فیلم های آل پاچینو، این لعنتی های دوست داشتنی
۷۷ سال پیش در نیویورک آمریکا، نابغه ای به نام «آلفردو جیمز آل پاچینو» متولد شد؛ نابغه ای که با ظهور روی پرده سینما و نقش آفرینی های متفاوت و جذابش، بارها و بارها تماشاگران را روی صندلی هایشان میخکوب کرد.
۱. بعد از ظهر سگی
- محصول سال 1975
- کارگردان: سیدنی لومت
- بودجه ساخت: 1.8 میلیون دلار
- گیشه آمریکا: 50 میلیون دلار
- نقش ماندگار: سونی ورتزیک
با در نظر گرفتن نرخ تورم، محصول «برادران وارنر» چهارمین فیلم پرفروش کارنامه بازیگری پاچینو محسوب می شود (۲۱۵ میلیون دلار). اگر کسی به تماشای «بعد از ظهر سگی» نشسته باشد، بعید است صحنه تماس تلفنی سونی با لئون (کریس ساراندن) را از خاطر ببرد؛ آن چهره عصبی و خیس از عرق و چشم هایی که دو دو می زند و دیالوگ تودماغی و فراموش نشدنی «من نمی دونم، تو چی؟» گویای همه چیز است.
۲. گلن گری راس
- محصول سال: 1992
- کارگردان: جیمز فولی
- بودجه ساخت: 12.5 میلیون دلار
- گیشه آمریکا: 10.5 میلیون دلار
- نقش ماندگار: ریکی روما
داستان فیلم که براساس نمایشنامه معروف «دیوید ممت» نوشته شده، در دنیای فروش و تجارت می گذرد. ریکی رومای پاچینو خاصیتی دارد که بقیه همپالکی هایش از آن محروم اند: او یک موجود رذل اما رمانتیک است که لاف نمی زند و شخصیت فیک ندارد. خود خودش است. دیالوگ او با یکی از مشتریانش (جاناتان پرایس) نقطه عطف فیلم است: «جهنم همین جا رو زمینه... ولی من خودمو می کشم بیرون».
۳. بی خوابی
- محصول سال: 2002
- کارگردان: کریستوفر نولان
- بودجه ساخت: 46 میلیون دلار
- گیشه آمریکا: 113.7 میلیون دلار
- نقش ماندگار: کارآگاه ویل دومر
کارآگاه دورمر یک موجود مفلوک است که با عذاب وجدان و کابوس بی خوابی دست به گریبان است و همزمان با این مصائب، مشغول کار روی پرونده تعقیب قاتلی سریالی (با بازی «رابین ویلیامر») در آلاسکاست. درواقع «بی خوابی» بازسازی فیلمی نروژی با عنوانی مشابه بود که پاچینو را به روزهای اوجش برگرداند، تا جایی که منتقد «نیوزویک» در ستایش اسطوره نوشت: «او در بدترین حالت هم جذاب و گیرا بازی می کند؛ یعنی همان قدر که می تواند از درون منفجر شود، آن بیرون هم می ترکاند» استقبال از فیلم نولان به حدی بود که ۹۳ درصد از منتقدان در وب سایت «راتن تومیتوز» به «بی خوابی» رای مثبت دادند.
۴. سرپیکو
- محصول سال: 1973
- کارگردان: سیدنی لومت
- بودجه ساخت: 3 میلیون دلار
- گیشه آمریکا: 29.8 میلیون دلار
- نقش ماندگار: فرانک سرپیکو
بیایید یکی از دیالوگ های بامزه فیلم را با هم مرور کنیم: - دختر همسایه: من از گلدون های شما خوشم میاد- سرپیکو: گلدون های منو دوست داری؟ دختر همسایه: خب آره. گلدوناتونو دوست دارم- سرپیکو: میدونی در این باره چی می گن؟- دختر همسایه: نه، چی می گن؟- سرپیکو: اگه زنی گلدون های مردی رو دوست داشته باشه، حتما خودشم دوست داره!
۵. مخمصه
- محصول سال: 1995
- کارگردان: مایکل مان
- بودجه ساخت: 60 میلیون دلار
- گیشه آمریکا: 187.4 میلیون دلار
- نقش ماندگار: کارآگاه وینسنت هانا
۱۳ سال بعد، دنیرو و پاچینو تصمیم گرفتند این رویارویی درخشان را در فیلم «قتل عادلانه» به کارگردانی «جان اونت» بسط و گسترش بدهند و در نتیجه کل فیلم در کنار هم بودند که البته موقع تماشای فیلم، خیلی ها آرزو کردند ای کاش این دو نفر هیچ وقت همدیگر را ملاقات نکرده بودند.
