۴۵۵۱۵۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

فیروز و نفت؛ ۱۱ سال بعد از جنجال

سرمربی جدید صنعت نفت آبادان ظاهرا اختلافات قدیمی با این باشگاه را فراموش کرده؛ زمانی که مسئولان آبادانی او را متهم به تبانی کردند!

ورزش‌سه: فیروز کریمی بعد از چند سال دوری از لیگ برتر بار دیگر برگشت؛ او امروز رسما هدایت تیم صنعت نفت آبادان را برعهده گرفت تا در نیم فصل دوم جایگزین نادر دست نشان شده و این تیم را هدایت کند. کریمی در شرایطی برای نخستین بار روی نیمکت تیم پرطرفدار آبادانی می نشیند که ۱۱ سال پیش گرفتار یک پرونده پیچیده با مسئولان وقت تیم آبادانی شد. زمانی که مسئولان وقت صنعت نفت از او و تیم راه آهن شکایت کردند و در نهایت هم دیوان عدالت اداری به ضرر کریمی رای داد و تیم صنعت نفت بالاجبار به لیگ برتر راه پیدا کرد.

برتری ۶ گله راه آهن و صعود به لیگ برتر

ششم خرداد ماه ۱۳۸۴ یک روز خاص برای فوتبال ایران لقب گرفت. شاید کسی تصور نمی کرد برگزاری دیدار راه آهن و شهید قندی در هفته پایانی لیگ دسته اول چندان اهمیت ویژه ای داشته باشد اما اتفاقات آن مسابقه و رای دیوان عدالت اداری درباره آن با گذشت سال ها هنوز از ذهن فوتبالدوستان پاک نشده است. در بازی مذکور راه آهن با هدایت فیروز کریمی مقابل شهید قندی یزد قرار گرفت که صعودش از قبل مسجل شده بود. شهید قندی با هدایت احد شیخ لاری قبل از بازی با راه آهن مقابل همه تیم ها عملکرد فوق العاده ای داشت و شاید به همین خاطر بود که کسی باور نمی کرد در پایان بازی ۶ گل از راه آهن دریافت کند! از سوی دیگر نفت آبادان در خانه مقابل پیام مشهد قرار گرفت. ۳ هزار تماشاگر آبادانی حاضر در ورزشگاه تختی آبادان در بازی که تیمشان باید برای صعود به لیگ برتر دو گل بیشتر از راه آهن به ثمر برساند، گوششان به اخبار بازی راه آهن با قندی بود اما دو گل زودهنگام زردپوشان تهرانی تقریبا آنها را مایوس کرد. راه آهن در نهایت ۶ بر یک بازی را به سود خود به پایان برد و برتری ۳ بر صفر نفت آبادان هم سودی برای این تیم نداشت تا شاگردان فیروز کریمی به لیگ برتر صعود کنند. قصه اما از این جا به بعد آغاز شد.

شائبه تبانی

باشگاه صنعت نفت آبادان هرگز زیر بار این نمی رفت که تیم صدرنشین و قهرمان لیگ یک در روز آخر آنقدر بد باشد که ۶ گل دریافت کند. مصاحبه ها آغاز شد و شائبه تبانی مطرح شد. نفتی ها سخت پیگیر بودند تا هرطور شده ماجرا را تا انتها دنبال کنند. نامه نگاری های لازم با کمیته انضباطی انجام شد و نفت رسما شکایت خود را مطرح کرد. در همان زمان ها بود که فیروز کریمی سرمربی راه آهن در مصاحبه های خود از حق تیمش دفاع می کرد و راه آهن را لیگ برتری می دانست. مسئولان نفت تیم شهید قندی را نیز وارد بازی کردند و حتی اعتقاد داشتند نباید بازی های قندی و راه آهن در لیگ برتر برگزار شد. رای کمیته انضباطی اما کاملا به ضرر نفت بود؛ فدراسیون زیر بار تبانی نرفت و بر اساس همان رای بود که بازی های دو تیم در لیگ برتر انجام شد.

مورد خاص احمد مقدس پور

بعد از آن اتفاق نفتی ها به موضوع دیگری اشاره کردند. احمد مقدس پور، بازیکن تیم راه آهن که در جریان برتری مقابل شهید قندی یزد یک گل هم زده بود، مورد شکایت بعدی نفت آبادان بود. نفتی ها با اسناد خود اثبات کردند که این بازیکن محروم بوده و نمی توانسته برای راه آهن به میدان برود که اتفاقا کمیته انضباطی رای به محرومیت دو ساله مقدس پور و بازی تکراری در تبریز داد که نفت آبادان به تبریز نرفت و راه آهن مجوز صعود به لیگ برتر را به دست آورد.

شکایت به دیوان عدالت اداری

مسئولان نفت اما بی خیال ماجرا نمی شدند و تصمیم گرفتند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند. ناصر گودرزی، مدیرعامل وقت باشگاه صنعت نفت آبادان با وجود زیر بار نرفتن کمیته انضباطی در مورد وجود شائبه در بازی راه آهن و شهید قندی، سختگیرانه پیگیر ماجرا بود. او پرونده شکایت را با همه مستندات به دیوان عدالت اداری کشاند و منتظر حکم این دیوان ماند. در حالی که رقابت های لیگ برتر در آن سال شروع شده و راه آهن هم در این لیگ مشغول به بازی بود ناگهان خبری شوکه کننده در فوتبال ایران مثل بمب صدا کرد؛ نفت آبادان لیگ برتری شد!

حکمی که نفت را لیگ برتری کرد

پس از کش و قوس های فراوان دیوان عدالت اداری ۲۶ شهریورماه ۱۳۸۴ حکم خود را صادر کرد که بر اساس آن تیم راه آهن را متخلف دانست. در آن حکم اعلام شد که باید حق قانونی صنعت نفت آبادان که همانا صعود به لیگ برتر بود، داده شود. با توجه به اینکه برنامه ریزی مسابقات لیگ برتر انجام شده و نمی شد بازی های قبلی راه آهن و قندی را در نظر گرفت، فدراسیون تدبیر دیگری کرد؛ راهکاری که از ۱۸ تیمی شدن لیگ برتر و بالا آمدن صنعت نفت آبادان حکایت داشت.

تقابل بعد از ۱۱ سال

بیشتر از ۱۱ سال از آن روزها گذشته و به نظر می رسد مسئولان آبادانی و فیروز کریمی همه اتفاقات را فراموش کرده اند که امروز این مربی برای نخستین بار هدایت نفت را برعهده گرفت. کریمی بعد از اتفاقات جنجالی آن سال به آبادان رفته و قصد دارد برای موفقیت تیمی که روزی با آن درگیری عجیبی داشت، تلاش کند. او حالا هدایت تیمی را در دست گرفته که در میانه های جدول قرار دارد و نسبت به دوره های قبلی که از لیگ دسته اول به لیگ برتر صعود می کرد، نتایج بهتری کسب کرده است. نفت آبادان می تواند سکوی پرتاب دوباره برای فیروز کریمی باشد؛ آخرین مربی که یک تیم ایرانی را در لیگ قهرمانان آسیا قهرمان کرده، چند سالی است در حیطه نتیجه گیری موفق نبوده و حالا به لیگ برتر برگشته تا روزهای خوبش را تکرار کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج