۲۶۴۴۹۶
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

برانکو در پرسپولیس چه کرد؟

هفته‌هاست که اهالی فوتبال و کارشناسان روی نمایش‌های زیبا و کم‌نقص پرسپولیس اتفاق نظر دارند.

روزنامه ایران ورزشی: هفته‌هاست که اهالی فوتبال و کارشناسان روی نمایش‌های زیبا و کم‌نقص پرسپولیس اتفاق نظر دارند. هر چند پرسپولیس در حوزه نتیجه‌گیری نوسان بسیاری داشت و البته تحت تاثیر اتفاقات و مسائل مربوط به داوری قرار گرفت اما در بیشتر مسابقات این فصل نمایش راضی‌کننده‌ای ارائه داد. این اتفاق وقتی جالب می‌شود که ببینیم سیر صعودی پرسپولیس در هفته‌های اخیر ادامه داشته و هر چه از فصل می‌گذرد پرسپولیس بهتر و بهتر بازی می‌کند تا جایی که دو بازی اخیر مقابل استقلال و ذوب‌آهن با اینکه برای سرخ‌ها با پیروزی همراه نشد اما دستاوردهای فنی بسیاری داشت.

بدون شک نقش برانکو ایوانکوویچ در این دستاوردها بسیار پررنگ بوده و آنهایی که به او نزدیک هستند بهتر می‌توانند درباره آنچه این مربی در پرسپولیس انجام داده حرف بزنند.هومن افاضلی که چند سال در تیم ملی به عنوان آنالیزور کنار برانکو ایوانکوویچ کار کرده آشنایی زیادی با برنامه‌های این مربی کروات دارد. افاضلی که همچنان با برانکو در ارتباط است درباره شیوه نوین بدنسازی پرسپولیس و البته سیستمی که این تیم در دو، سه بازی اخیرش استفاده کرده دو دیدگاه جالب دارد که می‌تواند برای هواداران پرسپولیس و علاقه‌مندان به بحث مربیگری حاوی نکات تازه‌ای باشد.

انقلاب بزرگ در آمادگی جسمانی

در بحث آمادگی جسمانی تیم‌های فوتبال سه مقطع بسیار مهم پیش‌رو دارید. یکی تمرینات پیش‌فصل که باید برنامه‌های آمادگی جسمانی را سازماندهی و توسعه دهید، یکی تمرینات حین فصل که شامل نگهداری در وضعیت مناسب است و بعد نیم فصل که باید بتوانید در این حوزه رفع نواقص بکنید و شرایط را بهتر کنید. تیم پرسپولیس فاز یک و دو را می‌گذراند و الان در مقطع حفظ این برنامه‌ریزی است. البته مربیان با سبک‌ها و برنامه‌ریزی‌های مختلف و متفاوت تیم‌هایشان را در این مقاطع زمانی آماده می‌کنند؛ از متد دو و میدانی گرفته تا سبک‌های خیلی جدید که مولفه‌های آمادگی جسمانی در آنها متفاوت است. این سبک‌ها گلوبال نام دارد که متد جهانی را شامل می‌شود. در این متدها هم کار بدنسازی با توپ و داخل زمین چمن انجام می‌شود اما برانکو در پرسپولیس از یک متد و استایل جدید استفاده می‌کند که تنها دو، سه تیم اروپایی از جمله رئال‌مادرید با آن کار می‌کنند، این کار ایده برانکو است و بدنساز تیم هم اجرایش می‌کند.

در بدنسازی شما با مولفه‌های زیادی برای تمرینات سر و کار دارید. تمرینات استقامتی، سرعتی و قدرتی و تلفیق اینها می‌تواند در برنامه تمرینی قرار بگیرد. اما اگر با یک برنامه‌ریزی و پلن بتوانید این تمرینات را تلفیق و بعد اندازه‌گیری کنید کار متفاوت و بزرگی انجام شده که خیلی هم دشوار است. بخصوص تلفیق و اندازه‌گیری کارهای سرعتی و قدرتی که خیلی‌ جاها مربیان نگران این هستند که اگر هر کدام را توسعه بدهند روی دیگری تاثیر منفی بگذارد. این اندازه‌گیری‌ها باید متریک باشد و دارای مقیاس است. وقتی شما تمرینات قدرتی و سرعتی را تلفیق می‌کنید در گروه‌های عمده عضلانی در هماهنگی عصب و عضله تاثیر می‌گذارد، جالب است که این تمرینات حتی تجهیزات هم نمی‌خواهد.

در این نوع تمرین به جای اینکه روی عضلات به صورت ایزوله‌ کار شود روی هماهنگی عصب و عضله کار می‌کنند و گروه‌های عمده عضلانی را در نظر می‌گیرند. مثلا در یک مقطع همزمان سه حوزه بزرگ عضلانی مثل کتف، پشت‌بازو و سینه درگیر می‌شود و این باعث خواهد شد سرعت انفجاری و کارهای هماهنگی تیمی از لحاظ کیفی بهتر شود. البته برای به نتیجه رسیدن این روش تمرینی شما به ۴ تا ۶ ماه زمان احتیاج دارید که الان اولین آثارش را کم کم در تیم پرسپولیس می‌بینید. البته شما وقتی با این متد شروع به کار کردن کنید تا جایی بازیکنان شروع به رشد می‌کنند و بعد باید بتوانید آنها را در وضعیت ایده‌آل نگه دارید. همه بازیکنان قابلیت این را دارند که با این تمرینات کنار بیایند هر چند از آنجایی که یک فرهنگ جدید است شما باید آن را در تیم‌تان جا بیندازید. همچنین باید بگویم در تعطیلات چند باره لیگ که بعضا حدود دو تا سه هفته به طول می‌انجامد تیم‌ها نیازی به بدنسازی ندارند. در این مقطع تنها با نگهداری شرایط بدنی و ریتم فوتبالی تیم می‌توان پیش رفت.

دفاع فعال و بازی داینامیک در سیستم تازه

پرسپولیس با شکلی از سیستم ۱-۳-۲-۴ فصل را شروع کرد و بعد به ۱-۱-۴-۴ تغییر کرد و الان هم دو سه باری است که با سیستم ۲-۴-۴ لوزی کار می‌کند. بعد از اینکه سیستم ۲-۵-۳ از فوتبال ایران جمع شد تا امروز نسل جدید خیلی تجربه بازی مقابل دو مهاجم را نداشتند و همین ناآشنایی مدافعان باعث برتری نسبی پرسپولیس در بازی‌هایش می‌شود. استفاده از این سیستم به نظر من به پرسپولیس ضربه نزد. من فکر می‌کنم در ابتدای فصل پرسپولیس ابزار اجرای این سیستم را نداشت. آنها در ابتدای فصل چند بازیکن محروم و ناآماده داشتند و شما اگر مساله‌ای را در تمرین انجام ندهی نمی‌توانی وارد مسابقه کنی. تیم پرسپولیس دیر شکل گرفت و برانکو نتوانست کاری که می خواهد را در مقطع ابتدایی فصل انجام دهد. پیاده کردن برنامه‌ها یک مقدار زمان برد.

البته هر سیستمی ایرادهایی هم دارد چرا که توسط نیروهای انسانی اجرا می‌شود. اجرای سیستم بستگی به بازیکنان و نقاط ضعف و قوت آنها دارد و اینکه آیا آن نفرات در سیستم مد نظر کارایی دارند یا نه. به نظر من فوتبالی که پرسپولیس بازی می‌کند ایده‌آل نیست ولی فکر می‌کنم نسبت به تیم‌های دیگر پرسپولیس و ذوب‌آهن بهترین بازی را انجام می‌دهند. اول اینکه بازی پرسپولیس بسیار داینامیک است یعنی تحرک زیادی دارد. آنها در مالکیت توپ خوب هستند و درصد بیشتری توپ را در اختیار می‌گیرند. پوئن دیگر این است؛ در این شرایط بازیکنان کم و بیش می‌توانند از مهارت‌های فردی‌شان استفاده کنند. دفاع تیمی پرسپولیس هم دفاع فعال است یعنی می‌توانند حریف را تحت فشار قرار دهند و وادار به اشتباه کنند. به هر حال پرسپولیس با این سیستم تازه در دو بازی اخیر خوب کار کرده و الان هم زمانی در اختیار دارد تا بیشتر روی آن کار کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج