همهچیز درباره یک «نفوذی»
اثری جاسوسی، هیجانآور و بازیگر محوری را که از مجموعه تلویزیونی محبوب «افسار گسیختگی» برایان کرانستون ساخته شده است میتوان در یک کلمه خوشساخت قلمداد کرد...
این در صورتی است که ماجرای محوری فیلم، با موضوع قاچاق مواد مخدر در مسیر سریال «افسارگسیختگی» قرار میگیرد؛ اثری که برای کرانستون مانند درام موقعیت عمل میکند و از برخی زویهها مخاطبان اثر را به یاد شخصیت والتر وایت میاندازد؛ یک مرد خانواده، بنا به دلایل شخصی وارد دنیای مواد مخدر میشود و در اکثر اوقات مجبور به کشیدن نقشهای برای نجاتیافتن از موقعیتهای خطرناک و بغرنج است.
در حقیقت فیلم «نفوذی»، بهدلیل شباهتهای زیاد خود به دنیای سریال «افسارگسیختگی» جزو آثار خوب بازیگرمحوریاش قرار نمیگیرد، در این مبحث باید به نقشآفرینی متفاوت و موفق کرانستون در نقش دالتون ترامبو که برای آن نامزد جایزه اسکار شد نیز توجه کرد، فیلم «ترامبو» در حقیقت این مسئله را ثابت کرده است که برایان کرانستون قادر به ایفای نقشی متفاوت و ارزشمند است.
البته بیان این مشکلات دلیل بر جذابنبودن فیلم «نفوذی» نیست. تازهترین اثر براد فورمن، واجد جذابیتهایی چشمگیر در مباحث مختلف سینمایی است. یکی از نکات مثبت فیلم، بیشک هنر فیلمبرداری اعلای جاشوا ریس است. شخصی که با دقت، تصاویری درخشان از زندگی اعضای خلافکار دنیای زیرزمینی و قاچاق ارائه داده است.
شخصی که دوست و همراه وفادار شخصیت رابرت مازور در فیلم است. با زیرکی، بیشتر لحظاتی که همراه با کرانستون در یک قاب قرار میگیرد چشم مخاطبان را معطوف به خود کرده است و به اصطلاح بازیخوری میکند.
اما ماجراهای فیلم از جایی آغاز میشود که رابرت مازور قصد دارد وارد تشکیلات قاچاق مواد مخدر شود، جایی که او باید اعتماد یکی از سران مهم گروه مذکور با نام رابرت آلکاینو(با نقشآفرینی بنجامین برت) را جلب کرده و بههمراه شریکش امر ابریو، جایگاه خود را در این تشکیلات ثابت کند و سپس ارتقا دهد.
از سویی دیگر همسر رابرت مازور میتواند طعمه مناسبی برای اعضای بیرحم و خشن این گروه باشد، از این رو رابرت محل اقامت همسرش را تغییر داده و پس از مدتی او را در جریان خطری میگذارد که جان آنها را تهدید میکند.
رابرت خود را بهعنوان یک حسابدار وارد تشکیلات قاچاق مواد مخدر کرده است و هنگام استفاده و لذت بردن از مبالغ هنگفتی که در این راه عایدش شده، بانی اصلی دستگیری آدم بدهای قصه میشود.
یکی از پیچشهای موفق درام فیلم «نفوذی» زمانی اتفاق میافتد که رابرت در موقعیتی دشوار برای پنهان نگاه داشتن هویت خود مجبور به استخدام رقصندهای با نام کتی ارتز(با نقشآفرینی دایان کروگر) میشود تا نقش نامزد او را در تشکیلات کارتل ایفا کند.
هرچند فیلم در هر صورت ۱۲۴ دقیقه به طول میانجامد و هیجان و گرهگشایی داستانش را با دقت و ممارست از جنبهای دیگر به نمایش میگذارد. براد فورمن یکی از بهترین تجربههای کارگردانیاش را با توجه به فیلمنامه النسو براون پشت سر میگذارد؛ راز موفقیت فورمن و براون در دقت به جزییات و هوشمندی در این امر میتوان دانست زیرا در وهله اول ما با داستانی مواجه هستیم که خبرها و نتایج آن بهصورت گسترده از سوی رسانههای معتبر جهان پوشش داده شده است و مخاطبان آگاه، نتیجه عملیات مخفیانه رابرت و گروهش را حتی پیش از رفتن به سالنهای سینما میدانند.
با این وجود فورمن باتوجه به داشتههایش موفق به تزریق هیجان در چهارچوب اثر شده است و در برخی از سکانسهای فیلم، تاثیر حضور چنین فیلمساز حرفهای و کارآمدی بهخوبی قابل مشاهده و ستودنی است. برای مثال میتوان به دو سکانس متفاوت فیلم که از هم اکنون نقل محافل سینمایی هستند اشاره کرد؛ اولی سکانسی است که رابرت در خیابانی خلوت، در حال پیادهروی است و متوجه میشود ماشینی او را تعقیب میکند، شاید چنین صحنهای را بارها در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی دیده باشید ولی طریقه تزریق هیجان به ساختار سکانس و بازی خوب برایان کرانستون همین سکانس بینهایت آشنا را جزو متفاوتترین لحظات فیلم کرده است.
براد فورمن و فیلمنامهنویسش، النسو براون بهخوبی از نتیجهگیری در پایان اثر خود اجتناب کردهاند، این در حالی است که بیشتر آثاری که بر اساس داستانی واقعی ساخته میشوند از دیدگاه یک شخص خاص پیروی کرده است و با همان روایت مقرر و از پیش برملاشده به کار خود پایان میدهند.
فیلم «نفوذی» با توجه به اشتباه پررنگ ابتداییاش که انتخاب برایان کرانستون در نقشی است که شباهتهای زیادی با والتر وایت مجموعه «افسارگسیختگی» دارد که در نهایت موفق به پیدا کردن هویت خود و پیش برد قصه به شکلی استاندارد میشود.
اما حضور در فیلم «نفوذی» از این لحاظ به کارنامه پسا والتر وایتی این بازیگر توانا و کلیت فیلم ضربه زده است که هر مخاطب آگاهی بهخوبی متوجه این واقعیت میشود که شخصیت رابرت مازور، نسخه قهرمانشده کاراکتر فراموشنشدنی والتر وایت است.
ارسال نظر