«لایپزیگ»؛ صدرنشین منفور
١٠ پیروزی، سه تساوی. هنوز تیمی پیدا نشده که بتواند لایپزیگ، تیم شگفتیساز و پیشتاز این فصل از رقابتهای بوندس لیگا را بعد از ١٣ هفته شکست دهد.
چهرهای دیگر از ساختار غیرآلمانی
در کشوری که باشگاههای آنها ریشهدار و مردمی هستند، تولد و بهقدرترسیدن یک کمپانی خارجی با رویکارآوردن یک تیم فوتبال که با سرعت خیرهکنندهای رو به پیشرفت است، تهدیدی جدی برای فرهنگ ژرمنهاست. کلارک ویتنی، یکی از خبرنگاران تخصصی این حوزه در این مورد به «فرانس فوتبال» میگوید: «به نظر خیلیها، لایپزیگ یک باشگاه پلاستیکی است».
جالب اینکه این باشگاه قبل از سال ٢٠٠٩ تقریبا وجود خارجی نداشته است ولی همان زمان دیتریش ماتیستس این باشگاه دستهپنجمی را که در لیگ محلات بازی میکرد، خرید. با شروع سرمایهگذاری در این باشگاه (گفته میشود این تاجر اتریشی نزدیک به صد میلیون یورو هزینه کرده است) لایپزیگ در هفت فصل، چهار صعود به لیگهای بالاتر داشته و حالا رئیس اتریشی آن در نظر دارد بعد از درخشش در بوندس لیگا، درخشش در رقابتهای اروپایی را در اولویت بگذارد. مورد مشخص اینکه، لایپزیگ قرار است سطح ریشهداربودن و رسیدن به جام را در زمان کوتاهی طی کند.
خلاف قانون؟
موضوع دیگری که درباره پدیده تازه بوندس لیگا مطرح میشود این است که سازوکار شکلگرفتن این باشگاه برخلاف قانون است. این تیم که حالا رسما به RB لایپزیگ تغییر نام داده، باشگاهی برای تبلیغ برندی است که با دو گاو شناخته میشود (ردبول). مورد دردسرساز این است که طبق قانون باشگاهداری در آلمان هیچ مالکی نمیتواند بیش از ٤٩ درصد سهام باشگاه را در اختیار داشته باشد. البته درباره لایپزیگ هم ظاهرا همه سهام در اختیار دیتریش نیست ولی کلارک ویتنی میگوید: «او برای دورزدن این قانون سهام را به نام آدمهای مختلفی کرده ولی موضوع اینجاست که همه آنها مستقیما به ردبول وصل هستند». البته کمپانی ردبول تمام سرمایهاش را معطوف به این باشگاه آلمانی نکرده است؛ آنها دو باشگاه در هاکی روی یخ دارند، دو باشگاه در فرمول یک. این کمپانی تولیدکننده نوشیدنیهای گازدار در کنار لایپزیگ، سه تیم فوتبال دیگر را هم اداره میکند. اینجاست که وقتی یک بازیکن بین تیمهای لایپزیگ آلمان و ردبول سالزبورگ اتریش ردوبدل میشود، کسی دیگر به چیزی شک نمیکند.
ارسال نظر