۶۰۹۴۸۱
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

پاشازاده: ۶ ماه بعد، شاید قیمت شفر ۳ میلیارد باشد

آیا از آلمان مربی می‌آورد یا ایران؟ خودش تیم را تمرین می‌دهد یا فقط مدیریت را بر عهده می‌گیرد؟ اینها نکاتی است که من از آن خبر ندارم اما فکر می‌کنم گزینه مناسبی برای سرمربیگری در استقلال است.

ایران ورزشی آنلاین: ندیده و نسنجیده حرف نمی‌زند. نه درباره شفر و نه هیچ مربی دیگری. مثل خیلی‌ها از سن و سال شفر ایراد نمی‌گیرد و با این بهانه به سرمربی جدید استقلال حمله نمی‌کند. حرف‌هایش را منطقی می‌زند و امیدوار است استقلال به روزهای طلایی خود بازگردد. روزهایی که خودش بازیکن بود، کاپیتان بود و یک مدافع کلیدی برای استقلال. درباره مهدی پاشازاده صحبت می‌کنیم. سرمربی فعلی نساجی که با این تیم به صعود و حضور در لیگ برتر می‌اندیشد. او با توجه به تسلط کامل به زبان آلمانی می‌تواند گزینه مناسبی برای همکاری با شفر باشد. هر چند حرفی در این باره به زبان نمی‌آورد و سوال ما را بی پاسخ می‌گذارد.

چند سال در فوتبال آلمان حضور داشتید، به سبک فوتبال در این کشور اشراف دارید و شاید بیشتر از خیلی‌ها با خصوصیات فنی و اخلاقی وینفرید شفر آشنا باشید. انتخاب او به‌عنوان سرمربی استقلال را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا مدیران باشگاه استقلال انتخاب درستی انجام داده‌اند؟

من با شفر کار نکرده‌ام و او را از نزدیک نمی‌شناسم. او سالیان بسیاری در فوتبال آلمان مربیگری کرده و تجربه گرانبهایی دارد. می‌دانم که از لحاظ شخصیتی انسان خوبی است اما شناختی درباره مدل کار و فلسفه‌اش در مربیگری ندارم. باید ببینیم وضعیتش چگونه است و اصلا چه کسی را با خود به کادر فنی می‌آورد. آیا از آلمان مربی می‌آورد یا ایران؟ خودش تیم را تمرین می‌دهد یا فقط مدیریت را بر عهده می‌گیرد؟ اینها نکاتی است که من از آن خبر ندارم اما فکر می‌کنم گزینه مناسبی برای سرمربیگری در استقلال است.

از یکی دو روز قبل، انتقاد از شفر آغاز شده. برخی معتقدند سن او بالا است و به درد مربیگری در استقلال نمی‌خورد. این انتقاد منطقی است یا نه؟

نمی‌شود گفت منطقی است یا غیر منطقی. در این سالها کمتر دیده‌ایم که مربی با سن مثلا ۶۷ سال موفقیتی به دست بیاورد. البته استثنا هم در این زمینه هست. مثل آرسن ونگر در آرسنال. مربیگری هم مثل بازیگری است. برخی بازیکنان را می‌بینیم که در ۳۷، ۳۸ سالگی هم سرحال هستند و فوق‌العاده کار می‌کنند. برخی بازیکنان هم در ۲۰ سالگی، دقیقه ۳۰ کم می‌آورند و باید تعویض بشوند. مدل کار کردن مهم است. پس تا کار شفر را نبینیم نباید از او انتقاد کنیم. بخصوص سن و سالش که نمی‌دانم چرا تا این حد به سوژه اصلی انتقادها تبدیل شده است.

درباره مبلغ قرارداد شفر هم حرف و حدیث فراوان است. می‌گویند چون او ارزان بوده به استقلال آمده. قیمت یک مربی مهم است یا کیفیت او؟

صد در صد کیفیت اما باید شرایط استقلال را هم در نظر گرفت. همه ما می‌دانیم که استقلال از نظر مالی در وضعیت مناسبی قرار ندارد. اگر استقلال بودجه داشت که بدهی‌هایش را پرداخت می‌کرد. برخی اوقات باید خودمان را جای مدیران باشگاه بگذاریم و بعد انتقاد کنیم.

می‌رسیم به زمان قرارداد. آیا پیشنهاد قرارداد شش ماهه، نوعی بی اعتمادی به مربی نیست؟ یا بر عکس نشان نمی‌دهد که مربی در هر شرایطی - حتی کوتاه مدت- حاضر به همکاری است؟

در فوتبال حرفه‌ای هر کسی خودش می‌داند چطور قرارداد ببندد. باید موقعیت‌ها را در نظر گرفت. یک مربی مثل فاتح تریم دست بالا می‌گیرد و یکی هم قرارداد شش ماهه امضا می‌کند. شاید همین شفر را شش ماه بعد با ۳ میلیارد هم نتوانند جذب کنند. همه چیز به موقعیت مربیان بستگی دارد.

پیش‌بینی شما از حضور شفر در ایران چیست؟ با توجه به اینکه مربیان آلمانی کارنامه قابل توجهی در ایران ندارند، آیا می‌توان به موفقیت او خوشبین بود؟

باید وقت لازم را در اختیار شفر قرار بدهند و از او حمایت کنند. باید امکانات مناسب از جمله زمین تمرین، اردوگاه مجهز و رختکن برای او مهیا شود و بعد از او نتیجه خواست. شما اگر یک لامبورگینی هم بخری سخت است در جاده خاکی رانندگی کنی. نمی‌گویم شفر لامبورگینی است اما باید همه امکانات در اختیار او قرار بگیرد.

برای موفقیت شفر، جز امکانات، چه فضای دیگری لازم است؟

شفر باید بداند روزهای سختی در انتظارش است. ما پیشکسوت‌ها به خاطر موفقیت استقلال باید به او کمک کنیم. وقتی یک مربی خارجی به ایران می‌آید، خیلی چیزها را نمی‌داند و این وظیفه پیشکسوت‌ها است که او را آگاه کنند. شفر از کشوری می‌آید که فوتبال روز دنیا در آن برگزار می‌شود. او سالها در آلمان مربیگری کرده. کشوری که خیلی از مربیان ایرانی مسافرت‌های تفریحی به آنجا را در کارنامه مربیگری خوشان قرار می‌دهند. باید نیمه پر لیوان را ببینیم و کمی هم فکر طرفداران باشیم. ما پیشکسوت‌ها به خودمان نگاه نکنیم و نگوییم چون نیستیم باید انتقاد کنیم.

شما به زبان آلمانی تسلط کامل دارید و سالها در فوتبال ایران مربیگری کرده و کارنامه موفقی هم دارید. اگر باشگاه استقلال به شما پیشنهاد همکاری با شفر را بدهد می‌پذیرید؟

این سوال را جواب نمی‌دهم چون نه کسی در این باره از من سوالی کرده و نه پیشنهادی داده. هیچ وقت دوست ندارم درباره اما و اگرها صحبت کنم. فعلا سرمربی نساجی هستم و برای موفقیت این تیم تلاش می‌کنم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ابی

      ادب پاشازاده ما رو یاد پورحیدری میندازه خیلی مردی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج