درباره چالشهای مجازی و میل مبهم کتابخوانی و کتابخواننمایی
در جستوجوی لذت از دست رفته
دنیای مجازی همانقدر که در کساد شدن بازار کتاب و نشریات چاپی مقصر بوده، به همان میزان هم در ظاهر به این مقوله توجه نشان داده است. شبکههای اجتماعی پر است از چالش و کمپین و کلیشه درباره کتاب و کتابخوانی.
یک دقیقه با کتاب
دنیای مجازی همانقدر که در کساد شدن بازار کتاب و نشریات چاپی مقصر بوده، به همان میزان هم در ظاهر به این مقوله توجه نشان داده است. شبکههای اجتماعی پر است از چالش و کمپین و کلیشه درباره کتاب و کتابخوانی. یک روز از خواب بیدار میشویم و میبینیم به چالش معرفی ۱۰ کتاب برتر عمرمان دعوت شدهایم. روز دیگر یک دوست مجازی دعوتمان میکند از آخرین کتابی که مشغول خواندنش هستیم، عکس بگیریم و در صفحه شخصیمان منتشر کنیم.
خوب و بد کتابخواننماها
کاربران فعال دنیای مجازی برخلاف شهروندان واقعی بهشدت مخالف انفعال و عاشق تعامل هستند. اغلب آنها در هر چالش و پویشی سهیم میشوند؛ فرقی نمیکند درباره کتاب باشد یا گل و گیاه و رستوران. البته طبیعتا شرکت در رویدادهای مجازی فرهنگی به ترسیم چهره بهتری از آنها در دنیای مجازی کمک میکند و درنتیجه آسانتر با این کمپینها همراه میشوند. حضور فعالانه در این کمپینها باعث میشود کاربران کتابخوان و فرهیخته و حامی فرهنگ به نظر برسند. همین مسئله موجب شده که محبوبترین روش برای مارکتینگ یا بازاریابی کتاب یا حتی محصولات دیگر، راهاندازی مسابقههای آنلاین با موضوع کتاب باشد؛ مسابقههایی مثل عکس گرفتن با کتاب، خواندن بخش مورد علاقه از کتاب و غیره.
چالش سطل کتاب
یکی از پرطرفدارترین کمپینهای دنیای مجازی «چالش سطل کتاب» بود که بعد از موفقیت کمپین «چالش سطل آب یخ» به راه افتاد. مشارکت در این کمپین به دو طریق اتفاق میافتاد؛ یا باید اسم ۱۰ کتاب الهامبخش را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذاشتی، یا تصاویری از خودت را در حال اهدای کتاب به افراد نیازمند یا یک کتابخانه در صفحه شخصیات منتشر میکردی.
سختتر بخوان!
یکی از جذابترین کمپینهای آنلاین برای ترویج کتابخوانی، چالش «سختتر بخوان» است که توسط سایت مشهور BOOK RIOT راهاندازی شده است. در این چالش که سه سال است توسط این سایت برگزار میشود، ۲۴ ماموریت تدوین شده که باید طی یک سال توسط کتابخوانها به انجام برسد. هرساله چند نویسنده مشهور هم با این چالش همراه میشوند و با انتشار عکسها و نوشتههای خود در صفحههای شخصیشان با هشتگ ReadHarder طرفدارانشان را به شرکت در این چالش دعوت میکنند.
برخی از این 24 ماموریت عبارتاند از: خواندن کتابی درباره یک کتاب، خواندن کتابی درباره ورزش، خواندن کتابی که داستانش در آمریکای جنوبی میگذرد، کتابی که توسط یک مهاجر یا از زبان یک مهاجر نوشته شده، کتابی که بین سالهای 1990 تا 1950 منتشر شده، خواندن یک سفرنامه، خواندن کتابی که قبلا آن را خواندهاید، خواندن یک کتاب غیرداستانی درباره تکنولوژی، کتابی درباره جنگ، یک کمیک ابرقهرمانی که قهرمان اصلیاش یک زن است و…
دعوت به خواندن کتابهای ممنوعه
یک انجمن آمریکایی اخیرا چالشی را در فضای مجازی به راه انداخته که از طریق آن افراد را به خواندن کتابهای ممنوعه در کشورش دعوت میکند. در این چالش کتابخوانها به خواندن ۲۶ عنوان کتاب دعوت میشوند که از کتابهای فانتزی تا کتابهای تصویری و غیرداستانی را دربر میگیرد. این انجمن بر این باور است که بسیاری از کتابها به دلایلی محافظهکارانه از انتشار منع شدهاند و خواندن آنها میتواند نگاه خوانندگان را به دنیا عوض کند.
رمانهای تاریخی بخوان
اغلب رمانهای تاریخی در دنیا توجهی را که لایق آن هستند، دریافت نکردهاند. معمولا فقط زمانی یک رمان تاریخی در میان عامه مردم محبوب میشود که یک فیلم سینمایی هالیوودی با حضور ستارههای پرطرفدار از روی آنها ساخته شود. به همین دلیل سایت Passages to the Past چالشی را برای ترویج مطالعه رمانهای تاریخی به راه انداخته که خوراک کرمکتابهاست.
سفر به دنیای جادوگران
باشگاه کتاب دنیای جادوگران یک باشگاه آنلاین است که کاربران علاقهمند به ادبیات فانتزی را در خودش جمع کرده. گردانندگان این باشگاه که از طرفداران پروپاقرص مجموعه هری پاتر هستند، به مناسبت بیستمین سالگرد انتشار کتاب «هری پاتر و سنگ جادو» یک چالش سالانه را به راه انداختهاند و از کاربران دعوت میکنند که هر ماه یک جلد از مجموعه کتابهای هری پاتر را بخوانند.
بازگشت به جهان کلاسیک
این روزها سر کتابخوانها آنچنان به کتابهای جدید گرم است که اغلب کلاسیکها را فراموش میکنند. سایت «کتاب و شکلات» برای یادآوری قدرت آثار قدرتمند کلاسیک یک چالش به راه انداخته به نام «بازگشت به کلاسیکها». در این چالش یا به بازخوانی یک کتاب قدیمی دعوت میشوید یا کشف دوباره کتاب مشهوری که فرصت خواندنش تا به حال برایتان فراهم نشده. اینجا هم پای جایزه در میان است و کلاسیکخوانی به شرط دریافت جایزه اهدایی برگزارکنندگان چالش در پایان سال انجام میشود. همین مسئله چالش «بازگشت به کلاسیکها» را به یکی از چالشهای پرطرفدار نیمه اول سال ۲۰۱۷ تبدیل کرده است.
چقدر کتاب میخوانی؟
علاوه بر همه کمپینهای کیفی که کاربران دنیای مجازی را به کشف حوزههای جدید یا عناوین تازه یا فراموششده دعوت میکند، کمپینهایی هم هستند که بهطور مستقیم روی بالا بردن حجم مطالعه تمرکز کردهاند، نه کیفیت آن. یکی از پرطرفدارترین این کمپینها کمپین «چند تا کتاب» شبکه اجتماعی گود ریدز است که از کاربران میخواهد اعلام کنند امسال چند عنوان کتاب قرار است بخوانند. دومین کمپین «امسال چند صفحه کتاب میخوانی» است که در آن کاربران دوستان مجازیشان را به اعلام تعداد صفحاتی که قرار است در سال جاری مطالعه کنند، دعوت میکنند. یک چالش تابستانی دیگر هم به نام «52 هفته، 52 کتاب» از اوایل تابستان امسال به راه افتاده که در آن کاربران یکدیگر را به چالش خواندن هفتهای یک کتاب دعوت میکنند.
ارسال نظر