۳۹۶۶۷
۱ نظر
۵۰۲۸
۱ نظر
۵۰۲۸
پ

نگاهي به فصل سوم سريال «قلب يخي» و نقاط ضعف و قوتش

قلب يخي کم کم آب مي شود!

فصل سوم سريال «قلب يخي» سري ششم و قسمت هاي ۱۱ و۱۲ خود را پشت سرگذاشت آن هم در حالي که به نظر مي رسد چند عامل باعث شده سريال آن چنان که فصل اول آن مورد توجه قرار گرفت، انتظار و استقبال مخاطب را جلب نکرده باشد.

روزنامه خراسان: فصل سوم سريال «قلب يخي» سري ششم و قسمت هاي ۱۱ و۱۲ خود را پشت سرگذاشت آن هم در حالي که به نظر مي رسد چند عامل باعث شده سريال آن چنان که فصل اول آن مورد توجه قرار گرفت، انتظار و استقبال مخاطب را جلب نکرده باشد.

فصل سوم «قلب يخي» ماجراي گم شدن يک عتيقه گرانبها را روايت مي کند و آدم هايي که خواسته و ناخواسته درگير اين ماجرا شده اند، در کنار پيرنگ اصلي که چندان گيرا نيست چند خط داستاني فرعي عاشقانه و طنز هم در سريال وجود دارد تا ترکيب داستان بتواند ذائقه مخاطب ايراني که هم بيننده آثار خارجي است هم به سريال هاي سيما عادت کرده را پوشش دهد.

قلب يخي کم کم آب مي شود!

قصه از کجا شروع شد؟

سريال «قلب يخي» به عنوان يکي از اولين سريال هاي ويژه شبکه نمايش خانگي به خاطر نبود شبکه هاي کابلي و خصوصي در کشورمان خيلي سريع مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. سوژه جالب، (نفوذ چند دانشجو در محافل فراماسونري و شيطان پرستي)، پرداخت متفاوت مبتني بر فرمول سريال هاي خارجي که بر عنصر غافلگير کردن و رودست زدن به مخاطب تاکيد داشت و البته حضور بازيگران شاخص باعث شد ضعف هايي مثل توزيع نامناسب و نامرتب به چشم نيايد و در برهوت پخش سريال هايي با استاندارد بالا از سيما، قلب يخي، با استقبال فراوان مخاطبان مواجه شد.

اما مشکلاتي که بين عوامل گروه پيش آمد باعث شد ابتدا چند شخصيت سريال کشته شوند!! و داستان تغيير کند تا عواملي که به خاطر اختلاف مالي ساز جدايي مي زدند راه ديگري را دنبال کنند، بعد هم نسخه هاي غيرمجاز و دانلودهاي اينترنتي باعث شد صحبت از ساخته نشدن فصل دوم به ميان بيايد و در نهايت وقتي فصل دوم ساخته شد و درست وقتي که داستان به اوج خودش رسيد «محمد حسين لطيفي» کارگردان سريال به همراه حامد عنقا ايده پرداز و فيلمنامه نويس اثر از گروه جدا شدند تا سامان مقدم کارگردان فيلم هايي مثل «مکس» و «کافه ستاره» و سريال پرمخاطبي چون «شمس العماره» ادامه کار را دنبال کند.

فصل سوم، بازيگران تازه و داستان جديد

وقتي اولين تصاوير از فصل سوم سريال منتشر شد حضور چهره هاي جديد و ارتباط آن ها با داستان قبلي براي مخاطبان جاي سوال داشت اما کمتر کسي فکر مي کرد تهيه کننده و سرمايه گذاران اثر حالا که گروه جديدي را آورده اند بخواهند داستان جديدي هم داشته باشند! اما اين اتفاق افتاد و نه تنها فصل سوم داستان جديدي داشت بلکه با همان عنوان قبلي هم عرضه شد و به غير از داستان، تفاوت هاي ديگري هم با فصل اول و دوم دارد.

قلب يخي کم کم آب مي شود!
نقاط قوت فصل سوم «قلب يخي»

فصل سوم قلب يخي توزيع منظم و فراگيري دارد که خود اين عامل تا حدودي جلوي تکثير غير مجاز و دانلودها را گرفته است. کيفيت بالاي تصوير و ارائه تمام قسمت ها به صورت DVD از ديگر نقاط قوت فصل سوم است. در اين فصل هم به خوبي از ظرفيت هاي هنرمندي چون «مازيار فلاحي» در تيتراژ پاياني استفاده شده و حتي در قسمت هاي ۸و۹ با حضور و ايفاي نقش او يک شوک مثبت مقطعي هم به مخاطب وارد مي شود چون سريال همه برگ هاي برنده اش را در ابتدا رو نکرده است.

حضور پرتعداد ستاره ها هم به خودي خود عامل جذابي براي مخاطب است. مهران مديري، هديه تهراني، رضا عطاران، هانيه توسلي، طناز طباطبايي، رضا کيانيان، علي قربانزاده، امير آقايي، پژمان بازغي، سحر دولتشاهي، اميرحسين رستمي، حسين ياري و... هر کدام به تنهايي مي توانند براي مخاطب عامل کنجکاوي باشند، به خصوص اين که مخاطب با درونمايه سريال آشنايي قبلي دارد يا حداقل اين طور فکر مي کند و برايش جالب خواهد بود که بداند کسي مثل رضا عطاران يا مهران مديري در يک اثر گونه پليسي چه نقشي دارد؟

حتي هديه تهراني که مدت ها است با عالم سينما قهر کرده و جز يکي دو اثر خاص به حضور در فيلم هاي پرمخاطب و عامه پسند بي اعتنا بوده و از اساس قيد حضور در سريال هاي تلويزيوني را زده ايفاگر چه شخصيتي خواهد بود؟ و... در فيلمنامه هم يک نقطه قوت نسبي وجود دارد، به تجربه ثابت شده مخاطب ايراني هرچه قدر هم که اهل تماشاي آثار خارجي باشد باز هم با پيچش هاي روايي و غافلگيري هاي متعدد از آن قبيل که در سريال هايي مثل «لاست» يا «۲۴»وجود داشت مشکل دارد و تماشاي سريالي مثل قلب يخي در جمع خانواده ايراني آن هم در زمان هايي مثل صرف غذا و...

که اعضاي خانواده در حال گپ زدن هستند و غذا هم مي خورند اگر نياز به تمرکز بالا و چينش پازل هاي متعدد داشته باشد موجب ريزش مخاطب مي شود. اما فصل سوم قلب يخي به خوبي اين مورد را مدنظر قرار داده، شما مي توانيد به کارهاي تان برسيد و سريال را به طور نا محسوس(!!) نگاه کنيد بدون آن که چيزي را از دست بدهيد و جالب اين جاست که اين نقطه ضعف بزرگ تبديل به نکته مثبتي براي اثر و حفظ مخاطب هم مي شود.

قلب يخي کم کم آب مي شود!
بي توجهي به جزئيات خصلت يک اثر وطني

هرچند حضور پرتعداد ستاره ها در جذب مخاطب موثر است اما استفاده از بازيگر چهره به هر قيمتي و براي هر شخصيتي نقطه ضعف محسوب مي شود مگر آن که در ادامه داستان ورق برگردد، وگرنه حضور اميرحسين رستمي با آن طراحي لباس و گريم بالاشهري در نقش «آقاصفر» سرايدار ساختمان يا امير آقايي در يک سکانس کوتاه کمي تو ذوق مي زند.

از طرفي هر قسمت سريال تنها حدود ۳۰ دقيقه است يعني مخاطب پس از حذف بخش «آن چه گذشت» و... مبلغ ۳ هزار تومان را فقط براي ۶۰ دقيقه پرداخت مي کند که در تمام دنيا و براي بيشتر سريال هاي معروف چنين زماني براي دو قسمت حدود ۹۰ دقيقه و براي يک قسمت حداقل ۴۲ دقيقه است.

از ديگر نقاط ضعف اين فصل سريال آن است که فيلمنامه بر اساس شخصيت ها و توانمندي هاي شان نوشته نشده است و شخصيت هويت و پيشينه ندارد طوري که نقش هديه تهراني يا مهران مديري را هر کس ديگري مي توانست بازي کند، اما ايفاي نقش يک وکيل خنگ و دست و پاچلفتي فقط از عطاران بر مي آيد، هرچند بازي اش تکراري است. فضاسازي و طراحي صحنه اثر هم به شدت جنبه تبليغي و در خدمت اسپانسرها است طوري که يک شخصيت بيکار و بي پول در يک آپارتمان لوکس و با بهترين امکانات زندگي مي کند.


قلب يخي کم کم آب مي شود!


البته همه اين ها جزيي از ويژگي هاي ايراني بودن يک اثر است يعني بي توجهي به جزئيات و دست کم گرفتن مخاطب، براي همين است که فيلمنامه نويس احساس مي کند بايد در دل يک داستان پليسي ۳ مثلث عشقي و مقدار زيادي گيتار و آواز و... بگنجاند و تکليفش با گونه خود اثر هم مشخص نباشد.

اين بي توجهي به جزئيات حتي به بازي ها هم سرايت کرده و به نظر مي رسد کارگردان قدرت کنترل بازيگران نامي خود را نداشته، بازي پراغراق مديري در خيلي موارد توي ذوق مي زند اما سرعت در کار آن هم وقتي بحث مالي در ميان است خيلي توي چشم مي آيد.

حتي در دل داستان هم کارگردان و فيلمنامه نويس حوصله توجه به جزئيات و رفع حفره هاي داستاني را نداشتند و رد پاي فيلمنامه نويس به راحتي در بخشي از ماجرا به چشم مي خورد و از آن جمله مي توان به ايده تکراري از دست دادن حافظه حامد اشاره کرد که عيناً از فصل اول کپي شده و راه فراري است از مشکلات فيلمنامه!

از همه بدتر سريال برخلاف وعده اوليه در قسمت اول فصل سوم هيچ تلاشي براي پاسخ به سوالات فصل هاي قبلي نمي کند، هرچند قضاوت در مورد ابهامات خود اين فصل کمي زود است به طور مثال مخاطب بي صبرانه منتظر است بداند چه طور مي شود که «محسن شگفت» يک خلافکار کم سواد و خطرناک با تغيير هويت به راحتي در کار فرهنگي جالبي مثل «انتشارات» وارد مي شود و از قضا مجوز هم دارد و موفق است؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • در اینجا ناشناس

      حیف آقایان عطاران و مدیری برای حضور در این مجموعه چرت و مضخرف

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج