۳۲۵۸۶۷
۱ نظر
۵۰۱۵
۱ نظر
۵۰۱۵
پ

لباس‌های تیم ملی را چه کسی طراحی کرد؟

لباس‌های جدید تیم ملی فوتبال با انتقادات فراوانی رو به رو شده است.

فرهنگستان فوتبال: روز گذشته از لباس جدید تیم ملی رونمایی شد. لباسی بحث‌برانگیز با عقبه‌ای سوال‌برانگیز. حالا «جیووا» اسپانسر اصلی تیم ملی در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی خواهد بود. یک برند ایتالیایی ناشناخته که حداقل محصول تولیدی‌اش برای تیم ملی به هیچ عنوان نظرها را به خود جلب نکرده است. از لحظه انتشار عکس‌ لباس‌های جدید تیم ملی، تا زمان تنظیم این گزارش، لباس تیم‌ملی تبدیل به سوژه اصلی کاربران طناز شبکه‌های اجتماعی شده است. کاربرانی که اعتقاد دارند این لباس به هیچ عنوان استانداردهای لازم برای وجهه بخشیدن به ملی‌پوشان ایرانی را ندارد.

لباس‌های تیم ملی را چه کسی طراحی کرد؟

چرا لباس تیم‌ملی سوژه شد؟

مهم‌ترین نکته‌ای که لباس جدید تیم ملی را به سوژه کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرده، طراحی بیش از حد ساده آن است. به قول توییتری‌ها «لباس تیم ملی چه طراحی حرفه‌ای (ایتالیایی) و خوبی داره. معلومه خیلی روش وقت گذاشتن. حدود ده دقیقه»! لباس طراحی شده جیووا برای فدراسیون فوتبال ایران، یک تی‌شرت کاملا سفید است که تنها در یقه و سرآستین آن از المان‌های سبز و قرمز (برگرفته از پرچم ایران) استفاده شده است. این طراحی که بیشتر به لباس‌های دهه ۷۰ میلادی نزدیک است، در برش و طراحی پیراهن بیشتر از آیتم رنگ در ذوق می‌زند. روژین صفرنژاد، فارغ‌التحصیل رشته طراحی پارچه و لباس از دانشکده علم و فرهنگ تهران در این‌باره به «فرهنگستان فوتبال» می‌گوید: «نوع برشی برای دوخت لباس استفاده شده، کاملا بدون ظرافت های لازم برای بدن یک ورزشکار حرفه‌ای است. در طرح‌های مشابه سایر شرکت‌ها برای فوتبالیست‌ها از برش‌های اسلیم‌فیت و حتی جذب‌تر از اسلیم فیت استفاده می‌شود. حتی در قسمت قفسه سینه‌هم با در نظر گرفتن حجم دور سینه ورزشکاران، ظرافت‌های خاصی در نظر گرفته می‌شود که این شرکت آنها را لحاظ نکرده است.»

لباس‌های تیم ملی را چه کسی طراحی کرد؟

جالب اینجاست که حتی کاربران شبکه‌های اجتماعی هم به این نکته اشاره کردند. برخی با به اشتراک گذاشتن لباس تیم‌های ملی معروف دنیا مثل ایتالیا نوشته‌اند: «لباس تیم ملی طراح ایتالیایی و لباس تیم ملی ایران. فقط به جزییات دقت کنید»

لباس‌های تیم ملی را چه کسی طراحی کرد؟

این برند ناشناخنه ایتالیایی از کجا پیدا شد؟

جیووا یک برند ایتالیایی است. برند پوشاک لباس که تنها ۸ سال از تاسیس شرکت اش می‌گذرد. این شرکت نه تنها نام مشهوری در فوتبال ندارد که تا امروز فقط یک تیم ملی دیگر را مجاب کرده که پیراهن اش را بپوشد و این تیم مالت است. طراحی روی پیراهن تیم ملی ایران و زشتی طرح رونمایی شده البته یک تمام نما از شهرت و کیفیت جیووا ست.

لباس‌های تیم ملی را چه کسی طراحی کرد؟

برندی که از ذوق قرارداد امضا شده و رونمایی لوگوی فدراسیون فوتبال رادر صفحه اصلی و خبر اصلی سایت کار کرده است. البته که این شرکت ایتالیایی حق دارد خوشحال هم باشد. شرکتی که می تواند بدون کیفیت لازم و با قراردادامضا شده برای اولین بار به جام جهانی راه پیدا کند.

این در شرایطی است که همه رقبای ایران در مراحل گذشته با کمپانی‌هایی مانند نایک و آدیداس به توافق رسیده اند و عجیب است که تیم ملی ایران باید لباسی با این کیفیت نخواستنی به تن کند.

بد نیست بدانید نماینده اصلی این برند در ایران جواد خیابانی، مجری مشهور صداوسیما است. او در روز رونمایی از این پیراهن با تایید این موضوع گفت: «چهار ماه پیش پیامکی کوتاه به رییس فدراسیون فوتبال زدم و گفتم برند جیووا با افتخار و رایگان پیراهن‌های تیم ملی ایران را تامین می‌کند. پیراهن تیم ملی پرچم یک کشور است من نه فروشنده و نه خریدار این پرچم نیستم. افتخار می‌کنم که پرچم و پیراهن تیم ملی را بر تن راست‌قامتان فوتبال ایران قرار دهم تا با برند جیووا به مصاف حریفان خود بروند. امیدوارم همه ما برای صعود تیم ملی هر کاری از دست‌مان برمی‌آید انجام دهیم.»

چرا فدارسیون زیربار این قرارداد رفت؟

راستش را بخواهید علی کفاشیان یک دلیل ساده برای امضای قرارداد داشت. این برند نوظهور متعهد شده بالغ بر ۶ میلیون‌یورو البسه رایگان برای تیم‌های ملی در سه سال آینده تامین کند. همچنین ۳۰۰ هزاریورو هم به صورت نقد در اختیار فدراسیون‌نشینان بگذارد. این در حالی است که ظاهرا برند قبلی طرف قرارداد با فدراسیون ایران حاضر بوده تنها ۲ میلیون یورو لباس در مدت مشابه برای ملی‌پوشان فراهم کند. البته در این بین باید به تفاوت جنس و کیفیت و سبک طراحی دو شرکت توجه کرد. همچنین اینکه جیووا می‌خواهد روی هر کدام از لباس‌هایش چه قیمتی بگذارد. نکته اینجاست که اگر این شرکت به طور مثال قیمت لباس‌هایش را ۲برابر عرف بازار تعیین کند درواقع به صورت خودکار ارزش قرارداد را به ۳ میلیون یورو کاهش داده.

در دنیا چه خبر است؟

حتماً شما هم لباس‌های خوش‌دوخت برندهای معتبر جهانی را تن ورزشکاران به نام دنیا دیده‌اید. برندهای معتبر در طراحی لباس‌های‌شان علاوه بر درنظر گرفتن مسائل زیبایی‌شناسی، از تکنولوژی‌های روز دنیا هم استفاده می‌کنند. به طور مثال تکنولوژي «درای‌فیت» که مانع از عرق کردن ورزشکاران و به دنبال آن خیس شدن لباس آنها می‌شود. مساله‌ای که به وضوح شرکت ایتالیایی جیووا فاقد آن است.

بد نیست بدانید اخیراً میته المپیک کره‌جنوبی لباسی را طراحی کرده تا ملی‌پوشان این کشور مقابل ویروس زیکا با مشکلی روبه‌رو نشوند.

لباس‌های طراحی شده به این صورت است که تیشرت‌ها آستین بلندی دارد تا ورزشکار از نیش پشه در امان باشد. ورزشکاران قرار است این لباس‌ها را در مراسم افتتاحیه، تمرینات و همین طور دهکده ورزشکاران بپوشند.

کمیته المپیک کره‌جنوبی اعلام کرده ورزشکاران حتی در صورت استفاده از اسپری برای کشتن پشه مجبور هستند این لباس‌ها را بر تن داشته باشند.

در خصوص شیوع این ویروس در برزیل قرار است این ماه مسئولان کره‌ای بازدیدی را از محل بازی‌های المپیک و بیمارستان‌ها داشته باشند تا بدانند برای محافظت از ورزشکاران چه کارهایی باید انجام شود.

این در حالی است که لباس‌های طراحی شده برای ملی‌پوشان ایرانی حتی از تکنولوژي‌های معمول یک دهه اخیر هم برخوردار نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • اصغر

    هرجا سخن از سوتي هست نام جواد خياباني ميدرخشد

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج