۴۱۶۳۱۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

نقشی از یک ورزشگاه

نقش جهان در صدر اخبار اصفهان است ورزشگاهی که پس از سال‌ها به بهره برداری رسید و به انتظار جامعه ورزشی به ویژه فوتبال دوستان خاتمه می‌دهد.

خبرگزاری ایسنا: ساخت ورزشگاه نقش جهان یکی از مهمترین مطالبات مردم اصفهان بود که طرح آن در سال ۱۳۶۷ ارائه شد و از سال ۱۳۷۴خاکبرداری این ورزشگاه آغاز و در مردادماه سال ۱۳۷۵ عملیات اجرایی نقش جهان کلید خورد. فاز یک این ورزشگاه در سال ۱۳۸۱ به بهره‌برداری رسید و تیم سپاهان توانست تا سال ۱۳۸۶ میزبان دیدارهای خود در این ورزشگاه باشد.

طرح تکمیل فاز دوم ورزشگاه از سال ۱۳۸۶ توسط شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور آغاز شد تا این پروژه هرچه سریع‌تر در عرض دو سال به بهره‌برداری برسد، اما در این مدت نه تنها این ورزشگاه به بهره‌برداری نرسید بلکه کار به جایی رسید که روند تکمیل نقش جهان متوقف شد.

یکی از دلایل اصلی در به تعویق افتادن ساخت و ساز و تکمیل ورزشگاه نقش جهان در اوایل دهه ۸۰ معارضین زمین هایی بود که برای ساخت مجموعه ورزشگاه نقش جهان اختصاص داده بودند. این مشکل تا جایی پیش رفت که معارضین می‌توانستند حکم قلع و قمع دریافت کنند چرا که حتی کاسه ورزشگاه هم دارای معارض بود و چه بسا با این حکم، باید بخشی از ورزشگاه تخریب می شد.

معارضان زمین ها در سال ۸۵ شکایت خود را به نمایندگان وقت اصفهان در مجلس ارائه دادند که این شکایت به طور جدی از سوی برخی نمایندگان دنبال شد. مشکلات حقوقی ورزشگاه نقش جهان باعث شد وزارت ورزش و جوانان نماینده خود را برای حل این چالش عمده به اصفهان اعزام کند و در طی این سال‌ها با حمایت و نظارت کامل وزیر ورزش و جوانان بسیاری از مشکلات از پیش رو برداشته شد.

عملکرد نماینده امور حقوقی وزارت ورزش و جوانان و دادستان منطقه برخوار و رییس دادگستری استان اصفهان در حل مشکل معارضین و همچنین کوتاه کردن دست زمین خواران از نکات مثبتی بود که جا دارد به آن اشاره شود. حدود ۱۴۰ هکتار از این اراضی توسط زمین خواران غصب شده بود که با پیگیری مقامات قضایی قریب به ۳۰۰۰ میلیارد ریال از اراضی نقش جهان(۱۴۰ هکتار) از زمین خواران باز پس گرفته شد.

داستان تکراری تکمیل نشدن نقش جهان با هر حادثه‌ای که برای هواداران سپاهان در راه ورزشگاه فولادشهر رخ می‌داد سر باز می‌کرد و قصه غصه پر دردی بود که تا مدت‌ها در محفل جامعه ورزش نقل می‌شد. سرانجام ساخت این ورزشگاه در سال ۹۳ به شرکت فولادمبارکه اصفهان واگذار شد تا پس از تکمیل شدن، این ورزشگاه به مدت ۲۰ سال در اختیار فولادمبارکه قرار گیرد.

در اواخر مهر ماه سال ۱۳۹۳ سلطان حسینی از توجه سبحانی، مدیرعامل شرکت فولادمبارکه به این ورزشگاه گفت: "مجموعه ورزشی نقش جهان تحت حمایت مالی فولاد مبارکه قرار گرفت و با تامین منابع مالی در حدود ۳۰ میلیارد تومان و اضافه شدن پیمانکاران دیگر، ان‌شاءالله تا ۱۲ ماه دیگر مردم اصفهان بعد از بیست سال انتظار با همت دولت تدبیر و امید و درایت محمود گودرزی، شاهد افتتاح این مجموعه ورزشی در شهر خود خواهند بود."

تفاهم نامه واگذاری این ورزشگاه به شرکت فولادمبارکه در آذرماه سال ۱۳۹۳ طی مراسمی با حضور استاندار اصفهان، مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان در ورزشگاه نقش‌جهان امضا شد.

در این مراسم سبحانی زمان بهره‌برداری از این ورزشگاه را ۲۰ ماهه بیان کرد و گفت "ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در اسرع وقت با فراخوان پیمانکار پروژه، در بازه زمانی ۲۰ ماهه به تعهدات خود عمل کرده و با توجه به تجارب ارزنده فولاد مبارکه در این زمینه، پیش‌بینی می‌شود این ورزشگاه پیش از موعد مقرر تکمیل و آماده بهره‌برداری شود."

ده روز پیش و پس از گذشت ۲۳ ماه، در آستانه بهره‌برداری از این ورزشگاه، سبحانی در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت "اگر ورزشگاه را از صفر می‌ساختیم کمتر هزینه لازم داشت. هم اکنون ورزشگاه نقش جهان آماده استفاده است، اما همچنان نیازهایی دارد. حدود ۴۵ هزار صندلی در طبقه اول ورزشگاه چیده شده و در حال تکمیل صندلی‌های طبقه دوم هستیم."

هرچند گفته می‌شود تمام بخش‌های فاز ۱ تکمیل شده است، اما مشاهدات خبرنگار ما گویای آن است که هنوز صندلی‌های طبقه دوم تکمیل نشده است و پس از افتتاح این ورزشگاه و استارت دوباره بازی های سپاهان در این ورزشگاه هنوز هم نواقصی وجود دارد که باید برطرف شود، اما نقش جهان- اولین ورزشگاه مسقف ایران در دو طبقه با تعداد صندلی‌های ۳۰ و ۴۵ هزار در مجموع با ظرفیت ۷۵ هزار نفر به عنوان یک پروژه ملی نه تنها میزبان بازی‌های استانی خواهد بود بلکه می‌تواند میزبان رویدادهای بین‌المللی نیز باشد.

می‌توان این پروژه ورزشی را بزرگترین پروژه ورزشی بعد از انقلاب اسلامی دانست که حتی به دلیل مسقف بودن در برخی ابعاد و کارهای ساختمانی از ورزشگاه آزادی بزرگتر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج