گبرلو: هفت افخمی علیه سینما است
محمود گبرلو روزنامهنگار و سردبیر و مجری سه ساله برنامه سینمایی هفت، این روزها در کنار انتشار کتاب پنجاه گفتگو با هنرمندان سینمای ایرانش، برنامههای جدیدی برای بازگشت به رسانه ملی دارد.
آقای گبرلو! نظرتان در خصوص هفت در دوره افخمی که پس از شما سردبیری و اجرای برنامه را بر عهده گرفت، چیست؟
در دوره ما شعار برنامه هفت این بود، هفت برای سینما ایران و ما بر اساس همین مسئله عمل کردیم و همه اهالی سینما، هفت دوران من را تریبونی برای اعلام نظرات و جلب توجه مردم و مسئولان میدانستند. ما در میزگردها و مناظرهها توجه مسئولان را به سینما جذب میکردیم در گفتگوها، توجه مردم را به تلویزیون و سینمای ایران. در سالهایی که ما در برنامه هفت مشغول بودیم، آقای کیمیایی و خانم رخشان بنی اعتماد بعد از بیست و چند سال قدم به رسانه ملی گذاشتند. به نظر من این اشتباه است که فیلمسازان بزرگی که نجیبانه در کشور کار میکنند و دلسوز جامعه هستند، جایی در رسانه ملی نداشته باشند. زمانی که نگذاریم سینماگران در تریبون تلویزیون خودمان نظراتشان را مطرح کنند، آنها مجبور میشوند که برای بیان نظرتشان راه رسانههای دیگری را در پیش بگیرند.
تصمیمی برای بازگشت دوباره به تلویزیون ندارید؟
طبیعتا. اگر موقعیتش فراهم شود حتما به تلویزیون برمیگردم به نظر خودم هم حیف است اگر تجربه چند سال برنامه سازی موفق را رها کنیم. در حال گفتگو با مدیران رسانه ملی هستم تا بتوانم حضوری دوباره داشته باشم. واقعیتش این است که میخواهم با طرح و ایدهای نو وارد این عرصه شوم، چون به نظر من عمر طرح و ایدهی برنامه هفت، دیگر تمام شده است و واقعا معتقد هستیم اگر مدیران تلویزیونی به این شکل را باید تعطیل کرد. این برنامه متعلق به آقای جیرانی بود با یک اهداف و برنامههایی و در یک مقاطعی سیاسی مسائلی ایجاد شد که مسئولان وقت مجبور بودند برنامه هفت را ادامه بدهند، اما این نگاه الان تمام شده است و کسانی که این روزها زمام برنامه را به دست گرفتهاند نشان دادهاند که نمیتواند برنامهای کاربردی ارائه کنند و اگر این برنامه تعطیل هم شود، اتفاقی در جریان سینما نمیافتد. خودم هم میخواهم در عرصه فرهنگی به صورت کلان برنامههایی داشته باشم که زیر مجموعهاش میتواند سینم، تئاتر و موسیقی اینها باشد. الان در شرایطی هستیم که از لحاظ سیاسی و نظامی در جهان خوب پیش میرویم، در عرصه فرهنگی کمی دچار نقصان هستیم که باید مرتفع شود.
چرا سینمای کشور ما به ژانر اجتماعی محدود شده است و دیگر ژانرهای هیچ فرصتی برای عرض اندام در سینما ما ندارند؟
سینما نیاز به تنوع در ژانر دارد و یکی از دلایلی که ما نتوانستهایم اکثریت جامعه را به سینما جذب کنیم، همین نبود تنوع است. هفتاد درصد فیلمهای تولید شده ما در حوزه ژانر اجتماعی است آن هم با تاکید بر رگههای تلخ اجتماعی، سی درصدش هم به سایر ژانرها مانند کمدی میپردازد. این تنوع در ژانر سینما را باید سیاستگذاران سینمایی معین میکنند و اینها هستند که نیاز سینما را در هر سال مشخص میکنند و به فیلم سازان برنامه میدهند. ضعف اصلی ما این است که ما در سینما، گفتمان نداریم، من ندیدهام که سینماگران جمع شوند و گفتمان کنند، نه اینکه جشن بگیرند و دست بزنند. باید مراکز پژوهش و تحقیقاتی باشند و کارگردانان، فیلم نامهنویسان و تهیهکنندگان درباره مضامین که باید در سینما مورد توجه قرار بگیرد، گفتگو کنند. مثلا در تمام حوزهها مانند بهداشت و کار و حوزههای اجتماعی میتوانند برای فیلمسازان نشستهایی برگزار کنند و نیازهای جامعه را مطرح کند. عدهای در سینما بنا را بر این گذاشتهاند که فاصلهای میان طیفهایی سینمایی باشد و این فاصله را مدافع منافع خود میدانند و این است که به صنعت سینما ضربه میزند.
