۴۴۴۷۷۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تزریق خون تازه به داوران فوتبال

در سال‌های اخیر قضاوت داوران فوتبال در مسابقات داخلی چالش‌های زیادی را برای فدراسیون به وجود آورده و حتی چند باری کار به وزارت ورزش هم کشیده است.

روزنامه شهروند: در سال‌های اخیر قضاوت داوران فوتبال در مسابقات داخلی چالش‌های زیادی را برای فدراسیون به وجود آورده و حتی چند باری کار به وزارت ورزش هم کشیده است. با این‌که عادت غلط اعتراض مربیان به داور همچنان در برخی از بازی‌های لیگ برتر تکرار می‌شود، اما به نظر می‌رسد با تغییراتی که در مدیریت داوری فوتبال به وجود آمده، فدراسیون در تلاش است تا داوران را از نظر سخت‌افزاری و امکانات در شرایط خوبی قرار دهد و به‌تدریج سطح کیفی قضاوت‌ها نیز بالا برود.

واردات ساعت بعد از هدست

مشکل واردات هدست‌های داوران بعد از مدت زیادی چندی پیش حل شد و حالا همه داوران لیگ برتری با سیستم رادیویی در هر مسابقه در ارتباط هستند. فدراسیون در گام بعدی در تلاش است تا ساعت‌های «پلار» که مخصوص اندازه‌گیری میزان آمادگی جسمانی داوران است را وارد کند تا از این طریق آنالیز دقیق‌تری روی عملکرد آنها داشته باشد. این ساعت‌ها در مسابقات بین‌المللی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و معیار دقیقی برای بررسی وضع داوران به شمار می‌رود.

پشتوانه‌سازی

علاوه بر این‌که فدراسیون با واردات وسایل پیشرفته داوری در تلاش است این قشر را از نظر سخت‌افزاری تأمین کند، قصد دارد با برگزاری کلاس‌های پیشرفته آنها را از نظر فنی نیز به سطح بالاتری برساند. در همین راستا روز گذشته کلاس داوری پیشرفته زیر نظر مدرسان فیفا در آکادمی فوتبال با حضور ٣٠ داور زیر ٣٥‌سال افتتاح شد. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال نیز در مراسم افتتاحیه حضور داشت و از این کلاس به‌عنوان مسیری در جهت جوانگرایی و پشتوانه‌سازی برای داوران یاد کرد.

افتخارات بین‌المللی

جدا از بحث داخلی، در یک‌ سال اخیر افتخارات زیادی در بخش بین‌المللی نیز برای داوری به دست آمده است. سرآمد این اتفاقات انتخاب علیرضا فغانی به‌عنوان بهترین داور آسیا و قضاوت او در فینال المپیک بود. جالب است بدانید که یکشنبه شب از این داور ایرانی به همراه ٢ کمک‌داورش برای قضاوت فینال سوپر لیگ هند استفاده شد و این موضوع نشان از پیشرفت سطح داوری ایران است. جدا از این موضوع افزایش تعداد داوران الیت ایران در AFC نیز جزو برنامه‌های اصلی فدراسیون قرار گرفته است؛ اگر چه بزرگترین اتفاق در چند‌ سال آینده بدون ‌شک می‌تواند انتخاب تیم داوری ایران برای قضاوت در جام‌جهانی ٢٠١٨ باشد.

کامرانی‌فر: همه پیشرفت داوری را لمس می‌کنند

حسن کامرانی‌فر، رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال درباره افزایش امکانات سخت‌افزاری داوران به «شهروند» می‌گوید: «یکی از بحث‌هایی که خودم بعد از حضور در دپارتمان داوری داشتم، اندازه‌گیری میزان جابه‌جایی و دوندگی داوران در طول هر مسابقه بود. مهم است که داور بتواند در هر بازی نزدیک به صحنه باشد و از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشد. این موضوع در دستور کار دپارتمان قرار گرفت و ما هم از یکی، ٢ ساعت «پلار» که از قبل داشتیم، استفاده کردیم اما این تعداد بسیار محدود بود. به فدراسیون اطلاع دادیم که نیاز است تمام داوران این ساعت‌ها را در اختیار داشته باشند و امیدوارم به‌زودی شاهد رسیدن آنها به جامعه داوری باشیم.»وی همچنین می‌افزاید: «این ساعت‌ها باید در اختیار داوران قرار بگیرد تا حتی میزان دوندگی آنها در تمرینات نیز مشخص شود. فیفا برای داوران جام‌جهانی از این سیستم استفاده می‌کند و اطلاعات فنی آنها را می‌گیرد. این سیستم کمک زیادی به ما می‌کند تا علاوه بر مسافت، میزان جابجایی، مسافت طی‌شده،‌ اطلاعات جسمانی و حتی ضربان قلب داوران را هم بدانیم. به جز این در آینده برنامه‌های دیگری هم داریم که امیدوارم همه آنها با حمایت فدراسیون عملی شود.»کامرانی‌فر در پایان می‌گوید: «من به‌عنوان رئیس دپارتمان داوری باید علاوه داوران در برابر تیم‌ها نیز پاسخگو باشم. در تلاش هستیم تا در پایان نیم‌فصل آماری را ارایه دهیم که همگان متوجه پیشرفت داوری در ایران شوند و تغییرات را لمس کنند. ما امکانات سخت‌افزاری را مهیا می‌کنیم و ناخودآگاه سطح قضاوت‌ها نیز بالا می‌رود.»

تحول بزرگ

بی‌جهت نیست که علیرضا فغانی، بهترین داور فعلی فوتبال ایران بارها در صحبت‌های خود اعلام کرده که داوری از فوتبال سبقت گرفته و در سطح بین‌المللی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. با روی کار‌آمدن حسن کامرانی‌فر در دپارتمان داوری که به‌عنوان یکی از پرافتخارترین کمک‌داوران تاریخ فوتبال ایران نامش ثبت شده، به نظر می‌رسد خون تازه‌ای به قشر داوری تزریق شده و این انتصاب را می‌توان جزو موارد مثبت کارنامه چند ماهه ریاست مهدی تاج در فدراسیون دانست. حتی مربیان و مدیران نیز به این موضوع اعتراف کرده‌اند که اشتباهات داوری نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و باید امیدوار بود که با این روند داوران ایرانی بیشتری در سطح بین‌المللی خودشان را مطرح کنند. البته نباید از خواسته‌های داوران نیز چشم‌پوشی کرد که هنوز هم برای سفر به شهرستان‌ها و قضاوت مسابقات مختلف با دردسرهای زیادی روبه‌رو هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج