پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته
اوضاع سینما معمولا در روزهای منتهی به جشنواره فیلم فجر جالب نیست، قاعده کار این گونه است که فیلم ها ی بی پناه تر را در این دوره اکران می کنند، چون دوره صبر و انتظارمخاطبین پیگیرتر سینما برای شروع جشنواره فجر است.
میزگردی با عنوان دوربین در سینمای ایران که به مسائل مرتبط با فیلمبرداری در سینمای ایران می پردازد، با حضور ابراهیم حاتمی کیا، علیرضا زرین دست و هومن بهمنش که در ادامه با مطالبی در حوزه فیلم برداری همراه می شود، فوق العاده خواندنی است. سینمای هند و تاثیرش بر سینمای ایران از قابل توجه های این شماره است.
نسبت شعر و رمان، داستان کوتاهی از محمد بهارلو، گفتاری از امبرتو اکو و میزگردی در مورد طبقات اجتماعی در رمان ایرانی، از خواندنی های بخش ادبی «سینما و ادبیات» است. مجله ای که هیچ گاه از یک سطح کیفی تعریف شده پایین تر نمی آید.
«۲۴» ویژه جشنواره فجر هم از دیگر مجلات خواندنی تازه به کیوسک آمده است. اگر طالب جشنواره هستید، این ماهنامه راهنمای مناسبی برای بدست آوردن اطلاعات کافی از فیلم های امسال جشنواره فجر است..
گمان نکنید چون به رایگان تماشا می کنید، پس کارها کم اهمیت و بی کیفیت است، از قضا کیفیت برخی کارها آن قدر بالاست که یقه تان را می گیرد و نمی توانید از محوطه تئاتر شهر دل بکنید. پیشنهاد خوبی است اگر حوصله کنید و با جمعی علاقه مند ساعتی را سراپا در سرمای بهمن به تماشای نمایش های محیطی اختصاص دهید. نمایش ها تا یازدهم بهمن ادامه دارد.
فجر هم که امسال منحصر به تهران نمانده و در اقدامی خارج از قاعده برای جشنواره ها به شهرستان ها هم رسیده است. بدعتی که از دولت قبلی به یادگار مانده، اما به هر حال فرصت خوبی است که مخاطبان ساکن شهرستان هم چند اثر احتمالا امیدوارکننده مثل : «اسرافیل» ساخته آیدا پناهنده، «ماجرای نیمروز» ساخته ی محمد حسین مهدویان، «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله، «سارا و آیدا» ساخته مازیار میری، «بدون تاریخ بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند، «نگار» ساخته رامبد جوان، «خفه گی» ساخته فریدون جیرانی، «فراری» رضا داود نژاد، «خوب بد جلف» ساخته پیمان قاسمخانی و حتی «قاتل اهلی» ساخته مسعود کیمیایی...را ببینند.
دغدغه فیلم روشنفکر پسند است و حکایت یک نقاش منزوی است که به کنجی در روستایی پناه برده و تصمیم به بی عملی و انفعال گرفته. از طرفی خواهرزاده ی او در سن و سال جوانی شور و شر دارد و در نقطه ی مقابل قرار گرفته. تقابل این دو دیدگاه منجر به تغییراتی می شود که در داستان فرمان آرا پرداخت قابل قبولی دارد، هر چند که در پاره ای از سکانس ها شعاری به نظر می رسد.
به هر حال فیلم در زمره ی خوب های فرمان آرا نظیر: «خانه ای روی آب» یا «بوی کافورعطر یاس» نیست. مشکل عمده کار شاید ظرافت ناکافی در پرداخت شخصیت ها و عدم استفاده از عناصر بصری برای تناسب درونمایه داستان با محتوای فیلمنامه است. انگار محتوا و مضمون دائما خودش را به رخ می کشد و پرگو است.
یعنی این که ما طی خوانش کتاب با تصاویری مواجه می شویم که مولف نسبت به آن ها تفسیر ارائه می کند و ارجاع های کسل کننده در متن نیست. هر چه هست با خوانش همین کتاب دریافت می شود. بماند که اصلا ادبیات اثر و شیوه ارائه آن همه فهم و شکیل است مصداق کتاب هایی که مفاهیم ثقیل را روان ارائه می دهند.
بریده ای از کتاب:«تمایل مان به عکس گرفتن از اعضای خانواده را در نظر بگیرید. نیاز به برداشتن دوربین از آگاهی مضطربانه مان نسبت به ضعف شناختی برمی آید که از گذر زمان داریم، آن چه نگران فراموش کردنش هستیم کاملا خاص است صرفا درباره ی شخص یا تصویری در حال فراموشی نیست. ما می خواهیم آن چه را که واقعا برای مان مهم است به یاد بسپاریم و مردمی که آن ها را هنرمندان خوبی می دانیم تا حدی کسانی هستند که به نظر می رسد به درستی تصمیم گرفته اند چه چیزی را به یاد بسپارند»
نظر کاربران
وای بروکلین بروکلین بی نظیره بی نظیر
سلام
میشه لطفا راهنمایی کنید بروکلین رو از کجا ببینیم؟
و آیا سایت دانلود فیلم قانونی (از داخل ایران) وجود داره؟
پاسخ ها
سایت های دانلود که زیادن...کپی رایت هم که در ایران به شوخیه...فقط این فیلم بروکلین رو همراه با کودکان نبینید