۹۷۷۹۲۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

وضعیت لیگ‌های معتبر اروپا پس از بحران کرونا

هیچ‌کس تصور دقیقی از وضعیت فوتبال دنیا پس از پایان بحران ویروس کرونا ندارد.

فرهیختگان: هیچ‌کس تصور دقیقی از وضعیت فوتبال دنیا پس از پایان بحران ویروس کرونا ندارد. هنوز مشخص نیست لیگ‌های مختلف دنیا از چه زمانی پیگیری خواهند شد. آیا اصلا فصل جاری به پایان خواهد رسید یا لیگ‌های مختلف بدون معرفی قهرمان و تیم‌های سقوط‌‌کننده به پایان می‌رسد؟ تکلیف نقل و انتقالات تابستانی و همچنین وضعیت حق پخش تلویزیونی چه خواهد شد؟ این بحران باعث شد رقابت‌های مهمی چون المپیک و یورو ۲۰۲۰ یک‌سال به تعویق بیفتند و هنوز تکلیف ادامه لیگ قهرمانان نیز مشخص نیست.

مسئولان برگزاری لیگ‌های مختلف مشغول بررسی اوضاع هستند تا در این شرایط عجیب و غیرقابل پیش‌بینی بهترین تصمیم را برای ادامه فصل بگیرند. حتی در صورت پیگیری مسابقات طی یکی، دو ماه آینده مشکل اصلی تیم‌‌ها دوری از شرایط تمرینی و مسابقه است. در چنین اوضاعی برخی باشگاه‌ها به تمرینات از راه دور و در خانه از طریق تکنولوژی روی آورده‌اند تا بازیکنان‌شان آمادگی بدنی خود را حفظ کرده و حداقل از نظر شرایط فیزیکی و بدن‌سازی در فرم خوبی باشند.

لیگ بلژیک نخستین لیگ اروپایی بود که تصمیم گرفت رده‌بندی کنونی را ملاک تعیین قهرمان قرار دهد و به این ترتیب بروژ به‌عنوان قهرمان این فصل معرفی شد. البته یوفا اعلام کرده فدراسیون‌ها برای تصمیم‌گیری در این زمینه عجله نکنند و بهتر است تا بهبود شرایط صبر کنند.

سری A در بدترین شرایط

ایتالیا نخستین لیگی بود که ابتدا تصمیم به برگزاری مسابقات بدون تماشاگر گرفت و در ادامه مجبور به تعویق بازی‌ها شد. براساس تحقیقاتی که در این کشور انجام شده، برگزاری دیدار دو تیم آتالانتا و والنسیا در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان در حضور بیش از ۴۰هزار تماشاگر یکی از عوامل اصلی شیوع این بیماری در ایتالیا بوده است. این کشور حالا بیشترین آمار مبتلایان و درگذشتگان در سطح جهانی را دارد و ادامه این روند شاید به لغو رقابت‌های این فصل سری A منجر شود.

در شرایط فعلی مسئولان برگزاری مسابقات اعلام کرده‌اند حداقل تا ۳ می (۱۴ اردیبهشت) این مسابقات پیگیری نخواهد شد و با وضعیت وخیمی که در این کشور حاکم است بعید است در این تاریخ هم تیم‌ها بتوانند رودرروی هم قرار گیرند. لغو مسابقات در این فصل بیش از هر کشور دیگری محتمل است. مقامات این کشور حتی تمرینات باشگاه‌ها تا ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین) را ممنوع کرده‌اند و هیچ باشگاهی حق برگزاری جلسات تمرینی خود پیش از این تاریخ را ندارد و به نظر می‌رسد این تاریخ تمدید خواهد شد.

لالیگا، جنگ قهرمانی و سهمیه

اسپانیا پس از ایتالیا دومین کشور اروپایی است که بیشترین مبتلایان به کرونا را داشته و لیگ این کشور نیز پس از ۲۷ هفته تعطیل شد و براساس اعلام فدراسیون این کشور، تا اطلاع ثانوی هیچ مسابقه‌ای برگزار نخواهد شد. اختلاف دوامتیازی بارسلونا و رئال‌مادرید در صدر جدول و همچنین رقابت نزدیک تیم‌های مدعی کسب سهمیه لیگ قهرمانان باعث شده تصمیم‌گیری برای تعیین وضعیت لیگ در صورت لغو کامل سخت‌ شود. البته اعلام شده قطعا بارسلونا به عنوان قهرمان معرفی نخواهد شد و گزینه‌های دیگری در این زمینه وجود خواهد داشت. روبیاس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا معتقد است تعیین قهرمان و تیم‌های صعود‌کننده به لیگ قهرمانان براساس جدول فعلی غیرمنصفانه است و منطقی نیست.

بوندس‌لیگا و آغاز تمرینات

ژرمن‌ها که جزء آخرین لیگ‌هایی بودند که تصمیم به تعویق مسابقات گرفتند کم‌کم حتی تمرینات گروهی خود را البته با رعایت قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی آغاز کرده‌اند. دورتموند و شالکه نخستین تیم‌هایی بودند که تصمیم گرفتند تمرینات خود را در فضای آزاد و البته با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی پیگیری کنند. با این حال ادامه مسابقات بوندس‌لیگا نیز زودتر از ۳۰ آوریل (۱۱اردیبهشت) برگزار نخواهد شد و تا آن زمان تیم‌ها تنها به برگزاری تمرینات خواهند پرداخت.

حتی گفته می‌شود این احتمال وجود دارد که ادامه مسابقات لیگ پشت درهای بسته و بدون حضور تماشاگر برگزار شود. لغو احتمالی این مسابقات بیش از ۷۵۰ میلیون یورو به باشگاه‌های آلمانی ضرر می‌زند که تاثیر آن روی تیم‌های کوچک‌تر بیشتر خواهد بود. در چنین شرایطی باشگاه‌های بزرگ این کشور ازجمله بایرن‌مونیخ، دورتموند، بایرلورکوزن و لایپزیگ کمکی ۲۰ میلیون یورویی را برای تیم‌های ضعیف‌تر در بوندس‌لیگا و همچنین بوندس‌لیگای ۲ در نظر گرفتند تا در شرایط کنونی بتوانند اوضاع مالی را بهبود بخشند.

احتمال لغو لیگ فرانسه

فرانسوی‌ها هم از شیوع کرونا در امان نمانده‌اند و لیگ این کشور نیز همانند سایر کشورها به تعطیلی کشیده شد. گفته می‌شود لوشامپیونه زودتر از خرداد ماه آغاز نخواهد شد و حتی شایعاتی نیز مبنی‌بر احتمال لغو کامل مسابقات این فصل شنیده شده است.

در چنین اوضاعی شاید محتمل‌ترین گزینه اعلام قهرمانی پاری‌سن‌ژرمن باشد که همچون سال‌های اخیر با اختلافی زیاد صدرنشین است و کمتر تیمی توان رقابت با آنها را دارد. از سوی دیگر کرونا باعث شده برخی تیم‌های این کشور تا مرز ورشکستگی نیز پیش بروند و درصورتی‌که این بحران ادامه‌دار باشد احتمالا مشکلات مالی گریبان اکثر تیم‌های این کشور را که پشتوانه مالی چندان قدرتمندی ندارند، خواهد گرفت.

لیگ برتر، حسرت قهرمانی برای لیورپول

در لیگ جزیره لیورپولی‌ها سرخوشانه آواز قهرمانی سر می‌دادند و با شروع حیرت‌انگیزی که در ابتدای فصل داشتند هیچ‌کس تردیدی در قهرمانی آنها نداشت. آنها قرار بود پس از ۳۰ سال بالاخره طعم قهرمانی در لیگ را بچشند اما کرونا بیشترین لطمه را به آنها وارد کرد. با اینکه بسیاری بر این عقیده‌اند در صورت لغو لیگ، منطقی‌ترین گزینه اعلام قهرمانی شاگردان کلوپ است اما شاید سران اتحادیه فوتبال انگلیس تصمیمات دیگری بگیرند و لیگ امسال بدون تعیین قهرمان به پایان برسد.

براساس اعلام اولیه قرار بود لیگ برتر از روز گذشته پیگیری شود اما با ادامه بحران ۳۰ آوریل به‌عنوان تاریخ جدید معرفی شد. حالا حتی تعویق دوباره مسابقات مورد بررسی قرار گرفته و مشخص نیست آیا اصلا این لیگ جذاب ادامه خواهد داشت یا تیم‌ها باید خود را برای فصل جدید آماده کنند. جالب اینکه روز گذشته اعلام شد یکی از باشگاه‌های این کشور که نامی از آن برده نشده، پیشنهاد داده ادامه مسابقات در چین که منشا ظهور این ویروس بوده برگزار شود تا ضرر مالی باعث لغو مسابقات، متوجه باشگاه‌ها نشود.

روز گذشته اعلام شد دولت انگلیس از بازیکنان فوتبال در این کشور خواسته با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مسابقات دستمزدهای خود را کاهش دهند که این درخواست با مخالفت اتحادیه بازیکنان روبه‌رو شده است. از سوی دیگر مسئولان برگزاری مسابقات در تلاشند بی‌تی‌اسپورت و اسکای‌اسپورت، دو غول تلویزیونی این کشور که حق پخش مسابقات را در اختیار دارند راضی کنند تا از ۷۶۲ میلیون پوندی که باشگاه‌ها پس از لغو مسابقات باید به این دو شبکه پرداخت کنند، صرف‌نظر کنند اما از سوی دیگر شاید مجبور شوند غرامت شبکه‌های خارجی را که حق پخش این لیگ را دارند، بپردازند.

لیگ قهرمانان و ضرر مالی یوفا

بی‌شک برگزاری لیگ قهرمانان بیش از هر رقابت دیگری برای اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) اهمیت دارد. این تورنمنت درحالی‌که چند دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی نیز برگزار شده بود، لغو و به زمان دیگری موکول شد و یوفا در تلاش است حتی به قیمت تعطیل کردن لیگ‌های مختلف، این تورنمنت را پیگیری کند. حتی گفته می‌شود درصورتی‌که بحران طی یک یا دو ماه آینده نیز ادامه داشته باشد یوفا تصمیم دارد در اواخر خرداد و حتی تیرماه و به صورت متمرکز مراحل پایانی لیگ قهرمانان را در یک یا دو کشور برگزار کند تا از بابت قراردادهای اسپانسرینگ و حق پخش مسابقات با مشکلی روبه‌رو نشود.

رئیس فیفا: تا وقتی کرونا شکست نخورده، اولویت سلامتی است نه فوتبال

جانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در گفت‌وگو با روزنامه «گاتزتا دلو اسپورت» ایتالیا درباره شرایط حاکم بر فوتبال جهان در نتیجه شیوع ویروس کرونا و اتفاقاتی که پس از این بحران برای فوتبال خواهد افتاد، گفت: «فوتبال مهم‌ترین چیز نیست، سلامت در رتبه اول قرار دارد و باید تا زمانی که این بیماری را شکست نداده‌ایم، در اولویت‌مان هم باقی بماند.

دنیا با چالشی جدید روبه‌رو شده است و باید در کنار هم باشیم و به صورت تیمی کار کنیم. این درسی است که فوتبال می‌تواند به ما بدهد؛ اینکه به صورت تیمی کار کنیم. همه ما دوست داریم از فردا فوتبال را دوباره ببینیم، اما نمی‌دانیم چه زمانی دوباره می‌توانیم بازی‌ها را از سربگیریم و هیچ‌کس در جهان نمی‌داند چه زمانی می‌توانیم مانند گذشته بازی کنیم. این خیلی مهم است که فوتبال از دستورالعمل‌های مقامات بهداشت و دولت‌ها پیروی کند و خیلی مهم است که فوتبال الگوی خوبی برای دیگران باشد، چون واضح است که هیچ مسابقه‌ای مهم‌تر از جان انسان‌ها نیست.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج