حجتالله ایوبی متهم ردیف اول در تهران است
مشاور رییسجمهور گفت: کار دقیق و کارشناسیشدهی حجتالله ایوبی در رایزنی فرهنگی در فرانسه باعث شد که او متهم ردیف اول در تهران باشد، آن هم به جرم اینکه رایزن کارهای بنیادین نیست، بلکه رایزن کارهای نمایشی است!
در مراسم رونمایی از کتاب «۱۹۷۰ روز در شماره شش ژان بارت» نوشتهی حجتالله ایوبی علاوه بر او، دکتر حسامالدین آشنا، رضا میرکریمی، رخشان بنیاعتماد، فرشته طائرپور، علی مرادخانی، یونس شکرخواه و سیفالله صمدیان سخنرانی کردند.
ایوبی: دنیا حاضر است مستعمره فرهنگی ایران باشد
حجتالله ایوبی در ابتدای این مراسم اظهار کرد: آن روزهایی که گرم فعالیت در فرانسه بودم و تلاش میکردم هنر و فرهنگ این کشور را در سرزمینی که مردمش هنر را میفهمند معرفی کنم، یادداشتهای روزانهای را از کارهایم برمیداشتم؛ اما هیچوقت فکر نمیکردم که این یادداشتها ارزش چاپ کردن داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی از نگرانیهای من از چاپ این خاطرات این بود که همیشه در کتابهای خاطرهنویسی، نقش نویسنده بسیار پررنگ است؛ اما من میخواستم هنر و فرهنگ ایران در این کتاب پررنگ باشد نه «حجتالله ایوبی». به همین دلیل هم وقتی متن را تایپ کردم، بارها واژهی «من» و ضمیر متصل «م» را جستوجو و هربار تلاش کردم آنها را حتما حذف کنم.
رییس سازمان سینمایی کشور سپس با اشاره به اینکه دنیا حاضر است مستعمرهی فرهنگی ایران باشد بیان کرد: شاید این اثر نشان دهد که جهان حاضر است با کمال میل مستعمره فرهنگی ایران باشد. جهان، فرهنگ ایران را دوست دارد و ما میبینیم هر جا از فرهنگ ایران سخن به میان میآید همهی درها روی آن باز میشود. متأسفانه ما عادت داریم کارهای نکرده و جاهای نرفته را به رخ بکشیم، اما اگر در جهت اشاعه فرهنگ و هنر بجنگیم میبینیم که مردم دنیا عطش فرهنگ ایران را دارند.
رایزن سابق فرهنگی ایران در فرانسه در توضیح سخنانش با ذکر مثالی گفت: کاخ ورسای در فرانسه بسیار با شکوه است و مکانی دارد که برای فرانسوی ها خیلی مقدس و مهم است. در واقع، حتی دیدن آن مکان هم کار بسیار دشواری است چه برسد به اینکه بخواهید در آنجا برنامهای ترتیب دهید؛ اما ما توانستیم دو شب برنامه در آن مکان برگزار کنیم و نشان دهیم که همهی درها برای فرهنگ و هنر ایران باز است.
وی یادآوری کرد: اگر یک اقدام کوچک فرهنگی صورت گرفته، به پشتوانهی قوی زبان فرهنگ و هنر این کشور است که میتواند معجزه کند. جالب است که بدانیم رییس کاخ ورسای به من میگفت تو من را سِحر میکنی و میتوانی از ما برای برنامه برگزار کردن در کاخ، مجوز بگیری و همین کار باعث میشود که دیگر کشورها به ما انتقاد کنند؛ اما من به ایشان گفتم که این سِحر من و امثال من نیست، این سحر فرهنگ و هنر این کشور است.
