هنر هفتم علیه ایران؛ ۱۱ فیلم ضدایرانی
فیلمهایی که توسط فیلمسازان ایرانی مقیم خارج ایران ساخته شدهاند سعی دارند که به بررسی نقاط تاریک و خط قرمزیهای سیاسی و فرهنگی کشور بپردازند.
فرستاده/ ۱۹۸۳
کارگردان: پرویز صیاد
بازیگران: پرویز صیاد، هوشنگ توزیع، مری آپیک و کامران نوزاد
اغلب فیلمهایی را که محتوای ضد ایرانی و ساختاری نهچندان محکم دارند هموطنان مهاجرتکرده خودمان ساختهاند. که در اکثرشان نگاه جالب و مثبتی نسبت به کشور و هموطنانشان نداشتهاند. پرویز صیاد که قبل از انقلاب تهیهکننده و کارگردان و بازیگر مهمی در سینمای ایران بود اینبار در مقام کارگردان فیلم فرستاده را جلوی دوربین برده است.
صیاد در «فرستاده»، قصه یک ایرانی مذهبی را روایت میکند که بهوسیله سران جمهوری اسلامی ایران به آمریکا فرستاده میشود تا علی اکبر طباطبایی، یکی از ساواکیهایی را ترور کند که در واشینگتن زندگی میکند. اما این شخص پیش از اقدام، بهوسیله فرد دیگری ترور میشود و اتفاقات دیگری پیش میآید. فیلم بهدلیل داشتن همان نگاه ضد ایرانی و ضد انقلابیاش، خیلی زود در آمریکا و غرب مورد توجه قرار میگیرد و حتی جشنوارههای سینمایی معتبری چون لوکارنو و برلین هم حسابی تحویلش میگیرند.
بدون دخترم هرگز/ ۱۹۹۱
کارگردان: برایان گیلبرت
بازیگران: سالی فیلد و آلفرد مولینا
این فیلم یکی از اولین فیلمها و البته مشهورترین فیلمهای ضد ایرانی آمریکاست که سروصدای زیادی به پا کرد. تهیه و توزیع فیلم را کمپانی معتبر مترو گلدوین مایر به عهده داشت، آهنگساز آن جری گلداسمیت معروف بود و بازیگران سرشناسی چون سالی فیلد و آلفرد مولینا در آن بازی کردهاند.
فیلم براساس کتابی بههمین نام، «بدون دخترم هرگز» نوشته بتی محمودی، ساخته شد و قصه پزشکی ایرانی بهنام بزرگ محمودی را روایت میکند که تصمیم میگیرد پس از انقلاب همراه همسر آمریکاییاش بتی و دخترش مهتاب به ایران سفر کند، اما بتی بهدلیل جنگ ایران و عراق و ماجرای تسخیر لانه جاسوسی بهوسیله نیروهای مومن و انقلابی که از طرف آمریکاییها با عنوان گروگانگیری و تصرف سفارت آمریکا یاد میشود، به این سفر خوشبین نیست. باقی فیلم مربوط به سفر این خانواده به ایران و رفتارهای خشونتآمیز ایرانیهاست.
خانه جهنمی/ ۲۰۰۲
کارگردان: سوسن تسلیمی
بازیگران: حسن بیرجندی و بیبی عزیزی
فیلم «HUSIHELVETE» که در فارسی بهنام «خانه جهنمی» ترجمه شده است، ساخته سوسن تسلیمی؛ بازیگر و فیلمساز ایرانی مقیم سوئد است که پس از سالها اقامت در ایران و بازی در فیلمهای شاخص کارگردانهای بزرگ ایرانی از جمله بهرام بیضایی عازم سوئد شد و چند تئاتر و یک فیلم بلند بهنام «خانه جهنمی» ساخت که در این فیلم آشکارا چهرهای نامناسب و ضد اخلاق و انسانیت از هموطنان ایرانیاش بهدنیا ارائه داد.
فیلم خیلی جدی گرفته نشد و خیلی از ایرانیها هم فیلم را ندیدند و تا اینجا که از صفحه شخصی فیلم استخراجشده، در جشنواره مهمی نیز شرکت نکرد فقط میماند ادای دینی که خانم بازیگر به مردم سرزمیناش کرد و در تاریخ بهیادگار ماند!
پرسپولیس/ ۲۰۰۷
کارگردان: مرجان ساتراپی و ونسان پارونو
صدا پیشگان :کیارا ماسترویانی و کاترین دونوو
انیمیشن «پرسپولیس» براساس داستان مصوری بههمین نام، نوشته مرجان ساتراپی، ساخته شد. درواقع فیلم در نشاندادن فضای پس از انقلاب اسلامی ایران، بهنوعی به الگوهایی چون «بدون دخترم هرگز» هم ادای دینی میکند. «پرسپولیس»، فضای پیش و پس از انقلاب را با هم مقایسه میکند و با قراردادن نشانههایی خصمانه و عنادورزانه به این نتیجه میرسد یا بهعبارت دیگر میخواهد به مخاطب تلقین و دیکته کند که مردم ایران بعد از این واقعه، همه افسرده و دلشکسته شدهاند.