ما از ابتدای سال جاری با تغییری در حجم مخاطبان سینما روبرو شدیم، به نظر شما دلیل این اتفاق چیست و چگونه میتواند این حجم از مخاطب را حفظ کرد؟
اتفاقی که در سال ۹۵ برای سینمای ایران افتاد به چند دلیل متفاوت بود، ما در دنیایی زندگی میکنیم که نسل جوان به شدت علاقمند به فیلم دیدن است چون سینما رفتن هم لذت بخش است و هم ارزان اما سایر تفریحات قیمتهای بالاتری دارند. ما باید از این فرصت استفاده کنیم که نمیکنیم. تبلیغات سینما چه در تلویزیونهای ماهوارهای، چه شبکههای داخلی تاثیر بسیاری در جذب مخاطبان دارد. متاسفانه به دلیل سیاستهای غلط در دورهای ماهواره ممنوع شده است اما در جامعه امروز میتوانیم قوانین را تغییر بدهیم. امروز دیگر شبکههای ماهوارهای نمیتوانند تاثیر منفی چندانی در جامعه ایرانی بگذارند و در برخی موارد تاثیرات مثبت بسیاری هم در مقولاتی مانند آگاهی بخشی دارند و بسیاری از جوانان خبرها و فیلمهای روز را به زبان انگلیسی در ماهواره میبینند و دنیا را با وجود ماهواره بهتر میسازند.
یک نشریه مدتی است که تمام هم و غم خود را برای توهین به سینماگران و هنرمندان گذاشته است و در این مسیر از تیتر کردن رکیکترین حرفها هم ابایی ندارد، میخواستم در خصوص عملکرد این نشریه درطول ماههای اخیر صحبت کنیم.
تعداد اندکی که به اصطلاح جریان و جناح سیاسی نامیده میشوند، تکلیف خودشان را با سینما نمیدانند به همین دلیل نسبت به سینما پرخاشگر و عصبانی هستند دلیل عمدهاش همین است که اینها در اکثر رفتارهایی زندگی خود به شرعیات توجه دارند، سینما یک تکنیک و فضایی جدید است و لازم است متشرعین خودشان را با سینما وقف بدهند. اگر وقف ندهند دچار تناقضاتی میشوند چون سینما مسیری خودشان را میرود.
به نظر شما چطور یک رسانه به خودش اجازه میدهند چنین تیتری بزند؟
راستش من با این تیتر به مسلمانی آنها شک کردم، اصلا اسلام و دستورات دینی به ما اجازه نمیدهد که نسبت به آدمها چنین نگاهی داشته باشیم و آن را علنی کنیم. این نگاه، نگاهی کثیفی است که ما بدون توجه به قوانین مذهبمان به آدمها تهمت بزنیم. من چنین تیترهایی را اصلا در شان رسانه نمیدانم. چنین تیترهایی نشان از ضعف و شکست جدی چنین جریانی است که تکلیف خودشان را با سینما معلوم نکردهاند، سینما پرشتاب به سمت جلو میرود و اینها چون در عرصه سینما تکلیفشان را نمیدانند و در عرصه تولید توانمندی نداشتهاند، نمیدانند چکار کنند و در این بازی سیاسی سینما است که برنده شده است و اینجا مشکل از خودشان است نه سینما. اصلا فقه پویا همین را میگوید فقه پویا یعنی حضرت امام که نسبت به مسائل رویکرد به روز و جدید داشت. چرا رادیویی که در دوران طاغوت حرام بود در دوران اسلام حلال میشود یا سینما که میگویند رمز پیشرفت ایران در استفاده از ابزار سینما است.
نظرتان درباره فیلم فروشنده که این روزها بر پرده سینماها کشور به سر میبرد، چیست و به نظرتان جایگاه این فیلم در اسکار امسال به چه صورت خواهد بود؟
من در سالهای اخیر دینی تر از فیلم فروشنده ندیدهام. به نظر من یک فیلم قرار نیست به صورت مستقیم به مضامین و نمادهای دینی اشاره کند و حتما بازیگر در فیلم سجاده پهن کند و نماز بخواند، فیلم میتواند به صورت غیرمستقیم مفاهیم را برساند. آقای فرهادی فیلمساز هوشمندی است، زبان جهانی و بازار جهانی را میشناسد و با استفاده از کانالها و ارتباط بین المللی، خودش در مسیر پیشرفت قرار گرفته است و این حق یک فیمساز است. از طرف دیگر آقای فرهادی در حوزه مضمون قصه هم جامعه جهانی را درک کرده و میداند آنها چه داستانی را دوست دارند در نگاه بحث قضاوت و حریم خصوصی بحثهایی وجود دارد که شاید برخیها با او هم نظر نباشند. فروشنده فیلمی اخلاق مدار است، در مجموع زمانی که از سینما بیرون میآییم در جهت تحکیم خانواده تفکری مثبت پیدا میکنیم و احساس میکنیم که فیلم در جهت دفاع از خانواده و ناموس بوده است. دفاع شهاب حسینی از همسرش که به او تعرض میشود و نه تجاوز و در درون فیلم تجاوز نیست. اما یک جاهایی هوشمندی فرهادی است که نگاه فیلم ساز را به سمت تجاوز میبرد و بعد میگوید که اشتباه کردهای، حرف فرهادی هم این است که زود قضاوت نکنید.
به نظر شما فروشنده در اسکار امسال چه جایگاهی خواهد داشت؟
احساس من این است قصه فروشنده برای داوران اسکار جذاب است و ساختارش هم همچنین. به نظر من فروشنده اسکار میگیرد.
از حال و هوای این روزهایتان بگویید. شما چند ماه پیش عمل قلب باز انجام دادید وضعیت جسمانی این روزهایتان چگونه است؟
وضعیت جسمانیام خوب است، قلبم را عمل کرده۲ام و پرشتاب تر شدهام، کلا هم آدم پر انرژی هستم و مثبت نگر و معتقد بر اصول و پایه ایی که برای زندگی و روابط اجتماعیام تعیین کرده است. میگویند آدم که سن ۵۰ سالگی میرسد سلامتیاش دچار مشکلاتی میشود، امسال سال اقدام و عمل است، من فعلا هم عملهایش را انجام دادهام تا در آینده برسم به اقدامات(با خنده). خودم دوست دارم سیستم حمایتی از جریان فیلم کوتاه فراهم کنم. یک سایت تخصصی اقتصاد سیما را هم ساختهام که به حوزه اقتصاد و صنعت سینما میپردازد.
در پایان؟
از مردم، منتقدان و هنرمندان تشکر میکنم و همچنین از کسی که باعث شد من دیده شوم و آن هم آقای جیرانی بود و همچنین همه بچههایی گروه هفت که تلاشهای بسیاری داشتند.
نظر کاربران
برنامه هفت آقای گبرلو بهتر و متنوع تر بود
برنامه جیرانی عالی بود،گبرلو خوب وقابل تحمل بود ،افخمی افتضاح حال بهم زن ،همش خدا خدا میکنم زودتر بند وبساطشو جمع کنه بره دیگه، الکی بهترین تایم جمعه شب شبکه سه رو گرفته هیچ حرکت مفیدی هم نمیکنه با اون فراستی مثل پت ومت میان هرهفته خرابکاری میکنن میرن تا هفته دیگه