«انقلاب جنسی»؛ مستندی جسورانه از معضلات جنسی جامعهی ایران
مستندی جسورانه که به سراغ معضلات جنسی جامعه رفته و تلاش کرده راهحلی برای برطرف شدن این مشکلات ارائه دهد. کارگردان مستند «انقلاب جنسی» در این فیلم تلاش کرده با ارائه تصویری واقعی و جامع از زیستجنسی مردم اروپا به آسیبشناسی این موضوع بپردازد و نسخهای کامل برای برطرف شدن مشکلات جنسی که جامعه ایران با آن دست به گریبان است، ارائه دهد.
مستندی جسورانه که به سراغ معضلات جنسی جامعه رفته و تلاش کرده راهحلی برای برطرف شدن این مشکلات ارائه دهد. کارگردان مستند «انقلاب جنسی» در این فیلم تلاش کرده با ارائه تصویری واقعی و جامع از زیستجنسی مردم اروپا به آسیبشناسی این موضوع بپردازد و نسخهای کامل برای برطرف شدن مشکلات جنسی که جامعه ایران با آن دست به گریبان است، ارائه دهد.
چه شد که به سراغ تولید مستندی با موضوع بحران جنسی رفتید؟
شمقدری: بله، ما در سفرهایی که سالهای اخیر به غرب داشتیم، شناختمان نسبت به کشورهای غربی بیشتر شد. من 6، هفت ماهی در کشورهای غربی حضور داشته و در آنجا تحقیقاتی انجام دادهام. بودن ما در آنجا بیشتر با نگاه تحقیقی بود. این شناخت از جامعه غرب، ما را به تحلیلها و نقاط جالبی رساند و به این نتیجه رسیدیم که یک فیلم مستند درباره این موضوع بسازیم.
به نظر من بزرگترین دستاورد مستند «انقلاب جنسی» این است که مخاطب میتواند یک گام به فرهنگ جامعه غربی نزدیک شده و با جامعه غرب و انسان غربی وارد دیالوگ شود. دنیای یک انسان ایرانی و یک فرد غربی کاملا متفاوت است، چراکه کشور ما، کشور مهاجرپذیری نیست و بیشتر ما، فقط اطرافیان خودمان را میبینیم. بسیاری از افراد هم یا سفر خارجی نرفتهاند یا سفرشان توریستی بوده و آنجا زندگی نکردهاند. به همین خاطر شناخت آنها از جامعه غرب، شناخت ناقصی است.
در حوزه مسائل جنسی، این فیلم تلاش کرده است که شناخت جدیدی از سبک زندگی غربی در مسائل جنسی برای مخاطب ارائه کند. این هدف اصلی ما بود؛ چراکه ما با عدمشناخت نسبت به غرب روبهرو بودیم. شناخت اکثر ما از غرب، منحصر به یکسری فیلم سینمایی که توسط هالیوود ساخته میشود و رسانههایی که اخبار غرب را آنطور که میخواهند منعکس میکنند، است. ما در سفرهای مان به غرب به شناختی رسیدهایم و سعی کردهایم بدون سانسور و جانبداری، بهطور کاملا مستدل به موضوع بپردازیم و واقعیتها را بیان کنیم. البته نشان دادن همه واقعیات غرب باعث نشده است ما نسبت به اتفاقاتی که در غرب رخ میدهد، بیقضاوت باشیم.
اغلب کسانی که میخواهند مستندهایی از این دست بسازند، معمولا سراغ کارشناسها میروند. اما شما فقط در آخر فیلم از حضور کارشناس استفاده کردهاید. چه شد که ترجیح دادید این موضوع را در گفتوگو با مردم اروپا و ایران تبیین کنید؟
شمقدری: مستندهای کارشناسمحور، جذابیت کمی دارند، چراکه مخاطب دیگر حوصله و وقت نشستن پای اینگونه حرفها را ندارد و میخواهد پیام خیلی زود و جذاب به او منتقل شود. اگر دقت کنید تایم مستند «انقلاب جنسی» 38 دقیقه است. ما میبینیم که مدام تایم مستندها کمتر میشود، چون حوصله مخاطب کم است. سادهترین کار در طول یک مستند این است که سراغ کارشناس برویم. این کار از لحاظ جذابیتهای بصری در سطح پایینی قرار میگیرد، مگر در شرایط خاصی که شما طراحی خاصی داشته باشید.
