۳۲۴۵۳۵
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

انتخابات فدراسیون فوتبال لغو می‌شود

همان‌طور که می‌شد از مدت‌ها قبل حدس زد انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال که قرار است هجدهم همین ماه برگزار شود آبستن حوادث زیادی است؛ این انتخابات هنوز برگزارنشده حواشی متعددی داشته و تازه هر روز هم بحث تازه‌تری از گوشه‌وکنار آن بیرون می‌زند.

روزنامه شرق: همان‌طور که می‌شد از مدت‌ها قبل حدس زد انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال که قرار است هجدهم همین ماه برگزار شود آبستن حوادث زیادی است؛ این انتخابات هنوز برگزارنشده حواشی متعددی داشته و تازه هر روز هم بحث تازه‌تری از گوشه‌وکنار آن بیرون می‌زند. مهم‌ترین موردی که این انتخابات را به حاشیه برد بحث درباره اعمال فشار برای نبودن علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در این انتخابات بود. او خودش به‌صراحت به این موضوع اشاره می‌کند و به «شرق» می‌گوید: «هم مستقیم به من گفته‌اند در انتخابات شرکت نکن و هم غیرمستقیم. ‌ای کاش می‌آمدند و خیلی دوستانه چنین خواسته‌ای را مطرح می‌کردند». البته این اتفاق شروعی برای حواشی بعدی بود که یکی پس از دیگری از راه رسید.

ابتدا موضوع ایراد در اساسنامه فدراسیون فوتبال عنوان و گفته شد این اساسنامه اصلا مصوبه هیأت دولت را ندارد. کفاشیان معتقد بود این موضوع را عنوان کرده‌اند تا مانع از حضورش در انتخابات شوند ولی بعدها نقل‌قول‌های متفاوتی عنوان شد که با استعلام، مشخص‌شده اساسنامه مصوب شده؛ پس از این بود که در نهایت زمانی برای انتخابات در نظرگرفته شد. ابتدا ١١ اردیبهشت، بعد ٢٠ اردیبهشت و سرانجام ١٨ اردیبهشت.

و باز هم اساسنامه

موردی که بعد از این تعیین وقت عنوان شد فراخوانی کاندیدا برای حضور در انتخابات بود؛ حالا چه انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال و چه هیأت‌رئیسه و سایر موارد جزئی‌تر. در این میان افراد متعددی شرکت کردند و یکی، دو نفر، قبل از احراز صلاحیت‌ها، کاندیداتوری‌ خود را پس گرفتند. با این حال ردصلاحیت‌شدن شهاب‌الدین عزیزی‌خادم برای پست ریاست فدراسیون فوتبال و قبول‌شدن سه کاندیدا یعنی تاج، آجورلو و عزیزمحمدی از مهم‌ترین اتفاقات بود. درست و در زمانی که سه کاندیدای نهایی تلاش می‌کنند رأی لازم را به دست بیاورند سناریوهای متفاوتی رخ می‌دهد که به نظر می‌رسد همگی آنها منشأش اساسنامه فدراسیون فوتبال است. در واقع پس از بار اولی که اعلام شد اساسنامه تأییدیه دارد، دوباره مشخص شد این اساسنامه به تصویب هیأت دولت نرسیده.

همین‌جا بود که زمزمه برگزارنشدن انتخابات فدراسیون فوتبال به گوش رسید. با این حال وزیر ورزش وساطت کرد و به صورت شفاهی ضمانت داد بعد از برگزاری انتخابات بالاخره این اساسنامه را تصویب می‌کند، هرچند بندهایی که خود وزیر علاقه دارد به اساسنامه اضافه کند هنوز محل سؤال است... درحالی‌که به نظر می‌رسید کارها روی غلتک افتاده نامه چندین نفر از اعضای رؤسای هیأت‌ها چالش تازه‌تری را رقم زد؛ در این نامه که خطاب به کفاشیان نوشته شده، آمده است اگر اساسنامه تصویب نشود یا نامه‌ای رسمی از وزارت ورزش مبنی بر برگزاری انتخابات نرسد آنها حاضر به شرکت در انتخابات نخواهند بود. دیروز اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال اعلام کردند با تعهد کتبی وزارت ورزش مبنی‌بر تصویب اساسنامه از سوی هیأت دولت انتخابات برگزار خواهد شد؛ صحبتی که به نظر، قانونی می‌رسد اما با توجه به فاصله کم زمانی تا انتخابات چالش‌آفرین خواهد بود.

انتخابات لغو می‌شود؟

دراین‌میان اتفاق مهم‌تری هم روز گذشته رخ داد؛ جایی که اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در جلسه خود یک مورد بسیار مهم را تصویب کردند؛ پیش‌تر علی کفاشیان عنوان کرده بود برای رئیس‌شدن در فدراسیون فوتبال، کاندیدای موردنظر باید حداقل دوسوم رأی را بیاورد. بعدها عنوان شد که این «دوسوم» فقط مربوط به مرحله اول است؛ یعنی اگر کسی در همان دور نخست دوسوم آرا را به دست بیاورد رئیس می‌شود ولی اگر انتخابات به دور دوم برود، آن‌وقت قانون ١+٥٠ درصد آرا اعمال می‌شود. بااین‌حال این موضوع «دوسوم» روز گذشته به صورت یک قانون اعلام و تصویب شد؛ یعنی حتی اگر انتخابات به دور دوم و سوم و ... کشیده شود کسی رئیس می‌شود که بتواند دوسوم آرا را به دست بیاورد؛ اتفاقی که در نگاه اول عجیب به نظر می‌رسد ولی از طرفی با توجه به بندهای اساسنامه منطقی است.

شهرام دبیری، یکی از اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، در این مورد می‌گوید: «فعلا طبق اساسنامه، انتخابات در دور دوم براساس دوسوم آرا انجام می‌شود. هرچند اخیرا فیفا گفته که در دور دوم می‌تواند براساس ٥٠ درصد آرا انجام شود، اما چون این مسئله طبق اساسنامه ما نیست، نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. باید این نکته در اساسنامه اصلاح شود تا در آینده این خلأ برطرف شود». حالا و با توجه به همین موضوع به نظر می‌رسد لغوشدن انتخابات فدراسیون فوتبال محتمل یا حداقل ناقص برگزارشدن آن قطعی باشد؛ چراکه اولا باید نامه‌ای از وزارت مبنی‌بر برگزاری انتخابات برسد و درثانی یکی از کاندیداها هم حتما باید دوسوم آرا را به دست بیاورد؛ اتفاقی که روی کاغذ رخ‌دادنش بعید به نظر می‌رسد.

اعتراض ردصلاحیت‌شده‌ها

به مورد بالا باید اعتراض بجا و منصفانه افرادی که ردصلاحیت شده‌اند را هم اضافه کرد؛ اعتقاد این افراد هم موضوعی است که جای رسیدگی دارد. ماجرا از این قرار است که آنها در اعتراضاتشان به این مورد اشاره کرده‌اند که نمی‌شود آنها بر اساس بندهای موجود در اساسنامه ردصلاحیت شوند ولی بقیه موارد از جمله میزان رأی لازم برای ریاست از بندهای اساسنامه استنباط نشود؛ بحثی کاملا جدی که به نظر می‌رسد دوباره می‌تواند به ایرادات لازم در برگزاری این انتخابات اشاره کند.

و اما بعد

حالا با توجه به موارد بالا، اگر نامه وزارت برسد و انتخابات برگزار شود، سؤال اصلی این است که چه می‌شود اگر کاندیدایی نتواند دوسوم آرا را به دست بیاورد. در این مورد هم موضوع از این قرار است که رئیس برگزار‌کننده انتخابات (برای این دوره علی کفاشیان) باید اعلام تنفس کند. نه به این معنی که تنفس آنی باشد بلکه تنفسی چندماهه! اگر این اتفاق بیفتد، آن‌وقت همه‌چیز دوباره باید از صفر شروع شود؛ اینکه دوباره ایرادات اساسنامه برطرف شود، به تأیید هیأت دولت برسد، کاندیداها دوباره براساس اساسنامه جدید ثبت‌نام کنند، صلاحیتشان احراز شود و در نهایت انتخابات در زمان دیگری برگزار شود؛ موردی که با توجه به چالش‌های فراوانی که پیش آمده به نظر می‌رسد عملی‌شدنش چندان هم برای فوتبال ایران بد نباشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج