چگونه «میامی بکام یونایتد» شکل گرفت؟
بند محرمانه قرارداد بکام به او اجازه می داد امتیاز یک تیم در لیگ حرفه ای آمریکا را بخرد. او با مشارکت یک میلیاردر اهل بولیوی و مدیر برنامه هایش تصمیم به تشکیل یک تیم جدید در میامی گرفت.
هفته نامه تماشا گران امروز: فردای مهمانی پر سروصدایی که در میامی با حضور دیوید بکام گرفته شده بود، ستاره فوتبال و مد جهان اعلام کرد می خواهد در این شهر یک تیم فوتبال حرفه ای راه اندازی کند. خبر سرمایه گذاری این چهره بین المللی برای شهروندان میامی شبیه یک معجزه بود.
شروع این لیگ پر دردسر بود. زیان مالی، دشواری جذب بازیکنان مستعد، ورزشگاه های نیمه خالی. تا یازدهم ژانویه 2007، روزی که دیوید بکام با لس آنجلس گلکسی قرارداد امضا کرد، آمریکایی ها فقط طرفدار بیسبال، بسکتبال و فوتبال آمریکایی بودند. دیگر هیچ.
کمک بکام به محبوبیت فوتبال
در 5 سال بعدی بکام توانست فوتبال را به صحنه اول ورزش آمریکا بیاورد. در نظرسنجی ESPN که به تازگی منتشر شد، فوتبال بین آمریکایی های 12 تا 24 ساله، دومین ورزش پرطرفدار است. بعد از فوتبال آمریکایی البته و بعد از بسکتبال، بیس بال و هاکی. اتفاقی که تا 10 سال پیش باورکردنی نبود.
مسابقات MLS به طور متوسط 18 هزار تماشاگر دارد. این عدد تنها 1270 نفر کمتر از متوسط تماشاگر در لیگ فرانسه است. تیم سیاتل که فقط 5 سال از تاسیش می گذرد به طور متوسط در هر بازی 38650 تماشاگر دارد؛ یک عدد سورئال. یعنی اگر سیاتل در لیگ فرانسه بازی می کرد، بعد از پاری سن ژرمن و لیل و بالاتر از المپیک مارسی، تبدیل به سومین تیم پرطرفدار لوشامپیونا می شد.
برای کشاندن بکام به لس آنجلس، لازم بود که آمریکایی ها سر کیسه را شل کنند. علاوه بر دستمزد سالانه 6.5 میلیون دلار در سال، بخشی از سود سالانه باشگاه هم طبق قرارداد به حساب او واریز می شد. براساس همین بند، مجموع درآمد او در پایان 5 سال به بیش از 50 میلیون دلار رسید.
بند محرمانه در قرارداد
این قرارداد بی سابقه اما در اینجا تمام نمی شود. چند ماه پیش لیگ حرفه ای آمریکا اعلام کرد که یک بند محرمانه دیگر هم در این قرارداد وجود دارد. به درخواست بکام و وکیلش، او می توانست با پرداخت ۲۵ میلیون یورو یک باشگاه حرفه ای بخرد. این عدد با توجه به ۱۰۰ میلیون دلاری که این روزها روی یک باشگاه آمریکایی قیمت گذاشته می شود، یعنی تقریبا مجانی.
لیگ MLS هم مثل لیگ بسکتبال و لیگ فوتبال آمریکایی بسته هستند و تیم ها حتی در صورت نتایج ضعیف هم سقوط نمی کنند، با وجود این می توان با خرید امتیاز (فرانشیز) در این لیگ صاحب تیم شد.
ماه مه ۲۰۱۳، چند روز بعد از آخرین بازی اش برای پاری سن ژرمن، بکام به میامی پرواز کرد. او در فلوریدا به تماشای بازی «میامی هیت» در پلی آف NBA رفت. او در کنار زمین، روی گرانترین صندلی های سالن نشسته بود. در کنار او، مارسلو کلوره، میلیاردر اهل بولیوی قرار داشت. این اولین ملاقات آنها به شمار می رفت. هماهنگ کننده این ملاقات، سایمون فولر، مدیر برنامه های بکام بود.
فولر، بکام را از سال ها پیش می شناسد. او در آن زمان مدیر برنامه های گروه «اسپایس گِرلز» بود که ویکتوریا، همسر بکام یکی از اعضای آن به شمار می رفت. در حال حاضر برنامه های بردلی ویگینز دوچرخه سوار بریتانیایی، لوئیز همیلتون راننده فرمول یک و اندی ماری تنیسور اسکاتلندی را مدیریت می کند. فولر همچنین خالق و صاحب امتیاز برنامه «آمریکن آیدل» است که به کشف استعدادهای موسیقی اختصاص دارد و در ۵۰ کشور اجرا می شود.
آشنایی در منزل جنیفر لوپز
یکی از روزها که سایمون فولر به منزل جنیفر لوپز، یکی از اعضای هیات ژوری این برنامه رفته بود، با مارسلو کلوره آشنا شد. این دو خیلی زود گرم گرفتند و صحبت شان به فوتبال کشیده شد. کلوره از شیفتگی اش به این ورزش گفت و تعریف کرد که پس از ثروتی که در مخابرات به دست آورده، چگونه باشگاه مورد علاقه اش، بولیوار را خریده است.
فولر به عنوان یک تاجر قهار، خیلی زود متوجه این فرصت طلایی شد و از فولر خواست تا بتواند با بکام درباره بندی که در قراردادش وجود دارد، صحبت کند. به این ترتیب بود که بکام به آن مسابقه بسکتبال رفت و بعد از بازی، آنها به رستوران رفتند. دیوید برای یک سفر تفریحی به فلوریدا رفته بود ولی همانجا بود که نطفه این باشگاه جدید بسته شد.
کلوره مرد بی تجربه ای نبود. او حاضر نبود این فرصت طلایی را به راحتی از دست بدهد. مشارکت با بکام بهترین راه تشکیل یک تیم فوتبال در آمریکا بود. حضور این انگلیسی مشهور کمک می کرد که او امتیازات زیادی به دست آورد؛ امتیاز خرید ارزانتر، استفاده از روابط با افراد مشهور و هجوم اسپانسرها. یک معامله درخشان؛ به ویژه اینکه کلوره می خواست قوی ترین تیم لیگ را بسازد. این شرایط برای بکام هم جذاب بود و آنها خیلی زود به توافق رسیدند. بکام، کلوره و فولر سه سرمایه گذار و مالک این باشگاه جدید شدند.
آن روزها نام های دیگری هم به عنوان سرمایه گذار شنیده می شد. یکی لبرون جیمز، ستاره وقت میامی هیت بود که طرفدار فوتبال و یکی از سهامداران لیورپول است ولی ستاره بسکتبال آمریکا قراردادش رو به اتمام بود و در نهایت با هیت بر سر تمدید به توافق نرسیدند.
نام ناصر الخلایفی مالک پاری سن ژرمن و شرکت QSI هم شنیده می شد ولی این سرمایه دار قطری هنوز تصمیم نهایی اش را نگرفته است. رد کردن پیشنهاد «میامی بکام یونایتد» کار آسانی نیست.
چرا میامی؟
انتخاب میامی اتفاقی نبود. در سه دوره اخیر جام جهانی، این شهر بیشترین بازدیدکننده تلویزیونی را در آمریکا داشته است. در ایالات فلوریدا تعداد بینندگان تلویزیونی جام جهانی از فینال NBA بیشتر است. تردیدی نیست که در این شهر فوتبال طرفداران خودش را دارد.
فولر با خوش بینی می گوید: «ما می توانیم بیش از هر باشگاه دیگری در MLS درآمد داشته باشیم.» البته پیش از او هم افراد زیادی این امیدواری را داشته اند ولی آن را از دست داده اند. واقعا اگر بازار میامی اینقدر جذاب است، چرا این شهر تا به حال یک تیم فوتبال نداشته؟
«میامی فیوژن» تیم فوتبال قبلی این شهر است که به دلیل اختلاف با شهرداری مجبور شد به یک ورزشگاه کوچک نقل مکان کند. با وجود این عملکرد خوبی داشت تا اینکه مسئولان لیگ برای کاهش زیان هایشان تصمیم گرفتند این تیم و یک تیم دیگر را حذف کنند. آنها به این نتیجه رسیدند که درآمد این باشگاه کافی نیست.
در سال ۲۰۰۸ قرار بود باشگاه بارسلونا با مشارکت مارسلو کلوره، فرانشیز یک باشگاه جدید در میامی را بخرد ولی بحران مالی اجازه نداد این پروژه عملی شود. فرناندو فیوره، یکی از گزارشگران مشهور فوتبال ساکن میامی، پیش بینی می کند که مشکلات فیوژن برای تیم جدید شهر میامی تکرار نشود؛ «در گروه جدید بزرگترین ستاره فوتبال جهان قرار دارد و سرمایه گذاران مهمی حاضرند. خیلی ها معتقدند جمعیت مهاجر آمریکای لاتینی ساکن فلوریدا طرفدار فوتبال هستند ولی این یک شمشیر دو لبه است. نباید فراموش کنیم که آنها خیلی جاه طلب هستند و برای تشویق تیمی که ۱۱ بازیکن گمنام در زمین دارد، به ورزشگاه نمی روند.»
در میامی با توجه به جامعه چند فرهنگی و حضور پررنگ مهاجران، تعصب به تیم محلی نسبت به شهرهای دیگر کمتر است. این مشکلی است که روزنامه «میامی هرالد» هم دارد، چرا که برای خیلی از ساکنان شهر مشکلات سیاسی ونزوئلا از اتفاقات محلی مهمتر است.
پروژه بکام
تنها راه جذب تماشاگر برای بکام و شرکا، خرید ستاره های بین المللی است. در لیگ آمریکا، قانون سقف بودجه برای تیم ها وجود دارد ولی هر تیم می تواند سه ستاره بین المللی بخرد که دستمزد آنها در قانون سقف بودجه لحاظ نمی شود. برای جذب مخاطب در میامی، تنها راه پیروزی است؛ هدفی که از میان تیم های شهر فقط میامی هیت با دو قهرمانی متوالی در NBA موفق شده به آن برسد.
لیگ آمریکا به باشگاه ها دیگر اجازه نمی دهد که در ورزشگاه های فوتبال آمریکایی و بیس بال مسابقه بدهند و یکی دیگر از پروژه های باشگاه ساختن یک ورزشگاه جدید در میامی است. بکام و شرکا راه دشواری در پیش دارند ولی ستاره سابق یونایتد از این بابت نگران نیست و می گوید: «دوران فوتبال من فوق العاده بود ولی من چیز بیشتری می خواستم. دوست داشتم چیزی را که فوتبال به من هدیه داده، به این ورزش برگردانم. داشتن یک تیم فوتبال در میامی یکی از رویاهای من از زمان پیوستن به MLS بود. می خواهم اثری از خودم به یادگار بگذارم. دوست دارم ۲۰ سال بعد، وقتی پسرانم وارد ورزشگاه می شوند، بگویند: این نتیجه کار پدرم است.»
ورزشگاه اختصاصی؛ تهدیدی برای پروژه بکام
برای پروژه میامی بکام یونایتد همه چیز خوب پیش می رفت تا اینکه ماجرای ورزشگاه اختصاصی پیش آمد. براساس قانون جدید لیگ آمریکا، تیم ها دیگر اجازه بازی در ورزشگاه های فوتبال آمریکایی و بیس بال را ندارند و باید ورزشگاه اختصاصی داشته باشند. میامی اما هنوز ورزشگاهی ویژه فوتبال ندارد و بحث بر سر محل ساخت ورزشگاه جدید، شروع عملیات احداث را به تاخیر انداخته است. وضعیت مبهم تیم بکام یونایتد، شهرهای دیگر را به تکاپو انداخته تا جای این تیم در MLS را بگیرند. جدی ترین تهدید از طرف «ساکرامنتوریپابلیک» است.
ارسال نظر