ایوبی با اشاره به اینکه این کتاب میتواند برای رایزنان فرهنگی مفید واقع شود ادامه داد: در لابهلای سطور این کتاب، خیلی چیزهاست که نتوانستم به آنها اشاره کنم. پست نمایندگی فرهنگی فرصت بسیار خوبی برای مسوولان است که با زبان فرهنگ و هنر بتوانند جاذبههای سرزمین ایران را به مردم دنیا نشان دهند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش، با اظهار امیدواری نسبت به راه افتادن قطار دیپلماسی فرهنگی در دولت یازدهم، افزود: در این دوران که قطار دیپلماسی سیاسی به راه افتاده است، یقین دارم که قطار دیپلماسی فرهنگی هم راه میافتد تا انشاءالله بتوانیم بخصوص با زبان سینما، ایران را به دنیا معرفی کنیم.
آشنا: ایوبی متهم ردیف اول است
دکتر حسامالدین آشنا - مشاور رسانهای رییسجمهور - هم در این مراسم اظهار کرد: معتقدم فعالیت رایزن فرهنگی سه وجه دارد؛ وجه رایزنانه، وجه سیاستمدارانه و وجه روشنفکرانه. تعریفی که آقای ایوبی از رایزن فرهنگی در کتابش ارائه میکند به معنای یک ارتباط دهنده بین فرهنگی است که با بسیاری از تعاریف معمول متفاوت است.
او بیان کرد: کسی میتواند یک ارتباط دهندهی بین فرهنگی باشد که نسبت به فرهنگ مبدأ و مقصد شناخت داشته باشد. علاوه بر این، او باید نسبت به فرهنگ مبدأ عشق و نسبت به فرهنگ مقصد احترام قائل باشد و آقای ایوبی چنین ویژگیهایی را داشت. او محصول یک مکتب فرهنگی است که در دانشگاه امام صادق (ع) پرورش یافت و این همان مکتبی است که اسلام اعتدالی، رحمانی، عقلانی و اخلاقی را ترویج کرده است.
این کارشناس فرهنگی در ادامه با اشاره به فعالیتهایی که ایوبی در مسوولیت رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه انجام داده بود گفت: به نظرم سوال مهمی است که چرا بسیاری از رایزنان فرهنگی ما نتوانستهاند مانند او فعالیت کنند؛ احتمالا پاسخ، این است که این مدیران یا ایران، یا اسلام و یا فرهنگ مقصد را نشناختهاند. آقای ایوبی در مدت فعالیتش کشف کرد که مشترکات در امور فطری انسانی نهفته است و این کشف بزرگ، راه مهم ورود به هر فرهنگی است. او کارش را با زبان ادب، هنر، اخلاق و انسانیت شروع کرد که همه آن را میفهمند و همین باعث شد که راه را باز کند؛ اما آیا این راه باز ماند؟ معتقدم که خیر.
او سپس با اشاره به ایرادهایی که کار دقیق فرهنگی بهدنبال دارد بیان کرد: کار دقیق و کارشناسیشدهی ایوبی در رایزنی فرهنگی در فرانسه باعث شد که او متهم ردیف اول در تهران باشد، آن هم به جرم اینکه رایزن کارهای بنیادین نیست، بلکه رایزن کارهای نمایشی است!
آشنا ادامه داد: متأسفم که اینجا بگویم من خجالت کشیدم وقتی که ماه گذشته در همان ساختمان کوچک رایزنی ایران در فرانسه حضور پیدا کردم و هیچکدام از آن چیزهایی را که آقای ایوبی در کتابش نوشته است در آنجا ندیدم. در واقع، با ساختمانی خاکگرفته مواجه شدم که درگیر کارهای بنیادین است و مراجعهکنندهای ندارد.
وی در پایان سخنانش دربارهی یکی از دلایل موفقیت ایوبی در رایزنی ایران در فرانسه، توضیح داد: در زمانی که ایشان در فرانسه بود، آقای محمدجواد ظریف نمایندهی ایران در سازمان ملل بود، سفیر ایران در فرانسه نیز صادق خرازی و نمایندهی ایران در یونسکو احمد جلالی بود. در واقع، این چهار نفر یک مربع را تشکیل داده بودند که با همکاری یکدیگر کارهای خیلی خوبی را انجام میدادند، یعنی فعالیت ایشان بهصورت یک تیم انجام میشد.
