اسکار ۲۰۱۷؛ پیشتازی یک موزیکال در سال بازگشت سیاهان
اعلام کاندیداهای اسکار ۲۰۱۷ تصویر روشن تری از چهره هنرمندان برتر و فیلم های صاحب شانس بیشتر برای دریافت هشتاد و نهمین دوره این جوایز را ارائه داده و برخی ابهام ها را زدوده و البته بعضی ابهام های جدید را هم ایجاد کرده است.
«لالالند» و رکوردهای تازه
همان طور که پیش بینی می شد «سرزمین لالا» مورد بیشترین توجه از سوی آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری که نهاد توزیع کننده جوایز اسکار است، قرار گرفته و با کسب ۱۴ نامزدی با رکورد بیشترین کاندیدایی ها در تاریخ ۸۹ ساله توزیع این جوایز برابری یافته است. پیشتر فیلم «همه چیز درباره ایو» (۱۹۵۰) و «تایتانیک» (۱۹۹۷) به همین میزان کاندیدایی بدست آورده بودند.
سر برآوردن مجدد رنگین پوستان
پس از «لالالند» بیشترین کاندیدایی ها را در میان فیلم های امسال «رسیدن» (ورود) و «مهتاب» کسب کرده اند که هر یک به ۸ نامزدی رسیده اند. اولی فیلمی فضایی به کارگردانی دنیس ویله نوو آمریکایی است و دومی یک کار دراماتیک اجتماعی با کاندیدا شدن «۱۳»، کار جدید آوا دوورنای و همچنین «اوجی: ساخت آمریکا» به کارگردانی ازرا ادلمن در شاخه بهترین فیلم بلند مستند سال ردپای سیاهپوستان در جوایز امسال آشکارتر شده و در حالی که سال پیش حتی یک کاندیدای سیاهپوست در میان ۲۰ مرد و زن نامزد اسکارهای نقش اول و دوم مرد و زن مشاهده نمی شد، امسال شش هنرمند سیاهپوست در این کورس حاضرند تا آکادمی اسکار به صراحت بگوید که بابت کردار سال گذشته خود پشیمان و درصدد جبران است.
ناکامی تازه مارتین اسکورسیزی
یکی از بازنده های بزرگ اسکار امسال «سکوت» کار جدید مارتین اسکورسیزی معروف بوده که وی چهار سال روی آن کار کرده است. این فیلم که براساس یک رُمان معتبر ژاپنی با همین نام ساخته شده، فقط کاندیدای یک اسکار در شاخه بهترین فیلمبرداری شد و به این ترتیب آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری که به جز سال ۲۰۰۶ (زمان اهدای اسکارهای اصلی به «Departed» ساخته اسکورسیزی) به وی بی اعتنایی وسیع و نامنصفانه ای داشته و حتی وی را به کرات تضییع کرده است، این بار نیز به رسم معمول اسباب ناامیدی وی و هوادارانش شده است.
درخشش دور از انتظار «جهنم یا آب مرتفع»
اگر «سکوت» به آنچه سزاوار آن بوده و به آن امید بسته بود، نرسید، فیلم نیمه وسترن «جهنم یا آب مرتفع» که منتقدان آن را ستوده اند، برخلاف تصورات اولیه کاندیدای سه اسکار امسال شده که در شاخه های بهترین فیلم، برترین بازیگر نقش دوم مرد (جف بریجز) و سناریوی اوری ژینال است.
شکستن تسلط آهنین
پیشتر متذکر شدیم که «لالا.لند» با ۱۴ کاندیدایی قدرت مطلقه اسکار امسال نشان می دهد و «مهتاب» و «رسیدن» هر یک با ۸ نامزدی امیدوارند این تسلط آهنین را بشکنند اما به جز این سه فیلم شش اثر سینمایی دیگر هم کاندیدای اسکار برترین فیلم سال شده اند و این تنها شاخه اسکار است که به تصمیم آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری از ۹ سال پیش به این سو به جای پنج نامزد معمولی اجازه بسط دادن کاندیداهای خود را تا ۱۰ فیلم هم دارد. سایر فیلم های نامزد اسکار برترین فیلم سال «حصارها»، «Hack saw Ridge»، «شکل های پنهانی» (یا «چهره های پنهان»)، «شیر»، «منچستر کنار دریا» و «جهنم یا آب مرتفع» هستند.
پس از حذف تام هنکس
در شاخه بهترین بازیگر مرد نقش اول اکثر انتخاب شده ها همان هایی هستند که تصور می شد به این جایگاه برسند ولی هنوز افراد متعددی هستند که معتقدند تام هنکس می توانست و باید برای بازی در «سالی» ساخته اخیر کلینت ایست وود درباره خلبانی واقعی به نام «چلسی سالن برگر» که یک هواپیمای تحت کنترل خودش را در سخت ترین شرایط از سقوط رهانید و سالم بر زمین نشاند، یکبار دیگر در مسیر تصاحب مجدد مجسمه طلایی بهترین بازیگر مرد قرار می گرفت و برخی نیز همین حق را برای جوئل اجرتون قایل اند که در فیلم «دوست داشتن» حضوری قوی داشته است.
از اوناسیس تا استریپ!
در قسمت بهترین بازیگر زن نقش اول البته اما استون به سبب جا افتادن کامل اش در فیلم موزیکال «سرزمین لالا» یک شانس دار بزرگ است اما اگر ایزابل هوپر فرانسوی و کهنه کار برنده اسکار این رده شد، اصلاً نباید تعجب کرد و او به واقع اخیراً جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر دراماتیک زن سال را هم بدست آورد. فیلم و رلی که هوپر به خاطر آن در چنین جایگاهی قرار گرفته، کاری اجتماعی و دراماتیک به نام «الی» و از سینمای کشور او- فرانسه- است و او در آن هر چند سرد و یخی نشان می دهد اما محکم و پر از خشم است و با اینکه طبایع و اقتضای رل او منفی است و به تبع آن هوپر نزد تماشاگران محبوب نمی شود اما نظر حمایت آمیز آنها را موجب می شود و بینندگان را تا پایان به دنبال خود می کشاند و همین مسئله سند موفقیتی بزرگ برای اوست که معمولاً مشابه آن برای فتح اسکار در ادوار قبلی این جایزه کفایت کرده است.
برای روت نگا که به خاطر بازی در فیلم «دوست داشتن» نامزد اسکار شده، همین فتح باب و حضور در جمع شش سیاهپوست کاندیدای اسکارهای امسال یک افتخار به شمار می آید و بیشتر از آن از وی طلب نمی شود. اگر غایبی بزرگ و قابل ذکر در میان نامزدهای این جایزه وجود داشته باشد- که دارد-، آن فرد ایمی ادامز است که فیلم فضایی «رسیدن» (ورود) چنان بر پایه وی استوار است که کسی به جز او اصلاً در فیلم دیده نمی شود. البته اگر آنت بنینگ کهنه کار هم به خاطر بازی چشمگیرش در فیلم «زنان قرن بیستم» با دریافت یک نامزدی مورد تقدیر قرار می گرفت، بیش از این حق مطلب درباره وی ادا می شد.
صبری کوتاه
برای سایر برآوردهای اسکار ۲۰۱۷ وقت بسیار است هر چند روز توزیع جوایز- ۹ اسفندماه- نیز به سرعت برق و باد از راه خواهد رسید. مراسمی که «لالالند» می تواند فاتح بزرگ آن باشد و «مهتاب»، «حصارها» و «منچستر کنار دریا» برنده های ساختارشکن آن.
ارسال نظر