۴۲۷۲۳۰
۹ نظر
۵۰۰۰
۹ نظر
۵۰۰۰
پ

«بچرخ»، «به چپ» و محکم!

حواشی دیدار تیم‌های استقلال و صبا در چارچوب مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های جام حذفی همچنان به قوت خود باقی است.

روزنامه شهروند: حواشی دیدار تیم‌های استقلال و صبا در چارچوب مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های جام حذفی همچنان به قوت خود باقی است؛ این بازی که از اواسط نیمه اول با فحاشی تماشاگران به دروازه‌بان صبا وارد حاشیه شد، تا انتها هم درگیر این موضوع بود و حالا با گذشت چند روز از به‌صدادرآمدن سوت پایان آن، اتفاقات دیگری رقم خورده که ذهن بسیاری از هواداران ورزشی کشورمان را درگیر کرده است.
لب‌خوانی در ضربات پنالتی
موضوعی که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشته مربوط به پنالتی صبایی‌ها است که کیوان امرایی آن را زد و مهدی رحمتی، دروازه‌بان استقلال، مهارش کرد؛ تا اینجای ماجرا موضوع عجیبی رخ نداده، ولی لب‌خوانی داور این دیدار در صحبت‌هایی که با دروازه‌بان استقلال پیش از زدن ضربه پنالتی، صورت گرفته، به شایعات موجود دامن زده. در فیلم‌هایی که از این لب‌خوانی منتشر شده (به‌ویژه در بخش دوم صحبت‌ها) ظاهرا داور مسابقه به دروازه‌بان استقلال می‌گوید «سریع، محکم به چپ!». کیوان امرایی هم پنالتی را سمت چپ می‌زند و مهدی رحمتی هم پنالتی را مهار می‌کند! حالا این موضوع سناریویی شده که از آن به‌عنوان «تبانی تازه» در فوتبال یاد می‌شود؛ مطرح‌کنندگان این موضوع که بیشتر شبکه‌های مجازی هوادار پرسپولیس‌ هستند، چنین فرضیه‌ای دارند كه کیوان امرایی به داور مسابقه رسانده که قرار است پنالتی‌اش را کدام سمت بزند و او هم به دروازه‌بان استقلال گفته. یعنی طرحی «سه‌نفره» برای چیدن یک «تبانی» که ماحصلش شده صعود استقلال به مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی! طرحی که غیرمنطقی به نظر می‌رسد.
از طرح مسئله تا واقعیت موضوع
برای بررسی‌کردن این «تبانی احتمالی» می‌شود از زوایای گوناگونی به آن نگاه کرد؛ اول اینکه دلیلی برای تبانی وجود داشته یا نه و دوم اینکه راه صحیحی برای انتخاب نوع تبانی در پیش گرفته شده است یا خیر؟ برای پاسخ‌دادن به سؤال نخست می‌شود پاسخی «فرضا» مثبت داد؛ ورزش به‌ویژه فوتبال، نه در سطح نیمه‌حرفه‌ای ایران، بلکه در سطوح فوق‌حرفه‌ای‌اش در جهان آغشته به موارد متعدد تبانی است و حتی گریبان مهم‌ترین جام برگزارشده یعنی جام‌جهانی را هم گرفته است (بنابر استدلال رسانه‌های مختلف خارجی). در همین فوتبال ایران هم سابقه تبانی، رشوه و بده‌بستان‌ها بسیار زیاد بوده که تعداد زیادی از آنها برملا شده و طبیعتا تعداد زیادی از آنها هم مخفی مانده است. با بیان همین موضوع فارغ از مسئله پنالتی‌زننده و پنالتی‌گیرنده، فرضیه تبانی همیشه وجود دارد ولی موضوعی که تبانی مذکور را «واهی و به دور از واقعیت» نشان می‌دهد شیوه انجامش است؛ به عبارت ساده‌تر، پذیرش این موضوع که بازیکن با وساطت داور به دروازه‌بان برساند می‌خواهد پنالتی‌اش را کدام سمت بزند، کمی ساده‌لوحانه است.
اگر فرض بر این باشد لب‌خوانی داور که شبکه‌های اجتماعی آن را بازتاب داده‌اند درست باشد؛ حالا سؤال اینجاست رحمتی از کجا باید می‌دانست بازیکن صبا قرار است پنالتی‌اش را روی زمین بزند یا هوا؟ یا اصلا «محکم به سمت چپ» اشاره‌ای به پرش بلند داشته یا کوتاه! ضمن اینکه اگر قرار به تبانی برای زدن یک ضربه پنالتی بود راه ساده‌تری وجود نداشت؟ یعنی بازیکن صبا نمی‌توانست توپ را به‌راحتی (بدون وساطت داور) به بیرون بزند؟ یا اینکه اگر این دو بازیکن تبانی کرده بودند و دروازه‌بان صبا یکی از پنالتی‌های استقلال را می‌گرفت، باز هم همین حرف‌وحدیث‌ها به وجود می‌آمد؟ واقعیت امر این است پذیرش این موضوع که تبانی اینگونه علنی و آن هم جلوي این‌همه دوربین صورت گرفته باشد، کمی سخت است. موردی که خود امرایی هم در شبکه اجتماعی‌اش (بعد از شنیدن توهین‌های متعدد) به آن اشاره کرده و گفته در صورت تبانی، راهی به این «تابلویی» انتخاب نمی‌شد.
«به چپ» یا «بچرخ»؟
پس از رقم‌خوردن شایعات متعدد در این زمینه، حالا موضوع دیگری هم مطرح شده است. در واقع در فیلم کاملی که از صحبت‌های داور مسابقه با دروازه‌بان استقلال منتشر شده، ابتدا مشخص است داور به دروازه‌بان هشدار می‌دهد فقط اجازه دارد به سمت چپ و راستش حرکت کند و جلو نیاید. در بخش دوم هم او اشاره‌ای به دعاخواندن رحمتی روی خط دروازه می‌کند و ظاهرا می‌گوید «سریع، محکم (بخوان)، بچرخ». اشاره داور ظاهرا به این است که دعایش را زود بخواند و رو به زننده پنالتی بچرخد. با توجه به عادت مهدی رحمتی مبنی بر خواندن دعا در چنین صحنه‌هایی، به نظر می‌رسد «بچرخ» به‌مراتب پذيرفتني‌تر از «به چپ» باشد.
موضوعی که کامرانی‌فر، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال کشورمان، هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «جامعه داوری ایران پاک‌تر و باقداست‌تر از این است که شایعات بی‌اساس این‌چنینی بتواند در آن خدشه‌ای وارد کند. با هیچ منطقی جور درنمی‌آید که داور مسابقه بدون اینکه با زننده ضربه ارتباطی داشته باشد به دروازه‌بان تیم مقابل، هدف ضربه‌زننده توپ را اعلام کند. با داور این مسابقه تلفنی صحبت کردم و او اظهار کرد به دروازه‌بان استقلال قبل از شروع ضربات دو تذکر دادم؛ اول اینکه قبل از ضربه فقط می‌توانی به چپ و به راست خط دروازه حرکت کنی و دوم اینکه بعد از دعا زودتر بچرخد. حالا برخی از بدخواهان فوتبال از این صحنه برداشت‌هایی داشته‌اند که بی‌شک به اعتبار فوتبال کشور ضربه خواهد زد. جامعه داوری کشور در کنار مربیان و بازیکنان اجازه نمی‌دهد عده‌ای براي رسیدن به اهداف سوء خود به اعتبار آنها لطمه بزند».
ماجرای آن «محکم» چیست؟
فاز جدیدتری که درباره این موضوع مطرح شده نه «به چپ»و «بچرخ»، بلکه به ‌عنوان‌کردن کلمه «محکم» از سوی داور مسابقه است. ادعا‌کنندگان طرح «تبانی» مي‌گويند دلیلی ندارد داور مسابقه از دروازه‌بان استقلال بخواهد «محکم» بچرخد! این موضوعی است که نوید مظفری، یکی از داوران قدیمی کشورمان، هم در گفت‌وگو با «خبرآنلاین»، به آن اشاره کرده. مظفری می‌گوید: «محکم بچرخ» معنایش این است: «دعایت را که خواندی سریع برگرد. رحمتی عادت دارد با خواندن دعایی طولانی، تمرکز پنالتی‌زن حریف را به هم بزند. برای همین صالحی داشته به او تذکر می‌داده که در بازی وقفه نیندازد». ولی بسیاری دیگر مثل علی خسروی، دیگر داور قدیمی کشورمان، می‌گویند حتی اگر نظر داور بچرخ به معنی بگرد بوده، چرا گفته محکم بچرخ؟ به‌هرحال آنچه مسلم است، منظور صالحی از «محکم» هرچه باشد مطرح‌شدن فرضیه تبانی سه‌نفره برای یک پنالتی، کاملا غیرمنطقی است.
راهی برای اثبات حقیقت

