نظرسنجیهای کودکانه AFC به جای اطلاعرسانی
درباره مشکلات اطلاعرسانی در فوتبال ایران بارها نوشتهایم.
روزنامه ایران ورزشی: درباره مشکلات اطلاعرسانی در فوتبال ایران بارها نوشتهایم. کانالهای ارتباطی ارگانهای رسمی فوتبال با رسانهها به درستی طراحی نشده؛ از سؤال و جواب خبرنگاران مقابل در ورودی فدراسیون بگیرید تا بیتوجهی تیم ملی به رسانهها.
با این حال اوضاع در مقیاس قارهای هم تعریف چندانی ندارد. کنفدراسیون فوتبال آسیا در برنامه توسعهاش تأکید زیادی روی فعالیت وبسایت باشگاهها دارد و برای مسابقات خودش هم استانداردهای رسانهای مشخصی در نظر میگیرد، ولی وقتی پای اطلاعرسانی در میان باشد، با نهادهای مشابه مثل یوفا و فیفا فرسنگها فاصله دارد.
شبکههای اجتماعی کنفدراسیون فوتبال آسیا به تازگی در تسخیر نظرسنجیهای کودکانهای است که دور از شأن یک نهاد معتبر قارهای به نظر میرسد. دروازهبان دهه ۹۰ عربستان محبوبتر است یا مهاجم دهه ۸۰ کره جنوبی؟ مدافع استقلال بازیکن بهتری است یا مهاجم پرسپولیس؟ بهترین لژیونر این هفته فوتبال آسیا کدام است؟ اینها بخشی از سؤالاتی است که در نظرسنجیهای AFC در توییتر یا اینستاگرام میبینیم. معمولاً رسانههای زرد برای بازدید بیشتر و جذب مخاطب سراغ این نظرسنجیهای جنجالی میروند. واضح است که کلیک بیشتر برای یک بازیکن نشانه کیفیت بالاترش نیست و این مقایسهها اعتبار چندانی ندارد، با این حال کنفدراسیون فوتبال آسیا به ادامه این ماجرا اصرار میورزد و ظاهراً توجه ویژهای هم به مخاطبان ایرانی دارد.
در عوض AFC در خبررسانی به شدت ضعیف عمل میکند. در تمام ماجراهای مهم فوتبال آسیا، سایت کنفدراسیون در اعلام موضع رسمی تأخیر داشته و همین سکوت رسانهای، مهمترین دلیل بلاتکلیفی و داغ شدن بازار شایعات است. فوتبال ایران این ضعف AFC را در اتفاقات مهم ماههای اخیر کاملاً احساس کرده است. سلب میزبانی باشگاههای ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا، محرومیت آلکثیر و ماجرای شکایت النصر از پرسپولیس سه نمونه از اتفاقاتی است که بخش رسانهای کنفدراسیون فوتبال آسیا در آن منفعل بود و رسانهها برای پیگیری ماجرا از روی اجبار سراغ منابع غیررسمی میرفتند. تازهترین مورد هم اعلام تاریخ برگزاری دور برگشت مقدماتی جام جهانی از سوی یک سایت عراقی است. عجیب نیست که در سکوت محض کنفدراسیون، رسانهها مجبور شوند از توییت خبرنگار عربستانی یا خبر یک وبسایت غیرمعتبر نقل قول کنند.
کنفدراسیون فوتبال آسیا نه وبسایت فعالی دارد که با انتشار اخبار رسمی، رسانهها را از بلاتکلیفی خارج کند نه سخنگویی که در چنین مواردی جلوی انتشار شایعات را بگیرد. کنفدراسیون فوتبال آسیا چند سال قبل وبسایتی به زبان فارسی هم داشت و نسبتاً فعال بود، ولی ظاهراً به دلیل کمبود بودجه حالا تنها در دو زبان انگلیسی و عربی فعال است. آنها ظاهراً ترجیح میدهند نسبت به مخاطبان بیتفاوت باشند و فعلاً سرگرم راهاندازی نظرسنجی در شبکههای اجتماعی هستند.
نظر کاربران
قطعا اين نظرسنجي ها يك فايده هم دارد وآن اينكه طرفداران بعضي تيم ها الكي خودشون رو چهل ميليوني ندونن.يا بهشون ثابت بشه كه بازيكن هاشون اون كيفيتي كه بايد ندارن
این دردش از یه جای دیگه هست که ای اف سی نظرسنجی های داخلی را بی اعتبار کرد