جذابیت های ۳ سلبریتی؛ تحلیل دلیل استقبال از فروشنده
در دو حالت، تبلیغات یک فیلم موثر می افتد و فیلم خوب می فروشد. یکی اینکه فیلم، نظر مخاطب بالفعل را جلب کند و باعث شود تا تبلیغات شفاهی و اصطلاحا فرد به فرد شکل بگیرد.
اما همچنان که پیداست سه عنصر نام برده در فیلم های فرهادی و به ویژه در فیلم فروشنده، چندان برجسته و عیان نیست که بتوان بهره گیری از این سه عنصر را دستمایه اصلی ایجاد جذابیت برای فیلم قلمداد کرد. بنابراین در شاخص های مربوط به کیفیت فیلم باید به دنبال موردهای دیگری گشت که باعث ایجاد جذابیت برای مخاطب و اقناع او برای ترغیب دیگران به تماشای فیلم می شود.
در این باره باید به کارگردانی کار، بازی های بازیگران، میزانسن و دیالوگ ها و روایت فیلمنامه ای اشاره کرد. «فروشنده» در این شاخص های اخیر فیلم ناموفقی نیست. کارگردانی کار اگرچه معمولا از چشم مخاطب عام پنهان می ماند، اما به شیوه ای ناخودآگاه در رضایت مخاطب از فیلم نقش مهمی دارد. غیر از کارگردانی، دیگر مولفه های نامبرده مثل دیالوگ نویسی، بازی ها، روایت در فیلمنامه و میزانسن ها می تواند بیشتر برای مخاطب قابل مشاهده باشد.
اگرچه فیلمنامه ضعف های اساسی دارد و بسیاری از مخاطبان عام این فیلم را نیز تا امروز شاکی کرده است اما برخی دیالوگ ها و بازی عماد و پیرمرد متجاوز در کنار تعدادی از میزانسن ها، می تواند نظر مخاطبان را برباید. فیلم «فروشنده» اگرچه در مقایسه با دیگر فیلم های روی پرده، درخشان و درجه یک است اما با این همه به نظر می رسد که در مقایسه با دیگر کارهای فرهادی حرف زیادی برای گفتن ندارد. از این رو ممکن است نتواند چندان مخاطبان را راضی کند تا دیگران را هم به دیدن فیلم تشویق کنند.
منهای این موضوع، نکته دیگری که از قضا درباره فیلم «فروشنده» بیش از سایر شاخص ها اهمیت دارد، شاخص «تکرار» است. در دو سه ماه گذشته نام فیلم «فروشنده» بیشتر از هر فیلم دیگری در رسانه ها منتشر شده است. نکته جالب تر این است که بدانیم مخاطبان سینما عمدتا از طبقه متوسط جامعه هستند. این طبقه به لحاظ مصرف فرهنگی و رویکرد سیاسی عمدتا به اصلاح طلبان گرایش بیشتری دارند.
به هر حال به نظر می رسد که فروش فیلم فرهادی بیش از آن که مبتنی بر کیفیت فیلم یا پرداخت داستانی آن باشد به جوایز سینمایی و انتقادهای موافق و مخالف درباره آن ارتباط داشته باشد.
دکتر محبوبه مهرابی، جامعه شناس: «فروشنده» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی اصغر فرهادی، این روزها در برخی سینماهای ایران و جهان اکران شده است. این فیلم با استقبال گسترده و کم سابقه ای مواجه شد، به طوری که رکورد بیشترین فروش روز اول اکران را در تاریخ سینمای ایران از آن خود کرد. استقبال به گونه ای بود که حتی برخی از سینماها سانس های جدیدی را برای اکران آن به برنامه های خود اضافه کردند. صف های طولانی و حتی به راه افتاده بازار سیاه فروش بلیت که در برخی موارد بلیت ۱۲ هزار تومانی آن به قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می رسید به گفته کارگردان فیلم هم کمی بالاتر از حد انتظار بود. این اتفاق را می توان از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد و دلایل مختلفی برای آن مطرح کرد.
از اولین روزهای ساخت فیلم و اعلان عمومی شروع فیلمبرداری و مطرح شدن جسته و گریخته داستان فیلم و حتی مکان ساخت آن و بحث هایی از این دست، منجر به تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم فیلم قبل از اکران و حتی قبل از ساخت آن شد و کنجکاوی سینمادوستان و برخی مردم عادی را برانگیخت.
