پارسا پیروزفر؛ بازیگری که طرفداران بسیار دارد و تنها هنرش بازیگری نیست بلکه کارگردان و مدرس تئاتر، نمایشنامهنویس، مترجم و نقاش نیز هست.
برترینها: از نیمه دوم دهه هفتاد و با کمرنگ شدن ممیزیهای آن سالها، موج تازهای از بازیگران وارد سینما شدند که وجه تشابه اغلب آنها برخورداری چشمهای رنگی بود!
«پارسا پیروزفر» از سال ۱۳۷۱ وارد سینما شد. اولین بازیگری او در فیلمی کم آشنا به نام «مجسمه» بود که نقش یک دانشجو را بازی میکرد. در سال ۱۳۷۲ اولین نقش سینماییاش را با نقشی کوتاه در فیلم «پری» ساخته داریوش مهرجویی ایفا کرد.
او درسال ۱۳۷۴ در فیلم «ضیافت» مسعود کیمیایی یکی از هفت جوانی است که پس از هفت سال باید سرقراری دوستانه در کافهای قدیمی حاضر شوند بیشتر مورد توجه قرار گرفت. چرا که علاوه بر جذابیت ظاهری از بیان پخته و تسلط بر تکنیکهای بازیگری بهرهمند بود. پیروزفر در دو فیلم دیگر مسعود کیمیایی «مرسدس» و «اعتراض» هم ایفای نقش کرد.
از میان خیل پیشنهادات مرتبط با سینمای بدنه در فیلمهایی همچون: «شیدا»، «دختران انتظار» و «عروس خوشقدم» ظاهر شد و تماشاگران زیادی را به سالنهای سینما کشاند.
او در نیمه نخست دهه هشتاد هم همچنان در متن سینمای ایران حضور داشت و در فیلمهای ماندگار «مهمان مامان» به ایفای نقش پرداخت که هم مورد توجه منتقدان قرار گرفت و هم توجه مخاطبان عام را به خود جلب کرد. او در سال ۱۳۸۲ برای بازی در این فیلم جایزه بازیگری هشتمین جشن خانه سینما را دریافت کرد.
هر چند که در کمال بدشانسی فیلم جذاب «نقاب» همزمان با اکران، نسخه غیرقانونی و قاچاق اش با کیفیت مطلوب روانه بازار شده و فروش آن را تا حد زیادی پایین آورده و بازی متفاوت او در نقش نیما نیز به چشم نیامد.
پیروزفر در «اشک سرما» در نقش سرباز کاوه کیانی متخصص خنثی کردن مین حضور حیرت انگیزی داشت و بازی اش برخلاف جشنوارههای داخلی، بسیار مورد توجه داوران جشنوارههای خارجی قرار گرفت.
او بین سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ از سینما فاصله گرفت و پس از آن در فیلمهای معدودی، چون «اسب حیوان نجیبی است» و «این جا بدون من» بازی کرد. پارسا پیروزفر از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ تنها در سه فیلم «زندگی جای دیگری است»، «نزدیکتر» و «شکاف» ایفای نقش کرد.
هرچه زمان گذشت پیروزفر به سمت تئاتر بیشتر گرایش پیدا کرد و بهویژه در سالهای اخیر، برخی آثار شاخص نمایشی جهان را با ترجمه و کارگردانی و بازی خودش روی صحنه برده که همه آنها با اقبال تماشاگران روبهرو بوده است.
«ملاقات»، «بینوایان»، «یک روز تابستانی»،«سنگها در جیبهایش»، «خدای کشتار»، «گلنگری گلن راس» و.. از جمله نمایشهایی است که پیروزفر در کارنامه هنری خود به عنوان کارگردان یا نویسنده دارد، اما «ماتریوشکا» از کارهای به شدت متفاوت اوست.
در سال ۱۳۹۴ پارسا پیروزفر نمایش ۸ اپیزودی «ماتریوشکا» را که خود بر اساس داستانهای کوتاه آنتون چخوف ترجمه کرده و نوشته بود به صورت نمایشهای کوتاه، مرتبط و به هم پیوند خورده به صورت تک نفره به اجرا درآورد. این نمایش توانست برنده تندیس زرین بهترین بازیگر مرد در بخش بینالملل جشنواره فجر شود. درواقع پیروزفر در سالهای اخیر بیشتر ستاره تئاتر بوده است، درحالیکه همیشه این امکان را داشت که در سینما به مقام ستارگی دست پیدا کند.
زندگی در خارج از کشور و حضورهای هرازگاهی در ایران هم شاید یکی از علتهای گزیدهکاری پیروزفر در سینما باشد. او در تلویزیون هم بسیار گزیده فعالیت کرده و در همه این سالها تنها در چهار سریال حضور داشت که اتفاقا همگی از آثار موفق و مشهور تلویزیون هستند؛ «در پناه تو» با آنکه اعمال سانسورهای بسیار در این سریال عملا نقش پارسا پیروزفر از این سریال حذف کرد و «در قلب من» که باعث به شهرت رسیدن او شد. «سفر سبز» و «در چشم باد».
