیقی مردشریفی بودند حیف شدحیف
احسنت
دقیقا
همه مون نابود شدیم
نتیجه عملکرد مسئولین کشور سو تغذیه نبود کار آرامش رفاه
پاسخ ها
کاملا درسته بعلاوه اینکه نتیجه طرفداری مردم از امثال تتلو، بهاره رهنما، رامبد جدان و ابی هستش کسایی که نه تنها مردمی نیستن بلکه به ریش ما هم میخندن و مسخرمون میکنن. مردم هم انتخاب درستی ندارن متاسفانه
نتیجه ی عملکرد مسئولای دولت قبل توی این هشت سال کذایی این شده شما طلبکارای همیشه مخالف بذارید دو سال از این دولت بگذره بعد زبون در بیارید
بعدیش نوبت ماست دور نیست
مشت نمونه خرواره متاسفانه وضع همه ایرانیاست
پاسخ ها
احتمالا شما دچار اضافه وزن هم هستی
وقتی فیلم خوب بدلیل سیاست های حاکم بر کشور ساخته نشه بازیگرای خوب بیکار میمونن و فراموش میشن
روزگار قربیست خدا به داد مردم برسد
پاسخ ها
روزگار غریبیست. قریب یعنی نزدیک
غریب
بازیگر هم یک انسان است . انتظار داریم که در سن بالا قیافه چطور باشد. پدرهای ما مگه این شکلی نشدند.
پاسخ ها
قیافه پیری با قیافه درماندگی و استیصال فرق داره خواهر گلم
از کجا می دونید که درمانده است؟
تمام این بدبختیا زیر کله اصلاحطلبان پرطمطراق ۸درصدیه.
پاسخ ها
اصلاح طلب و اصولگرا نداره همه وطن فروش هستند
یکی از یکی بدتر. اون اصولگراهای دو درصدی خیلی خوبن؟؟!!
درجوانی چه مردخوشتیپی بوده. لعنت برچرخ گردون که پیری بدتاوانیست
تو این دو سه ماه که این مسئولین جدید اومدن ،این آقا به این روز افتاده آیا؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ميگن چوبو كه برميداري گربه دزده حساب كار خودشو ميكنه.
كي ربطش داد به مسوولين جديد كه جنابعالي سريع موضع گرفتي؟؟ نيست حالا مسوولين جديدت از وقتي اومدن دارن پشت سر هم مملكتو گل بارون ميكنن كه حالا به امثال شما بر ميخوره؟
خیلی از بازیگران رو نابود کردن
مثلا مخملباف باعث نابودی فردین و ناصرملک مطیعی شد
خدایا خودت کمکون کن
کارنامه درخشانی داشته چرا به این روز افتاده؟؟؟؟
وای خدایا با اون همه ابهت و صذای پرطمطراق و زیبا باورم نمیشه اینطوری شده باشن خدایا امان از این روزگار.انشالله هرمشکلی دارند برطرف بشه و حالشون خوب شه .
از درد سخن گفتن و از درد شنیدن با مردم بی درد ندانی که چه دردیست...!!! آرزوی سلامتی و بهبودی برای جناب صدیقی....
جناب صدیقی محترم...امیدوارم در اسرع وقت رسیدگی شود...هنرمندی که محبوب دلهاست...امیدوارم همه مردم ایران جانم در صحت وسلامتی باشند...
این بازیگرها به معنای واقعی هنرمند بودند
برخلاف مطربهای امروزی که با عشوه و کرشمه های عملیشون پول پارو میکنن و اونور خرج میکنن و باد گلوشون رو با حرفهای چرت و صدمن یه غازشون اینجا خالی میکنن
کاش مردم سره رو از ناسره تشخیص میدادن و بیخود فرش قرمز برای این مزدوران وطن فروش پهن نمیکردن
اگرقراراست دلسوزی شودبایداز۹۰درصدایران دلجویی کنند
برای ایشون متاسفم برای حال روز ملت ایران هم متاسفم برای خودم وجوانی از دست رفته ام تو این مملکت هم متاسفم
اخی عزیزم بمیرم چی شده ببین اینا بازیگر وغیر بازیگر دیگه براشون فرقی نداره
واقعا شوکه شدم
اون قیافه و اندام پر و چار شونه به این شکل و شمایل
انگار ناراحت و گرفته هست یه جوری آدم دلش تنگ میشه
وقتی جونی جک جکه مستونت هست فکر زمستونت باش
این بنده خدا در زمان پیری به این روز افتاده که جای تعجب هم ندارد مردم عادی از سن ۲۰ سالگی به بعد به این روز وحال میافتند ودلیلش هم به خاطر سختی گذران زندگی وعدم اطمینان به آینده است.مردم عادی از جوانی پیر میشوند
در سریال داستان یک شهر فرهادی ،دیده بودم ش
تصورش با آن صدای گیرا و آن هیبت و این عکس بسیار دور است
با اینکه اسمش نوشته بود
باز فکر می کردم کذب ست
فیلم های قدیمیش راببینید توبغل خانماس عشق وحالش وکرده ماچی
فکر کنم از روش رژیم غذایی رامبد جوان استفاده کرده...
این رو که میگم نه میخوام توانایی های آقای صدیقی رو زیر سوال ببرم نه ایشون رو قضاوت کنم آیا فیلم برهنه تا ظهر با سرعت ایشون رو دیدین؟ اوج ابتذال در سینمای قبل انقلاب بود چطور ایشون تونستن کار کنند بعد انقلاب اما امثال فردین و ملک مطیعی طرد شدند و ممنوع الکار؟ امیدوارم جوابش رو خودتون بدونین
سریال خوش ساخت دایره تردید که از دیدنش بی نهایت لذت بردم حاصل زحمت تیم درجه یکی بود و بازی کلاسیک ، روان ، صمیمی پیشکسوت عزیز جناب فرامرزخان صدیقی، آرزوی سلامتی دارم براشون. سپاس از مطلب ارزشمند
وقتی سینما بی افته دست امثال بهاره رهنما ومحمد رضا گلزار ک مثل دختر ناز میکنه وزیر آبرو بر میداره تغییر جنسیت میدن باید هم بازیگران خوب به این روز بی افتن بهاره رهنما همش تو خودنمایی ویه سری کثافت کاری هست ...
متاسفم. حیف این بازیگر. حیف...
لعنت به باعث و بانیانش.
والله ما که فیلم های پورن و مبتذل و غیر اخلاقی ایشان را یادمان هست در قبل از انقلاب . بعد از انقلاب هم مثل خیلی ها نقش حاجی و بازرس و پلیس را بازی کرد !!!!
سلام واقعا هم صداش هم تیپش حرف نداشت اما این عکس دل آدم میلرزونه چرا ایجوری شده خیلی ازبین رفته نسبت ب بقیه هم بازیگری اش باید پیکر کارش باشن صدا سیما
به خدا جگرم سوخت.باورم نمیشه
لابد کسی نیست بگوید که او چون پاچه خار حضرات نیست در کنج عزلت خاک میخورد؟
دوره دوره آدمهای فیک و بی مایه و مبتذل و دستمال بدست است
جایی برای فرامرزها نیست
خلاص