شروع ضعیف جانشنیان «جناب خان»
چهار کاراکتر عروسکی جدید از دوشنبه شب به برنامه خندوانه اضافه شده اند و قرار است جای جناب خان را در این برنامه پرکنند. آیا آنها قادر به انجام این مهم هستند؟
پیش درآمد
دوشنبه شب از عروسک های جدید خندوانه رونمایی شد. این عروسک های سبیل کلفت چشم درشت، با اسم های یاسمن، غنچه، فرخنده و مارال به مخاطبان معرفی شدند و انگار قرار است از این به بعد جای جناب خان را در برنامه پر کنند.
شخصیت پردازی
مهم ترین ضعف عروسک های جدید خندوانه، به ضعف شخصیت پردازی آنها بر می گردد. اول اینکه برای مخاطبان درست مشخص نمی شود علت حضور این چهار عروسک در خندوانه چیست؟ چرا چهارتا؟ اگر قرار است از چهار عروسک در یک برنامه استفاده کنیم، طبیعتا باید برای تک تک آنها برنامه داشته باشیم.
طراحی عروسک ها
اولین نکته درباره عروسک های خندوانه، طرحی است که برای آنها درنظر گرفته شده. طراح این عروسک ها هما ساداتیان است. یک طراح بسیار حرفه ای عروسک که برای نمایش های مختلف، طراحی های قابل قبولی انجام می دهد. طراحی این عروسک ها درواقع در ادامه علاقه ساداتیان به سبک فانتزی و کاریکاتوری ساخت عروسک است. بیشتر عروسک های او، به کاراکترهای کارتونی آثار تیم برتون شباهت دارند و در همان حال و هوای فانتزی سیاه هستند.
سوال اینجاست که چرا رامبد جوان برای برنامه «خندوانه» سراغ این طراح رفته و چنین عروسک هایی به او سفارش داده؟ عروسک هایی که معمولا در تاکشوهای تلویزیونی مورد استفاده قرار می گیرند از جنس عروسک های شاد یا در سبک و سیاق ماپت ها هستند. حتی همان جناب خان معروف خندوانه هم در اصل یک ماپت بود و چهره اش به تنهایی هم برای مخاطبان جذاب به نظر می رسد. این چهار عروسک که بیشتر مخاطبان را یاد «عروس مرده» یا «فرنکن وینی» تیم برتون می اندازند، یک مقدار برای مخاطبان هدف تلویزیونی و این برنامه شاد عجیب هستند.
قصه
جدای از بحث چهره، صدا و شخصیت پردازی، هنوز قصه خاصی هم درباره این عروسک ها شکل نگرفته. همانطور که در بخش قبل هم نوشتیم، هنوز مخاطبان نمی دانند علت وجودی این عروسک ها در برنامه چیست؟ قرار است چه قصه ای روایت کنند؟ صرفا قرار است بیایند آنجا شلوغ بازی در بیاورند، شعر بخوانند و فضا را شاد کنند؟
این مسئله دقیقا در ابتدای فصل سوم خندوانه در مواجهه با جناب خان هم وجودداشت. جناب خان در شروع فصل سوم، به اندازه زیادی از قصه اصلی اش دور ماند. قصه احلام یا رابطه های مویرگی و تجارت های جهانی و لبوفروشی و... آن طور که باید قوت نداشت. جناب خان بیشتر اوقات فقط برای ایجاد فضای شاد کنار دست رامبد قرار می گرفت و قصه اش را از دست داده بود. تا اینکه بالاخره کم کم به حال و هوای اصلی اش برگشت و مجددا محبوبیتش را به دست آورد. درباره این عروسک ها اما فعلا قصه ای برای مخاطبان روایت نشده. البته در این زمینه هم باید گفت که فعلا درباره قضاوت زود است. شاید بعد از چند قسمت اول، کم کم قصه ها شکل بگیرند.
صداها
عروسک های زیادی در تلویزیون داشته ایم که شاید چهره جذاب یا هویت خاصی نداشته اند اما به واسطه صدایی که برای آنها در نظر گرفته شده، تا حدی توانسته اند مخاطب جذب کنند یا حتی آنقدر جذاب به نظر برسند که مخاطبان چهره غیرجذابشان را از یاد ببرند. درست مثل آقای همساده یا فامیل دور. این عروسک ها به لحاظ بصری، جذابیت خاصی ندارند و قطعا اگر صداپیشه هایی جز محمد بحرانی و بهادر مالکی همراهی شان می کردند شاید چنین محبوبیتی پیدا نمی کردند. در مواجهه با این چهار عروسک هم دقیقا وضعیت همینطور است.
در قسمت اول، طراحی صداها طوری نبود که غافلگیرمان کند. یعنی ویژگی خاصی نداشتند که بتوانیم به خاطر آنها نسبت بهشان جلب شویم. درست است که بعد از تماشای یک قسمت، زیاد نمی شود وارد قضاوت شد و شاید به مرور صداها بیشتر روی عروسک ها بنشیند اما فعلا از سطحی معمولی فراتر نرفته اند.
شوخی ها
شوخی های عروسک های در قسمت اول، جذاب نبود. یعنی هیچ نوآوری خاصی نمی شد درونشان دید. در وهله اول روی شوخی های شبکه های اجتماعی دست گذاشت؛ اتفاقی که شاید اگر آنقدر کش پیدا نمی کرد و طولانی نمی شد، می توانست برای مخاطبان خوشایند باشد اما به خاطر طولانی شدن، اثر اولیه اش را از دست داد.
انتخاب اسم دخترانه برای عروسک ها هم چندان خلاقانه نبود. یعنی یک جورهایی تکراری به نظر می سید. نیما شعبان نژاد، خیلی وقت پیش، با انتخاب اسم «کیانا»، اولین بار این کار جذاب را انجام داد و همه را خنداند. حالا دیگر مداومت روی این مسئله زیاد جالب به نظر نمی رسد.
بخش مهمی از شوخی ها هم از جنس شوخی های چرکی مثل دستشویی، پیژامه، نفخ کردن، خوردن روغن کرچک و شیر سماور و... است که همین ها هم زمان جناب خان به بهترین شکل اجرا شد و الان نوآورانه نیست. حتی دزدی ها و رندبازی ها و تلفن های توی استودیو هم یک جورهایی کپی از روی جناب خان است. شاید اگر کلا برای نوشتن شوخی های از فضای جناب خان فاصله می گرفتند، وضعیت خیلی بهتر می شد.
نظر کاربران
بعد از جناب خان نباید دوباره عروسک اضافه می شد. یک ایده دیگه بهتر بودن. عروسک در خندوانه یعنی مقایسه شدن با جناب خان که این یک جنگ از پیش باخته است.
درسته جناب خان نمیشه ولی اینا هم بد نیستن. به نظرم به جای دست دست کردن ، بهتره چهره های جدیدی خلق بشه.
باوو زود قضاوت نکنین به خدا من اولا انقدی از جناب خان بدم میومد ولی از جایی که گفت دشورری دوسش داشتم البته شکی در این نیست که چهره این عروسکا لغایت وحشتناکه و آدم شب خوابش نمی بره حتی موی صورتشون لغایت چندشه
پاسخ ها
البته بغایت درسته. لغایت یعنی تا پایانِ تا آخرِ
عروسکها چهره بسیار بامزه و کاریکاتوری دارند.ولی من اون قسمت رو ندیدم.با حرف (بدون نام 14:00 -1395/12/19) موافقم.کلن نویسنده ها و اعضای اتاق فکر این فصل نسبت به فصلهای پیش ضعیفترن مخصوصن فصل دو.در کل قضاوت زوده و امیدوارم باز هم به روزهای اوجشون برگردن
هیچکی جناب خان نمیشه...
اینقدر مردانه بودن برنامه ها و کاراکترهای تلویزیونی چیز بدیهیه که اصلا کسی نمی پرسه چرا چهار تا عروسک مرد و سیبیل کلفت؟چرا همه مجری ها مرد اکثر مهمان ها مرد همه چی مرد مرد مرد؟
نامردی هم نکنیم جناب خان دیگه نیست اینارو باید با خودشون مقایسه کنیم من قسمت پریروزشو خیلی دوست داشتم به نظرم از روز اول جالب تر بود
جب خان هم اولاش عملکرد خوبی نداشت کم کم تو دلمون نشست
فوق العاده انتقادهای تندی توی فضاهای اجتماعی نسبت ب این عروسک ها شده چرا نمیتونیم اینو درک کنیم که باید بهشون فرصت بدیم و اینو قبول کنیم جناب خان هم با فرصت دادن مردم جناب خان شد و اوایل توی دل همه نرفته بود و"تا حدودی" ضعیف عمل کرده بود اما بیشتر این انتقادها فقط بخاطر نبود جناب خان هستش مطمئنا اقای رامبد جوان و بقیه اعضای کادرشون درباره ی این عروسکها فکر و تامل کردن که از نظر مردم مسخره نباشه اما ب نظر من رامبد در نبود جناب خان هم عملکرد بدی نداشته و مهمترین چیز این بود که ب شادی مردم توجه کرده(و از اصطلاحات یوگا (مثل نفس کشیدن و خنده حتی ب زور و ...)استفاده کرده)دقیقا تنها چیزی که صدا و سیما بهش توجه نمیکنخ