استفاده از کارشناس در انتهای مستند و اینکه قاسمیان اتفاقات فیلم را مرور میکند، به چند علت است. ابتدا اینکه بگوییم حرفهایی که ما در مستند مطرح کردهایم، مطابق با دیدگاه اسلامی و دینی بوده است. ما خواستهایم این حرفها را از زبان یک روحانی به مخاطب برسانیم و بگوییم اینگونه نبوده که چند نفر جوان دوربین به دست گرفته باشند و خودشان یک حرفی را مطرح کرده باشند. ما واقعا سعی کردهایم براساس منابع اسلامی حرف بزنیم. یک بخش دیگر هم به این مساله برمیگردد که چون ما غرق در سوژه و موقعیت بودهایم، نیاز داشتیم این مسائل را از زبان کارشناسی هم ارائه کنیم تا موضوع بهطور کامل برای مخاطب جا بیفتد. همان چند دقیقه آخر فیلم را هم علاقه نداشتیم که از کارشناس استفاده کنیم ولی چارهای نبود. این کار را هم نمیکردیم، معلوم نبود دو روز دیگر چه حرفهایی در مورد ما بزنند.
به نظرم بعد از دیده شدن فیلم باید منتظر واکنشهای تندی از سوی برخی افراد باشید. علاوهبر اینکه شما روی موضوع حساسیتبرانگیزی دست گذاشتهاید، نوع پرداختتان هم ساختارشکنانه بوده است.
روند اتفاقات فیلم بسیار سریع جلو میرود و مستند «انقلاب جنسی» را به یک نسخه تجویزی فوری تبدیل کرده است. شما در فیلمتان برعکس فیلمهایی که تا الان در این مورد ساخته شدهاند، خیلی به پیشینه موضوع نپرداختهاید. اینکه چه شد که ما به اینجا رسیدیم و چرا چنین فرهنگ غلطی داریم که اکنون عرف ما به این شکل است. فقط میگویید عرف ما درحال حاضر این است و این اسلام نیست.
شمقدری: ما در فیلم، ساختاری داریم که فیلم را براساس آن، طراحی کردهایم. ساختار ما، عبارت از یک مقدمه بود. مقدمه به ما میگوید که اتفاقاتی در ایران در حال رخ دادن است که شاید باعث تغییر بسیاری از مسائل شود؛ شبیه همین مباحثی که شما مطرح کردید. وقتی هم که طرح سوال میکنیم، طرح سوال ما راجع به بکگراند ایران نیست. طرح سوال ما این است که دنیای غرب، از ۲۰۰ سال در راه آزادیهای جنسی، مسیری را طی کرده که امروز به این نقطه رسیده است.
در ساختار سناریوی مستند، مسیری که شما گفتهاید مدنظر نبوده است. شنیدهام یک گروه دیگر، مشغول کار در این زمینه است و تمرکز خود را بیشتر بر این قسمت قرار داده که شما میگویید.
با توجه به ساختار فیلمتان به نظر میرسد مخاطبانی که این فیلم را ببینند این واکنش را از خود نشان دهند که «انقلاب جنسی» فیلمی است که حیا ندارد و با دوربینی دریده به سراغ این موضوع رفته است.
شمقدری: البته سانسور زیادی در فیلم رخ داده است و اینگونه نبوده که پرده حیا در فیلم دریده شده باشد.
بالاخره همین که شما با دوربین مستقیم به سراغ برخی افراد خاص میروید و فیلم را در اینترنت منتشر میکنید ممکن است خیلی حرفها در موردش زده شود.
شمقدری: مثلا بگویند مصداق اشاعه فحشاست؟ نه! به نظرم اینگونه نیست. اتفاقا اگر در فضای اینترنت حضور داشته باشید که دارید میبینید شاخص حیا در اینترنت به شکل وحشتناکی عقب رفته است. شما میتوانید بگویید که «انقلاب جنسی» با استانداردهای صدا و سیما همخوانی ندارد.
شاید هم با استانداردهای اسلام.
شمقدری: با استانداردهای اسلام همخوانی دارد، چراکه ما این کار را برای چندتن از علما و فقها نمایش دادهایم. ما موضوع همه مستندهایی را که میسازیم قبل از انتشار، با علما مطرح میکنیم و در جریان قسمتهایی که نیاز به سانسور دارد، قرار میگیریم.
به نظر من مستندهایی که قبلا در مورد این موضوع ساخته شده بودند، مستندهای خوبی در حوزه جنسی نبودند؛ چون آسیبشناسی دقیقی انجام نداده بودند، بلکه صرفا روایت کرده و گفتهاند وضعیت خراب است. یا اینکه مثلا گفتهاند فلان کار را انجام ندهید؛ چون خطرناک است. اما اتفاقا مستند «انقلاب جنسی» آسیبشناسی دقیقی انجام میدهد و کاملا بهطور مستدل وارد قضیه میشود. همانطور که از بعضی آزادیهای موجود در غرب حمایت میکند، به شکل کاملا باورپذیر و شفاف، از ایرادات آن نیز سخن میگوید. به همین دلیل من کلیت فیلم را آسیبشناسانه میبینم. هرچند طبیعتا بسیاری انگها به فیلم زده خواهد شد.
در آسیبشناسیای که انجام دادهاید بر این نکته تاکید کردهاید که وضعیت برخورد با مسائل جنسی در جامعه ما بسیار مشابه برخورد کلیسای کاتولیک قرون وسطی با این موضوع است.
شمقدری : فرهنگ کاتولیک نگاهش به غریزه جنسی اهریمنی است. برای همین است که کسی که راهبه میشود باید در تمام زندگیاش از هر گونه رابطه جنسی دور باشد و این غریزه را کاملا سرکوب کند. این نگاه، درواقع نگاه مسیحیت تحریفشدهای است که در عصر رنسانس ارائه شده و جامعه علیه آن شوریده است و بعد هم انقلاب جنسی رخ داده است. امروز رفتار ما خیلی مشابه آن شده است. وقتی ما تحقیق میکنیم میبینیم اکثر جوانها، طبق آن چیزی که در عرف جامعه تعریف شده است تا 25 تا 35 سالگی نمیتوانند ازدواج کنند. راهحل دیگری هم برای جوانان ایرانی برای تامین عرفی و قانونی نیازهای جنسیشان تا این سن تعریف نشده است. در واقع برخورد جامعه شبیه همان رفتار کلیسا است.
هرچند کلیات آزادی جنسی بدون محدودیت غربیها اشتباه است و کار را به جایی رسانده که دیگر افراد به جای علاقه داشتن به جنس مخالف ترجیح دهند با افراد همجنس و... رابطه داشته باشند ولی این بخش از موضوع همانی است که مد نظر اسلام است. اسلام وقتی حرف از نکاح؛ چه به صورت دائم و چه به صورت موقت میزند تاکیدش بر این نکته است که این موضوع مخفیانه رخ ندهد و همه بدانند این دو فرد به صورت متعهدانهای با یکدیگر رابطه دارند.
پایه رابطهها در غرب خیلی شفاف است. مثلا در مدرسه همه اطلاع دارند که چه کسی دوست دختر چه کسی است و اگر روزی قصد خیانت داشته باشد، دیگران متوجه میشوند. همان چیزی که قاسمیان در انتهای فیلم اعلام میکند که تعریف ما از صیغه این است که باید اعلام شود و کار پنهانی صورت نگیرد.
متاسفانه مسئولان کشور این مساله مهم در جامعه را رها کردهاند و رسانهها به صورت درست به سراغ این مساله مهم نمیروند. مهمترین حرف اسلام این است که نیازهای جنسی افراد باید در خانواده تامین شود. اگر پدر و مادر نمیتوانند شرایط را برای ازدواج دائم جوانانشان؛ چه پسر و چه دختر فراهم کنند باید اجازه دهند آنها با ازدواج موقت به تامین نیازهای جنسی خود بپردازند. کشیده شدن مسائل جنسی از خانواده به جامعه تبعات فراوانی خواهد داشت که جامعه غرب امروز با آن مواجه شده است. ما هر چه به گذشته خود رجوع میکنیم میبینیم ازدواج خیلی سادهتر انجام میشد و نیازهای جنسی راحت برآورده میشد و جامعه تحریکات کمتری داشت. اما شرایط امروز جامعه ما خیلی بد شده است. درست است که در زمان قدیم بیحجابی وجود داشت ولی الان فضای جامعه بسیار تحریکبرانگیزتر از قبل شده است.
ما باید به همان چیزی که اسلام میگوید عمل کنیم؛ نه کمتر و نه بیشتر. مثلا درباره بحث ازدواج و صیغه، رفتار ما از اول غلط بوده است و از ابتدا، در تبیین این مساله و موضعگیری نسبت به آن، دچار اشتباه بودهایم و امروز به این وضعیت دچار شدهایم. به نظر من، این موضوع مانند رفتار جمهوری اسلامی در زمینه فرزندآوری است که خود رهبری شفاف فرمودهاند رفتار ما غلط بوده است و الان میخواهیم آن را اصلاح کنیم. هر چند برای اصلاح آن خیلی دیر شده، ولی ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است.
تجویز شما برای جامعه در فیلم اینگونه بوده که ما باید مشکل جنسی را در خانواده حل کنیم نه در جامعه. خیلیها سراغ آسیبشناسی میروند، ولی در آخر تجویزشان این است که چرا نمیگذارند ازدواج موقت در جامعه ترویج شود و چرا مکانهایی مانند خانه عفاف در کشور باز نمیکنند که افراد بتوانند خیلی راحت نیازهایشان را برطرف کنند. این دو دیدگاه کاملا با هم متفاوت است.
شمقدری: به نظر من مساله بحران جنسی در جامعه تنها با فرهنگسازی و آگاهسازی خانوادهها برای تامین این نیاز فرزندشان قابلحل است. باید فرهنگسازی گستردهای در این مورد صورت بگیرد. به نظر من محل رفع این مشکل، خانواده است. فرزند باید حس کند نیازش را اول میتواند در خانواده حل کند. در اینصورت است که راه درست را رفته است. اگر والدین نمیتوانند نیاز بچه را با ازدواج دائم تامین کنند، لااقل کمک کنند نیاز جنسی فرد با ازدواج موقت حل شود.مستند ما فقط در این زمینه طرح موضوع کرده و آن نگاه منفیای را که در فرهنگ جامعه ما نسبت به مساله ازدواج موقت هست، بررسی کرده است. تلاشی که این مستند انجام میدهد آن است که کلیت این موضوع را مطرح کرده باشد تا انشاءا... در ادامه افرادی که تریبونی در اختیار دارند و واقعا دلسوز هستند، مساله را پیگیری کنند. از طرفی، والدین هم باید این معضل را درک کنند و به فکر باشند.
در پایان مستند «انقلاب جنسی» تاکید شده است که این فیلم ادامه خواهد داشت. آیا در قسمتهای بعدی دوباره سراغ معضلات جنسی میروید یا به نقد دیگر مسائل جامعه غرب میپردازید؟
شمقدری: قسمتهای بعدی به موضوع انقلاب جنسی ربط دارد؛ البته از منظری دیگر. چون انقلاب جنسی جوانب بسیار مختلفی دارد که الان نمیخواهم به آنها اشاره کنم. گروه دیگری هم در حال کار روی موضوع انقلاب جنسی است که ما بعد از اینکه فیلم را ساختیم، از وجود آنها مطلع شدیم. البته آنان بیشتر روی بعد تاریخی این موضوع کار میکنند. پروسه ساخت مستند «انقلاب جنسی» از ابتدای تیر امسال شروع شد و برای فیلمبرداری به اروپا رفتیم. زود هم به خروجی رسیدیم. آرمان مدیا یک موسسه خصوصی است و به همین دلیل سرعت عمل ما برای تولید فیلم در این مرکز بالاست.
با توجه به اینکه شما برای ساخت این مستند به سه کشور اروپایی سفر کردهاید، کمی در مورد چگونگی تامین بودجه تولید این مستند هم توضیح دهید.
اخوانفر: آرمان مدیا از سال ۸۸ بهطور جدی فعالیت خود را در زمینه فیلمسازی آغاز کرد. تا الان که در نیمه سال ۹۶ قرار داریم، حدود هشت سال است که ما در حوزه فیلمسازی کار میکنیم. سال ۹۱ مجموعه ما به اسم گروه آرمان ثبت رسمی و تبدیل به موسسه آرمان مدیا شد. این موسسه بهعنوان یک موسسه خصوصی، در سازمان سینمایی ارشاد ثبت شده است و از جایی هم بودجه دریافت نمیکند.
ما در اواخر مرحله تولید، تعدادی از همان خریداران بالقوه را برای دیدن فیلم آوردیم اما به این نتیجه رسیدیم که این کار مشتری ندارد و مشتری اول و آخر آن، خود آرمانمدیا است. البته بعد از اینکه سفر انجام شد، ما پیشبینی کرده بودیم که این کار مشتری ندارد، چراکه قابلیت پخش تلویزیونی ندارد.نمیدانم لازم به گفتن است یا نه، ولی حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان برای تولید این کار هزینه شده است.
ما از طریق سایت خودمان www. ۱FILM. ir این فیلم را به فروش میرسانیم. «یک فیلم» که فیلمهای برگزیده مجموعه را از طریق آن میفروشیم، سایت پرمخاطبی است. شعار سایت ما این است که هر فیلمی در «یک فیلم» ارزش دیدن دارد.
ما برای مستند «انقلاب جنسی» فروش بهتری را پیشبینی میکنیم.خوب است به این موضوع هم اشاره کنم که قبلا ما یک کانال تلگرامی داشتیم که در چهار ماه توانست ۱۸ هزار دنبالکننده داشته باشد، البته به خاطر شکایتی که از آرمانمدیا شد، ضابط قضایی این کانال را از ما گرفت...
ما افتخار میکنیم به این کار و اصلا ابایی هم از گفتنش نداریم. امروز بخش خصوصی با این نوع کارها میتواند جلو برود و به حیات خود ادامه دهد. این روزها همه دستها در نفت است و بعد هم میگویند خصوصی هستیم.البته اینطور نیست که ما تا حالا از هیچ بودجه دولتی استفاده نکرده باشیم. شاید حالا یک نفر این را بخواند و بگوید اینها هم دارند خالی میبندند. من میدانم فلان کس به اینها کمک کرده است. من این را رد نمیکنم. پیش آمده که فردی به ما یک چک هدیه داده است تا از ما حمایت کند. اما اینکه شما بگویید شاکله اصلی موسسه بر مبنای این چیزها است، نه اینگونه نیست.
پشت صحنه
«پشت صحنه» مستندی کارشناس محور در مورد معضلات جنسی به کارگردانی تورج کلانتری و تهیهکنندگی سیدجمال عودسیمین است. در توضیح این فیلم در سایت رسمی فیلم «پشت صحنه» آمده است: «اولین سوالی که پیش میاد چرا مساله جنسی؟ جواب ما خیلی ساده است؛ چرا مساله جنسی نه!؟ مستندهای زیادی در این سالها با موضوع تامین سلامت غذایی، امنیت اجتماعی، عدالت و اختلاف طبقاتی دیده ایم. اما مشخص نیست؛ چرا همه ما از صحبت کردن پیرامون نیاز جنسی در تریبونهای رسمی ابا داریم؛ نیازی که درصد بالایی از صحبتها را در محافل خصوصی شامل میشود و شاید قسمت اعظم تلاشهای روزمره ما معطوف به پاسخگویی به این نیاز باشد. البته این مستند با کسانی که این نیاز را باور ندارند کاری ندارد. ولی اگر کسی این نیاز را به رسمیت میشناسد دعوتش میکنیم به دیدن این مستند.»
یک پیشنهاد ساده
مستند «یک پیشنهاد ساده» برشی از مجموعه سوالات و چالشهای پیشروی ایرانیان در خصوص زیست جنسی آنها است. مجموعهای سهگانه که در آن کوشیده شده است موضوعاتی چون لوازم فرهنگی آموزشهای جنسی به کودکان، موانع فرهنگی رشد جنسی تا زمان بلوغ، آسیبهای فاصله نامعقول بلوغ تا ازدواج، علل ایجاد فاصله و ... را بررسی کرده و در حد توان در یافتن پاسخهای مناسب جستوجو کند. این مستند به کارگردانی یاسر عرب و تهیهکنندگی سیدسلیم غفوری در مرکز فرهنگی میثاق تولید شده است.
خیالپرست
مستند «خیالپرست» به کارگردانی محمدهادی نعمتی با رویکردی متفاوت به موضوع حجاب پرداخته است. این مستند حاصل تلاش یکسال این مستندساز جوان است که شامل مصاحبه با کارشناسان، علما و همچنین مصاحبههای مردمی است. محتوا و چارچوب کلی «خیالپرست» بر اساس محورهای ناهنجاریهای جنسی جامعه، سودجویان این ناهنجاریهای جنسی یا مافیای جنسی در جامعه کنونی، سهلانگاری مسئولان و موضوع ازدواج موقت است.
نظر کاربران
باید جالب باشه
آخه 4 تومن برای نیم ساعت واقعا مناسب نیست
اگر واقعا به فکر فرهنگ سازی بودید این مستند را با قیمت کمتر عرضه می کردید تا تعداد بیش تری بتوانند تماشا کنند
پاسخ ها
همش 4 تومنه ها!
من این مستند دیدم به نظرم اخرش واقعا بد بود چون هیچ قضاوت درستی تو کار نبود شما تو این مستند کشور های خارجی را با ایران مقایسه می کنید و در تمامی مقایسه ثابت می کنید که اونا در این نوع مسائل خیلی از ما جلوترن ولی آخرش میاد سمت ایران و می گید بهتره
خوب یه چیزی بسازید که با عقل جور در بیاد
مستند جالبیه
من خوشم آمد
عالی بود مرسی. جالب اینجاست همه میدونن این راهی که ما داریم میریم اشتباهه ولی هیچکس واسه اصلاح این معضل اجتماعی اقدامی انجام نمیده خیلی خیلی جالبه!
به نظرم عالی بود مستند ولی مشکل اینجاست تا اینا بخوان درست کار کن من پیر شدم خداوکیلی من فقط اون تیکه مدرسه های خارج رو حسرت خوردم عجب مدرسه هایی خوشبحالشون اونا تو مهد کودک یاد میگیرن ما تو خفا خخخخخخخخه