خواندنی ها با برترین ها (۸۲)
در این شماره از خواندنی ها با رمان جدید کازوئو ایشی گورو، مجموعه گفتگوهایی با کیشلوفسکی، نقدی بر مبنای روان شناسی یونگ بر آثار مهرجویی، و... آشنا شوید.
غول مدفون
- کازوئو ایشی گورو
- ترجمه امیرمهدی حقیقت
- نشر چشمه
- چاپ اول: 95
«غولِ مدفون» جایگاهِ منحصربه فردتری برای «کازوئو ایشی گورو» (۱۹۵۴) به ارمغان آورد. این رمان که در سالِ ۲۰۱۵ منتشر شد روایتی است رازآلود دربارهی گم شدن و گذشته. مؤلفههایی که همیشه در نوشتههای این نویسنده حرفِ نخست را میزنند و باعث میشوند تا او مدام به این بیندیشد که در آنسوی مه چه چیزهایی پنهان شده است… رمان در قرنِ شش میلادیِ بریتانیا میگذرد.
فضایی پُرجادو و ناامن… زوجی در جست و جوی پسرِ گم شده شان دل به جاده می زنند و هر چه جلوتر میروند درمی یابند که چگونه در محاصره ی شخصیت های عجیب قرار گرفته اند و چه قدر زمان بر آن ها سیطره دارد… آن ها نگران بیدار شدنِ غولی هستند که زیر خاک نفس میکشد… ایشی گورو در این رمان با احضارِ باورهای اساطیری یونانِ قدیم و درهم آمیختن شان با تاریخِ پُرآشوب انگلستان بعد از خروجِ امپراتوری روم، تصویری نمادین از طبقه ی محروم و بی چیزی میسازد که با مُردن خو کردهاند. غولِ مدفون جوری خواننده را با خود همراه میکند که در رازگشایی نویسنده از اتفاق های محوری، درمی یابد سفری همهجانبه داشته در زمان و اسطوره و تاریخ. رمانی بزرگ از نویسندهای نفرینساز...
سینمای مهرجویی و یونگ
- حمید باقری
- انتشارات هرمس
- چاپ اول: 95
در کتاب حاضر ابتدا نظریههای روانشناس معروف سوئیسی «کارل گوستاو یونگ» معرفی و سپس بر اساس آن، محتوا و شخصیتهای فیلمهای کارگردان تاثیرگذار سینمای ایران «داریوش مهرجویی» تفسیر میشود. چهار فیلم بحثبرانگیز «هامون»، «درخت گلابی»، «پری» و «بانو» مورد تحلیل قرار گرفتهاند. در اندیشههای یونگ مفهوم فردیت به همراه مفاهیمی ازجمله؛ سایه، نقاب، خویشتن، پیرفرزانه، خودآگاهی و... جایگاه خاصی را بهخود اختصاص دادهاند. برای هر فیلم، علاوهبر مقدمه و خلاصهای از آن، رابطهی بین آن فیلم با هر یک از مفاهیم موردنظر یونگ مورد بحث قرار گرفته است.
پایان رابطه
- گراهام گرین
- ترجمه ی احد علیقلیان
- نشر کتاب پارسه
- چاپ اول: 95
یکی از درونمایههای اصلی رمانهای گراهام گرین، انسان همیشه در تعقیب است که به نظر او حقیقت سرنوشت بشر را نمایان میکند و دلمشغولیاش مصیبت انسان هبوط کرده، دوپارگی ذهن آدمی، جاذبه پنهانی و موذیانه شر، جاذبه خیر و بیمعنایی زندگی (زشتی و پلشتی) جامعه است. جهانی که گرین توصیف میکند، بیشتر جهان آدمهای شهری بیریشه و دلکنده از ایمان است که او آن را با وضوحی چشمگیر و تخیلی ستودنی ترسیم میکند. گرین در باب این جهان تامل میکند و آن را با دهشت و شفقت - هردو- به خواننده عرضه میکند.
بخشی از داستانهای گرین درباره مسیحیت، خداباوری و تردیدهای اعتقادی انسان است. در رمانهای کاتولیکی گرین، بهویژه در «پایان رابطه»، دین ناگزیر بخشی از قلمرو تاریک و ناخوشایند میشود، و او شخصیتهایی دوپاره را توصیف میکند که میان عشق به خدا و عشق انسانی دچار تردید شدهاند.
«پایان رابطه» را یک رماننویس روایت میکند، اما این نه رمانی دربارۀ نوشتن، که داستان تلاقی عشق و ایمان است. عشق، نفرت و حسادت تابع ریاضی انگیزههای غریزی هستند که پیوسته در تلاشند یکدیگر را از میدان به در کنند. نبوغ گراهام گرین در این کتاب، در روایت داستان از زبان فردی بیایمان است که تناقضهای سرگیجهآور عشقی پرشور و بحرانی روانی را به تصویر میکشد.
زندگی ام همه چیز من است
- کریستف کیشلوفسکی
- ترجمه ی آنا مارچینوفسکا
- انتشارات ققنوس
- چاپ اول: 95
«امروز همه فرهيختگان و روشنفكران اروپايی «كريستف كيشلوفسكی» كارگردان شهير لهستاني را ميشناسند. البته اين شناخت ديگر فقط مختص اروپاييها نيست. فيلمهاي او در بزرگترين جشنوارههاي بينالمللي دنيا از كن گرفته تا ونيز، برلين و شيكاگو، استراسبورگ، نيويورك، هنگ كنگ و سائوپائولو جايزه گرفتهاند. موضوعاتي كه كيشلوفسكي براي تماشاچي بازگو و مسائلي كه مطرح ميكند، ساده و بنيادياند به طوري كه هر كس به روش خودش با اين مسائل كنار ميآيد، اما كيشلوفسكي در فيلمهايش جاهاي دردناك اين موضوعها را مانند جراحان ميشكافد و با جرئت تمام به عمقشان فرو ميرود.
اعماقي كه شايد در نظر برخي رسيدن تا آنجا دور از ذهن، «خارج از دسترس» يا كاملاً غير ممكن باشد. اين كار كيشلوفسكي نشان ميدهد كه خودش سخت درگير اين موضوعات بوده و فقط به لمس كردن آنها كفايت نميكرده، به عبارت ديگر او از كنار مسائل حياتي ساده نميگذشت.»
كتاب حاضر در برگيرنده ی گفتگوها و صحبت های شخصي كيشلوفسكي است كه از منابع متفرق گرد آوري شدهاند، از برنامههاي تلويزيوني ضبط شده تا نوشتههاي دوستان و همكاران اين كارگردان كه درباره كار و روابطشان با او حرف زده بودند و در مجلهها و كتابهاي مختلف به چاپ رسيدهاند. شايد مخاطبان اين كارگردان در ايران يكي از فيلمهاي مجموعة سه رنگ (آبی، قرمز، سفيد) يا «زندگي دوگانه ورونيكا» را ديده باشند، اين فيلمها توانستهاند نظر مخاطباني از طبقات و گروههاي مختلف اجتماعي را به خود جلب كنند.
نقشه های شیطانی (طرحی برای رهایی از کارکردن برای دیگران و ایجاد کسب و کار برای خود)
- هیو مک لیود
- ترجمه ی زهرا فرجی
- انتشارات دنیای اقتصاد
- چاپ اول: 95
آدم هميشه به يک نقشه شيطاني نياز دارد. به يک برنامه ريزي ديوانه وار که سازگاري و مدارا سرش نشود. برنامه اي که وادارش کند به جاي دلخوش کردن به هرچيز ساده و دم دستي، با هر سختي که شده برود سراغ کاري که دوست دارد. همان کاري که با انجامش احساس افتخار کند.
اين يعني هر آدمي براي نجات از روزمرگي، براي خلاصي از سروکله زدن با مديرهاي بداخلاق و بالاخره براي رهايي از انجام کارهاي کسالت بار و نفرت انگيز نياز به يک برنامه ريزي دقيق و خاص دارد که مولف اين کتاب نامش را نقشه شيطاني گذاشته است. به اعتقاد مولف نکته اينجاست که زندگي کوتاه است و بايد از اين فرصت کوتاه براي رسيدن به بهترين نتيجه استفاده کرد.
«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:
Bartarinha.editorial@gmail.com
همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
ارسال نظر