ضدیت فیلم با موضوع حجاب بسیار آشکار است و بهدنبال صدور این بیانیه است که بگوید نظام جمهوری اسلامی، جنبش و فعالیت زنان را سرکوب میکند. مضمون فیلم بهگونهای بود که حتی در برخی کشورهای عربی هم باعث اعتراض مسلمانان شد. «پرسپولیس»، در ساختار و کیفیت خلاقیتها و نوآوریهایی داشت که همین مسئله و البته محتوای ضد ایرانی و ضداسلامیاش هم مزید بر علت شد تا فیلم، موفقیتهایی در برخی جشنوارهها از جمله کن بهدست آورد. جالب اینجاست ساتراپی، جایزه جشنواره کن خود را به مردم ایران تقدیم کرد و فیلمش را اثری کاملا بیطرفانه خواند!
سنگسار ثریا/ ۲۰۰۸
کارگردان: سیروس نورسته
بازیگران : شهره آغداشلو، پرویز صیاد، علی پورتابش، جیمی کاویزل و موژان مارنو
این فیلم یکی از ضعیفترین فیلمهای تاریخ سینما در ساختار، شیوه روایت و کیفیت است که تلاش مذبوحانهای برای بدجلوه دادن اسلام و ایران در جهان دارد و طبیعی است که راه بهجایی هم نمیبرد. فیلم براساس کتابی بههمین نام نوشته فریدون صاحبجمع، ساخته شده است. در این فیلم سعی شده به چالش یکی از خاصترین احکام اسلامی؛ یعنی سنگسار پرداخته شود و با این تمهید به این نتیجه برسد که ایرانیها؛ احکام اسلامی، رفتارهایی بدوی و غیرقابل تحمل دارند. پیداکردن یک بازی خوب در فیلم، کاری بس دشوار است.
ضمن اینکه بازی کاویزل در نقش روزنامهنگاری فرانسوی هم امتیازی برای فیلم محسوب نمیشود. او همان بازیگر نقش مسیح در فیلم «مصائب مسیح»، ساخته مل گیبسن است.
زنان بدون مردان/ ۲۰۰۹
کارگردان: شیرین نشاط
بازیگران: آریتا شهرزاد، آنا پیروز، شبنم طلوعی، پگاه فریدونی، زهرا امیرابراهیمی و نوید اخوان
این فیلم براساس کتابی با قلم شهرنوش پارسیپور ساخته شده و زندگی مصیبتبار زنان ایرانی را ظاهرا در مقطع کودتای ۲۸ مردادماه سال ۳۲ در زمان نخست وزیری دکتر مصدق روایت میکند اما واضح است که فیلم میخواهد این اوضاع نابهسامان مظلومیت زنان را به دوران معاصر و سالهای اخیر در ایران بچسباند. این فیلم هم بهدلیل ارائه تصویری متفاوت و البته منفی از ایران، با نظر مثبت برخی منتقدان و جشنوارههای خارجی روبهرو شد؛ از جمله جشنواره ونیز که شیر نقرهای بهترین کارگردان را به نشاط داد.
شرایط/ ۲۰۱۱
کارگردان: مریم کشاورز
بازیگران: نیکول بوشهری، سارا کاظمی، رضا سیسکو صفایی و سهیل پارسا
«شرایط» به کارگردانی مریم کشاورز روز جمعه ۲۶ اوت ۲۰۱۱ در شهرهای لسآنجلس و نیویورک نمایش یافت. این فیلم که در جشنواره سینمای ساندنس در ماه ژانویه جایزه بهترین فیلم موردپسند تماشاگران را دریافت کرد، داستانی براساس دلدادگی دو دختر نوجوان به یکدیگر در یک رابطه عاشقانه است و مشکلاتی را که چنین رابطهای در فضای فعلی ایران با آن مواجه است به تصویر میکشد. «شرایط» فیلمی سردستی، شعاری و با صحنهها و بازیهای بد است که نه ربطی به سینما دارد و نه میتواند حرف و منظورش را بهدرستی و در قالبی هنرمندانه بیان کند.
آرگو/ ۲۰۱۲
کارگردان : بن افلک
بازیگران: بن افلک، برایان کرانستون، آلن آرکین و جان گودمن
بن افلک، پس از ساخت فیلم «شهر» که تریلری بسیار جذاب و تماشایی بود، در دومین گام فیلمسازیاش، سراغ موضوع قدیمی ولی گزندهای بهنام تسخیر لانه جاسوسی رفت و با اینکه فیلم از جنبههای مختلف با همتایان فیلمسازش برابری نمیکرد و فیلم ضعیفتری بود موفق به دریافت جایزه اسکار شد و کارگردان آن، بهدست همسر باراک اوباما، جایزه را دریافت کرد.
اینجا اگرچه بهلحاظ کیفیت و ساختار با اثر بهتری، نسبت به فیلمهای قبلی، مواجه هستیم، با این حال هنوز تحریفها، دروغپردازیها و یکجانبهنگریها وجود دارد.
گلاب/ ۲۰۱۴
کارگردان: جان استوارت
بازیگران: گائل گارسیا برنال، شهره آغداشلو، گلشیفته فراهانی، کامبیز حسینی و هالوک بیلجینر
این فیلم ضد ایرانی، ماجرای درگیریهای سال ۸۸ را دستمایه خود قرار میدهد و این کار را هم به بدترین، غیرهنرمندانهترین و شعاریترین شکل ممکن میکند. فیلمنامه، شیوه روایت، ساختار و بازیهای بد، «گلاب» را به نمونهای ابتر از سینمای فرمایشی غرب و آمریکا تبدیل میکند. فیلم براساس نوشته و اظهارات مازیار بهاری، خبرنگار بیبی سی ساخته شده است.
سپتامبرهای شیراز/ ۲۰۱۵
کارگردان: وین بلر
بازیگران: آدرین برادی، سلما هایک، شهره آغداشلو و آنتونی عزیزی
مهمترین رویکرد فیلمهایی از قبیل «سپتامبرهای شیراز» که تعدادشان نیز روبه افزایش است محتوایی ضد ایرانی، ضد انقلابی و حتی ضد اسلامی دارد که سالهاست نقطه آغازش در سینمای آمریکا بوده است. فیلمهایی که آشکارا توسط فیلمسازان درجه چندم هالیوود برای بدنام کردن و انگزدن به ایران و انقلاب و اسلام ساخته میشود و نکته مهم در این میان ضعف فیلمها در همه اجزا از جمله فیلمنامه ، کارگردانی و بازیگری است.
«سپتامبرهای شیراز» که براساس کتابی بههمین نام نوشته دالیا سافر ساخته شده است، قصه یک خانواده یهودی را روایت میکند که پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷، شرایط زندگی را برای خود دشوار میبینند و برای همین دست به مهاجرت میزنند.
فیلم با بهرهگیری از دو ستاره مشهور سینما، برادی وهایک و قصه مثلا پرفراز و نشیب و مهیجش، میخواهد تماشاگر را با خود همراه کند و هر طور که هست به بیننده بقبولاند که با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، چه به روز اقلیتها آمده است. شهره آغداشلو هم با حضور در این فیلم، نام خود را بهعنوان رکورددار بازی در فیلمهای ضد ایرانی جاودانه کرد.
کارگردان : بابک انوری
بازیگران: نرگس رشیدی , آوین منشادی
زیر سایه (UNDER THE SHADOW) نخستین فیلم بلند بابک انوری، فیلمساز ایرانی ساکن بریتانیا است که در ژانر وحشت ساخته شده است. این اثر از فیلمهای قابل توجه جشنواره سینمایی ساندنس بود و توسط شبکه نت فلیکس خریداری شد. این فیلم از مارس ۲۰۱۶، درسینماهای آمریکا به نمایش گذاشته شد. فیلم فارسیزبان «زیر سایه» محصول مشترک قطر، اردن و بریتانیا است و به عنوان نماینده بریتانیا در فیلمهای غیرانگیسی زبان هشتاد و نهمین دوره جایزه اسکار شرکت کرده است.
بابک انوری در گفتوگو با بیبیسی گفته: «فیلم با اینکه به زبان فارسی است اما به نظر خودم تم جهانی دارد و علیه زورگویی و تفکر دگماتیک حرف میزند. در کشورهای مختلف از مصر و سوریه گرفته تا آمریکا هم هر کسی برداشت خودش را از این فیلم داشته است.»
اما آنچه در انتهای فیلم و با توجه به جملات ابتدایی فیلم عمیقا دستگیر تماشاگر میشد چیزی مخالف ادعاهای آقای فیلمساز است. انوری غیر مستقیم جنگ انقلاب را مایه وحشت و ترس معرفی میکند و دوپارگی داستان و وارد شدن به ژانر وحشت در عین پرداختن به مسائل جنگ و انقلاب شاهد این مدعاست.
نظر کاربران
اخه متوهم
زیر سایه کجاش ضدایرانی بود
حتما از نظر شما اخراجی ها بهترین فیلم دنیاس
یعنی ما خوبیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
.................
خب کلی میگفتی همشون فیلمهای بدی هستن خلاص!
همشون حقیقت بودن, فقط ما انقد بهشون عادت کردیم, انقد خود سانسوری کردیم که حالا میگیم ضد ایرانی