طائرپور: هربار که ایوبی صحبت میکند محبوبتر میشود
در ادامهی این مراسم، فرشته طائرپور دربارهی ایوبی و کتاب جدیدش، گفت: معتقدم کسی که خاطرات روزانهاش با این نظم ثبت و به چاپ میرساند حتما وقتی میخواهد کاری کند به این موضوع فکر میکند که کار او در تاریخ ماندگار و جاودان خواهد بود و این، نکتهی خیلی مهمی است.
این تهیهکنندهی سینما ادامه داد: زمانی که آقای ایوبی به ریاست سازمان سینمایی منصوب شد، خیلیها او را نمیشناختند و فقط عدهی معدودی بودند که از او شناخت داشتند.
او سپس با اشاره به مدت زمان مدیریت ایوبی در جایگاه ریاست سازمان سینمایی، اظهار کرد: یقین بدانید هر بار که آقای ایوبی صحبت میکند یا چیزی از او خوانده میشود، نزد سینماگران محبوبتر خواهد شد، چراکه سخنان او همان حرفهای ماست که با زبان صریحتر بیان میشود. آرزو میکنم در عرصهی پربلای سینمای ایران هم شاهد روزنگار آقای ایوبی باشیم.
طائرپور خطاب به رییس سازمان سینمایی گفت: یقین داریم نگاه جهانی شما به هنر ایرانی میتواند کمک کند که دید سینمای ایران بیش از این محدود نشود. امیدوارم همانطور که امروز حالمان بهتر است، کارها و آثارمان هم از کیفیت بهتری برخوردار باشد.
شکرخواه: ایوبی یک شخصیت متخصص فرهنگی است
دکتر یونس شکرخواه از همکاران دانشگاهی حجتالله ایوبی بهعنوان سخنران بعدی، دربارهی کتاب «۱۹۷۰ روز در شماره شش ژان بارت» گفت: این کتاب نثر بسیار روان و خوشساختی دارد و از معدود کتابهایی است که خواننده بدون وقفه، اتفاقهای آن را تعقیب میکند. فکر میکنم این نثر روان مدیون سابقهی ژورنالیستی دکتر ایوبی است.
این استاد رشتهی ارتباطات ادامه داد: معتقدم کتاب «۱۹۷۰ روز در شماره شش ژان بارت» اینطور نیست که خاطرات روزانه، بدون تفکر کنار هم قرار گرفته و چاپ شده باشند، بلکه یک سناریو و خط داستانی کاملا فکرشده برای نگارش این کتاب در نظر گرفته شده است.
شکرخواه همچنین دربارهی پیام این کتاب گفت: پیام آقای ایوبی در این کتاب به سمت تهران است که میتوان با یک اتاق بسیار کوچک و بدون امکانات خاصی، کارهای بزرگی انجام داد.
این استاد دانشگاه همچنین اظهار کرد: «حجت» یک شخصیت متخصص فرهنگی است و از این منظر، حضور او را در حوزهی سینمایی دولت یک فرصت میدانم و امیدوارم قبیلهی روشنفکر ما هم تجارب خود را بدون هیچ فاصلهگذاری در اختیار او قرار دهد تا او بتواند نقش تسهیلگر خود را ایفا کند.
میرکریمی: ایوبی از میان میدان مین، یک معبر باز کرد
سیدرضا میرکریمی نیز که از دوستان حجتالله ایوبی است، گفت: آشنایی من با آقای ایوبی به ۱۲ - ۱۳ سال پیش بازمیگردد و مربوط به زمانی است که در میان سفرهایم قرار شد برای نمایش فیلم «کودک و سرباز» به پاریس بروم.
