پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته
مجموعه «شهرزاد» تحت تاثیر برف سنگین و اختلالات سیستم توزیع چند روزی دیرتر به بازار آمد.
اکران: تهران و ۳۰ شهر دیگر (مراکز استان ها) درگیر جشنواره فیلم فجر می شوند ازامروز تا ده روز دیگر، سینمای ایران هر چه در چنته داشته باشد در این ده روز رو خواهد کرد (البته خیلی ها هم فیلم هایشان را فجر نداده اند). ناگفته نماند برای فیلم دیدن در جشنواره اگر که بسته های بلیط را از قبل خریداری نکرده باشید. عموما در صف های عریض و طویل معطل می شوید و خب این گونه فیلم دیدن منتقدانی هم دارد، شاید بگویند دلتان خوش است و دو روز دیگر نمایش خانگی می آید و می بینید با پنج هزار تومان! یا عده ای دیگر هم که اصلا سینمای ایران را قابل دیدن نمی دانند و دائما با آثار فاخر سینمای هالیوود و اروپا ارتباط می گیرند...هر دو گروه منتقدان حق دارند سبک زندگی خودشان را داشته باشند و آن هایی هم در صف می ایستند هم اما حق دارند یک تجربه کم نظیر را تجربه کنند.
از حواشی که دور شویم به اصل بپردازیم؛ در میان فیلم های امسال یکی «لاتاری» مهدویان به خاطر مضمون خاصش (قاچاق دختران فراری) مورد توجه است، یک «بمب» معادی که می گویند کم مخالف هم نداشته و روایت متفاوتی از روزهای جنگ و تهران تعریف کرده است. «تنگه ابوقریب» هم می گویند خیلی خوش ساخت درآمده مثل «کامیون» پرتوی که یک فیلم جاده ای خوش ساخت باید باشد. «عرق سرد» بیرقی هم با توچه موضوعش و مساله دختران فوتبالیست باید مورد توجه قرار بگیرد. «مصادره» هم حداقل به خاطر عطاران تم کمدی اش پر طرفدار خواهد شد و تا ببینیم چه پیش می آید.
کیوسک: «اندیشه پویا» منظم ترین ماهنامه حوزه علوم انسانی است و تکلیفش مشخص است. در شماره جدید اندیشه پویا درباره اعتراضات با حضور عباس عبدی و علیرضا علوی تبار ترتیب داده شده است، ریشه اعتراضات را بوروکراسی نظام اداری تلقی کرده اند و گفتارهایی در این باره داشته اند. سرمقاله نشریه هم به قلم رضا خجسته رحیمی در همین باب است.
در بخش فکر روشن هم در این شماره مقاله ای مفصل از علی میرسپاسی مونولوگ های طولانی ارائه شده است، که به مساله تقدم فرهنگ بر دموکراسی خواهی و نقد چنین دیگاه هایی می پردازد و در تاریخ فرهنگی موضوعی جالب بهانه شده است. هوشنگ شهابی درباره انقلاب ایران و اسطوره موسی و فرعون نوشته است. در بایگانی هم پرونده ای راجع به سالمرگ تقی ارانی ترتیب داده شده که البته نکته خیلی ویژه ای ندارد. یگ گفت و گو با محمد علی موحد و یک مقاله از مصطفی ملکیان از دیگر خواندنی های این شماره است
تماشاخانه: «آن سوی آینه» به کارگردانی علی سرابی دقیقا در مرز سرگرم کنندگی و وزین بودن اجرا شده است داستان درونگوی های و کشمکش های ذهنی چند کاراکتر گه در قالب مونولوگ های طولانی روایت می شود و به واقع جذاب است. در آن سوی آینه که در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می شود علی سرابی، پژمان جمشیدی، مارال بنی آدم و ریما رامین فر بازی می کننند و نمایش به زبان کمدی برخی دغدغه های زناشویی و اجتماعی را مطرح می کند.
خلاصه داستان؛ یه شب خوابیدی صبح بلند شدی زنت رو ترک کردی. من که هرگز نمی تونم همچین کاری بکنم ! چون می ترسم دلش رو بشکونم. بعدش هم اصلا درست نیست، تا با زنت حرفت میشه خداحافظ شما ؟! ما رفتیم سراغ یکی دیگه ؟!
کتاب: سوفی آموندسن دختری است که در آستانهی پانزده سالگی با ماجرای عجیبی روبهرو میشود، او نامهایی از جانب فرد ناشناسی دریافت میکند که او را به تفکر درمورد ابتداییترین سوالات فلسفی و خودشناسی وامیدارد. در خلال نامهها و دیدارهای این دو شخصیت؛ نویسنده تقریباً به اهم عقاید و نظریات فلسفی مطرح شده در طول تاریخ میپردازد. سرگذشت فیلسوفان طبیعی و پس از آن سقراط و افلاطون و ارسطو مطرح میشود، عقاید حاکم در قرون وسطا، دورهی رنسانس و عصر باروک را بیان میکند، باورهای دکارت، اسپینوزا، لاک، هیوم و بارکلی را شرح میدهد، وارد عصر روشنگری میشود، نظران کانت را مطرح میکند به تعریف رومانتیسیسم میپردازد، نظریات هگل، کرکهگور، مارکس، داروین و فروید را بیان میکند و در پایان به عصر حاضر میرسد و نظریهی انفجار بزرگ را نیز مطرح میکند، کتاب دنیای سوفی در واقع برای آشنایی اولیه با مفاهیم فلسفی نوشته شده است
نظر کاربران
رامین ناصرنصیر بد بازی نکرده بود اتفاقا نقششو خیلی خوب تونسته دربیاره،چرا همچین نقدی نوشتی رو نفهمیدم،راستی خورجین نداشتی این هفته
این بخش خیلی خوبه
خورجین امروز را من بگم
می تونید فیلم های پروژه فلوریدا . شکل آب .کشتن گوزن مقلد و بهتربنشان لیدی برد
و برای کوچک ترا انیمیشن کوکو
کتاب خیلی خوبی معرفی کردید
ممنون