جنگ نابرابر فدراسیون فوتبال با باشگاهها
فدراسیون فوتبال در شرایطی باشگاههای بدهکار را از جذب بازیکنان خارجی جدید محروم کرده که عملا در سالهای اخیر جلوی درآمدزایی تمام باشگاهها را گرفته است.
خبرگزاری میزان: هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ مصوب کرد باشگاههایی که در فیفا پروندههای مالی دارند تا زمان حل و فصل تمام پروندههایشان اجازه عقد قرارداد با بازیکن و مربی خارجی جدید نخواهند داشت.
مدیران فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال ایران در این مدت بارها و بارها در مصاحبههای خود روی این موضوع تاکید کردهاند که این مصوبه با سختگیری بسیار اجرایی و به هیچ عنوان اجازه جذب بازیکن خارجی به باشگاههای بدهکار داده نخواهد شد.
البته بسیاری از باشگاههای فوتبال ایران با وجود اینکه فعلا واکنش تندی به مصوبه جنجالی و پرسروصدای هیئت رئیسه فدراسیون نشان ندادهاند اما به نظر میرسد که آنها زیاد تهدید فدراسیون فوتبال را جدی نمیگیرند!
دلیل این اتفاق این است که باشگاهها، فدراسیون و سازمان لیگ را در به وجود آمدن مشکلات مالی که با آن روبهرو هستند مقصر میدانند و برای این ادعا سه دلیل بسیار محکم و قانع کننده دارند!
بلیت فروشی، حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی فوتبال!
کسب درآمد از بلیت فروشی باشگاهها و استفاده از سود آن!
باشگاه پرسپولیس که سال گذشته حدود ۶۵۰ هزار تماشاگر در طول فصل از بازیهای خانگی این تیم دیدن کردند، با در نظر گرفتن قیمت میانگیت هر قطعه بلیت ۱۰ هزار تومان میتواند درآمدی ۶.۵ میلیارد تومانی داشته باشد! عددی به اندازه یک چهارم بودجهای که در یک فصل هزینه تیم میکند!
محمدعلی ترکاشوند معاون اقتصادی باشگاه پرسپولیس درباره پرونده بلیت فروشی در گفتوگو با خبرنگار ورزشی میزان به نته مهمی اشاره کرد و گفت: یک سال است که مدام به ما وعده میدهند بلیت فروشی در اختیار باشگاه قرار میگیرد. بارها و بارها مقدمات اجرایی شدن این کار را انجام دادهایم اما تا آمدیم قدم آخر را برداریم، آقایان دوباره بلیت روشی را خودشان انجام دادند. باشگاهی مثل پرسپولیس برای هر سال میتواند ۶ تا ۷ میلیارد توان از بلیتفروشی درآمد داشته باشد. اما این حق را از ما گرفته و پولی به ما نمیدهند. رسانهها و مردم باید به باشگاه کمک کنند که بتواند خودش مجری بلیت فروشی باشد.
شکست در گرفتن ۷۰ درصد درآمد باشگاهها - بحران حق پخش تلویزیونی
چند سال پیش که علی کفاشیان رئیس وقت فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت مقابل سازمان صدا و سیما بایستد، برای چند هفته جلوی پخش مسابقات فوتبال ایران در رسانه ملی گرفته شد. تا قبل از این اتفاق مسئولان برای هر سال مبلغی جزئی به فوتبال پرداخت میکردند اما اوجگیری اختلافها باعث شد صدا وسیما تصمیم بگیرد از پرداخت همان مبلغ جزئی هم با استناد به قوانین خودداری کند. به این ترتیب درسالهای اخیر یک ریال هم توسط رسانه ملی به فوتبال پرداخت نشده است. در این بین جلسات و مذاکرات مختلفی در جهت حل اینمشکل انجام شده است.
نتیجه کار البته این بوده که فدراسیون توانسته موافقت ضمنی نمایندگان مجلس برای پرداخت حق پخش با عنوان ارزش افزوده فوتبال را بگیرد. مدیران فدراسیون معتقد هستند که فوتبال برای رسانه ملی تولید محتوا میکند و تعرفه آگهیها و تعداد بینندگان صدا وسیما در زمان بخش برنامههای ورزشی بیشتر است و درآمدی قابل توجه برای تلویزیون به دنبال دارد. پس فوتبال هم باید از این در آمد سهم داشته باشد و با رسانه ملی شریک شود.
چند ماه قبل هم البته مجمع عمومی و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مصوب کردند که دوباره از ورود دوربینهای تلوزیونی به ورزشگاه جلوگیری شود که در نهایت مهدی تاج جلوی این مصوبه را گرفت و جلساتی با مقامات ارشد صدا و سیما برگزار کرد. اینکه نتیجه این مذاکرات که حوصله باشگاهها و اهالی فوتبال را به سر آورده چه زمانی مشخص میشود سوالی است که همه به دنبال جواب آن هستند!
فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم البته به باشگاهها اجازه ندادهاند که به صورت مستقیم با صدا و سیما وارد مذاکره شوند و خودشان هم تاکنون در رسیدن به توافق نهایی به موفقیتی نرسیدهاند تا عملا به خاطر این موضوع باشگاههای فوتبال ایران از دریافت حق و حقوق قانونی خود محروم باشند! به خاطر اینکه مدیران ارشد فوتبال ایران نتوانستهاند به هر دلیلی به صدا و سیما به توافق نهایی برسند، باشگاهها چند سال است که ۷۰ درصد درآمدزایی خود را از دست داده اند!
باشگاهها پولشان را میخواهند! - تبلیغات محیطی و خسارتهای عجیب
جالب اینجاست که برای قرارداد ۶۰ میلیارد تومانی سال اول هم مسئولان ۲۳ میلیارد تومان به اسپانسر خسارت داده بودند. درباره جزئیات این خسارت قابل تامل خبرگزاری میزان در روزهای اخیر گزارشهای مختلفی منتشر کرد که در نهایت مشخص شد مسئولان تصمیم گرفتهاند برای پیگیری حقوق فوتبال به دادگاه شکایت کنند.
قرارداد تبلیغات محیطی فصل جاری فوتبال ایران هم البته به یک شرکت دیگر به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان واگذار شد که مشکلاتی هم در این همکاری در طول فصل به وجود آمده بود. این توضیحات به خوبی مشخص میکند که عملکرد مدیریت فوتبال ایران در به نتیجه رساندن قراداد تبلیغات محیطی هم عملا به ساختار اقتصادی باشگاههای فوتبال ایران ضربهای مهلک وارد کرده است!
اگر مدیران فوتبال ایران که برای قرارداد سال اول با اسپانسر، تجربه پرداخت خسارت ۲۳ میلیارد تومانی داشتند، قرارداد سال دوم را به شکلی اجرایی میکردند که اسپانسر آنها نتواند به همان بهانه سال اول، دوباره ادعای خسارت داشته باشد، امروز تمام قرارداد ۱۰۰ میلیاردی سال دوم دریافت شده و در اختیار باشگاهها قرار گرفته بود.
حالا با گذشت یک سال از پایان این قرارداد هیچ شفافیتی درباره آینده این پرونده وجود ندارد و باید منتظر ماند و دید آیا واقعا مدیران سازمان لیگ تصمیم خود را برای شکایت از اسپانسر اجرایی خواهند کرد یا خیر؟
یک سوال!
نظر کاربران
آقای اگه تیمهای اصفهان بود بازم از این کارا میکردین