۶. صورت زخمی
- محصول سال: 1983
- کارگردان: برایان دی پالما
- بودجه ساخت: 25 میلیون دلار
- گیشه آمریکا: 65.9 میلیون دلار
- نقش ماندگار: تونی مونتانا
بعضی منتقدان «صورت زخمی» را از بعضی جهات با پدرخوانده مقایسه کرده اند، به ویژه از این حیث که فیلم «دی پالما» مایل است با نشان دادن نق های شخصیت شرور داستان به او اجازه انسان بودن بدهد و چه بسا بازی آل پیچنو در هر دو نقش مونتانا و مایکل کورلئونه به هیچ وجه اتفاقی نبوده است. مونتانا اهل کوباست و سکانس آغازین فیلم زمانی را نشان می دهد که پناهجویان کوبایی در سال ۱۹۲۱ اجازه ورودی به آمریکا را پیدا کردند.
ما مونتانا را در حالی می بینیم که سعی دارد در صحبت با نماینده پلیس فدرال آمریکا بلوف بزند و این دقیقا همان کاری است که در تمام طول فیلم انجام می دهد.
7. بوی خوش
- محصول سال: ۱۹۹۲
- کارگردان: مارتین برست
- بودجه ساخت: ۳۱ میلیون دلار
- گیشه آمریکا: ۱۳۴.۱ میلیون دلار
- نقش ماندگار: کلنل فرانک اسلید
۸. وکیل مدافع شیطان
- محصول سال: 1997
- کارگردان: تیلور هکفورد
- بودجه ساخت: 57 میلیون دلار
- گیشه آمریکا: 152.9 میلیون دلار
- نقش ماندگار: جان میلتون
«دارن بیگنل» منتقد امپایر هم می نویسد: شاید با یک اثر هنری فاخر رو به رو نباشید و صد البته که نباید وعده «بهشت گمشده» را هم به خودتان بدهد اما قطعا با یک فیلم سینمایی سرگرم کننده و خوش ساخت رو به رو هستید.
آل پاچینو نقش شیطان را با چاشنی طنز و سرخوشی اجرا می کند. کیانو ریوز در مقابل، جدی و متین است و به این ترتیب، تقابلی جذاب در فیلم شکل گرفته که دست کم یکی از محبوب ترین نقش آفرینی های اسطوره را برای هوادارانش رقم زده است پاچینو در یکی از دیالوگ های طلایی اش در فیلم می گوید: «من شاید واپسین انسان باشم. تمام قرن بیستم در اختیار من بود. چه سرخوشم من!»
9. و... عدالت برای همه
- محصول سال: ۱۹۷۹
- کارگردان: نورمن جویسن
- بودجه ساخت: ۴ میلیون دلار
- گیشه آمریکا: ۳۳ میلیون دلار
- نقش ماندگار: آرتور کرکلند
۱۰. پدرخوانده
- شاه نقش آقای بازیگر
آلرژی «پارامونت» به پروژه های مافیایی
«هکفورد» اول از همه به این نکته اشاره کرد که روسای استودیوی «پارامونت» با وجود خریداری امتیاز رمان «پدرخوانده» در آن زمان، چندان به موفقیت ها فیلم های مافیایی امیدوار نبودند.
«کاپولا» هم صحبت های هکفورد را با یادآوری این مطلب ادامه داد که پیش از امضای قرارداد برای ساخت نسخه اقتباسی، کتاب «پدرخوانده» را مطالعه کرده بود: «جذب داستانش شدم، چون فکر می کردم تالیف یک نویسنده خارجی بود و علاوه بر آن، روایتی هوشمندانه درباره قدرت بود.»
از استودیو اصرار، از کاپولا انکار
اما فیلمساز کهنه کار که در زمان تولید «پدرخوانده» کارگردانی سی و یک ساله بود، ابتدا تمایلی به ساخت نسخه سینمایی کتاب نداشت؛ «اولین بار که کتاب را خواندم ناامید شدم، چون به نظرم خیلی طولانی بود. بخش اعظم کتاب- حدود یک سوم- در وصف لوسی مانیچینی است.»
ملاقات سرنوشت ساز
کاپولا همین طور از روند پرچالش انتخاب پاچینو در نقش مایکل کورلئونه گفت. او با پاچینو در سان فرانسیسکو ملاقات کرد و همکاری با این بازیگر بااستعداد به دغدغه ای دائمی برای کاپولا تبدیل شد: «درست همان لحظه که چهره اش را دیدم. به محض این که کسی را در نقشی تصور می کنید، بسیار دشوار خواهدبود که بخواهید او را از کله تان بیرون کنید.» اما تنها حمایت کارگردان کافی نبود. پاچینو از «بی شمار» تست مقابل دوربین گفت: «به نظر می رسید قرار است من همیشه در حال تست دادن باشم. حتی وقتی نقش را گرفته بودم باز هم انگار مشغول تست دادن بودم.»
یک شاهکار تصادفی
پاچینو از علاقه اش به ایفای نقش «سانی» هم گفت: «تصورم این بود که مایکل نقش چندان خوبی نیست.» بازیگر برنده اسکار در ادامه شبی را به یاد آورد که بعد از پایان فیلمبرداری، درگیر مشاجره ای سخت با «دایان کیتن» شد. به گفته پاچینو، آن زمان تصورش این بود: «به باد رفتیم. همه چیز تمام شد. این افتضاح ترین فیلمی خواهدبود که تا به حال ساخته شده است.»
ارسال نظر