پیروزفر از معدود بازیگران سینمای ایران است که تقریبا هیچ مصاحبهای از او موجود نیست و از این حیث یک استثنا به حساب میآید.
پارساپیروزفر این روزها فیلم سینمایی «بی حسی موضعی» در اکران دارد و سه فیلم سینمایی «تی تی» و «مست عشق» و «مجبوریم» را در نوبت اکران دارد که هر یک از آنها میتواند دوره تازهای از موفقیت را برای این بازیگر که امروز ۴۸ ساله شده است، رقم بزند.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
بازیگر دلچسبیه نه چون چشم رنگی داره چون حاشیه نداره و تو حرفهی خودش تا حد امکان تلاش میکنه
بدون نام
خوشم میاد ازش خیلی حرفه ایی هست وخودش رو در زمینه های دیگه دون دون همه چی دان به حساب نمیاره واظهار نظر بیخودی وآبکی نمی کنه
بدون نام
این پیرمرد هیچ جذابیتی نداره فقط چون چشمش رنگیه برای ندید بدیدها جذاب رسیده
بدون نام
48 سالش تموم شد و وارد 49 سالگی شد.واقعا ایران سرزمین پیرمردهاست:)
ناشناس
اونی که به پیروزفر گفته پیرمرد و گفته که به جز چشم های رنگی هیچ جذابیتی نداره فقط یک حسود است
بدون نام
اشک سرما واقعاً عالی بود:پارسا پیروز فر و گلشیفته فراهانی
بدون نام
ماتریوشکا بی نظیر بود
پاسخ ها
بدون نام
خيلي جالبه تا الان 5 راي منفي!
مطمئن هستم هيچكدومشون اصلا نرفتن ماتريوشكا رو ببينن. تاتر كاملا متفاوت از هر تاتر ديگه اي كه آدم ديده باشه. با حضور فقط يك نفر به جاي تمام نقشها. واقعا عالي بود.
ارکیده
معرکست این بشر
بدون نام
برامون آب ونون میشه
پاسخ ها
بدون نام
اینجا دنبال آب و نون میگردی؟؟؟؟؟
بدون نام
نیا ببین
بدون نام
این قسمتهایی که از در پناه تو میاد که سانسور کردن بد نیست که واسه چی سانسور کردن دوره هاشمی چه اختناقی بود
بدون نام
فیلمایی که گفتین بد بنظر نمیاد برم ببینم
بدون نام
یه جور عجیبی جذاب مخصوصا تو فیلم نقاب فوق العاده کیوت بود
پاسخ ها
بدون نام
در پناه تو هم با کلی سانسور و ...و اون لباسهای گشاد جذاب بود
بدون نام
بازیگر خوب جذاب و بی حاشیه
***
جز افرادیه که می توانست جز ستاره های سینما و تلویزیون باشه ولی خودش نخواست (با این حال که تمام ویژگی های ستاره شدن رو داشت و دارد)
البته خیلی از منتقدان معتقدند که اون الانشم یک ستارست
مریم
آدم جنتلمن دنبال شومن بازی نیست و خود واقعی اش براش ارزشمند تر.
متاسفانه کمتر از ده درصد جامعه این مدلی هستند. بقیه کمبود دارند
بازدید کننده
جز بازیگرانی بوده که خیلی نادیدش گرفتند و سانسور بهش زیاد خوردو یاحتی توقیف هم به فیلماش خورد برای نمونه فیلم نقاب سکانسی که با اقای حیایی در استخر هستند سانسورشد ویا بخشی از سکانس های مربوط به خانم خیراندیش و خود ایشون در خونه نیما و یا فیلم وقت چیدن گردوها به خاطرنشون دادن یکسری عواطف یک طلبه ۱۵سال توقیف شد ویا در فیلم روز واقعه بخاطر اینکه آدم معروفی نبود نقش رو بهش ندادند البته بعضی جاها گفته شده به خاطر قدش هم بوده و یا همین فیلم در پناه تو
پوری
خیلی با شخصیت هستن
ا.ح.ر
انگار همه جذابیت توو این مرد جمع شده جل الخالق خداحفظش کنه
بدون نام
واقعا خوبه خیلیم خوبه مث کیانو ریویز
بدون نام
اتفاقا تنها فیلمی که ازش دیدم همین نقاب بود و با دیدن عکسها و خبرهاش همیشه به یاد همین فیلم می افتم. حتی همین فیلم نقاب را هم به شکل کاملا اتفاقی و در زمانی دیدم که سالها از اکرانش گذشته بود. فیلم بسیار جالبی بود. ساختار و پرداخت خیلی قوی و استادانه ای داشت. از اون گروه فیلمهایی بود که همیشه یادم می مونه.
