۶۰۸۳۴۰
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

اضمحلال بارسلونا با استقلال کاتالونیا

جدایی سیاست از فوتبال در هیچ‌کجای دنیا امکان‌پذیر نیست. اتفاقات اخیر کاتالونیای اسپانیا به خوبی این واقعیت را به همه ثابت می‌کند.

شهروند: جدایی سیاست از فوتبال در هیچ‌کجای دنیا امکان‌پذیر نیست. اتفاقات اخیر کاتالونیای اسپانیا به خوبی این واقعیت را به همه ثابت می‌کند. بارسلونا یکی از بزرگترین باشگاه‌های جهان فوتبال و نماد مردم استقلال‌طلب کاتالان است. مردم این ایالت بسیاری از عقاید و خواسته‌های خود را با بارسلونا و فوتبال فریاد می‌زنند و نیوکمپ هم مقدس‌ترین مکان برای تجمع این استقلال‌طلب‌هاست. حالا با جنجال‌های به وجود آمده ابهام‌های زیادی درباره آینده این باشگاه و بازیکنانش وجود دارد.

سرنوشت بارسا و دو تیم دیگر چه می‌شود؟

از نظر فوتبالی داستان انتخابات استقلال ایالت کاتالونیا از این جهت بسیار مهم است که سرنوشت حضور بارسلونا، ‌خیرونا و اسپانیول، سه تیم مشهور این شهر در لالیگا با ابهامات بسیار زیادی رو‌به‌روست و مشخص نیست آیا این تیم‌‌ها به فعالیت خود در لالیگا ادامه می‌دهند یا خیر. در هفته‌های اخیر شایعاتی در مورد حضور بارسلونا در سری آ ایتالیا، لیگ برتر انگلیس و لوشامپیونه فرانسه مطرح شده اما در ابتدای ماه جاری نایب‌رئیس بارسا اعلام کرد که این تیم تحت هر شرایطی در لالیگا باقی خواهد ماند و آنها نیز مانند اسپانیول در لیگ اسپانیا شرکت خواهند کرد. البته بعد از اتفاقات روزهای گذشته و درگیری مردم با نیروهای امنیتی دولت، دوباره بحث جدایی بارسا و دو تیم دیگر از لالیگا بر سر زبان‌ها افتاده است. با این وجود تصور لالیگا بدون بارسلونا شدنی نیست و حتی رئال‌مادرید را هم تضعیف خواهد کرد و ارزش‌های این لیگ را از بین خواهد برد. چیزی که زیدان هم قبلا به آن اشاره مستقیم کرده بود.

بازی در ورزشگاه خالی و استعفای دو مدیر بارسا

روز یکشنبه در شرایطی رفراندوم استقلال‌طلبی کاتالونیا برگزار شد که از قبل قرار بود بارسلونا هم در ورزشگاه نیوکمپ میزبان لاس پالماس باشد. بعد از درگیری‌های شدید ابتدا شایعاتی پیرامون لغو این دیدار از سوی بارسا مطرح شد. منتهی با توجه به شرایط حساس این تیم در جدول مدیران باشگاه بارسلونا تصمیم گرفتند این مسابقه را در ورزشگاه خالی برگزار کنند و به این ترتیب هواداران معترض و عصبانی بارسلونا به نیوکمپ راه داده نشدند. این اتفاق بی‌سابقه و برگزاری بازی‌های بارسا در ورزشگاه خالی البته سروصدای زیادی در اسپانیا و کاتالونیا به راه انداخت. باشگاه بارسلونا به خاطر تهدید رسمی لالیگا برای کسر ٦ امتیاز و محرومیت و جرایم سنگین و همچنین کشیده‌شدن درگیری‌ها به داخل ورزشگاه این تصمیم سخت را اتخاذ کرد و به این ترتیب بارسلونا در ورزشگاه خالی توانست لاس‌پالماس را با ٣ گل شکست بدهد. البته در پی این اتفاق دو مدیر باشگاه از سمت خود استعفا کردند. یکی از آنها ویلاروبیا نایب‌رئیس بارسلونا بود که تأکید داشت بارسلونا نباید در بازی با لاس‌پالماس حضور پیدا کند. هواداران عصبانی بارسا هم دوباره بعد از این اتفاق به بارتئمئو حمله کرده و خواهان اخراج او شدند.

واکنش طرفداران رئال‌مادید به رفراندوم کاتالونیا

همان‌طور که در نیوکمپ سکوهای خالی بدجوری توی چشم می‌زد،‌ در جریان برگزاری بازی رئال‌‌مادرید با اسپانیول که اتفاقا نماینده کاتالونیا هم بود، بسیاری از هواداران رئال با پرچم‌های اسپانیا به سانتیاگو برنابئو رفتند و پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود: «همه ما اسپانیا هستیم» را به نمایش گذاشتند تا به این شکل به درگیری‌های کاتالونیا واکنش منفی نشان بدهند! آنها در دقیقه دوازدهم مسابقه این پرچم‌ها را بالای سر بردند. تماشاگران قبل از بازی هم با فریادهای «زنده باد اسپانیا» مخالفت‌شان با استقلال کاتالونیا را اعلام کردند.

بیانیه و اقدام جالب کارکنان باشگاه

کارکنان باشگاه بارسلونا دیروز در اقدامی جالب توجه، در محکومیت آنچه روز یکشنبه در این ایالت رخ داد، ١٥دقیقه دست از کار کشیدند و مقابل در باشگاه تجمع کردند. باشگاه هم در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد؛ در محکومیت استفاده از خشونت برای جلوگیری از استفاده از حقوق دموکراتیک آزاد و آزادی بیان اقدام به این کار و همچنین برگزاری بازی با لاس‌پالماس در ورزشگاه کرده است. بارسلونا ضمن محکوم‌کردن ضایع‌شدن حقوق مردم کاتالونیا،‌ تأکید کرد؛ بازی با لاس‌پالماس در ورزشگاه خالی،‌ اعتراض به امتناع لالیگا برای به تعویق انداختن بازی بوده است.

حمله گواردیولا به پلیس و دولت اسپانیا

پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی جزو اولین نفراتی بود که به ماجرای درگیری پلیس با همشهریانش که برای رأی‌دادن به استقلال کاتالونیا پای صندوق‌ها رفته بودند، واکنش نشان داد. گواردیولا گفته است: «ما نمی‌خواهیم که سایرین فکر کنند از اسپانیا منزجریم اما لازم است این درک وجود داشته باشد که یک عده از مردم هستند که دوست دارند درباره آینده‌شان تصمیم‌گیری کنند». گواردیولا همچنین با انتقاد از خشونت‌های پلیس گفت: «دولت اسپانیا می‌خواهد حقایق را بپوشاند اما رسانه‌های سایر نقاط دنیا همه چیز را نشان خواهند داد. من در (روزنامه) ال‌پاییس خواندم که این مأموران پلیس بوده‌اند که مجروح شده‌اند. توسط چه‌ چیزی مجروح شده‌اند، با آرا؟ شرایط کاملا به‌عکس بوده و این مأموران پلیس بوده‌اند که با گلوله‌های پلاستیکی مردم را مجروح کردند و این کار در کاتالونیا ممنوع است. نخست‌وزیر باید جواب بدهد چون او نخست‌وزیر کل مردم اسپانیاست. چرا ما نباید بیشتر شبیه بریتانیایی‌ها باشیم، کسانی که قرن‌ها زودتر از ما فهمیده‌اند که باید دموکراسی داشته باشند؟ از همه اینها مهمتر، ما هنوز حتی نمی‌دانیم که آیا کاتالونیا می‌خواهد مستقل باشد یا نه».

احتمال خداحافظی پیکه از تیم‌ملی اسپانیا

با اتفاقات اخیر کاتالونیا جرارد پیکه مدافع بارسلونا و تیم‌ملی اسپانیا با چشمانی اشکبار اعلام کرد؛ اگر لازم باشد از تیم‌ملی این کشور خداحافظی خواهد کرد. پیکه در صحبت‌هایی جنجالی اعلام کرد: «اگر هر یک از مدیران یا اعضای فدراسیون معتقدند که حضور من می‌تواند یک مشکل یا موضوع ناراحت‌کننده‌ای برای تیم‌ملی باشد، می‌توانم خداحافظی کنم، زیرا معتقدم رفتن به انتخابات، منافاتی با وطن‌دوستی ندارد. ما مردم کاتالان انسان‌های بدی نیستیم اما تنها می‌خواهیم رأی بدهیم. زمانی که حق رأی داشته باشی، می‌توانی نظر خود را ارایه بدهی. حالا یا رأی تو مثبت یا منفی است اما مهم این است که به‌ هرحال رأی داده‌ای. در دوران ژنرال فرانکو این حق وجود نداشت و ما حالا می‌خواهیم از حقمان دفاع کنیم. من امروز بیش از همیشه به کاتالانی‌بودنم افتخار می‌کنم». پیکه همچنین با انتقاد تند از نخست‌وزیر اسپانیا اعلام کرد: «رئیس دولت در حدی است که هرجا دنیا می‌رود، حتی نمی‌تواند به زبان انگلیسی صحبت کند. من به ایالتی که زندگی می‌کنم، افتخار می‌کنم و مردم این‌جا لایق شرایط بهتری هستند».

این داستان ادامه خواهد داشت

با شرایط کنونی کاتالونیا و باقی اسپانیا دوباره بتوانند اتحادی عادی در کنار هم داشته باشند، کمی بعید به نظر می‌رسد. از این پس در بازی‌های خانگی بارسا جنجال و اعتراض‌های سیاسی حرف اول را خواهد زد. در دقیقه ١٧ هر بازی خانگی هزاران هوادار بارسلونا استقلال را فریاد می‌زنند. هفته گذشته هم در دربی کاتالونیا میان بارسلونا و خیرونا هواداران هر دو تیم به‌طور متحد فریاد زدند و خواستند که کاتالونیا از اسپانیا جدا شود. دقیقه ١٧ اشاره به‌ سال ١٧١٤ دارد که آخرین ‌سال استقلال و قدرت‌داشتن کاتالونیا بوده است. با اتفاقات اخیر، این حس استقلال‌طلبی در مردم کاتالونیا تشدید شد و این نشان می‌دهد جنجال ادامه دارد و کار تازه شروع شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • حسین

      حق با گواردیولا است ، هر ملتی باید حق تعیین سرنوشت خودش را داشته باشد .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج