۹۷۲۲۵۶
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

پزشک جنجالی: فوتبالیست‌ها راحت‌تر کرونا می‌گیرند

بازیکنان حرفه‌ای بارها ثابت کرده‌اند سیستم ایمنی ضعیفی دارند. این را هم آزمایش خون و هم تست‌های دستگاه تنفسی ثابت کرده که در شروع ورود این ویروس به بدن نقش مهمی دارد.

ورزش سه: عادت انداختن بطری آب کنار زمین بعضی دکترهای لیگ برتر را دیوانه می‌کند. بازیکنی یک بطری برمی‌دارد، از آن می نوشد و آن طرف خط سفید می‌اندازد و بازیکن دیگری آن را برمی‌دارد؛ این یعنی یک بستر آماده برای انتقال ویروس که بازیکنان طراز اول فوتبال را درگیر می‌کند.

یک دکتر خواست که نام بازیکنان روی بطری‌ها بخورد تا از شیوع ویروس جلوگیری شود اما حرفش به جایی نرسید. بازیکنانی با آمادگی جسمانی بالا که هر هفته در سطح اول جهان فوتبال بازی می‌کنند، تصور می‌کنند دست‌نیافتنی هستند. اما کووید ۱۹ روشن کرد کاملاً در دسترس‌اند.

در ساعات پایانی پنجشنبه‌شب پنج بازیکن لیگ برتر خودشان را قرنطینه کردند. مربی آرسنال، میکل آرتتا و کالوم هادسون اودوی بازیکن چلسی هم ابتلای‌شان قطعی شد. افزایش ناگهانی موارد ابتلا به ویروس کرونا در لیگ برتر به‌دلیل آن است که محیط برای انتقال ویروس کاملاً آماده است.

برخی باشگاه‌ها برای خودشان فرایند تست ایجاد کرده‌اند اما شرایط فیزیکی محیط فوتبال حرفه‌ای روی سیستم ایمنی بازیکنان تأثیر گذاشته و آنها را در برابر ویروس آسیب‌پذیر کرده است.

اوا کارنیرو، خانم دکتر سابق چلسی که به‌خاطر درگیری با ژوزه مورینیو در نخستین بازی فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۵ مشهور شد، درباره سرایت کرونا گفت: «بازیکنان حرفه‌ای بارها ثابت کرده‌اند سیستم ایمنی ضعیفی دارند. این را هم آزمایش خون و هم تست‌های دستگاه تنفسی ثابت کرده که در شروع ورود این ویروس به بدن نقش مهمی دارد. این به‌خاطر ورزشی است که انجام می‌دهند. فعالیت جسمی، بازی در سطح حرفه‌ای و گاهی انجام مسابقات در هر ۷۲ ساعت به علاوه تمرین‌های سخت و طاقت‌فرسا روی بدن اثر منفی می‌گذارد.»

کارنیرو که شش سال در چلسی بوده و در حال حاضر در یک مرکز پزشکی ورزشی در لندن فعالیت می کند، ادامه داد: «سفرهای متعدد خطر را افزایش می‌دهد، الگوی خواب آنها را به‌هم می‌ریزد. گاهی ساعات اولیه صبح برمی‌گردند و خستگی در بدن‌شان ایجاد و آنها را در مقابل بیماری آسیب‌پذیر می‌کند.»

تعداد بسیار زیاد بازی‌ها باعث می‌شود خطر بیشتری نسبت به مردم عادی بازیکنان را تهدید کند. تشخیص ابتلای آرتتا کمتر از ۴۸ ساعت بعد از آن رخ داد که آرسنال اعلام کرد تعدادی از بازیکنان و چهار نفر از کارکنان تیم بعد از ملاقات با اوانجلوس ماریناکیس، مالک باشگاه المپیاکوس قبل از بازی لیگ اروپا در هشتم اسفند خودشان را قرنطینه کرده‌اند. ماریناکیس که مالک باشگاه ناتینگهام فارست هم هست سه‌شنبه از مثبت بودن تست کرونایش خبر داد. دیوید مویز مربی وستهم هم از جمله کسانی است که بعد از دیدار ۱۷ اسفند با آرسنال و میکل آرتتا خودش را قرنطینه کرده.

بازیکنان اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند؛ رختکن، سالن ملاقات، مربی، هتل و از همه مهم‌تر سالن غذاخوری که معمولاً همزمان با هم غذا صرف می‌کنند: «آنها بخشی از یک خانواده هستند که به جامعه‌ای بزرگتر تعلق دارند. بازی‌های متعدد به معنای آن است که با تیم‌های دیگر و کادر فنی که هر کدام ملیت و شرایط خاصی دارند و همه می‌تواند روی سیستم ایمنی‌شان مؤثر باشد، ارتباط دارند.»

متقاعد کردن اعضای یک جامعه برای تغییر عادت‌های تماسی زیادی که با یکدیگر دارند، همیشه سخت است. ضعف سیستم ایمنی همچنین باعث می‌شود بازیکنان در برابر ویروس‌های معده‌ای-روده‌ای که به‌سرعت قابل انتقال هستند، آسیب‌پذیر باشند.

اما در حالی که کادر پزشکی باشگاه می‌خواهند شخص مبتلا قرنطینه شود تا از شیوع ویروس جلوگیری شود، برخی هم‌تیمی‌ها به دیدار با او تمایل نشان می‌دهند و برای روشن کردن عواقب شیوع یک ویروس در کل تیم و ضرورت قرنطینه اشخاص مبتلا یک فرایند گفت‌وگو و تبیین مورد نیاز است.

کارنیرو می‌گوید: «از نظر فرهنگی تغییر عادت‌های بازیکنان و مربیان که باعث شیوع ویروس می‌شود، مثل دست دادن و بغل کردن سخت است. ایزوله شدن یکی از هم‌تیمی‌ها را نیز طاقت نمی‌آورند و نمی‌خواهند شخص مبتلا را تنها بگذارند.» تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش ویروس در برخی مقاطع سال که آنفلوانزای فصلی پیش می‌آید، چندان مثمر واقع نمی‌شود. دکتر کارنیرو می‌گوید بازیکنان باید از مایع ضدعفونی‌کننده روی نیمکت مربی استفاده کنند تا از سرایت ویروس جلوگیری کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما سهمیه بگیریدجامها پیش کش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج