«خاویر باردم» از فیلم جدید فرهادی و همکاری با او میگوید
«همه میدانند» نام فیلم جدید اصغر فرهادی «در مقام نویسنده و کارگردان» است. فیلمی که بعد از دوسال از فیلم فروشنده جلوی دوربین رفته و به سیاق اغلب فیلمهای کارنامه این کارگردان جهانیشده ایرانی درامی خانوادگی و روانشناسانه است.

اینما کوئستا که در خولیتا اثر آلمودوار هم جلوی دوربین رفته بود، دیگر بازیگر «همه میدانند» است. بازیگری که علاوه بر کارنامه قابل قبول در سینما و تئاتر اسپانیا عمده شهرت خود را در سالهای اخیر مدیون حضور در نقش اصلی دو سریال عامهپسند عشق در سالهای آشوب و عقاب سرخ است.
همه میدانند این فیلم که بین ١٢ تا ١٣میلیون دلار هزینه دارد، حاصل همکاری فرانسه، ایتالیا و اسپانیا خواهد بود. الکساندر مالهگی از کمپانی فرانسوی ممنتو فیلم، آلوارو لونگوریا از کمپانی اسپانیایی استالوارتس مورنا فیلم و آندریا اوچیپنتی از کمپانی ایتالیایی لاکی رد فیلم فرهادی را تهیه خواهند کرد.
در میان تمام عوامل فیلم همه میدانند، باوجود تمام نامهای بزرگی که در این فیلم وجود دارد، اما، خاویر باردم برای سینمادوستان اهمیت دیگری دارد. بازیگری بزرگ با فیلمهای درخشانی چون مادر!، اسکای فال، زیبا، ویکی کریستینا بارسلونا، جایی برای پیرمردها نیست، عشق در سالهای وبا و... که با بزرگانی چون وودی آلن، برادران کوئن، ایناریتو، مایکل مان و... همکاری کرده است.
چه شد که با اصغر فرهادی در فیلم همه میدانند همکاری کردید؟
ببینید بعضی چیزها را نمیشود گفت. البته مواردی بود که نمیشد نادیدهاش گرفت؛ ازجمله اینکه من جدایی و فروشنده را دیده بودم و از نگاهی که در فیلمهای فرهادی وجود دارد، خوشم میآمد. اما تا لحظهای که فرهادی به من پیشنهاد بازی نداده بود، نمیتوانستم کاری کنم. درواقع از دست من هیچ كاری برنمیآمد. یکسری چیزها باید اول اتفاق بیفتند تا بشود دربارهشان صحبت کرد.
اصلا میتوانی بگویی که چگونه فرهادی به تو همکاری در این فیلم را پیشنهاد کرد؟
پیشنهاد بازی در این فیلم اول به من نشد. درواقع پیشنهاد اول به پنهلوپه رسید و این آغاز درگیرشدن من در این پروژه بود. سناریو را که خواندم دیوانه شدم. بگذار اینگونه بگویم که هر دوی ما، هم من و هم پنهلوپه گرفتار اوهام و خیالاتی شده بودیم. تازه دو هفته بعد از پنهلوپه بود که فرهادی به من پیشنهاد داد.
آیا در این مدت زمانی که از همکاریتان میگذرد، متوجه خصوصیاتی ویژه در او نسبت به دیگر کارگردانانی که با آنها همکاری کردهای، شدهای؟
اصغر فرهادی کارگردان عجیبی است. او در طول مدت زمان كار عناصر گوناگونی را با یكدیگر تركیب میكند. این را در جنبههای مختلفی میتوانم بگویم. مثلا در مورد شکلگیری نهایی فیلمنامه، کار او شگفتانگیز است. در حقیقت او در طول كار، فیلمنامه را براساس ویژگیهای بازیگران، صحنه و البته حالوهوای گروه در لحظه فیلمبرداری بازنویسی میكند. بهعنوان بازیگری که چندان در بند علاقه به شیوههای استودیویی خطکشیشده تولید نیستم، میتوانم بگویم به دلیل این ویژگیها همكاری با این مرد برای یك بازیگر یک تجربه دیوانهكننده است.
نخستین عکسالعمل تو زمانی که با پیشنهاد فرهادی مواجه شدی، چه بود؟
اولش فکر نمیکردم این همکاری شدنی باشد. شاید بشود گفت حتی اولش حس کردم تجربه خستهکنندهای هم خواهد بود. میدانی؛ من و پنهلوپه هم بهعنوان زن و شوهر با هم زندگی میکنیم و هم اینکه تجربه بیشمار همکاری با هم سر صحنه را داریم.

از این فیلم بگذریم و بقیهاش بماند برای زمان نمایش فیلم. اما این را میشود بگویی چرا تا این حد دلبسته نقشهای منفی هستی؟ اخیرا چه در قسمتهای جدید جیمزباند و چه در دزدان دریایی کارائیب نقش منفی داشتی...
اگرچه ممکن است این پاسخ به نوعی کلیشهای به نظر برسد، اما ناچارم بگویم که نقشهای منفی، به بازیگر امکان تحرک و ارایه چیزهای مختلف را میدهند. همچنین نقشهای منفی تنوع زیادی در خود دارند و به بازیگر امکان میدهند که هنر و تواناییهایش را به شکل بهتری به نمایش بگذارد.
اما خیلی از ستارگان دوست ندارند تماشاگر آنها را در نقش منفی به یاد آورد...
این شاید مربوط به گذشتهها باشد که نقشهای منفی، نقشهایی کلیشهای به شمار میآمدند و تقریبا اغلب بازیگران نقش منفی در فیلمهای مختلف خودشان را تکرار میکردند. اما چند دههای میشود که روزگار عوض شده است و اگر دقت کنید میبینید که اکثر بازیگران مطرح و نامتعارف سینما از بازی در نقشهای منفی و خاکستری استقبال زیادی میکنند. از سوی دیگر هم این ثابت شده که تماشاگران هم اینجور کاراکترها را دوست دارند که این هم خود دلایلی دارد و شاید مهمترین دلیلش هم این باشد که این جور نقشها طبیعیتر و منطقیتر به نظر میآیند. این هم از این دلیل.
وقتی درحال ایفای نقش هستی آیا از تجربیات شخصی هم بهره میگیری؟
بعضی وقتها؛ اما اینکه الزاما با تکیه بر این تجارب بازی کنم؛ نه. حقیقتش این است که هیچ بازیگری نمیتواند بازیهایش را فقط براساس تجربههای شخصیاش طراحی کند؛ چون تجربیات هر کس دامنه محدودی دارند و در هر نقشی نمیشود به این گنجینه شخصی سر زد و چیزی از آن کش رفت. مثلا من خودم یک دوران کودکی پردردسری را از سر گذراندهام. کودکی پرهیجان در روزگار اوج قدرت و دیکتاتوری فرانکو؛ آن هم در خانوادهای که مادرم و یکی از داییهایم چپ بودند و فعالیتهای سیاسی داشتند. آن روزها را هنوز یادم هست.
پس راه شخصی شما برای نزدیکی به کاراکترها چیست؟
تحقیق، تحقیق و تحقیق. درواقع من برای تمام نقشهایی که بهعهده میگیرم، تحقیق میکنم، یعنی بازیگری هستم که تا کاراکتر موردنظر را نشناسم و با دیدگاهها و انگیزههایش آشنا نشوم، نمیتوانم جلوی دوربین بروم. این وسواس البته دلیل هم دارد: اگر خودم آن کاراکتر را نفهمم و باور نکنم، چطور میتوانم انتظار داشته باشم تماشاگران او را از من بپذیرند؟
الان که به کودکیهایت نگاه میکنی، فکر میکنی آیا آرزوهایی که در کودکی داشتی تحقق یافتهاند؟
شاید؛ اما قطعا همهشان نه. با این حال باید بگویم که در همین حد هم راضیام. یکی از مهمترین آرزوهایم البته برآورده شده و آن هم زمانی بود که جولین اشنابل فیلم پیش از آغاز شب را به آل پاچینو نشان داد.

در زمینه جوایز و افتخارات سینمایی و کاری چه؟ آیا مثلا دریافت جایزه اسکار و کن زمانی برایتان آرزو بود؟
هیچوقت به سینما از این زاویه نگاه نکردهام. به نظر من، جوایز تا جایی اهمیت و ارزش دارند که مردم را متوجه فیلمها کرده و آنها را راهی سالنهای نمایش میکنند و این را به جد میگویم که هر چیزی که کمک کند تا سالنهای سینماها پر شود، چیز خوب و باارزشی است. به این واقعیت افتخار میکنم که مردم به سینما میآیند و فیلمی از من را تماشا میکنند. اما فقط در این حد. وگرنه اسکار در نوع خود به تنهایی ارزش دیگری ندارد. اصلا به یاد هم نمیماند. اصلا شما خودتان یادتان هست ٣٠سال پیش چه کسی اسکار برده؟ اما بازیگران خوب آن زمان را قطعا به یاد دارید.
آیا احساس خاصی به هالیوود دارید؟
نه. حس خاصی نسبت به هالیوود ندارم و بیشتر میخواهم در فیلمها و نقشهای خوب بازی کنم. من یک اروپاییام و یادم نمیرود که متعلق به کدام کشور هستم. سرزمینم و مردمم را دوست دارم. فقط هر وقت دعوت به بازی میشوم، فیلمنامه را میخوانم و اگر مورد پسندم قرار گیرد در آن بازی میکنم.
از همکاری با فیلمسازان جوان استقبال میکنید؟
جوان یا مسنبودن فیلمساز اهمیتی ندارد. هیچ فیلمساز کهنهکاری از روز نخست باتجربه نبوده. بنابراین نکته اصلی برایم توانایی فیلمساز برای خلق یک کار خوب است. وقتی فیلمساز جوانی با یک ایده و فیلمنامه خوب سراغم میآید، همه جور همکاری با او میکنم...
نظر کاربران
"در مورد شکلگیری نهایی فیلمنامه، کار او شگفتانگیز است. در حقیقت او در طول كار، فیلمنامه را براساس ویژگیهای بازیگران، صحنه و البته حالوهوای گروه در لحظه فیلمبرداری بازنویسی میكند. بهعنوان بازیگری که چندان در بند علاقه به شیوههای استودیویی خطکشیشده تولید نیستم، میتوانم بگویم به دلیل این ویژگیها همكاری با این مرد برای یك بازیگر یک تجربه دیوانهكننده است."
حس غرور و افتخار
پنه لوپه وفیلماشوخیلی دوست دارم
اصغرفرهادی هم حرف نداره،فیلم درباره الی رو چن باردیدم خوشم ازحال وهوای فیلم میاد،تنشون سالم باشه تابازم برای ایران وایرانیان افتخرکسب کنند