لب‌خوانی در دنیای مدرن کار دشواری نیست؛ عادل فردوسی‌پور در برنامه «نود» بارها با استفاده از افراد ناشنوا «لب‌خوانی»‌های دقیقی را در برنامه‌اش صورت داده و می‌تواند تکلیف «بچرخ و به چپ» را یک‌بار دیگر از این طریق روشن کند، اما موضوع دقیق‌تری که می‌تواند به این حواشی پایان دهد همان «هدست»‌های رادیویی است که داوران برای برقراری ارتباط بین خودی از آن استفاده می‌کنند؛ طبیعتا مثل بسیاری از لیگ‌های معتبر دنیا، این مکالمات قابلیت ضبط‌شدن دارند و حالا این دیگر برعهده کمیته داوران و کمیته حقیقت‌یاب است که بتوانند مکالمات صورت‌گرفته را به طور کامل بیان کنند. البته به شرط آنکه این مکالمه‌ها ضبط شده باشند. به‌هرحال، مورد مشخص این است که لب‌خوانی کار ساده‌ای است ولی مورد مهم در این موضوع «نیت‌خوانی» است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آفای خبری معلومه که کیسه کش هستی .چرا عزیزم تو فوتبال ما همه چیز شدنیه بخصوص استقلالیها که سابقه دارند تو تبانی

    • صبا

      از اونجاییکه آقای خسروی خودشون استاد تبانی درداوری شناخته شدند این چیزها را بدرستی تشخیص میدهند

    • بدون نام

      همچنین گفتنی آقای احمدی نژاد آب را باید آنجایی ریخت که میسوزد. هرچه دلتان ميخواد بگید. دم داورم گرررررم! !!همیشه این داور رو بذارید واسه بازیهای استقلال.

    • بدون نام

      من طرف صحبتم با تو(نویسنده)کیسه کشه که گند کاری تیم میخوای بپوشونی
      کیسه تو هر بازی ک پا گذاشته, امکان نداشته که با امدادهای عینی(بازیکنای سابقش و داور)بازی رو یا نبره یا به زور مساوی نگیره, تو همین بازی هم میدونستن صبا چغره,پس تنها راه تبانی بوده و مطمعن باش همین امرایی که تبانی کرده, خیلی دیر یا زود میاد کیسه،مثل بقیه بازیکنایی ک با شل اومدن جلو کیسه با استقلال قرارداد بستن مث فروزان
      و ی سوال؟چرخیدن چیه که میشه محکم چرخید؟

    • بدون نام

      از برترین ها ممنونم که نصف دیگه حرفامو سانسور کردن!!! در حالی که ن فحش دادم ن چیزی
      لطف کنین اینم بی زحمت سانسور کنید!!!

    • بدون نام

      اقا دعاهاتونو محکم بخونین میخوایم بریم
      خدایی کجا دیدی از این واژه برای زودتر دعا خوندن استفاده بشه؟؟؟

    • علی ازبهبهان

      واقعا شرمنده ام برای ما که همه جای دنیای داد میزنیم شیعه علی هستیم ولی با آبروی انسانها مثل آب خوردن بازی میکنیم بعضی ها اصلا انگار ازنسل شیطان هستن برید خودتون رو اصلاح کنید این تهمت ها رو باید یک روز جواب بدید پل سراط منتظر شماست

    • صلاح

      اونایی که دم از تبانی و زد و بند میزنند بیشترشان پرسپولیسی هستن ، من نمیدونم به اونا چه مربوطه، آخه مگه تو جام حذفی موندید که دارید حرف از ساخت و پاخت میزنید !!!!

    • بدون نام

      شمایی که موندید چیکار کردید آقای استقلالی.شما که دو تا ستاره چسبوندینو احساس میکنین بازم تو آسیا مقامی دارید تیمای الانو بچسب که از گروهی هم نمیتونین برین بالا اگه بحث دو تا ستاره اون زمانه علی دایی هم همون موقع 4 تا به کره میزد عزیزم بجای تبانی بزارید اونیکه حقشه بره بالا .فساد فوتبالی تو ایران هست عزیزم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج