پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته
سالن های سینما رفته رفته از دوران پرفروغ نوروز و ماه های بعد از آن فاصله می گیرند، عوامل مختلفی چون افت فیلمها و حتی یورو۲۰۱۶ در این کم رونقی دوباره تاثیر بوده،
اکران: سالن های سینما رفته رفته از دوران پرفروغ نوروز و ماه های بعد از آن فاصله می گیرند، عوامل مختلفی چون افت فیلمها و حتی یورو۲۰۱۶ در این کم رونقی دوباره تاثیر بوده، واقعیتی که روی پرده مشاهده می شود فیم هایی است که هیچ کدام توقعات را برآورده نکرده اند؛ از دراکولای عطاران تا زاپاس که هر دو معمولی اند در این میان بارکد بهتر می فروشد به لطف شوخی های کلامی خوبیکه دارد و البته «دختر» که رفته رفته در اکران جای گاه مناسبی پیدا می کند تبیغات دهان به دهان برای این فیلم کارآیی خوبی داشته و به نوعی صعودی ترین سیر را در میان فیلم های رو پرده دختر میر کریمی داشته فیلمی که پیامش را بدون شعار زدگی منتقل می کند و از حریم خانواده به شکلی ظریف و هنرمندانه حمایت می کند.
در این میان « ایستاده در غبار» آن قدری که باید دیده نشد فیلمی که در فرم بی نهایت خلاقانه است و همین تازگی اش ارتباط خیلی از تماشاچیان با فیلم را دچار اختلال کرده چون عادت های پیشین آن ها را برهم زده است.
تماشاخانه: نمایش «خواهران پاپن» به کارگردانی مریم مالمیر اقتباسی از کلفت های ژان ژنه در تماشاخانه استادانتظامی، در خانه هنرمندان در حال اجراست، از آن درست نمایش هایی که در مدت کوتاهی مفاهیم عمیقی را منتقل می کند، اگر دوست دارید سر از ریشه های فاشیسم در بیاورید و بدانید چرا مردم آلمان به هیتلر روی خوش نشان دادند و اصلا میل به فاشیسم از کجا می آید و خلاصه با جنبه ها و ریشه های روانی آشنا شوید این نمایش انتخاب مناسبی است خصوا این که حرفش را راحت می زندو پس از خروج از سالن نمایش کلی فکرهای جدید در سر خواهید داشت.
خلاصه داستان: « کریستین و لِئا ،دو خدمتکار فرانسوی در شهر لومان فرانسه بودند که در سال ۱۹۳۳ زن و دختر خانواده ای را که برای آن ها کار می کردند،به قتل رساندند...»
کتاب: «پیامدهای مدرنیت» اثر آنتونی گیدنز ترجمه ی محسن ثلاثی، کتابی که تازه دست گرفته ام در همین خوانش مختصر بی اندازه خواندنی به نظر می آید، گیدنز مدرنیت را در قالب های مختلف بررسی کرده و با ادبیاتی ساده تقدیم خواننده می کند مفاهیم اعتماد در مدرنیت و یا ابعاد نهادی مدرنیت، جهانی شدن آن و باز اندیشی آن در تمام کتاب تشریح شده، کتابی که در حوزه ی جامعه شناسی باید خواند تا بهتر جهان پیرامون را درک کرد.
«اعتماد زاییده مواظبت، در واقع معیار واقعبودگی یک دین معین است، همه ی دین ها تسلیم کودکانه ی ادواری به یک تامین کننده یا تامین کنندگانی که بختیاری دنیوی و سلامت روحی را اعطا می کنند و نیز این بینش را دارند که اعتماد فردی باید تبدیل به ایمان همگانی شود و بی اعتمادی فردی در واقع باید شری همگانی تلقی شود»
آلبوم: «حاجیلیتو» با سیزده قطعه به نامهای: «مجنون، بمب عشق، وقت گل نی، ایداد، ترک دیار، دلبر، رفتمازدست، حالا حالا، وای وای، کوچه لر، نقش جمال،افتاد، اقاقیا» در مدت زمان 51 دقیقه تهیه و تولید شده و استفاده از ملودیهای محلی و بومی ایران، حضور اکثر نوازندهها و موزیسینهای شاخص حوزه موسیقی کشور از نکات قابل توجه دومین آلبوم امید حاجیلی است، آلبومی که پس از هشت سال دومین آلبوم حاجیلی محسوب می شود یک قطعه ی ویژه به نام نقش جمال دارد که در پاسداشت ناصر عبداللهی تهیه شده، حاجیلی از جمله خوانندگانی که در گروه عبداللهی فعالیت می کرد، پیش بینی فروش بالای این آلبوم خیلی دشوار نیست فضای مفرح و متقاوت کارهای حاجیلی پر طرفدار شده است.
نمایش خانگی: « گرداب» کاری از حسین هدایت، اثری تلخ و تاریخی با بازی شهاب حسینی، فیلم نگاهی به وضعیت قدرت در آشفته بازار سیاسی ایران در دوران پس از قاجار دارد روایت همایون آدمی كه دوران خوشی اش با مرگ دوستش به پایان می رسد و به یك باره همسرش او را ترك می كند و...
گرداب می توانست خیلی بهتر از این ها باشد و به نوعی ماندگار شود.اما فیلم انسجام کافی را ندارد. گر چه که هدایت در برخی اجزای فیلم مثل طراحی لباس، گریم ، طراحی صحنه و بازی گرفتن از احمد نجفی در نقش یك آدمكش موفق بوده است. حتی در نورپردازی بعضی سكانس ها شایان توجه است، اما فیلم می توانست تمام این ابعاد فنی را با ساختار منسجم ارائه كند در حالی كه گویا شتابزدگی کار را قربانی کرده است.
ارسال نظر