همچنین شهرت، محبوبیت و موفقیت های قبلی کارگردان فیلم (که این هفتمین فیلم بلند او در کارنامه اش است) نیز موجب اشتیاقی شد که در انتظار ساخت و اکران آن باشد. اصغر فرهادی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» جایزه اسکار را کسب کرد و همچنین اغلب فیلم های دیگرش مانند «درباره الی»، «شهر زیبا» و «چهارشنبه سوری» با استقبال خوبی مواجه شد که به نظر می آید روایتگری و قصه پردازی متفاوت فرهادی درباره مسائل و دردهای جامعه و همذات پنداری مردم با موضوع داستان هایش و فضای ملموس آن باعث شده که مطرح شدن نام وی به عنوان کارگردان یک فیلم یا نویسنده آن، خود به تنهایی بخشی از مردم را به سوی سینما روانه کند.
علاوه بر اینها، بازیگرانی در این فیلم انتخاب شده بودند که هر چند در میان مخاطبان تخصصی سینما، چهره هایی قابل ستایش بودند اما این دو بازیگر با حضور در سریال شهرزاد محبوبیت خود را در میان عموم کسب کرده بودند. سریال شهرزاد که اخیرا هر دوشنبه در سطح گسترده ای در سراسر کشور توزیع می شد باعث شد بازی هماهنگ تر علیدوستی و شهاب حسینی از قبل در ذهن ها باقی بماند و انتخاب بسیار مناسبی جلوه کند؛ این مورد نیز بخشی از مردم را که بازی یک بازیگر یا بازیگرانی خاص ملاک اصلی شان برای انتخاب تماشای یک فیلم است، به گیشه فرا خواند.
موفقیت های «فروشنده» در سطح بین المللی و نقدهای بسیار جالب توجه از افراد مطرح در سینمای جهان و استقبال جهانی از آن نیز یکی از دلایل فروش گسترده این فیلم است، به طوری که کسب بهترین جوایز در بالاترین سطوح هنری سینمای جهان برای بخش های متفاوت این فیلم، کنجکاوی بسیاری را برانگیخت که باعث شد بسیاری طعم خوش این فیلم را از دست ندهند.
از طرفی شایعاتی مبنی بر توقف اکران فیلم باعث برانگیخته هیجاناتی شد که اشتیاق برای تماشای هر چه زودتر آن را فراهم کرده بود. البته فضای قابل درک و ملموس اجتماعی که در این فیلم حاکم است منتج به تبلیغ خودجوش اثر از سوی مردم شد.
عوامل درونی (مربوط به فیلم و اثر هنری) و بیرونی (تبلیغ، هیجان و جوایز) فوق الذکر و دیگر عواملی که در اینجا مجال تفصیل آن نیست باعث شد که فیلم «فروشنده» با استقبال گسترده ای مواجهه شده و رکوردهای قابل توجهی را به ثبت برساند.
البته قابل ذکر است که اگر ترکیب جمعیتی استقبال کنندگان در دسترس بود و یا به عبارتی دیگر اگر آماری از گروه سنی، جنسیت، تحصیلات و ... را نظام سینمایی ایران فراهم یا اقدام به تشکیل بانک اطلاعاتی از مخاطبان می کرد، مطمئنا می توان تحلیل های تخصصی تر و دقیق تری از این اتفاق سینمایی داشت اما در کل به نظر می رسد هیجانات گاه و بیگاه حاکم بر جامعه و توده های مردم که برخاسته از عوامل مختلفی است و موجب شکل گیری کنش های عاطفی و هیجانی می شود، میزان فروش این فیلم را به شدت تحت تاثیر قرار داده است! هیجاناتی که سابقا در موارد مختلف مثل استقبال از تشییع پیکر یک خواننده یا حملات گسترده به صفحات شخصی هنرمندان یا ورزشکاران نیز دیده شده است.
نظر کاربران
به نظر می رسد این حد از استقبال نمی تواند نشان از تناظر فیلم با تخصص مخاطبان و حاکی از یک کنش عقلانی مبنی بر آگاهی بوده باشد.
درسته
پاسخ ها
اره همون