جشنواره فیلم فجر؛ از الف تا ی
پرواز سیمرغ در آسمان تناقض و دلزدگی!
یکماه و یک روز مانده به آغازین روز سیوششمین دوره جشنواره فیلم فجر ابراهیم داروغهزاده مقابل خبرنگاران نشست؛ و اسامی فیلمهای حاضر در جشنواره را اعلام کرد. فهرستی شامل ٢٢ فیلم بلند سینمایی، یک فیلم انیمیشن و دو مستند بلند؛ که درعین اینکه وزن نامهای حاضر در جشنواره میتواند نوید از برگزاری دورهای گرم و پرسروصدا داشته باشد.
به هرحال بنا به اعلام احمد امینی بهعنوان یکی از اعضای هیأت انتخاب فیلمهای این دوره از جشنواره؛ فیلمهای اتاق تاریک به کارگردانی و تهیهکنندگی روحالله حجازی، امپراتور جهنم پرویز شیخ طادی و تهیهکنندگی محمد خزایی، امیر به کارگردانی نیما اقلیما و تهیهکنندگی سیدضیاء هاشمی، بمب پیمان معادی و تهیهکنندگی مانی حقیقی، به وقت شام ابراهیم حاتمیکیا و تهیهکنندگی محمد خزایی و سازمان اوج، تنگه ابوغریب به کارگردانی بهرام توکلی و تهیهکنندگی سعید ملکان و سازمان اوج، جاده قدیم به کارگردانی و تهیهکنندگی منیژه حکمت، جشن دلتنگی پوریا آذربایجانی و تهیهکنندگی علی قائممقامی، چهارراه استانبول به کارگردانی و تهیهکنندگی مصطفی کیایی، خجالت نکش رضا مقصودی به تهیهکنندگی سیدامین پروینحسینی، دارکوب بهروز شعیبی و تهیهکنندگی سیدمحمود رضوی، سرو زیر آب به کارگردانی محمدعلی باشهآهنگر و تهیهکنندگی سیدحامد حسینی، سوءتفاهم احمدرضا معتمدی و تهیهکنندگی جلیل شعبانی، شعلهور حمید نعمتالله و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی، عرق سرد سهیل بیرقی و تهیهکنندگی مهدی داوری، انیمیشن فیلشاه به کارگردانی هادی محمدیان و تهیهکنندگی حامد جعفری، کار کثیف به کارگردانی و تهیهکنندگی خسرو معصومی، کامیون به کارگردانی و تهیهکنندگی کامبوزیا پرتوی، لاتاری محمدحسین مهدویان به تهیهکنندگی سیدمحمود رضوی، ماهورا ساخته حمید زرگرنژاد و تهیهکنندگی علیرضا جلیلی، مصادره مهران احمدی و تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی، مغزهای کوچک زنگزده هومن سیدی و تهیهکنندگی سعید سعدی و هایلایت اصغر نعیمی و تهیهکنندگی ساسان سالور به همراه مستندهای بانو قدس ایران ساخته مصطفی رزاقکریمی و تهیهکنندگی موسسه اوج و زنانی با گوشوارههای باروتی به کارگردانی رضا فرهمند و تهیهکنندگی مرتضی شعبانی در این دوره از جشنواره به نمایش درخواهند آمد.
در حقیقت در شرایطی که جشنواره این دوره میتواند به حضور نامهای کنجکاویبرانگیزی چون ابراهیم حاتمیکیا، حمید نعمتالله، محمدعلی باشهآهنگر، پیمان معادی، بهرام توکلی، منیژه حکمت، مصطفی کیایی، احمدرضا معتمدی و حتی روحالله حجازی، بهروز شعیبی و محمدحسین مهدویان ببالد؛ در عین حال برگزارکنندگان همین دوره جشنواره هم نمیتوانند این نکته را نادیده بگیرند که با حضور ٦ فیلمساز بزرگ و شناختهشده که از جشنواره کنار کشیدهاند، جشنواره تا چه حد زیادی میتوانست پتانسیل بیشتری برای ایجاد جذابیت و خبرآفرینی داشته باشد.
در نشست معرفی فیلمهای بخش مسابقه که گفته شده تنها بخش این دوره از جشنواره خواهد بود، احمد امینی بهعنوان یکی از اعضای هیأت داوران با اعلام اینکه این فیلمها بعد از بازبینی ٦٧ فیلم کامل از بین ١٠٠ فیلم ثبتنام کرده انتخاب شدهاند؛ در مورد نقش قوهقضائیه یا دخالت نهادهای دیگر در انتخاب فیلمها گفت: امسال صدای واحدی شنیده شد و هیچ فیلمی از این ۶۷ فیلم را هیچکس ندیده، حتی دبیر و رئیس سازمان سینمایی.
در ادامه نوبت ابراهیم داروغهزاده دبیر این دوره جشنواره بود تا پاسخگوی نکات سوالبرانگیز و تناقضهای این دوره باشد. نکاتی از قبیل عدم حضور شماری از کارگردانان مطرح که داروغهزاده با تکذیب دلزدگی آنها، با اشاره موردی به کارگردانانی چون بهمن فرمانآرا و علی ژکان گفت که فرمانآرا میخواهد در جشنواره بینالمللی فجر شرکت کند و علی ژکان هم فیلمش انتخاب نشده است. او ادامه داد: تمام فیلمهایی که آماده بودند و توانستند نسخه کامل را برسانند، به جشنواره ارایه شدند، حتی بسیاری از صاحبان آثار با ما تماس میگرفتند تا فرصت را تمدید کنیم. به هرحال جشنواره متعلق به همه سینمای ایران است و این جشن با شکوه برگزار میشود و هیچ دلزدگی در آن وجود ندارد.
یک جشنواره بیپدیده!
نکته مهم دیگر؛ که از پیش نیز دربارهاش زیاد سخن به میان آمده، حذف بخشی مربوط به فیلم اولیها است. بخشی که در سالهای اخیر با نام نگاه نو برگزار میشد و البته در سالهای قبل نیز با عناوینی چون فیلمهای اول و دوم و نظایر آن عواید ملموسی برای سینمای ایران حاصل آورده بودند، اما در ادامه سیاست نهچندان منطقی کوچککردن جشنواره این بخش نیز حذف شد؛ تا ما که زمانی از این نظر زیر سوال بودیم که برخلاف تمام جشنوارههای معتبر جهانی جشنواره را با شاخ و برگهای اضافه و بخشهای غیرضروری فرعی متورم کردهایم، اینبار نیز برخلاف رویه غالب بیشتر فستیوالهای مهم یکی از مهمترین بخشهای جشنواره را با دست خود حذف کنیم.
فراموش نکردهایم در سالهای اخیر این بخش چه سینماگرانی را وارد چرخه تولید سینمای ایران کرده؛ و حالا این واقعیت که دیگر چنین بخشی در کار نیست و فیلمسازان نوآمده باید تن به رقابتی نابرابر با شناختهشدههای این عرصه دهند، ناراحتکننده است. به این دلیل هم هست که این دوره به احتمال زیاد جشنواره پدیدهای به آن شکل همهساله نخواهد داشت؛ همانگونه که این واقعیت تلخ را سیدجمال ساداتیان نیز مورد اشاره قرار داد و بحثانگیز شد. به دلیل نبود چنین بخشی است که جشنواره امسال فقط سه چهره نوآمده در زمینه کارگردانی دارد؛ که تازه مهدی احمدی در این بین چهرهشناسی به شمار میآید و با توجه به روابط و عوامل فیلمش نمیتوان او را فیلم اولی به شمار آورد. فیلمهای اول جشنواره امسال عبارتند از: امیر به کارگردانی نیما اقلیما و تهیهکنندگی سیدضیاء هاشمی، ماهورا ساخته حمید زرگرنژاد و تهیهکنندگی علیرضا جلیلی و مصادره مهران احمدی و تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی.
کدام دلزدگی؟!
درباره غایبان سرشناس جشنواره بهطور گذرا اشاره کردیم. در این بین از کارگردانان مطرح غایب سینمای ایران چون بهمن فرمانآرا، رسول صدرعاملی، مانی حقیقی، کمال تبریزی، محمدرضا هنرمند، علی ژکان و... که یا مستقیما گفتهاند فیلمشان را برای پخش به مسئولان جشنواره فجر نمیدهند یا از طولانیشدن مراحل فنی فیلمشان سخن به میان آوردهاند و تأکید کردهاند؛ آثارشان تا یکماه آینده آماده اکران نمیشود و بدین ترتیب حاضر به ارایه فیلمهایشان به دبیرخانه نشدهاند؛ صریحترین موضعگیری را بهمن فرمانآرا داشته که تأکید کرده؛ فیلمش را به جشنواره ملی فجر نمیدهد.
سیدجواد هاشمی: انتظار حمایت داشتم
سیدجواد هاشمی، کارگردان «آهوی پیشونی سفید» که تأکید دارد فیلمش متعلق به سینمای کودک است. درباره این موضوع به «شهروند» گفت: به نظر میآید هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر، در تمام دورهها احساسش این است که کارهای مربوط به کودکان و نوجوانان نباید در جشنواره فجر حضور داشته باشد. این نگاه غیرقانونی و اشتباه اساسی در طول سالهای مختلف وجود داشته و معمولا هم به این بهانه رخ میدهد که مسئولان برگزاری میگویند، فیلم کودک جشنوارهای جدا و مستقل دارد. این حرف اگر قرار باشد مبنای کار قرار بگیرد، باید فیلمهای دفاع مقدسی هم از لیست جشنواره حذف شود، چون این فیلمها هم برای خودشان جشنواره مستقل دارند.
پول جشنواره در جیب تهیهکنندگان
ابراهیم داروغهزاده پس از اعلام اسامی فیلمهای بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر درباره اینکه برخی فیلمسازان مطرح اثرشان به جشنواره نرسیده و آیا امکان دارد بخش خارج از مسابقهای برای نمایش این فیلمها در نظر گرفته شود، گفت: احتمال چنین چیزی بعید است؛ چراکه معمولا فیلمسازان تمایلی به نمایش فیلم خود در بخش خارج از مسابقه ندارند اما اگر تعداد تقاضاها در اینباره زیاد باشد، موضوع در شورای سیاستگذاری جشنواره بررسی میشود. او در این مورد توضیح بیشتری میدهد: وجود این بخش بستگی به این دارد که تا چه اندازه تهیهکنندگان دوست داشته باشند فیلمشان خارج از مسابقه به نمایش درآید. بسیاری از فیلمسازان نسبت به این بخش علاقه ندارند و استقبال نمیکنند.
ارسال نظر