این کارگردان سینما همراهی و اقدامات ایوبی را در پاریس باعث شگفتیاش دانست و ادامه داد: آقای ایوبی همهی واژههای «من» را از کتاب درآورد و به نظرم، این لحن فروتنانهی ایشان، از آن کارهایی که در فرانسه انجام میداد به نوعی کاسته است؛ اما اینجا باید بگویم که حتی بسیاری از سیاستمداران ما هم برای ارتباط گرفتن با مسوولان فرانسوی، دست به دامن او میشدند، چون آقای ایوبی اعتبار و آبرویی در فرانسه برای خود کسب کرده بود.
او در بخش دیگری از سخنانش با ابراز خرسندی از پذیرش مسوولیت سازمان سینمایی از سوی ایوبی، بیان کرد: زمانی که آقای ایوبی برای مشورت دربارهی پذیرفتن مسوولیت سازمان سینمایی با من تماس گرفت، گفتم که شما را برای وزارت پیشنهاد داده بودم و البته نگران آبرو و شخصیت علمی ایشان بودم، چراکه سینما دستخوش حواشی بسیار زیادی بود؛ اما در این مدت دیدیم که اتفاقات بسیار خوبی در سینما افتاده است و میتوان گفت، کسی که صادقانه و علمی به یک مقوله نگاه کند میتواند خیلی راحت در دلها جا باز کند و برنامههایش را پیش ببرد.
کارگردان فیلم سینمایی «خیلی دور خیلی نزدیک» دربارهی حضور ایوبی در سازمان سینمایی نیز معتقد است: آقای ایوبی توانست از یک میدان مین که قبلیها برایش گذاشته بودند، معبری باز کند و به همین دلیل میگویم که قطعا میتواند در ادامهی راه، برنامههای بلندمدت خود را اجرا کند.
این تهیهکننده و کارگردان سینما دربارهی کتاب «۱۹۷۰ روز در شماره شش ژان بارت» معتقد است: این کتاب بهعنوان یک درسآموز میتواند نشان دهد که با امکانات بسیار اندک میتوان چه کارهای بزرگی انجام داد. ایوبی یک ساختمان کوچک خاکگرفته را به یک مرکز فرهنگی نمونه در فرانسه تبدیل کرد. امیدوارم کارهای او در نقش رایزن فرهنگی سرمشق رایزنهای فرهنگی دیگر قرار گیرد.
بنیاعتماد: بهعنوان یک فیلمساز قد کشیدم
در ادامهی این مراسم، رخشان بنیاعتماد نیز اظهار کرد: بدون هیچ تعارفی باید بگویم وقتی در کشورهای مختلف برنامه داشتم، ترجیح میدادم رایزن فرهنگی ایران در آنها حضور پیدا نکند چراکه اولا بسیاری از آنها اطلاع کافی از ماجرا نداشتند و ثانیا بیشتر در مراسم بهعنوان بازرسانی حضور پیدا میکردند که زیر نگاه عیبیابشان باید دنبال جوابهایی میگشتیم که بعدا به آنها نیاز بود. ضمن آنکه من همیشه دوست داشتم بهعنوان یک سینماگر مستقل شناخته شوم.
کارگردان فیلم «قصهها» ادامه داد: زمانی که برای نمایش یکی از فیلمهایم به فرانسه رفته بودم، نمیدانستم که این برنامهریزی توسط رایزنی فرهنگی ایران در این کشور انجام شده و وقتی متوجه این موضوع شدم، بسیار عصبانی شدم و موضع گرفتم، چون تجربیات تلخی در این زمینه داشتم؛ اما وقتی با آقای ایوبی دیدار کردم و در چند مهمانی ساده که او ترتیب داده بود، حضور یافتم متوجه شدم که موضوع به شکل دیگری است. واقعا در آن دیدارها و مهمانیها باورم نمیشد بعضی از هنرمندانی را ببینم که اصلا انتظار دیدنشان را در کنار یک مسوول دولتی نداشتم و باید بگویم برای اولینبار بهعنوان یک فیلمساز ایرانی، قد کشیدم.
او گفت: بهعنوان یک فیلمساز بسیار خوشحالم که آقای ایوبی در مقام مدیریت یکی از بخشهای بسیار اثرگذار فرهنگی این کشور، آن هم در شرایط بسیار سخت حضور یافته است.
بنیاعتماد کتاب «۱۹۷۰ روز در شماره شش ژان بارت» را یک اثر جریانساز دانست و در اینباره توضیح داد: ما ایرانیها بهلحاظ تاریخی و ویژگیهای فرهنگی، در حفظ محدودهی خصوصی خودمان خیلی حساس هستیم. به همین دلیل، خاطرهنویسی هم بسیار کم انجام میدهیم. فکر میکنم در چنین فضایی، شهامت انتشار یادداشتهای روزانه نیز میتواند بسیار مهم باشد. به همین دلیل میگویم بهجز بحث محتوا و کیفیت کتاب «۱۹۷۰ روز در شماره شش ژان بارت» این اثر جریانساز و حائز اهمیت است.
این کارگردان سینما در پایان اضافه کرد: این کتاب میتواند بهعنوان یک سرمشق و الگو برای افراد و مسوولانی باشد که افتخارشان بازگرداندن بودجهی دستنخورده در پایان دورهشان به خزانه است!
مرادخانی: ایوبی بر اتفاقات فرهنگی مسلط است
همچنین علی مرادخانی - معاون هنری وزیر ارشاد - با اشاره به سابقهی آشناییاش با ایوبی، اظهار کرد: من در نگاه اول متوجه شدم که آقای ایوبی میتواند در حوزهی فرهنگی کارهای ماندگاری انجام دهد. کتاب ایشان را باید رایزنهای فرهنگی مطالعه کنند تا متوجه باشند که حوزهی کاری رایزنی را نمیتوان با شأن اداری مدیریت کرد، بلکه باید دغدغهی انجام کار فرهنگی را داشت.
صمدیان: ایوبی یادآور دوندهی مارتن است
در پایان این مراسم، سیفالله صمدیان - عکاس - نیز اظهار کرد: سالها قبل، عبارتی با این مضمون در ذهنم شکل گرفت «هیچ هنرمند اصیلی محتاج هیچ دولتی نیست، اما هر دولتی محتاج هنرمندان اصیل خودش است» فکر میکنم اهمیت این عبارت زمانی مشخص میشود که شما دولت یا کشوری دارید که شرایط خاصی در جهان دارد که شاید حتی دولتمردان فرصت نمیکنند خیلی به بحث فرهنگ برسند. در این وضعیت، من وقتی به آقای ایوبی و کسانی مانند آقای ایوبی فکر میکنم، یک دوندهی دوی مارتن در ذهنم تداعی میشود.
او افزود: ایوبی در طول این سالها راهی را طی کرد که در آن، هنرمند، فرهنگ و دولتمرد را به هم رسانده است. دقیقا به همین دلیل و برای اولینبار با شجاعت میگویم که خوشحالم کسی در موقعیت هولناک سینما قرار گرفته است که جایگاه فرهنگ را کاملا متوجه میشود.
در مراسم رونمایی از کتاب «۱۹۷۰ روز در شماره شش ژان بارت» که در نشر ثالث برگزار شد، امیرحسین شریفی، پرویز پرستویی، کامبیز درمبخش، احمد امینی، جهانگیر کوثری، امیر اثباتی، توفیق سبحانی، مینو فرشچی، محمد رسولاف، کامبیز نوروزی، رسول صادقی، فاضل جمشیدی، کامبیز نوروزی، پناهبرخدا رضایی و سفیر افغانستان در ایران و ... حضور داشتند.
ارسال نظر