فیلم «حلول»، ظهور شیطانی تازه و قدرتمند
فیلم «حلول» (Incarnate) به جمع فیلم های بیشماری تعلق دارد که طی سالهای طولانی پس از اکران فیلم افسانه ای «جن گیر» (۱۹۷۲) عرضه شده و همچون آن اثر سینمایی تم به تملک در آمدن روح و جان افراد توسط شیاطین و جن ها را تعقیب و ارائه می کننند
حضور ارون اکهارت در فیلم کم هزینه تازه دیگری از شرکت بلوم هاوس که از ژانر هارور (وحشت) و یک فیلم رده «B» (درجه دوم) است و دو ماه و نیم از شروع نمایش نه چندان موفق آن در آمریکا، اروپا و آسیا می گذرد، نشان می دهد اکهارت موضوع فوق را درک نکرده و یک بار دیگر در فیلمی بازی کرده که چیزی به ارزش های او نمی افزاید.
پزشک پریشان
اکهارت در این فیلم ست امبر است و ابر پزشک پریشان و ویلچر نشینی است که گذشته تراژیک او حتی با نگاهی گذرا به موهای آشفته، ظاهر به هم ریخته و البته رفتار نامهربانانه اش به آسانی قابل تشخیص و لمس است. کار و شغل غیر رسمی امبر رها کردن افراد اسیر و تسخیر شده توسط شیاطین از شر وجود این موجودات است و او را به این سبب جن گیر می نامند اما امبر از این لقب خوشش نمی آید و بر این نکته تاکید دارد که کارش علمی و متکی بر اکتشافات پزشکی و دانش روان شناسی است و دو دستیارش در این کار را که آدم های غریب دیگری از همین دست (و با بازی امیلی جکسون و کایر اودانل) هستند،به همین دلیل تحسین می کند.
از واتیکان
جدیدترین مشتری دکتر ست امبر از واتیکان می آید و پول کلان نقدی که در کیف بزرگ دستی اش حمل می کند، اولاً نشان از سختی ماموریت در نظر گرفته شده برای امبر دارد و ثانیاً سندی غیر رسمی بر تخلفات متعددی است که طی سالهای اخیر در زمینه کج روی های مالی و اخلاقی به کلیساها در غرب وارد شده است.
روش های متفاوت
یکی از معدود نکات جالب و تازه سناریوی رانی کریستنسن که دستمایه کار بردپیتون کارگردان «Incarnate» قرار گرفته، روش ها و متدهای متفاوتی است که امبر برای انجام کارهای جن گیری و به نتیجه رساندن ماموریت های محوله به وی به کار می گیرد و خطیرترین قسمت آن، فرو رفتن به حالتی شبیه به مرگ کامل و سپس ورود به مخیله و زنجیره افکار افراد تسخیر شده توسط شیاطین به قصد شکستن این قفل و رهایی بخشیدن آنها از این اسارت است.
توصیه امنیتی
برد پیتون که پیشینه ساخت فیلم هایی مثل «آندریاس» را دارد تا می تواند صحنه ها را تاریک و همراه با نورپردازی های دلهره آور می گیرد تا مجبور به خرجی کلان تر برای تامین اسپشیال افکت های گران تر نشود اما قضایا چنان شلوغ و فضا آن قدر مبهم است که از درون آن هرگز تعلیقی «جن گیر»وار بیرون نمی آید و به رغم تلاش مجدانه کاراکترها و هنرپیشه های ایفا کننده رل آنها دقیقاً معلوم نیست که چه اتفاقاتی در این فضای روحی ـ روانی در حال شکل گیری است.
ارسال نظر