بدون نام
بازیگر خوب وتواناییه
خداحفظش کنه
بدون نام
صبوری زیادی میخواد که پیروزفر باشی و گزیده کارکنی،همه ی کارها خوب و درست
سارا
واقعا یک انسان جنتلمن، بسیارسنگین وباوقاردرتمامی نقش هاش ودرزندگی واقعییش،بسیار باشخصیت،یک بازیگر درجه یک که هم بازی درجه یکی داره هم چهره ی بسیار جذابی که ازخودنمایی دوری کرده.درکل به نظرمن ازهرلحاظ جز بهترین هاست
نظر کاربران
چسبیدین ب پیروزفر
خبربه؟!
پاسخ ها
آخر مقاله که نوشته بود امروز تولدشه.
بازیگر دلچسبیه نه چون چشم رنگی داره چون حاشیه نداره و تو حرفهی خودش تا حد امکان تلاش میکنه
خوشم میاد ازش خیلی حرفه ایی هست وخودش رو در زمینه های دیگه دون دون همه چی دان به حساب نمیاره واظهار نظر بیخودی وآبکی نمی کنه
این پیرمرد هیچ جذابیتی نداره فقط چون چشمش رنگیه برای ندید بدیدها جذاب رسیده
48 سالش تموم شد و وارد 49 سالگی شد.واقعا ایران سرزمین پیرمردهاست:)
اونی که به پیروزفر گفته پیرمرد و گفته که به جز چشم های رنگی هیچ جذابیتی نداره فقط یک حسود است
اشک سرما واقعاً عالی بود:پارسا پیروز فر و گلشیفته فراهانی
ماتریوشکا بی نظیر بود
پاسخ ها
خيلي جالبه تا الان 5 راي منفي!
مطمئن هستم هيچكدومشون اصلا نرفتن ماتريوشكا رو ببينن. تاتر كاملا متفاوت از هر تاتر ديگه اي كه آدم ديده باشه. با حضور فقط يك نفر به جاي تمام نقشها. واقعا عالي بود.
معرکست این بشر
برامون آب ونون میشه
پاسخ ها
اینجا دنبال آب و نون میگردی؟؟؟؟؟
نیا ببین
این قسمتهایی که از در پناه تو میاد که سانسور کردن بد نیست که واسه چی سانسور کردن دوره هاشمی چه اختناقی بود
فیلمایی که گفتین بد بنظر نمیاد برم ببینم
یه جور عجیبی جذاب مخصوصا تو فیلم نقاب فوق العاده کیوت بود
پاسخ ها
در پناه تو هم با کلی سانسور و ...و اون لباسهای گشاد جذاب بود
بازیگر خوب جذاب و بی حاشیه
جز افرادیه که می توانست جز ستاره های سینما و تلویزیون باشه ولی خودش نخواست (با این حال که تمام ویژگی های ستاره شدن رو داشت و دارد)
البته خیلی از منتقدان معتقدند که اون الانشم یک ستارست
آدم جنتلمن دنبال شومن بازی نیست و خود واقعی اش براش ارزشمند تر.
متاسفانه کمتر از ده درصد جامعه این مدلی هستند. بقیه کمبود دارند
جز بازیگرانی بوده که خیلی نادیدش گرفتند و سانسور بهش زیاد خوردو یاحتی توقیف هم به فیلماش خورد برای نمونه فیلم نقاب سکانسی که با اقای حیایی در استخر هستند سانسورشد ویا بخشی از سکانس های مربوط به خانم خیراندیش و خود ایشون در خونه نیما و یا فیلم وقت چیدن گردوها به خاطرنشون دادن یکسری عواطف یک طلبه ۱۵سال توقیف شد ویا در فیلم روز واقعه بخاطر اینکه آدم معروفی نبود نقش رو بهش ندادند البته بعضی جاها گفته شده به خاطر قدش هم بوده و یا همین فیلم در پناه تو
خیلی با شخصیت هستن
انگار همه جذابیت توو این مرد جمع شده جل الخالق خداحفظش کنه
واقعا خوبه خیلیم خوبه مث کیانو ریویز
اتفاقا تنها فیلمی که ازش دیدم همین نقاب بود و با دیدن عکسها و خبرهاش همیشه به یاد همین فیلم می افتم. حتی همین فیلم نقاب را هم به شکل کاملا اتفاقی و در زمانی دیدم که سالها از اکرانش گذشته بود. فیلم بسیار جالبی بود. ساختار و پرداخت خیلی قوی و استادانه ای داشت. از اون گروه فیلمهایی بود که همیشه یادم می مونه.
بازیگر خوب وتواناییه
خداحفظش کنه
صبوری زیادی میخواد که پیروزفر باشی و گزیده کارکنی،همه ی کارها خوب و درست
واقعا یک انسان جنتلمن، بسیارسنگین وباوقاردرتمامی نقش هاش ودرزندگی واقعییش،بسیار باشخصیت،یک بازیگر درجه یک که هم بازی درجه یکی داره هم چهره ی بسیار جذابی که ازخودنمایی دوری کرده.درکل به نظرمن ازهرلحاظ جز بهترین هاست