پاییزی به گرمی تابستان با فیلم های جدید (۱)
در حالی که به آغاز فصل جدید اکرانهای سینمایی نزدیک میشویم، در این مطلب ۳۳ تا از مورد انتظارترین فیلمهای مستقل و جشنوارهای پاپیز را گردآوری کردهایم.
هرچه تابستان به عنوان جشن فیلمهای پرخرج، گرانقیمت و پرسروصدا شناخته میشود، پاییز فصل اکران آثار کمخرج، محجور و هنری سینما است. اگرچه قبلا فیلمهای عامهپسند پاییز را برایتان فهرست کردیم، اما راستش وقتی این فصل از راه میرسد، سینمادوستان بیشتر از هرچیزی منتظر هستند تا ببینید چه فیلمهایی به عنوان بزرگان فصل جوایز شناخته میشوند. بنابراین در این فهرست ۳۳تا از مورد انتظارترین فیلمهای این فصل را در یک مکان جمع کردهایم. فیلمهایی که از درامهای باپرستیژ شروع میشوند و تا مستندهای بحثبرانگیز و فیلمهای تازهی کارگردانان سرشناس ادامه دارند.
روشنایی بین اقیانوسها - The Light Between Oceans
درک ساینفرانس علاقهی بسیاری به ساختن درامهایی دارد که در به تصویر کشیدن دشواری طاقتفرسای حفظ رابطههای عاشقانه رودربایستی نمیکنند. بالاخره از کارگردان «ولنتاین غمگین» (Blue Valentine) بیشتر از این انتظار نمیرود. ساینفرانس برای فیلم جدیدش سراغ اقتباس از روی رمانی به همین نام رفته است و علایق و مهارتهایش را به دوران بعد از جنگ جهانی اول منتقل کرده است تا رابطهی نفسگیر و دردناک یک زوج دیگر را به تصویر بکشد. مایکل فاسبندر در این فیلم نقش نگهدارندهی یک فانوس دریایی را برعهده دارد که عاشق کاراکتر آلیشیا ویکاندر میشود.
دیوانگان یوگا - Yoga Hosers
کوین اسمیت بازگشته است و او همینطوری دارد به دور شدن از کمدیهای پرحرف و سطح پایینی که زمانی برندش را براساس آنها معرفی کرده بود ادامه میدهد. آخرین فیلم اسمیت که در سینماها اکران شد، کمدی ترسناک «عاج» (Tusk) بود که در سال ۲۰۱۴ اکران شد و با نقدهای خیلی بدی روبهرو شد. اما او که بعد از این ماجرا واهمهای به خودش راه نداد، برای ساخت فیلم بعدیاش بازگشته که دومین قسمت از سهگانهی «شمال حقیقی» است. با این تفاوت که این بار او با بازیگران جوانتری کار میکند.
دختر سفید - White Girl
اولین ساختهی الیزابت وود در مقام نویسنده و کارگردان دربارهی دانشجویی به نام لیا است که در دو هفتهی پایانی تعطیلات تابستان یک دوست جدید اما خطرناک پیدا میکند: یک قاچاقچی مواد مخدر پورتوریکویی به اسم بلو. لیا به بلو کمک میکند تا جنسهایش را به دوستانِ سفیدش بفروشد و این دو حسابی خوش میگذرانند.
مکس رُز - Max Rose
شاید تنهاترین و بزرگترین دلیلی که باعث میشود این فیلم به یکی از موردانتظارترین فیلمهای هفتههای آینده تبدیل شود، این است که جری لوییس، کمدین افسانهای سینما بعد از ۲۰ سال دوری از سینما، در یک نقش اصلی جلوی دوربین رفته است. لوییس نقش مکس را بازی میکند. یک نوازندهی بازنشستهی موسیقی جاز که همسرش، اوا (کلر بلوم) در ۶۵ سالگی به تازگی مرده است. داستان از جایی شروع میشود که مکس یادداشت صمیمانهای از طرف مردی که در سال ۱۹۵۹ برای اوا نوشته بود پیدا میکند.
کلون برای همیشه - Klown Forever
فیلم کمدی دانمارکی «کلون» که براساس سریال مشهوری به همین نام است در سال ۲۰۱۰ با استقبال گستردهای مواجه شد. بسیاری از منتقدان جنس کمدی فیلم را مورمورکننده و معذبکننده توصیف کرده بودند که توانایی خاصی در شوخی با خط قرمزها دارد. خب، حالا پنج سال بعد از اینکه ماجراهای عجیب و غریبِ فرانک و کسپر که بر پردهی سینماها به نمایش درآمد، این دو باز دوباره با کارگردان فیلم قبلی، میکل نورگارد همراه شدهاند.
جادهی لندن - London Road
یک سال بعد از اینکه فیلم «جادهی لندن» در جشنوارهی تورنتو به نمایش درآمد، به نظر میرسد کمکم باید برای اکران این فیلم در بازار امریکا آماده شویم. ساختهی جدید روفوس نوریس، کارگردان «شکسته» (Broken) از سوی منتقدان به عنوان تریلری دربارهی یک قاتل سریالی معرفی شده که تاکنون نمونهاش را ندیدهاید. تمامیاش هم به خاطر این است که فیلم براساس یک تئاتر موزیکال اقتباس شده است. نکتهی جالب این تئاتر این است که نویسنده مصاحبههایش با مسئولان دنبال کردن پروندهی این قاتل سریالی را به شکل شعر تدوین کرده بوده و بازیگران هم میبایست آنها را با دقت اجرا میکردند.
دیگران - Other People
کریس کلی، نویسندهی برنامهی تلویزیونی مشهور «شنبه شب زنده» با این فیلم وارد دنیای ساخت فیلمهای بلند میشود. فیلمی که اکثر منتقدانی که شانس دیدن آن را داشتهاند، آن را عمیقا شخصی و بهطرز غافلگیرکنندهای بامزه توصیف کردهاند. داستان فیلم دربارهی نویسندهی فیلمهای کمدی با بازی جسی پلمونز (تاد از «بریکینگ بد») است که به خانهاش در حومهی کالیفورنیا برمیگردد تا از مادر در حال مرگش مراقبت کند.
ضربات - Kicks
یک جفت کتانی گرانقیمت چشمانِ برندون ۱۵ ساله را به خودش گرفته است و او هیچرقمه نمیتواند از آنها دل بکند و به هر ترتیبی که شده میخواهد آنها را به دست بیاورد، اما چیزی که جلوی راه او قرار میگیرد، یکی از قلدرهای محلهشان است. لازم به ذکر نیست که این کفش به سادگی فقط ابزاری برای آغاز سفر برندون در محلهی پایین شهری و تیره و تاریکشان است و اینگونه «ضربات» به فیلمی تبدیل میشود که ترکیبی از یک داستان بلوغ و نمایشی از زندگی شهری است.
مولف: داستان جیتی لیروی - Author: The JT LeRoy Story
قبل از نهم ژانویهی ۲۰۰۶، دنیای ادبیات فکر میکرد فردی به نام جیتی لیروی حقیقت دارد. متعاد مواد مخدری که کتابها و مقالههای متعددی از زبان او نوشته است و حتی در اظهار عمومی هم ظاهر شده بود و حرفهایش مورد الهام بسیاری قرار گرفته بود. اما در آن تاریخ بود که روزنامهی نیویورک تایمز پرده از این حقیقت برداشت که جیتی لیروی وجود خارجی ندارد. بلکه او پرسونای خیالی زن خانهدار ۴۰ سالهای به اسم لورا آلبرت ساکن سن فرانسیسکو بوده است.
فیلمبردار - Cameraperson
یک قانون پایهای اما مهم در فیلمسازی وجود دارد که میگوید: دست فیلمبردار هیچوقت نباید در تصویربرداری احساس شود. چنین چیزی دربارهی کریستن جانسون صدق میکند. فیلمبرداری که برخی از بهترین مستندهای ۲۰ سال اخیر را ضبط کرده است. اما جانسون برای ساخت این فیلمش سراغ حرکت جالبتوجهای رفته است: او به آرشیو تصاویر استفاده نشدهای که در تمام این سالها رها شده بودند سر زده است. منظور تصاویری است که در آن میتوان حضور فیلمبردار را احساس کرد.
خانم استیونز - Miss Stevens
فیلم «اتاق انتظار» (The Keeping Room) با وجود سه بازی فوقالعاده از بریت مارلین، هیلی استاینفلد و مونا اُتارو در سال ۲۰۱۴ به یکی از مهمترین وسترنهای زنانهی سینما تبدیل شد، اما حقیقت این است که ستارهی واقعی آن فیلم جولیا هارت، نویسندهی آن فیلم بود که موفق شده بود از طریق بازی کردن با کلیشهها و عناصر ژانر به تجربهی نفسگیری برسد.
ارسال نظر