۵۱۵۹۳۴
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

«دین» فراوان برانکو به فوتبال ایران

همانطور که پرسپولیس مدیون طرح‌های تاکتیکی برانکو ایوانکوویچ است و نایب قهرمانی فصل پیش و قهرمانی این فصلش در لیگ برتر فوتبال کشور را دسترنج وی می‌بیند، این مربی ۶۳ ساله اهل کرواسی به فوتبال ایران دین دارد و اگر ۱۸ سال پیش به ایران نیامده بود، هرگز زندگی و جایگاه امروز را نداشت.

ایران ورزشی: همانطور که پرسپولیس مدیون طرح‌های تاکتیکی برانکو ایوانکوویچ است و نایب قهرمانی فصل پیش و قهرمانی این فصلش در لیگ برتر فوتبال کشور را دسترنج وی می‌بیند، این مربی ۶۳ ساله اهل کرواسی به فوتبال ایران دین دارد و اگر ۱۸ سال پیش به ایران نیامده بود، هرگز زندگی و جایگاه امروز را نداشت.
در سال ۱۹۹۹ که میروسلاو بلاژویچ کروات با پشتوانه سوم کردن کشورش در جام جهانی ۱۹۹۸ به تهران آمد و با فدراسیون وقت فوتبال ایران بر سر تصدی پست سرمربیگری کشورمان به توافق رسید، مردی کنار او مشاهده می‌شد که ۱۸۰ درجه با وی تفاوت داشت و آنتی‌تز چیرو بود. هر چقدر که بلاژویچ آتشین مزاج و مستعد برای ورود به حاشیه‌ها و آماده برای به راه اندازی جدل‌ها بود، دستیار اول او مردی آرام و معتدل و بیش از حد مصلحت‌طلب به نظر می‌رسید.

نام او برانکو ایوانکوویچ بود و شاید به خاطر تمامی آن آرامش‌طلبی‌های عجین شده با فاکتور صلح بود که بلاژ «اهل جنگ و درگیری» وی را پروفسور صدا می‌کرد.

وقتی چیرو نتوانست ایران را از سد ایرلند جنوبی در مرحله پلی‌آف جام جهانی ۲۰۰۲ عبور بدهد و ایران حذف شد و به «کره و ژاپن» نرفت فدراسیون فوتبال ایران در تصمیمی که ابتدا غیرقابل اعتماد به نظر می‌رسید و درستی‌اش بعدا به اثبات رسید با برانکو بر سر هدایت تیم ملی به توافق رسید، ارتقای ایوانکوویچ از پست دستیار اول به مربی نخست و سر کرده کادر فنی بیشترین بهره‌ها را برای فوتبال «تشنه افتخار» ایران داشت. با هدایت آرام و حساب شده برانکو، ایران قهرمان فوتبال بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ و تیم سوم جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ شد و به آسانی خوردن یک لیوان آب گوارا و خوش طعم به مرحله نهایی جام جهانی ۲۰۰۶ صعود کرد.

همه عشاق بلاژویچ و تندروی‌های پر احساس او، حالا دل به سیاستمداری‌های توام با آرامش برانکو دادند و او را به خاطر دستاوردهایش برای فوتبال ایران، «ایرانکوویچ» نامیدند.

برانکو پس از آن رفت و با دیناموزاگرب قهرمان لیگ کرواسی و با شانگهای شنهوا قهرمان لیگ چین شد و سپس هدایت الاتفاق در لیگ عربستان را هم تجربه کرد و در امارات هم به مربیگری پرداخت و دو، سه بار تا یک قدمی احراز پست سرمربیگری تیم ملی کرواسی هم پیش رفت و همه این پیشنهادها و توفیق‌ها را به این خاطر به دست آورد که پسوند سرمربی سابق تیم ملی ایران را پشت نام خود داشت و اگر او به این مقام ارتقا نمی‌یافت و همیشه دستیار بلاژویچ می‌ماند هیچگاه این پست‌ها را به وی نمی‌دادند. پس از سال‌ها دوری که او به ایران بازگشت و این بار پرسپولیس را به وی دادند باز به مدد اتفاقات ۱۰ سال پیش از آن و ایجاد این باور بود که او هویت و توان انجام این کار را دارد، اینک که دستاوردهای برانکو در پرسپولیس از هر سو تحسین شده و طبعا پیشنهادهای تازه‌ای هم به وی رسیده، وی به عنوان یک فرد حرفه‌ای در این ورزش حق قبول یا رد آنها را دارد اما چه بماند و چه برود «سهم و دین» فوتبال ایران در شکل‌گیری مردی که به نام برانکو ایوانکوویچ می‌شناسیم، فراتر از حد توصیف است. خود او هم این نکته را نیک می‌داند. بله وی هنوز «برانکو ایوانکوویچ» است و از فوتبال ایران جدایی سلیقه‌ای، فرهنگی و هویتی ندارد، حتی اگر روزی به جانشینی کارلوس کی‌روش از نو سرمربی ایران نشود!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • مرتضی

      تیمی که هفت هشت بازیکن ملی و میلیاردی دارد با عباس گردوخاک هم اول میشود

    • سامان صاحبی

      مرتضی جان اگه امروز خواستی تلویزیون نگاه کنی آب سرد و پماد سوختگی دک دستت باشه آخه لازم میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج