۱۱۸۲۶۴۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

پرتغال؛ بهشت خیالی لژیونر‌های ورزش ایران؟

پرتغال از وقتی مقصد لژیونرهای ورزش ایران شد که کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی فوتبال نشست.

روزنامه شرق: پرتغال از وقتی مقصد لژیونرهای ورزش ایران شد که کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی فوتبال نشست. یک سرمربی بزرگ و نامدار که قریب به یک دهه هدایت این تیم را بر‌عهده داشت و با سلیقه خاص خود، ستاره‌های ریز و درشت تیم ملی را به حضور در لیگ‌های اروپا ترغیب و تشویق می‌کرد. کی‌روش اعتقاد داشت حتی تماشای بازی تیم‌های اروپایی از روی نیمکت، به حضور فیکس در لیگ برتر ارجحیت دارد و همین دیدگاه سبب شد تا بسیاری از فوتبالیست‌های ایرانی راهی قاره سبز و بعضا لیگ‌های درجه ۲ و ۳ شوند که پرتغال یکی از آنها بود؛ اما ملیت سرمربی پیشین تیم ملی شاید اصلی‌ترین دلیلی بود که باعث شد تا بیشتر بازیکنان تیم ملی فوتبال، چمدان‌ها را به سمت پرتغال ببندند؛ به گونه‌ای که پرتغال حالا شعبه شماره ۲ فوتبال ایران در اروپا شده است!

با‌وجود‌این از میان سیل مهاجران پرتغالی تنها مهدی طارمی بوده که به توفیق رسیده و پیراهن تیم اول لیگ پرتغال، یعنی پورتو را بر تن می‌کند. علی علیپور، پیام نیازمند، محمد محبی، علیرضا بیرانوند و پیش‌ترها شهریار مغانلو، مهرداد محمدی و جعفر سلمانی سایر بازیکنان ایرانی هستند که بازی‌کردن در تیم‌های پرتغالی را تجربه کردند؛ ولی هیچ‌کدام نتوانستند مثل طارمی به کرانه‌های عافیت برسند.

بازیکنانی که کمتر اثری از آنها در زمین بازی می‌بینیم و با ارفاق روی نیمکت، روزگار ملال‌آوری را در فرنگ پشت‌سر می‌گذارند. سفر به پرتغال اکنون مشتریان جدیدی در ورزش ایران پیدا کرده و به سایر رشته‌های ورزشی رسیده است. این بهشت خیالی این بار پذیرای اعضای تیم ملی والیبال زنان شده که یکی پس از دیگری از آنها لژیونر می‌سازد. به طوری که از ابتدای امسال تا به الان چهار نفر از بازیکنان ملی‌پوش این تیم به عضویت باشگاه‌های مختلف پرتغال در‌آمده‌اند.

معرفی لژیونرهای زن پرتغالی

اولین بازیکنی که در تیم ملی والیبال بانوان فرصت لژیونرشدن در پرتغال نصیبش شد، نگین شیرتری بود؛ پاسور ارزنده‌ای که آخرین حضورش در تیم ملی والیبال ایران، رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو بود. این بازیکن که درخشش خوبی در تیم پیکان داشت، در ۲۳‌سالگی به باشگاه «آوس» (CD AVES) پیوست. بعد از او مهتاب رحمانی (قدرتی‌زن) یکی دیگر از ملی‌پوشانی بود که پس از سال‌ها فعالیت در تیم‌هایی بانک سرمایه، ذوب‌آهن، میزبان خراسان، پرسپولیس، دانشگاه آزاد و پیکان به پرتغال رسید و با باشگاه «بوآویشتا» (Boavista) قراردادش را امضا کرد.

در ادامه هم نوبت به مونا دریس‌محمودی، سرعتی‌زن تیم ملی رسید تا نام خود را به فهرست بلندبالای ورزشکاران لژیونر ایران در پرتغال اضافه کند. محمودی نیز با تیم «بوآویشتا» به توافق رسید تا هم‌تیمی مهتاب رحمانی شود. مهتاب رحمانی و مونا دریس‌محمودی در حالی برای فصل ۲۰۲۱ -۲۰۲۲ در این باشگاه شاغل شدند که علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال کشورمان نیز در همین فصل در این باشگاه مشغول به کار است.

اما خبر تازه مربوط به زهرا مغانی است؛ بازیکنی که با ۱۸ سال سن لژیونر شده و به تیم پورتو پیوسته است. مغانی پاسور سوم تیم ملی والیبال است و در‌حال‌حاضر هم برای پیکان در لیگ برتر بازی می‌کند. نکته درخورتوجه درباره پیوستن جوان‌ترین لژیونر زن والیبال ایران به تیم پورتو، حضور سمیرا ایمانی در ترکیب کادر فنی این تیم است. ایمانی که از بازیکنان سال‌های نه‌چندان دور تیم ملی والیبال ایران است، در ۳۶‌سالگی به یکی از مربیان باتجربه تبدیل شده است.

او به‌تازگی نیز به‌عنوان اولین مربی در این رشته لژیونر شد و به تیم پورتو راه پیدا کرد. گفته می‌شود با توجه به ارتباطات ایمانی با مسئولان این باشگاه، عملکرد مغانی بررسی شده و در‌نهایت پورتو تصمیم به جذب او گرفته است. پورتو در نیم‌فصل اول سوپرلیگ پرتغال قهرمان شد و به پلی‌آف رفت و در پلی‌آف نیز تاکنون توانسته هر دو مسابقه خود را با پیروزی بگذراند. این تیم در کاپ اروپا هم حضور دارد. تورنمنتی که یک چهره ایرانی دیگر هم در آن حضور دارد و آن‌ هم کسی نیست جز نگین شیرتری.

برهانی و گیوه طلسم‌ها را شکستند

والیبال زنان ایران در‌حالی در چهار، پنج سال گذشته روند رو‌به‌رشدی را طی کرده است که هم‌زمان با آن مسیر موفقیت این دختران برای ورود به تیم‌های خارجی هم باز شد. مائده برهانی عنوان نخستین والیبالیست زن ملی‌پوشی را دارد که با حضور در تیم «شومن» بلغارستان در این رشته لژیونر شد. این در حالی بود که بعد از برهانی، بلغارها خواستار جذب زینب گیوه دیگر ملی‌پوش با‌سابقه ایرانی نیز شدند. مهسا صابری و مونا آشفته از دیگر نفراتی بودند که فرصت شرکت در لیگ والیبال ترکیه را به دست آوردند.

در‌حال‌حاضر به‌جز چهار والیبالیست ایرانی حاضر در پرتغال، مینا روستا در باشگاه «اکستریمادورا باداجز» اسپانیا، سودابه باقرپور در «گوریسای» اسلوونی و مائده برهانی در باشگاه «نمونه گنچلیک» ترکیه، دیگر لژیونرهای زنی هستند که در لیگ‌های اروپا دست به توپ هستند. چهره‌های مطرح تیم ملی والیبال بانوان در حالی به امید آینده‌ای بهتر در تیم‌های اروپایی شاغل شدند که فدراسیون والیبال نیز در اقدامی پسندیده یکی از مربیان طراز‌اول دنیا را برای آنها زیر نظر گرفته است.

اگرچه قرارداد این مربی هنوز نهایی نشده است؛ اما او به‌زودی هدایت این تیم را بر‌عهده خواهد گرفت تا آنها را برای حضور احتمالی بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو آماده کند. «الساندرا کمپدلی» گزینه ایتالیایی سرمربیگری تیم ملی والیبال در گذشته دستیار «خولیو ولاسکو» بوده است؛ مردی که همواره جزء پرافتخارترین مربیان والیبال جهان است و ۱۰ سال پیش تحولی شگرف در تیم ملی مردان ایران رقم زد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج