۶۵۰۹۷۶
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

چرا از آدیداس لباس نیم‌بها می‌خریم؟

مدیران فدراسیون فوتبال در چند وقت اخیر زیاد از قرارداد جدید با آدیداس برای تامین لباس تیم‌ ملی فوتبال در جام جهانی گفته‌اند و آن را به عنوان یک موفقیت بزرگ جلوه داده‌اند. اما هیچ گاه مشخص نکردند که این قرارداد چه نوع قراردادی است. اما حالا رییس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال آب پاکی روی دست همه ریخت و گفت که این قرارداد خرید بوده است.

خبرآنلاین: با توجه به قراردادهای رایج تامین پوشاک تیم‌های ملی که به شکل اسپانسرینگ بسته می‌شود، این تصور وجود داشت که قرارداد با آدیداس نیز از این نوع است. برای تیمی که به جام جهانی راه پیدا کرده است، خرید لباس یک ناکامی بزرگ از لحاظ بازاریابی است. یکی از منابع اصلی درآمدزایی فدراسیون‌ها فروش حقوق تامین لباس تیم‌های ملی‌اش است، و اگر کشوری به جام جهانی راه یافته باشد، این حقوق را گران‌تر می‌فروشد. برای فروش این حقوق فدراسیون‌ها مزایده می‌گذارند و به بالاترین پیشنهاد آن را می‌فروشند.در سه دوره قبلی‌ای که تیم ملی به جام جهانی صعود کرده بود، به صورت تهاتری این حقوق را فروخته بود، به گونه‌ای در جام‌های جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ شرکت پوما و در جام جهانی ۲۰۱۴ شرکت اولشپورت لباس‌های تیم ملی را مجانی تامین می‌کردند. در آن موقع هم این انتقاد به فدراسیون فوتبال وارد بود که چرا ضعیف عمل کرده و به چه دلیل این قراردادها درآمد نقدی برای فدراسیون دربرندارد. فدراسیون پیش از جام جهانی ۲۰۱۴ در تصمیمی جنجالی و بحث‌برانگیز پیشنهاد اولشپورت که فقط لباس مجانی بود را به پیشنهاد کمپانی بوردا که علاوه بر لباس مجانی، سالیانه ۳۰۰ هزار دلار پرداخت نقدی نیز پیشنهاد کرده بود، ترجیح داد.

حالا صفی‌اله فغانپور، مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص قرارداد این فدراسیون با شرکت آدیداس گفته که فدراسیون این لباس‌ها را از آدیداس می‌خرد! فارغ از اینکه چرا کمیته حقوقی فدراسیون درباره این قرارداد توضیح می‌دهد و نه کمیته بازاریابی، باید گفت که این قرارداد حتی با استانداردهای مدیریتی فدراسیون فوتبال ایران نیز یک پس‌رفت محسوب می‌شود، چرا که مثل قراردادهای پیشین باید دست‌کم لباس‌ها را مجانی می‌گرفتند.

اما آقای فغانپور از این قرارداد حتی دفاع هم کرده است: «ما لباس‌ها را خریداری خواهیم کرد و قرارداد اسپانسری نیست. قرارداد ما هم با تخفیف خیلی خوب است که به مدت یک سال بسته شده و تا پایان جام جهانی اعتبار داریم. با این قرارداد می‌توانیم لباس‌ها را با قیمت خوب خریداری کنیم.»

مسئول کمیته حقوقی فدراسیون درباره علت اینکه چرا با آدیداس قرارداد اسپانسرینگ بسته نشده توجیه عجیبی آورده است: «برای اسپانسری آدیداس یک سری تعهدات از ما می‌خواست که قابل اجرا نبود، چون ما اسپانسر داریم و قرارداد اسپانسری برای فدراسیون تعهداتی ایجاد می‌کرد که شرایط را سخت می‌کرد. چون ما برای تبلیغات محیطی تا جام جهانی قرارداد داریم و این قرارداد در کار تبلیغاتی تیم ملی تداخل ایجاد می‌کرد. اکنون قراردادمان با آدیداس طوری است که می‌توانیم با همان اسپانسرهایی که داریم ادامه بدهیم و اگر بشود، اسپانسر جدید هم بگیریم که این به نفع‌مان است!»

به عبارت دیگر فدراسیون ترجیح داده هزینه کند تا به آدیداس مثل هر اسپانسر دیگری تعهد بدهد و در ازای آن درآمدزایی کند. ضمن آن که این «تداخل» که مسئول کمیته حقوقی فدراسیون از آن می‌گوید، نشان از بی‌برنامگی و دانش و آگاهی پایین مدیران فدراسیون دارد، و گرنه که سایر فدراسیون‌های فوتبال جهان هم باید برای اجتناب از آن، قراردادهای خرید می‌بستند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • Mat

    هیچ جای جهان اینطوری نیست

  • بدون نام

    در ایران فساد اداری و پولشویی بیداد می‌کنه البته بهتره بگم پیل شویی

  • بدون نام

    چون یه عده باید این وسط پول خوبی به جیب بزنم. پول لباس درجه یک میگیرن ولی درجه سه وارد میکنن

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج