آوینا_استیکی 2
adexo3

جشنواره قرعه کشی حساب های قرض الحسنه پس انداز

ثبت نام کنید
۳۶۳۱۴۱
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

دست جیووا برای طرفداران فوتبال ایران رو شد

موضوع لباس در ورزش ایران به‌ویژه در فوتبال در سال‌های اخیر به مساله‌ای پیچیده تبدیل شده و تحریم‌های بین‌المللی نیز روی این معضل سرپوش گذاشته است.

روزنامه شهروند: موضوع لباس در ورزش ایران به‌ویژه در فوتبال در سال‌های اخیر به مساله‌ای پیچیده تبدیل شده و تحریم‌های بین‌المللی نیز روی این معضل سرپوش گذاشته است. با شروع شانزدهمین دوره لیگ برتر و نگاهی به البسه تیم‌های حاضر به این نکته پی بردیم که به غیراز یکی، ٢ تیم سایر تیم‌ها از لباس‌های باکیفیتی استفاده نمی‌کنند و با مقایسه این موضوع با تیم‌های معتبر اروپایی می‌توان سطح پایین لیگ ایران از نظر البسه را درک کرد. گزارش اولین برنامه نود در فصل جدید نیز گویای همین موضوع بود تا مشخص شود که نه تیم‌ملی و نه باشگاه‌های ایرانی از لباس‌های باکیفیتی استفاده نمی‌کنند.

رسوایی برند تیم‌ملی در نود

با دوربین مخفی که عادل فردوسی‌پور و همکارانش به یکی از نمایندگی‌های اسپانسر البسه تیم‌ملی برده بودند،‌ مشخص شد که برندی که به نام ایتالیا شناخته می‌شود، لباس‌هایی را تحویل تیم‌های ایرانی می‌دهد که در کشورمان تولید می‌شود. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که حتی لباس‌های اصلی جیووا نیز دارای اعتبار خوبی در سطح اروپا و جهان نیست و تیم‌های معتبری از آن استفاده نمی‌کنند. حالا دیگر نوع تقلبی این لباس‌ها که قطعا کیفیت پایین‌تری هم دارد. البته ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود چون آل‌اشپورت که دیگر برند محبوب در ایران در سال‌های اخیر محسوب می‌شود نیز دارای چنین مشکلاتی در گذشته بوده است.

دفاعیه جیووا

بعد از گزارش مفصل برنامه نود که به رسوایی برند جیووا در تهیه البسه تیم‌ملی و تیم‌های باشگاهی منجر شد، نماینده ایرانی برند ایتالیایی بیانیه‌ای را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: «مجموعه شرکت پارس به‌عنوان نماینده انحصاری شرکت جیووا در ایران که از هفته‌ها قبل، هشدارهایی درباره شکل‌گیری این موج جنجال با صحنه‌گردانی برخی افراد دریافت کرده بود، حالا به وجود شبکه مافیاگونه البسه ورزشی درایران پی برده است تا مانع توسعه این صنعت در داخل کشور با استفاده از تکنولوژی روز دنیا شود. همچنین این شرکت ضمن ابراز تأسف شدید خود از گفته‌های ریاست فدراسیون فوتبال ایران به‌ویژه اذعان ایشان به مذاکره با شرکت خارجی حین قرارداد با جیووا که نقض صریح قرارداد فی‌مابین محسوب می‌شود، مراتب را جهت پیگیری حقوقی به شرکت مرکزی جیووا در ایتالیا بازتاب خواهد داد.»

با برند لیگ برتری‌ها آشنا شوید

١٦ تیم حاضر در لیگ برتر با لباس‌هایی به میدان می‌روند که طبق عرف باید اسپانسر مشخص داشته باشند و طی یک قرارداد این البسه به دستشان برسد. با این حال تیم صنعت نفت آبادان هنوز اسپانسر خود را انتخاب نکرده و پیراهن‌هایی که روی آن نام هیچ شرکتی درج نشده، وارد مسابقات شد، اگرچه به شکلی عجیب در تمرینات خود از پیراهن‌هایی با برند نایکی استفاده می‌کردند که البته به هیچ عنوان اصل نبود. ١٥ تیم یعنی استقلال(لی‌نینگ)، پرسپولیس(جیووا)،‌ گسترش‌فولاد(مروج یا همان مجید سابق)، صبای قم(مروج یا همان مجید سابق)، نفت تهران(آل‌اشپورت)، تراکتورسازی(جیووا)، استقلال‌ خوزستان(استارت)، ذوب‌آهن(جوما)، سایپا(جیووا)، سپاهان(آل ‌اشپورت)، سیاه‌جامگان(مروج یا همان مجیدسابق)، ماشین‌سازی(جیووا)، پیکان(یوسف جامه)، پدیده(یوسف جامه) و فولاد خوزستان(آل‌ اشپورت) با این برندها وارد مسابقات شده‌اند.

از تولیدات داخلی تا برند اسپانیایی

با نگاهی به برند البسه تیم‌های لیگ برتری به این نکته پی می‌بریم که ٦ تیم از برندهای ایرانی استفاده می‌کنند و شعارشان هم حمایت از تولیدات داخلی است. حالا این‌که کیفیت این البسه چقدر است، نمی‌توانیم قضاوتی انجام دهیم اما قطعا به پای برندهای معتبر خارجی نمی‌رسد. از سوی دیگر ٣ تیم از برند آلمانی به نام آل‌اشپورت استفاده می‌کنند که پیش از این اسپانسرینگ البسه تیم‌ملی را هم برعهده داشت و انتقادات زیادی هم در این مدت به جان خرید. ٤ تیم هم از برند ایتالیایی جیووا استفاده می‌کنند که بعد از قراردادی که با فدراسیون امضا کرده، مورد توجه باشگاه‌های لیگ برتری هم قرار گرفته است. تنها استقلال از یک اسپانسر چینی استفاده می‌کند و ذوب‌آهن نیز از برند جوما در لیگ شانزدهم بهره خواهد برد. در میان تمام این برندها در سطح بین‌المللی تنها جوما از مقبولیت خوبی برخوردار است. این برند البسه برخی از تیم‌های معتبر اروپایی مثل پالرمو در ایتالیا، ویارئال و اسپانیول در اسپانیا و سوانسی در انگلیس را هم تأمین می‌کند.

تیم‌های معتبر اروپایی چه می‌پوشند؟

شاید جالب باشد بدانید که تیم‌های معتبر اروپایی فقط از چند برند خاص برای تأمین البسه خود استفاده می‌کنند و این مسأله دامنه گسترده‌ای در میان تیم‌های کشورهای مختلف اروپایی ندارد. در این میان به‌عنوان نمونه رئال(آدیداس)،‌ بارسلونا(نایکی)، منچستریونایتد (آدیداس)،منچسترسیتی(نایکی)،یوونتوس (آدیداس)، بایرن مونیخ(آدیداس)، پاری سن ژرمن(نایکی) و دورتموند(پوما) برندهایی هستند که تیم‌های معتبر اروپایی از آنها استفاده می‌کنند. البته در چند‌سال اخیر به دلیل برخی مسائل سیاسی این برندها حتی حاضر نشدند برای تأمین البسه تیم‌ملی فوتبال کشورمان اقدام کنند و به نظر می‌رسد باشگاه‌های ایرانی نیز به دلیل همین مسائل قادر نیستند از برندهای معتبر بهره ببرند.

عابدینی: برخی نام‌ها در ایران برند شدند!

امیر عابدینی که اخیرا با حکم تاج به‌عنوان سرپرست سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال مشغول به کار شده، درباره استفاده تیم‌های لیگ برتری از برندهای مختلف برای تأمین البسه به «شهروند» می‌گوید: «باید قاطعانه بگویم که برخی از تولیدات داخلی ما بهتر از خیلی از برندهای خارجی‌ای است که هم اکنون برخی از تیم‌های لیگ برتری از آن استفاده می‌کنند. حتی خیلی از برندهای خارجی که با تیم‌های لیگ برتری قرارداد دارند، در همین ایران محصولاتشان را تولید می‌کنند و با نام خارجی می‌فروشند. باید باور کنیم که لیگ حرفه‌ای ایران شکل گرفته و ١٥ دوره نیز از آن گذشته است. پس باید از همه نظر در سطح بالایی باشد اما نه مدیران و نه بخش تدارکات باشگاه‌ها به این موضوع دقت نمی‌کنند.» وی همچنین می‌افزاید: «یکی از دوستان ما می‌گفت وقتی یک روز می‌خواهیم به کره برویم و با تیم‌های باشگاهی یا ملی آنها روبه‌رو شویم، نباید کفش، لباس و کلاه ما طوری باشد که در همان ابتدای بازی یک بر صفر از آنها عقب باشیم. کی‌روش هم در بحث تیم‌ملی حرفش همین است و می‌گوید که با رشد فوتبال ایران، باید بحث‌های جانبی ما نیز رشد کند. مثلا در والیبال داورزنی این هنر را داشته و بهترین استفاده را از پیشرفت تیم‌ملی برده است.» عابدینی در پایان خاطرنشان می‌کند: «ما در فدراسیون سعی کردیم کار جدیدی را آغاز کنیم و امیدواریم به گونه‌ای عمل شود که برندهای سطح بالا به سمت فوتبال ایران بیایند. برای این کار باید بودجه مناسب در دسترس باشد تا بتوانیم با ظاهری مناسب نمایندگان کشورمان را راهی مسابقات بین‌المللی کنیم. متاسفانه برخی از نام‌هایی که در سال‌های اخیر به فوتبال ایران آمدند،‌ اصلا برند نبودند و با آمدن به فوتبال ما از نام خود برند ساختند. درست است در برخی بخش‌ها برای واردات محدودیت داریم اما اگر اینطور است، باید تولیدات داخلی خودمان را تقویت کنیم. مطمئن باشید اگر برندهای داخلی حمایت شوند،‌می توانند با بهترین‌های دنیا رقابت کنند.»

حمایت داخلی، رایزنی بین المللی

با شرایطی که در کشورمان موجود است، به نظر می‌رسد بهترین راه حمایت از تولیدات داخلی در وهله نخست است و در کنار آن باید در بخش بین‌المللی رایزنی‌های زیادی صورت گیرد تا برندهای مختلف خودشان را موظف به گرایش به سمت فوتبال ایران بدانند. در کشورهای عربی شاهد هستیم که تیم‌های ملی و باشگاهی از برندهای معتبری استفاده می‌کنند اما در فوتبال ایران با وجود هزینه‌های بعضا سرسام‌آور هیچ توجهی به مسائل جانبی و تدارکات نمی‌شود. بارها از زبان ملی‌پوشان فوتبال هم شنیده‌ایم که از اتفاقات عجیب رخ داده برای پیراهن‌های خود سخن گفته‌اند اما در سال‌های اخیر فکر اساسی برای رفع این مشکل نشده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      واقعا عادل واسه فوتبال ایران یه نعمته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج